رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۸ دی ۱۴۰۲

ساختمان هلال احمر خرمشهر

اشتراک گذاری

ساختمان هلال احمر خرمشهر یا کنسولگری سابق انگلیس از بناهای تاریخی مربوط به دوره قاجار در خرمشهر است. این بنا در سال ۱۳۷۹ با شماره ثبت ۲۸۴۵ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. این ساختمان که از آجر ساخته شده است. با این که حدود ۱۰۰ سال از عمرش می گذرد همچنان استوار باقی مانده است. این ساختمان در دهه های گذشته با کاربری کنسول گری انگلیس مورد استفاده قرار گرفته بود. در زمان جنگ به عنوان ساختمان هلال احمر و بعد از جنگ تحمیلی در دو مرحله این ساختمان در سالهای ۸۳ و ۹۱ مرمت شده است.

ساختمان هلال احمر خرمشهر

ساختمان هلال احمر با زیربنا و محوطه ۳۰۰۰ هزار متر مربع زمین برای کاربری موزه صنایع دستی در نظر گرفته شده است. در حال حاضر این ساختمان توسط بنا و کارگران ایرانی و با نظارت مهندسان به صورت دو طبقه است. با حدود ۲۰ اتاق در زمینی به مساحت ۸۸۵ متر زیربنا و با مصالحی از قبیل آجر، گچ، آهن و چوب احداث شده است.

ویژگیهای معماری

ساختمان تاریخی هلال احمر، چهار فضای بزرگ در طبقه همکف و اول دارد. این ساختمان با توجه به خصوصيات اقلیمی و شرایط آب و هوایی منطقه‌ گرم و مرطوب خرمشهر طراحی و ساخته شده است. طوریكه در گرمای شدید تابستان به دلیل وجود ايوان‌ های جلو اتاق ها، از شدت تابش آفتاب کم شده و باعث کاهش دما در فضای بسته شده است. قطور بودن دیوارها و وجود لایه کاه گل بر روی بام، کمک زیادی به تعدیل دمای هوا و کاهش آن نسب به دمای خارج از ساختمان کرده است. وجود پنجره های متعدد و مقابل هم و اتاقک های راه پله در پشت بام كه نقش باد گير را در بنا دارند. به تهویه هوا کمک کرده است.

ساختمان هلال احمر خرمشهر

پوشش هر دو طبقه‌ این ساختمان از نوع تخت با تیر های چوبی می باشد. در مناطق گرم و مرطوب اغلب برای پوشش از تیر هایی با فاصله حد اکثر پنجاه یا ۶۰ سانتی متر و پوشش حصیر و سپس غوره گل و کاه گل جهت عایق بندی استفاده می شده است. وجود هم زمان سه گونه فضای باز مانند حیاط، ايوان و اتاقک ها، وجود تقارن در طراحی فضا ها همچنین در نمای ساختمان و فضای دلنشین و زیبا نمونه هایی از این بنای تاریخی هستند. که همه را مجذوب خود می کند.

نحوه دسترسی به ساختمان هلال احمر خرمشهر

آدرس: خرمشهر، بین خیابان فردوسی و جاده ساحلی خرمشهر.

ساختمان هلال احمر خرمشهر

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *