رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۰ آبان ۱۴۰۲

زیپ بایک چیست و بزرگترین زیپ بایک ایران کجاست؟

اشتراک گذاری

زیپ بایک یکی از شاخه های زیب لاین است که یک فعالیت بسیار هیجان انگیز است . کلمه زیپ بایک از دو واژه زیپ لاین و دوچرخه که در انگلیسی بایسیکل خوانده می‌شود تشکیل شده است. در این فعالیت همزمان آرامش و هیجان با هم تلفیق شده است. چرا که شما یک تجربه دوچرخه سواری معلق در میان زمین و آسمان در یک محیط طبیعی بی‌نظیر خواهید داشت. تصور کنید سوار دوچرخه در هوا مشغول رکاب زدن هستید و همه مناظر طبیعی را از بالا ناظره‌گر خواهید بود. هم آرامش و لذت دیدن مناظر طبیعی را تجربه خواهید کرد و هم حس هیجان معلق بودن در هوا را.

معمولا زیپ بایک‌ها در محیط‌های طبیعی احداث می‌شوند تا تجربه حدودا ۱۵ تا ۳۰ دقیقه‌ای بی‌نظیری را برای مخاطبین خود رقم بزند.بزرگترین زیپ بایک ایران بر روی دریاچه الیمالات در مسیر نور چمستان می باشد.

زیپ بایک

دریاچه الیمالات کجاست ؟

دریاچه الیمالات که در دل جنگل واقع شده ‌است، به عنوان گردشگاه مورد استفاده قرار می‌ گیرد. این دریاچه آنقدر زیباست که گویی ‌جنگل‌ را در آغوش گرفته است. در آنجا همه چیز برای چند ساعت تفریح و البته آرامش مهیاست. اتومبیل را که پارک کردید با شوق مسیری پنج دقیقه ‌ای را پیاده‌ روی ‌کنید و بعد از طی این مسافت از بلندی به سمت پایین که دریاچه آنجاست هدایت می ‌شوید. پلی زیبا شما را به آنجا وصل می‌کند. نمای زیر پل سدی است که بعضی وقت‌ها پر آب است. پس از پشت‌ سر گذاشتن چند پله به سنگ‌ های زیبای کنار رودخانه نزدیک می‌شوید.

زیپ بایک
نحوه دسترسی

آدرس :مازندران، نور، ۸ کیلومتری جاده نور به چمستان، روستای کارگرکلا
دریاچه الیمالات از تفرجگاه‌های طبیعی و زیبایی است که برای رسیدن به آن باید به حوالی شهر نور مازندران بروید. اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم: بازدید از این دریاچه زیبا با رفتن به هشت کیلومتری نور در جاده این شهر به سوی چمستان ممکن می‌شود.

با طی‌کردن این جاده است که به الیمالاتی می‌رسید که همه چیز برای گذراندن روزی ایدئال در طبیعت در اختیارتان قرار می‌دهد. سد الیمالات که دریاچه الیمالات هم در حوالی آن است، از سمت جاده نور-چمستان به دوراهی روستای کارگرکلا می‌رسد. اگر بخواهید از سمت جاده به دریاچه برسید باید حدود ۳ کیلومتر را بپیمایید.

زیپ بایک

در ادامه بیشتر با زیپ بایک آشنا می شویم:

انواع زیپ بایک

حال که از نظر ذهنی متوجه شدید چه تجربه‌ای در پیش خواهید داشت، در ادامه به فیزیک و بادی خواهیم پرداخت. به طور کلی ۲ نوع زیپ بایک موجود است.

نمونه اول با زیپ بایکی که مانند دوچرخ‌های معمولی است مواجه هستیم با این تفاوت که لاستیک دوچرخه وجود ندارد. دوچرخه به سیم زیرین خود متصل شده است و برای اینکه عمودی نگه داشته شود با قلابی از بالا متصل می‌شود و توسط سیم بالای خود نگهداری می‌شود. از طرفی دوچرخه سوار نیز توسط یک مهار دیگر به سیم دیگری وصل است و حمایت می‌شود. در این فعالیت نیازی به حفظ تعادل نخواهید داشت چرا که این وسیله طوری طراحی شده است تعادل شما را تضمین می‌کند. تنها ممکن است که حس هیجان معلق بودن در هوا شما را مقداری مشوش کند.

اگر در این نمونه خواهان هم مسیری با دوستان و همراهان خود هستید باید از آنهایی استفاده کنید که دو یا چند لاین دارند و به صورت موازی از ماشیعت و همراهی دوستان خود در هنگام رکاب زنی لذت ببرید.

نمونه دوم زیپ بایک‌ها به صورت یک کابین طراحی شده است که مسقف است و از سقف اتصال کابین با کابل فراهم آورده می‌شود. پدال‌ها برای رکاب زنی درون کابین محیا شده‌اند. دقیقا مثل زمانی که درون قایق های پدالی نشسته‌اید و رکاب می‌زنید با این تفاوت که کابین زیپ بایک نیازی به هدایت کردن ندارد و مسیر شما از پیش و روی کابل مشخص شده است.

پس از نشستن درون کابین با بستن کمربند ایمنی شما تضمین خواهد شد. زیپ بایک‌های کابین‌دار ممکن است یک یا دو نفره باشند. نمونه دومی نسبت به نمونه اول از هیجان کمتری برخوردار است.

زیپ بایک

آیا رفتن به زیپ بایک ترسناک است؟

اگر می‌خواهید بر ترس از ارتفاع غلبه کنید، زیپ لاین یک جایگزین متوسط برای هر ورزش هوایی دیگر مانند پاراسلینگ، هنگ گلایدینگ یا چتربازی است. اکثر افرادی که زیپ لاین را امتحان کرده‌اند، در نهایت متوجه می‌شوند که آنقدر ترسناک نیست که می‌ترسیدند. در نهایت حتی اگر از تجربه زیپ لاین هم وحشت دارید، امتحان کردن این وسیله را به شما پیشنهاد می‌کنیم. چرا که حس هیجان بایک به مراتب از زیپ لاین هم کمتر است. سرعتی که در زیپ لاین تجربه خواهید کرد چیزی حدود ۵۰ تا ۷۰ کیلومتر بر ساعت است، ولی سرعت آن قابل تنظیم با میزان سرعت رکاب زنی شما خواهد بود.

شاید مهیج‌ترین قسمت تجربه آن لحظه ابتدایی آن و زمانی است که از سطح متعادل و سفت خارج می شوید و روی کابل در بین زمین و هوا معلق خواهید شد. در کسری از ثانیه چیزی شبیه به سقوط از پرتگاه را تجربه خواهید کرد، اما بعد با گذشت زمان حس ترس شما با لذت مشاهده مناظر جایگزین خواهد شد.

برخلاف زیپ لاین که شما اساسا فعالیت بدنی چندانی برای منتقل شدن از نقطه a به نقطه b نخواهید داشت، در این وسیله پاهای شما برای رکاب زنی بین مبدا و مقصد درگیر خواهد شد.

متوسط ارتفاعی که زیپ بایک‌ها برای معلق شدن در آن برای شما در نظر می‌گیرند چیزی حدود شش تا هفت متر است.

چگونه از ترسیدن برای در این تجربه هیجان انگیز جلوگیری کنیم؟

در اینجا چند نکته وجود دارد که به شما کمک می کند تا با ترس‌های خود روبرو شوید و از تجربه زیپ بایک لذت ببرید:

«به پایین نگاه نکردن» را فراموش کنید، نمی‌توانید لذت دیدن مناظر تکرار نشدنی که از بالا می‌بینید را از خودتان دریغ کنید.
روی تنفس خود تمرکز کنید.
زیاد تحلیل نکن. قبل از هرچیز فقط به انجام این فعالیت بی‌نظیر فکر کنید و روی آن تمرکز کنید
صحبت کن. برخی از این وسیله‌ها امکان همراهی دو نفر در یک زیپ بایک را فراهم کرده‌اند. از همراهی و مصاحبت هم مسیر خود در این تجربه لذت ببرید.

           
 

نظر کاربران :

  • A.blnz

    اصلا امنیت نداشت ما وسط راه بین آب و هوا مونده بودیم دوچرخش خراب شده بود ۴۵دقیقه اواره موندیم

    ۲ فروردین, ۱۴۰۳ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *