رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۳ اردیبهشت ۱۳۹۸

سرای حاجی بزی خالصی نیمروز

لینک این مطلب کپی شد!

سرای حاجی بزی خالصی ، یکی از بناهای تاریخی مربوط به دوران قاجاریه در سیستان است که دارای ارزش هنری و تاریخی بالایی می باشد. سرای حاجی بزی خالصی با پلان مستطیل شکل به ابعاد ۱۸ در ۱۵ متر با جهت ساختاری شرقی- غربی و با مصالح آجر خوش پخت به ابعاد ۲۰*۲۰*۵ سانتی متر ساخته شده است.این بنا دارای سه ایوان در جبهه های شمالی، شرقی و جنوبی است که ایوان جنوبی ایوان اصلی این عمارت می باشد.این اثر نمونه ای کم نظیر از عمارتهای قاجاری منطقه است که از حیث پلان و معماری و کیفیت ساخت در منطقه منحصر به فرد می باشد.در وضعیت فعلی منزل حاجی خالصی بزی از ایستایی خوب و مقاومی برخوردار است. سرای حاجی بزی خالصی یکی از جاهای دیدنی روستای بزی خالصی می باشد .
این بنا در فاصله ۱۵ کیلومتری شمال شرق شهرستان نیمروز و در شرق روستای بزی خالصی قرار دارد . در اواخر دوره قاجار توسط شخصی به نام حاجی بزی خالصی از بزرگان این منطقه ساخته شده است . تمام اتاق های عمارت از نوع طلاق چهار وجهی سبک سیستانی است که در مرکز بادگیرهای کوچکی به نام کولک وجود دارد .
با تکمیل مرمت این اثر می توان از آن به عنوان اقامتگاه بوم گردی و استفاده گردشگران داخلی و خارجی بهره گرفت. این اثر تاریخی و مشارکتی که از ارزشمندترین آثار دوره پهلوی به جای مانده است با معماری منحصر بفرد در دل روستای بزی خالصی قرار گرفته و شکوه خاصی به این روستا بخشیده است.

تنها آسیب های جزیی در آن وجود دارد که عبارتند از:
۱- ترکهای سطحی
۲- رطوبت نزولی اندک در بخشی از ایوان
۳- مرمت و اندود نامناسب فضای داخل

قدمت : قاجاریه- پهلوی
مالکیت : خصوصی (محمود رضا بزی خالصی)
کاربری قبلی : مسکونی
کاربری فعلی: مسکونی

-حاجی-بزی-خالصی-1 سرای حاجی بزی خالصی نیمروز

-حاجی-بزی-خالصی-2 سرای حاجی بزی خالصی نیمروز

-حاجی-بزی-خالصی-3 سرای حاجی بزی خالصی نیمروز

-حاجی-بزی-خالصی-4 سرای حاجی بزی خالصی نیمروز

-حاجی-بزی-خالصی سرای حاجی بزی خالصی نیمروز

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *