جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

سد تاریخی گوران

تاریخ بروزرسانی :
۴ شهریور ۱۳۹۶

سد گوران مربوط به دوره پهلوی است و در جزیره قشم، روستای گوران واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۳۰۵۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

در ۷۸ کیلومتری قشم، سد تاریخی‌ «گوران» قرار دارد که کارشناسان، پی نخستین این سد را از آنِ دوره هخامنشیان و تاج آن را از آنِ دوره ساسانیان می‌دانند

آب شیرین در قشم از ارزش والایی برخوردار است و بدین روست که از دیرباز بهره بهینه از این مایه حیات، الگوی زندگی قشمی‌ها بوده است که نمونه آن را می‌توان در سد تاریخی پی‌پشت که دریچه و حوضچه آن بر جای مانده از روزگار ساسانیان است، به خوبی مشاهده کرد

سد تاریخی گوران در روستای گوران واقع شده است

گوران در ساحل شمالی جزیره قشم و در ۸۰ کیلومتری شهرستان قشم واقع شده است. این روستا در منتهی الیه غربی جنگل حرا قرار دارد.

گوران قشم، روستایی از توابع بخش شهاب شهرستان قشم در استان هرمزگان ایران است.

گفته میشه نام گوران از گبران گرفته شده است که گویا محل سکونت زرتشتیان بوده است.

درحال حاضر بیش تر قایق ها، لنج های ماهی گیری، موتور لنج های باری و مسافربری مورد استفاده مردم به دست استادکاران و کارگران قشمی ساخته می شوند که پیشه صنعت لنج سازی از نسلی به نسل دیگر منتقل شده است.

مرکز اولیه ساخت لنج، در جزیره قشم از جمله روستای گوران که در ۹۰ کیلومتری غرب جزیره قشم قرار گرفته، بوده است. که این آبادی ها از مراکز بزرگ تولید و ساخت لنج های سنتی می باشد . قایق ها و لنج های ساخته شده در آب های دریای پاری، بین جزیره ها و بندرهای ایران و شیخ نشین ها و حتی در سفرهای دراز به هند و آفریقا مورد استفاده قرار می گیرد. ب

یشتر لنج های ساخته شده در جزیره قشم چه از نظر حجم و چه گونه شناور توسط استادان پس پشتی طراحی می شود.

مواد نخستین و اصلی برای ساخت لنج های محلی عبارت اند از:چوب ساج، منتیگ، فینی، جنگلی و تنه درختان محلی مانند کرت، کهور، کنار و تنه درختان غیرمحلی، مانند توت و چنار. غیر از تخته و مواد چوبی وسایل فلزی نیز مانند میخ، پیچ و مهره، در ساخت لنج به کار می روند که در گذشته توسط آهنگران محلی شناخته می شد و بخشی از نیازها را تامین می کرده اند در حال حاضر میخ های مورد نیاز از اصفهان تهیه می شود.

مواد تزیین و تقویت کننده ای که در ساختن لنج برای استحکام و دوام و زیبایی به کار می برند می توان از پنبه آغشته به روغن کنجد و نارگیل نام برد که در اصطلاح محلی (کلفات) گویند.

استادکاران پس از ساختن لنج ها، فتیله های پنبه ای را با روغن کنجد می آلایند و در درزهای لنج می گذارند و روی آن را قیراندود می کنند تا سوراخ های لنج بسته شود و آب به درون آن رخنه نکند. زمانی که ساخت یک لنج آغاز می شود تا زمان اتمام کار ممکن است بین یک تا دو سال به طول بیانجامد.

گوران 1 سد تاریخی گوران

گوران 2 سد تاریخی گوران

گوران 3 سد تاریخی گوران

گوران 4 سد تاریخی گوران

گوران 5 سد تاریخی گوران

گوران 6 سد تاریخی گوران

گوران 7 سد تاریخی گوران

گوران 8 سد تاریخی گوران

گوران1 سد تاریخی گوران

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • الهام حاجی زاده

    این سد زیبا در جزیره قشم هست و کشتی سازی هم در کنار این سد انجام میشه و کشتی و لنجها رو به داخل این سد میاندازن

    ۱۰ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • حسن حسن زاده

    واقعا از متفاوف ترين و زيباترين و البته تاريخي ترين سد ها است به خصوص كوه ها و گياهان وسط اب كه واقعا جذابه

    ۲۹ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *