رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۷ خرداد ۱۳۹۸

سایت پرنده نگری پارک شهر تهران

لینک این مطلب کپی شد!

سایت پرنده نگری پارک شهر نخستین مکان برای پرنده نگری در کلانشهر تهران به شمار می رود که در جوار دریاچه مصنوعی پارک شهر قرار دارد. جالب است بدانید که خود پارک شهر تهران در سال میزبان بیش از ۴۰ گونه پرنده وحشی است که در فصل های مختلف سال از قاره های مختلف دنیا به این پارک مهاجرت می کنند.اولین سایت پرنده نگری پایتخت به منظور آشنایی با گونه های مختلف پرندگان، نحوه زیست آنها و توسعه صنعت اکوتوریسم در محیط های شهری در پارک شهر تهران راه اندازی شده است.ستاد محیط زیست شهرداری تهران به منظور آشنایی شهروندان با گونه های مختلف پرندگان، پروژه سایت پرنده‌نگری را در بهار سال ۱۳۹۴ در پارک شهر ایجاد کرد.

سایت پرنده نگری پارک شهر تهران

پرنده نگری یکی از شاخه‌های طبیعت گردی است که سال هاست در میان علاقمندان به طبیعت طرفداران بسیاری پیدا کرده‌است. پرنده نگران با استفاده از دوربین دوچشمی و کتاب راهنمای پرندگان به مشاهده و ثبت این مخلوقات زیبا میپردازند. از آن جا که پرندگان را در همه جا می‌توان یافت ،این تفریح به سرعت در میان عموم مردم در همه جای دنیا محبوبیت یافته‌است. در راستای اهداف زیست محیطی دولت یازدهم و همچنین با توجه به قدمت و تنوع گونه‌های گیاهی پارک شهر ، برای اولین بار در تهران ،سایت پرنده نگری به منظور آشنایی بیشتر شهروندان با پرندگان در آذر ۱۳۹۳ راه اندازی شد . این مجموعه که مجهز به دوربین‌های دوچشمی و تلسکوپ میباشد ، در مرکز پارک جنب فنس پرندگان قرار دارد و علاقمندان می توانند هر روزه با مراجعه به این محل ، با راهنمایی کارشناسان به پرنده نگری در پارک بپردازند. تا کنون بیش از ۴۰ گونه پرنده در پارک شهر شناسایی شده که شامل پرندگان ساکن ، مهاجران زمستانی و تابستانی و مهاجران عبوری میباشد.
شهرها عرصه‌هایی نیستند که در آنها فقط انسان‌ها حق زندگی داشته باشند، بلکه همزمان می‌توان در محیط‌های شهری انواع گوناگونی از موجودات زنده اعم از گیاهان یا جانوران را مشاهده کرد که حق زندگی دارند.هراندازه محیط‌ زیست شهری پاک‌تر و سالم‌تر باشد، مجموعه موجوداتی که در این محیط زندگی می کنند دارای تنوع و شادابی بیشتری هستند. در واقع آشنایی با پرندگان و آگاهی از نیازهای زیست آنها ما را وادار می کند تا به اهمیت روش‌های حفاظت از محیط زیست شهری توجه بیشتری کنیم.در محیط های شهری، زندگی همه موجودات به نحوی با یکدیگر پیوند دارد و هر اتفاق ناخوشایندی که برای آنها رخ دهد عملاً می‌تواند بر محیط زیست شهروندان و سلامت روح و روان آنها تأثیر منفی بگذارد.آشنایی با گونه‌های مختلف پرندگان و نحوه زیست آنها مانند آشیان‌گزینی، تغذیه، زادآوری و …، توسعه، رونق و ترویج صنعت اکوتوریسم در محیط های شهری، بیان اهمیت و ارزش زیست محیطی پرندگان و نقش آنها در اکوسیستم های شهری و ایجاد آرامش روحی و روانی ناشی از مشاهده پرندگان به خصوص در کلانشهرهایی مانند تهران از جمله اهدافی است که موجب ایجاد سایت پرنده نگری در این محیط شده است.
در شهر تهران بیش از ۱۷۰ گونه پرنده شناسایی شده که به دلیل بهبود شرایط زیست گاهی جمعیت پرندگان در حال افزایش است. برخی از این پرندگان بصورت بومی، برخی مهاجر بهاره و تابستانه، برخی مهاجر پاییز و زمستان و برخی به عنوان مهاجر عبوری هستند، که از مسافت‌های بسیار دور مانند قاره آفریقا و یا از کشورهای شمالی ایران وارد این پارک می شوند. همچنین پارک شهر تهران در طول یک سال میزبان بیش از ۴۰ گونه پرنده وحشی است.
نحوه دسترسی
مسیر مترو
نزدیک ترین ایستگاه های مترو به این سایت پرنده نگری ایستگاه امام خمینی واقع در تقاطع خط یک و دو و همچنین ایستگاه حسن آباد واقع در خط دو مترو تهران است.
آدرس : تهران – میدان امام خمینی – خیابان امام خمینی – خیابان خیام – پارک شهر – جنب دریاچه مصنوعی

منابع:
بزنیم بیرون
ویکیپدیا
باشگاه خبرنگاران

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *