رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱ مرداد ۱۳۹۴

سدهایی که قربانگاه آثار تاریخی می‌شوند

لینک این مطلب کپی شد!

تاریخ خبر :۱۳۹۴/۰۴/۳۱- نقض قانون و تخریب آثار فرهنگی – تاریخی در برخی طرح‌های سدسازی از جمله سد «سیلوه» ادامه دارد.

به گزارش ایسنا،‌ بر اساس بند ج ماده ۱۱۴ قانون برنامه‌ی پنج ساله چهارم همه‌ی وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و موسسات دولتی موظف هستند قبل از اجرای طرح‌های عمرانی گسترده و در مرحله امکان‌سنجی و مکان‌یابی نسبت به انجام مطالعات فرهنگی- تاریخی میراث فرهنگی در آن خصوص اقدام و در طراحی و مکان‌یابی طرح‌های یادشده نتایج مطالعات را رعایت کنند.

براساس گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، با وجود تلاش و پیگیری‌های پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برای انجام مطالعات فرهنگی – تاریخی در حوزه‌ی سد «سیلوه» پیران‌شهر آذربایجان غربی و شناسایی ۸ محوطه تاریخی از عصر مفرغ و دوره‌های تاریخی در این منطقه کار ساخت این سد همچنان ادامه دارد.

نخستین‌بار ابراهیم خرازی، کارشناس باستان‌شناسی اداره میراث فرهنگی آذربایجان غربی با ارسال گزارشی از اهمیت وجود آثار فرهنگی – تاریخی محدوده این سد و تپه‌های «مِیند» خبر داد، در بهار ۹۴ در جریان انجام عملیات بررسی و شناسایی خط لوله انتقال آب در نزدیکی سد «سیلوه»، نسرین قهرمانی کارشناس پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری متوجه تخریب بخش زیادی از محوطه‌های محدوده کانال تاسیسات شد.

به منظور بررسی دقیق‌تر در محدوده موردنظر به طول ۱۷ کیلومتر که مسیر کانال انتقال بود ۸ محوطه فرهنگی – تاریخی مورد بررسی و شناسایی قرار گرفت و معلوم شد این محوطه‌ها، به عصر مفرغ (هزاره سوم قبل از میلاد) و دوره‌های تاریخی مانند اشکانی مربوط است. کارشناسان میراث فرهنگی به منظور شناسایی بیشتر محوطه‌های پیرامون سدخواستار بازدید از محدوده دریاچه سد شدند که با ممانعت مسئولان سد مواجه و در نهایت عملیات ساخت سد بدون توجه به درخواست‌های پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ادامه یافت.

براساس این گزارش، پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در سال ۱۳۸۸ مطالعات باستان‌شناختی در سد «سیلوه» را خواستار شده بود اما با وجود انجام مکاتبات فراوان و تشکیل جلسات حضوری برای تاکید بر اجرای برنامه مطالعات فرهنگی – تاریخی آثار حوضه سد با بی‌تفاوتی کارفرما (آب منطقه‌ای آذربایجان غربی) مواجه شد بطوریکه در حال حاضر ساخت این سد مراحل پایانی را پشت‌سر می‌گذارد .

حدود یک ماه قبل نیز سد “پیغام چای” برخلاف درخواست‌های مکرر پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برای انجام عملیات نجات‌بخشی آثار فرهنگی- تاریخی و بر خلاف قانون در دست ساخت قرار گرفت.

این اقدام در حالی انجام شد که در بررسی‌های صورت گرفته ۲۷ اثر فرهنگی- تاریخی در محدوده‌ی سد “پیغام‌چای” مورد شناسایی شد، همچنین آثاری از تپه‌های دوره تاریخی از جمله اشکانی و کورگان‌هایی (گورهایی) از هزاره اول قبل از میلاد مربوط به اقوام سکایی شناسایی شد که مشابه آن‌ها پیش‌ از این در شمال این منطقه و در محدوده سد «خدا آفرین» شناسایی و مورد کاوش قرارگرفته بود.

اما کارفرما بدون توجه به تذکرات مکرر پژوهشکده باستان شناسی و انجام عملیات نجات‌بخشی آثار ارزشمند مدفون در منطقه به ساخت و ساز خود همچنان ادامه می‌دهد.

به این نکته نیز باید توجه داشت که در کنار جنجال‌های خبری که حدود هفت سال پیش برای آبگیری سد سیمره به وجود آمد، مسوولان طرح ساخت سد”سیمره” پیش از اجرای عملیات برای انجام عملیات نجات‌بخشی آثار باستانی همکاری کردند که این امر به شناسایی چندین اثر تاریخی و انتقال آنها به مکانی دیگر و در نهایت تشکیل یک موزه از آثار کشف شده در محوطه‌ی این سد منجر شد .

2919 سدهایی که قربانگاه آثار تاریخی می‌شوند

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *