رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۳۰ شهریور ۱۳۹۸

سبزی پلو با ماهی

اشتراک گذاری

سبزی پلو با ماهی یکی از رسم های کهن شب عید است که باعث می شود همه ی اعضای خانواده دور هم جمع شوند.ماهی ماده غذایی مفیدی است که در مناطق شمالی و جنوبی کشورمان یعنی مناطقی که در کنار دریا واقع شده‌اند، جزو مواد اصلی و اساسی برنامه غذایی مردم این مناطق محسوب می‌شود.ماهی دارای ارزش تغذیه ای بسیار بالایی است و اکثر مواد مغذی مفید و ضروری برای انسان را به تنهایی داراست. ولی ویژگی مخصوص ماهی که آن را بین سایر مواد غذایی حائز اهمیت خاص ساخته است، نوع چربی موجود در آن است.

ماهی و محصولات دریایی با وجود آن که جزو مواد غذایی حیوانی هستند، ولی از نظر ترکیب چربی با سایر مواد حیوانی متفاوت‌اند. چربی موجود در مواد غذایی حیوانی به طور عمده حاوی ترکیباتی به نام اسیدهای چرب اشباع شده هستند که این ترکیبات موجب بالا بردن کلسترول و سایر چربی‌های نامطلوب خون می‌شوند.
جالب است بدانیم که چربی موجود در بافت‌های ماهی و آبزیان تنها موجب افزایش کلسترول و سایر چربی‌های نامطلوب خون و عوارض قلبی و عروق کمک مؤثری نیز می‌کند. ماهی از منابع بسیار خوب پروتئین محسوب می‌شود. پروتئین موجود در ماهی از نظر کمیت و کیفیت قابل توجه است، بدین معنی که پروتئین موجود در ماهی به شکلی است که به آسانی در دستگاه گوارش هضم و جذب می‌شود و به طور تقریبا کامل در بدن به مصرف می‌رسد.

سبزی پلو با ماهی

مواد لازم برای سبزی پلو ماهی شب عید
برنج سه پیمانه
سبزی پلو خرد شده یک پیمانه
نمک به مقدار لازم
زعفران در صورت تمایل
ماهی (هر ماهی را که دوست داشتید می‌توانید استفاده کنید، ولی معمولا رسم عید ماهی سفید است.)
و یا از سبزی فروشی سبزی پلویی تهیه کنید.
شوید (بیشتر از بقیه)
گشنیز
جعفری
کمی تره
کمی شنبلیله
کمی نعناع
اگه شمالی هستین مقدار خیلی کمی “چوچاق”
طرزتهیه سبزی پلو:
ابتدا سبزی را پاک کرده بشویید و بگذارید تا آبش کاملا برود سپس آن را ریز کنید. برنج را که با نمک چند ساعت قبل خیس کرده اید را آبکش نمایید. ته قابلمه مقداری روغن آب کرده بریزید و چند کف ‏گیر برنج آبکش شده را در آن ریخته و روی آن سبزی خرد شده بریزید. سپس مجدداً برنج را ریخته و سبزی را لا به لای برنج بریزید و در آخر با برنج سفید روی سبزی پلو را بپوشانید. برنج را روی حرارت قرار دهید. هنگامی که بخار آن درآمد زعفران حل شده را روی برنج بریزید اجازه دهید تا برنج با حرارت ملایم دم بکشد.
طرز تهیه ماهی:
ابتدا ماهی را پاک کرده و بشویید و بگذارید آب اضافه‌ی آن برود. سپس نمک و فلفل و آب‏ لیمو و زعفران را با هم مخلوط نمایید و ماهی را ۲ تا ۳ ساعت در این سُس قرار دهید تا مزه ‏دار شود. سپس در روغن یا داخل فر آن را سرخ کنید. پس از دم کشیدن برنج آن را داخل دیس بکشید و ماهی را نیز دور دیس بچینید و سرو نمایید..
منابع:خبربانو-بیتوته

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *