جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

روشهای مختلف پخت بوقلمون

تاریخ بروزرسانی :
۱۳ آذر ۱۴۰۲

در این مطلب روشهای مختلف پخت بوقلمون را آورده ایم همانطور که می دانید بوقلمون سرخ شده یا خوراک و آبگوشت از غذاهای محبوب در سراسر دنیا می باشد . بوقلمون طبع گرمی دارد و خواص زیادی عده ای از این خواص آگاهند و در برنامه غذایی خود بوقملون را دارند ولی عده ای از این خواص آگاه نیستند ما در انتهای این مطلب از خواص بوقلمون هم گفته ایم تا بیشتر با آن آشنا شده و از خوردن آن لذت ببرید . چلوگوشت بوقلمون، انواع خورش با بوقلمون، حلیم بوقلمون، زرشک پلو با بوقلمون و البته بوقلمون سرخ شده که غذای محبوب فرانسوی‌هاست از جمله انواع غذاهای لذیذ و پرخاصیت آشپزی دنیا با گوشت بوقلمون هستند.

میتوان با گوشت بوقلمون انواع خورش، کباب، کتلت و خوراک را تهیه نمود. چاشنی های ترش مزه مثل آلو، تمبر هندی، رب انار و قره قروت این گوشت را بسیار خوشمزه مینمایند.ساق یا ماهیچه و گردن بوقلمون برای تهیه باقالی پلو با گوشت بسیار شکیل و مناسب است. هر ماهیچه بوقلمون بین ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ گرم است و برای ۴ تا ۵ نفر کاملاً کافی است.بال بوقلمون از دو قسمت کتف و ساعد تشکیل شده است. کتف بوقلمون همانند ماهیچه ای کوچک با گوشتی سفید است و ساعد آن دارای گوشتی بسیار لطیف و خوشمزه است که می توانید از آن برای تهیه انواع سالادها و خوراکها استفاده نمایید.

بوقلمون سرخ شده مجلسی پرتقالی

مواد لازم

ران یا سینه بوقلمون: ۵۰۰ گرم
آب پرتقال: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
پیاز متوسط: ۱ عدد
سیر: ۱ حبه
کره: ۱ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده غلیظ: ۲ قاشق غذاخوری
برگ بو: ۲ عدد
روغن مایع: ۳ قاشق غذاخوری

طرز تهیه

در طرز تهیه بوقلمون سرخ شده می‌توانید از ران یا سینه بوقلمون استفاده کنید. اگر از سینه بوقلمون استفاده می‌کنید با یک چاقوی تیز پوست بوقلمون را جدا کنید و آن را به صورت تکه‌ای یا فیله خرد کنید. اگر هم از ران بوقلمون استفاده می‌کنید جدا کردن پوست بوقلمون کافی است.برای سرخ کردن بوقلمون ابتدا در یک تابه روغن را بریزید و داغ کنید. سپس تکه‌های گوشت بوقلمون را در روغن تفت دهید تا دو طرف گوشت قهوه‌ای شود. در یک قابلمه دیگر پیاز را درشت رنده کنید و تفت دهید. وقتی پیاز طلایی و سبک شد، ۱ حبه سیر له شده را هم اضافه کنید و تفت دهید.

سپس تکه‌های گوشت بوقلمون را اضافه کنید و ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار آب و ۲ عدد برگ بو اضافه کنید. ۱ الی ۱ ساعت و نیم صبر کنید تا بوقلمون روی شعله ملایم گاز حسابی مغز پخت شود. در اواسط پخت زعفران دم کرده غلیظ را اضافه کنید. وقتی بوقلمون مغزپخت و نرم شود و آبی که اضافه کرده‌اید کشیده شد کره را اضافه کنید و بوقلمون را کمی دیگر سرخ کنید.آب پرتقال و شکر را به گوشت بوقلمون اضافه کنید

در این مرحله آب پرتقال و شکر را در یک شیرجوش بریزید و روی شعله متوسط گاز بگذارید تا به حالت جوش برسد و شکر در آب پرتقال حل شود. وقتی شکر در پرتقال حل شد آن را روی تکه‌های بوقلمون بریزید.سپس آب پرتقال را اضافه کنید و شعله گاز را کم کنید تا آب پرتقال به خورد بوقلمون‌ها برود تا تبدیل به سس پرتقال شود. در این مرحله نمک سس را اندازه کنید. از این مرحله به بعد بسته به ذائقه‌تان مقداری چاشنی به بوقلمون سرخ شده پرتقالی اضافه کنید؛ اگر دوست دارید غذای‌تان کمی ملس باشد مقداری شکر و کمی هم آبلیمو اضافه کنید در غیر این صورت اضافه کردن نمک کافی است.
بوقلمون سرخ شده به این سبک هیچ بوی زخم یا بوی زننده‌ای ندارد. بوقلمون سرخ شده را می‌توانید به جای مرغ همراه با زرشک پلو یا با باقالی پلو به صورت چلو گوشت بوقلمون سرو کنید و از طعم لذیذ و خواص فراوان گوشت بوقلمون لذت ببرید.

بوقلمون سرخ شده مجلسی پرتقالی1 روشهای مختلف پخت بوقلمون

 چلو گوشت بوقلمون

یک روش دیگر برای پخت گوشت بوقلمون تهیه چلو گوشت بوقلمون است. در روش پخت چلو گوشت بوقلمون مثل روش پخت ماهیچه مجلسی عمل کنید. در این صورت بهتر است از ران بوقلمون استفاده کنید. برای درست کردن چلو گوشت بوقلمون مجلسی با ۴ عدد ران بوقلمون ابتدا ۳ عدد پیاز متوسط را خلالی خرد کنید و نیمی از آن‌ها را در قابلمه بریزید و تفت دهید. وقتی پیازها سبک شدند ران بوقلمون را روی آن بچینید، ۲ حبه سیر و بقیه پیازهای خلالی را هم روی ران بوقلمون بریزید. فلفل سیاه، زردچوبه و زعفران دم کرده غلیظ را هم اضافه کنید.

۳ عدد برگ بو و ۱ عدد چوب دارچین را هم روی سایر مواد بگذارید و درب قابلمه با ببندید. ۳ ساعت روی شعله ملایم گاز ران یا همان ماهیچه بوقلمون را بپزید. در این مدت چند بار ران بوقلمون را زیر و رو کنید تا یکدست پخته شوند. در نهایت باید یک سوپ ماهیچه خیلی غلیظ داشته باشید که در کنار باقالی پلو با ران بوقلمون سرو کنید. بعد از ۳ ساعت نمک را اضافه کنید و ۱ الی ۱ و نیم ساعت دیگر برای پخت به ران بوقلمون زمان بدهید تا یک چلو گوشت بوقلمون با زرشک پلو یا باقالی پلو بی‌نظیر داشته باشید.

چلو گوشت بوقلمون1 روشهای مختلف پخت بوقلمون

روش از بین بردن بوی زهم بوقلمون

برای گرفتن بوی زُهم یا بوی زُخم بوقلمون مرغ جهت درست کردن انواع غذا با بوقلمون و خوشمزه شدن آن چندین روش و فوت و فن وجود دارد. چه در طرز تهیه بوقلمون سرخ شده و چه چلو گوشت یا خورش بوقلمون یک روش مزه‌دار کردن بوقلمون مجلسی با نمک و فلفل و زعفران است. یک روش دیگر مرینیت کردن بوقلمون با زردچوبه، نمک، فلفل و روغن زیتون است. تمام قسمت‌های بوقلمون را به این مواد آغشته کنید و به مدت ۲ الی سه ساعت در یخچال نگهداری کنید. سپس بوقلمون را به هر روشی که دوست دارید بپزید. زنجبیل تازه و هویج هم بوی زهم یا بوی زُخم مرغ را از بین می‌برند.

یک روش دیگر هم این است که ترکیب زنجبیل تازه، سیر له شده، یک عدد فلفل سبز چرخ کرده، مقداری گشنیز و کمی زیره که همه با هم له شده‌اند را به بوقلمون شسته شده بمالید و صبر کنید بوقلمون را ۲ الی سه ساعت با آن‌ها مرینیت و مزه‌دار شود.

بوقلمون کریسمس

طرز تهیه گوشت بوقلمون کریسمس یکی از انواع مختلف خوراک های تهیه شده به وسیله گوشت بسیار خوشمزه و لذیذ بوقلمون است که در اصالت طبخ بدون فر تهیه شده و امروزه به دلیل تغییر سبک آشپزی از فرم سنتی به فرم مدرن، توسط فر تهیه خواهد شد.

مواد لازم

بوقلمون کامل ۱ عدد
لیمو ترش ۲ عدد
سیر ۳ الی ۴ حبه
روغن زیتون به مقدار لازم
کره ۲۰۰ تا ۳۰۰ گرم
پیاز ۲ عدد کوچک
برگ بو ۲ الی ۳ تکه
جعفری و یا گشنیز خرد شده به مقدار لازم

طرز تهیه

ابتدا کره، جعفری و یا گشنیز ساطوری شده، روغن زیتون، مقداری نمک، سیر له شده و یا رنده شده، پوست لیموی رنده شده و آب یک عدد لیموترش را کاملا مخلوط نموده و کنار بگذارید. شکم بوقلمون را با استفاده از ادویه جات و مقدار کمی نمک مزه‌ دار نموده و سپس برگ بو، یک عدد لیمو ترش تکه تکه شده و پیازهای خرد شده را به همراه مقدار کمی روغن زیتون و یا هر نوع روغن گیاهی دیگر داخل شکم بوقلمون قرار دهید. ترکیبات آماده شده در مرحله اول را به شکل کامل در سطح بوقلمون پخش نموده و به منظور جذب بهتر با انگشت ورز دهید. توصیه می‌ شود به منظور مزه دار کردن گوشت بوقلمون، پوست موجود در سطح گوشت را بالا کشیده و مواد تهیه شده را به زیر پوست هدایت نمایید.
بوقلمون را به همراه مقدار کمی روغن زیتون و یا روغن گیاهی در سینی فر قرار داده و به مدت یک تا دو ساعت در فر تنظیم شده با دمای ۲۰۰ تا ۲۲۰ درجه سانتیگراد قرار دهید. به منظور پیشگیری از خشک شدن بافت گوشت بوقلمون پخته شده از سس های مختلف بنا به سلیقه و ذائقه خود استفاده نمایید.

%name روشهای مختلف پخت بوقلمون

خورش اسفناج و آلو باگوشت بوقلمون

موادلازم

گوشت بوقلمون نیم کیلو
اسفناج دو کیلو
آلو ۲۵۰ گرم
روغن ۲۰۰ گرم
پیاز سرخ کرده ۳ تا ۴ قاشق سوپخوری
آبلیمو به مقدار کم
نمک و فلفل

طرز تهیه:

گوشت را تکه تکه کرده و با پیاز و ۲ تا ۳ لیوان آب می گذاریم با حرارت ملایم بپزد، سپس اسفناج را شسته درشت خرد می کنیم و کمی تفت می دهیم تا آب آن کاملا کشیده شود، آلو را شسته و همراه با اسفناج به گوشتی که آب آن کشیده شده اضافه می کنیم و میگذاریم نیم ساعت این موادهمراه با نمک و فلفل و آبلیمو بپزند تا به روغن بیفتد.ممکن است این خورش را با لوبیا یا لپه نیز طبخ نمایند که در این صورت ۱۰۰ گرم از این حبوبات می توان استفاده نمود.

 

خورش اسفناج و آلو باگوشت بوقلمون 800x355 روشهای مختلف پخت بوقلمون

خورش فسنجان باگوشت بوقلمون

موادلازم

گوشت سینه بوقلمون نیم کیلو
مغز گردو چرخ شده نیم کیلو
پیاز سرخ کرده ۳ تا۴ قاشق سوپخوری
رب انار ۴ تا ۵ قاشق سوپخوری
شکر در صورت دلخواه
نمک

طرز تهیه:

گوشت سینه بوقلمون را با پیاز و ۳ تا ۴ لیوان آب و گردووکمی نمک در ظرف مناسبی ریخته روی حرارت ملایم میگذاریم رب انار را نیم ساعت اواخر پخت اضافه می کنیم و اجازه می دهیم تا کاملا جابیفتد.

خورشت فسنجان با بوقلمون 641x800 روشهای مختلف پخت بوقلمون

خورش قوررمه سبزی باگوشت بوقلمون

مواد لازم

گوشت بوقلمون نیم کیلو
سبزی شامل تره،جعفری،شنبلیله به مقدار کم یک کیلو
لوبیا ۱۰۰ گرم
لیمو عمانی درسته ۳ تا ۴ عدد
گرد لیمو عمانی۱ قاشق سوپخوری
پیاز سرخ کرده ۲-۳ قاشق سوپخوری
روغن و نمک وفلفل به میزان لازم

طرز تهیه:

گوشت را با لیمو عمانی های درسته پیاز و لوبیا و ۲ لیوان آب می گذاریم بپزد تا نیم پز شود بعد سبزی خرد شده را تفت می دهیم و داخل گوشت می ریزیم و در نهایت نیز نمک و گرد لیمو را به آن اضافه می کنیم و میگذاریم به روغن بیفتد.

قرمه سبزی با بوقلمون روشهای مختلف پخت بوقلمون

جوجه کباب یا شنیسل بوقلمون

مواد لازم

گوشت بوقلمون بدون استخوان ۱۰۰۰ گرم
سرکه یک چهارم لیوان
روغن، یک چهارم لیوان
ماست یک لیوان
سیر رنده شده یک حبه
پیاز متوسط خُرد شده یک عدد

طرز تهیه

سرکه، روغن، پیاز، ماست و سیر رنده شده را با هم مخلوط کرده و گوشت را به تکه های کوچک خرد می کنیم. گوشت را به مدت حداقل ۸ ساعت در این مواد خوابانده و درب ظرف حاوی مواد را میبندیم. پس از زمان لازم گوشت آماده کباب شده یا کوبیده شدن و ترکیب با آدر سوخاری و شنیسل شدن میباشد.

جوجه کباب یا شنیسل بوقلمون روشهای مختلف پخت بوقلمون

خورش بوقلمون

مواد لازم :

گوشت بوقلمون ۳۰۰ گرم
سیب‌زمینی دو عدد
شوید خشك دو قاشق غذاخوری
پیاز خلال شده یك عدد
تخم آفتا‌ب‌گردان یك قاشق غذاخوری
روغن‌زیتون سه تا چهار قاشق غذاخوری
آب، نمك و زعفران به میزان لازم

طرز تهیه خورش بوقلمون :

گوشت بوقلمون را به تكه‌های ریز قیمه‌ای درآورده و به مدت یك ساعت در پیاز و زعفران قرار داده و در یخچال بگذارید.سپس گوشت‌ها را به همراه پیاز و روغن‌زیتون روی حرارت ملایم بگذارید و تفت دهید، بعد دو لیوان آب به مواد اضافه كنید و بگذارید به مدت ۴۵ دقیقه بپزد تا گوشت نرم شود.آن‌گاه سیب‌زمینی‌ و تخم آفتابگردان را اضافه ‌كنید.وقتی گوشت و سیب‌زمینی پخت و آب خورش غلیظ شد، در ظرف موردنظر بكشید و در صورت دلخواه یك قاشق روغن‌زیتون روی آن بریزید.در ضمن، می‌توانید این خورش را با نان و برنج میل كنید.

خورش بوقلمون روشهای مختلف پخت بوقلمون

بوقلمون شکم پر

مواد لازم :

بوقلمون ۴ کیلو
سیب ۲ کیلو
کره ۲۵۰ گرم
ماکارونی ۳۰۰ گرم
آرد ۳ قاشق سوپخوری
شکر ۱ پیمانه
گوجه فرنگی ۵/۰ کیلو
هویج ۴ عدد
سبزی معطر یک دسته
سیر ۲-۱ حبه
آب لیمو به مقدار کافی
نمک و فلفل به مقدار کافی
برگ بو چند برگ اگر تازه نداشتید از عطاری ها بخرید.

طرز تهیه :

بوقلمون را به دقت تمیز می کنیم و می شوئیم . داخل شکم آن کمی نمک و فلفل می پاشیم. بعد ماکارونی را در آب و نمک می جوشانیم تا کاملا نرم شود. آنگاه ۷ عدد از سیب های یک اندازه و سالم را کنار می گذاریم و بقیه را پوست می کنیم. سپس یک سوم از کره را درظرفی می ریزیم و روی آتش می گذاریم. بعد از اینکه کره آب شد ، سیب های خرد شده را در کره کمی سرخ می کنیم و ماکارونی را به آن اضافه می کنیم و هم می زنیم. بعد از مدت کمی از روی آتش برمی داریم . شکر را درظرف کوچکی می ریزیم و روی آتش ملایم می گذاریم و مرتب بهم می زنیم تا طلائی شود. آنگاه نصف استکان آب جوش داخل شکر کارامل شده می ریزیم و می گذاریم چند جوش بزند تا ذرات شکر کارامل شده و کاملا حل شود. بعد نصف این شربت را با مخلوط فوق هم می زنیم و داخل شکم بوقلمون را با این مواد پر می کنیم و آن را می دوزیم . بقیه روغن را در ظرفی می ریزیم و روی آتش می گذاریم . داغ که شد، اطراف بوقلمون را در این روغن سرخ می کنیم و ۳ لیوان آب می ریزیم . سبزی معطر ، چند حبه سیر ، ۲۰۰ گرم هویج خرد شده و بقیه سیب ها را داخل ظرف بوقلمون می ریزیم . حرارت را ملایم می کنیم و می گذاریم بوقلمون بپزد . در صورتی که با این مقدار آب نپخت، یک لیوان آب دیگر اضافه می کنیم تا کاملاً بپزد. در اواخر طبخ سیب های درسته و گوجه برقانی را کنار بوقلمون می ریزیم تا آنها نیز بپزند، ولی له شوند . دسته سبزی معطر را از ظرف خارج می کنیم. بعد کمی نمک ، فلفل ، بقیه شربت کارامل و آب لیمو را داخل بوقلمون می ریزیم و می گذاریم چند جوش بزند. برای اینکه سس بوقلمون کمی غلیظ تر شود، یک قاشق سوپخوری سر خالی آرد را در ۵۰ گرم کره کمی سرخ کرده و نصف لیوان آب به تدریج داخل آرد سرخ شده می ریزیم ومرتب بهم می زنیم. وقتی آرد کاملا صاف شد، این سس را داخل بوقلمون می ریزیم و می گذاریم چند جوش بزند . بعد سس را از صافی رد می کنیم و بوقلمون را در دیس می گذاریم و نخ زیر شکم آن را خارج می کنیم . سیب های درسته پخته و گوجه برقانی را دور بوقلمون می چینیم و فاصله های سیب ها را با برگ جعفری تزیین می کنیم وکمی از سس بوقلمون را که صاف کرده ایم روی بوقلمون می دهیم.

بوقلمون کریسمس با سیب و آلو برغان روشهای مختلف پخت بوقلمون

بوقلمون و خوراک سبزیجات همراه با فلفل

کلم پیچ و بوقلمون روش عالی پخت این غذا را خوشمزه تر و مغذی تر می‌کند. گوشت بوقلمون نسبت به گوشت گاو چرخ کرده که معمولا در این غذا به کار می‌رود از چربی کمتری برخوردار است و کلم پیچ ارزش غذایی آن را بسیار بالاتر می‌برد، مشروط به این که منبع غنی از ویتامین‌های کا و آ و ث و منگنز در آن وجود داشته باشد، که این ویتامین‌ها تنها بخشی از مواد مغذی یافت شده در کلم پیچ می‌باشند.زمان پخت ۳۰ دقیقه

موادلازم:

۱عدد پیاز متوسط ساتوری خرد شده
۳عدد سیر متوسط خرد شده
یک پیمانه گوشت بوقلمون چرخ کرده
چهار مثقال فلفل سبز تو خالی شده
۱۵ مثقال گوجه فرنگی پوست کنده
چهار فنجان و یک قاشق سوپ خوری آب مرغ
جهار فنجان کلم پیچ ریز خورد شده
۱۵ مثقال لوبیای چشم بلبلی، با آب شسته شده و آب گرفته شده
۲ قاشق سوپ خوری پونه تازه کوهی خرد شده
۳ قاشق سوپ خوری سیلانترو تازه خرد شده
نمک و فلفل سیاه برای طعم آن

طرز تهیه:

سیرها و پیاز را خرد کرده و بگذارید به مدت حداقل ۵ دقیقه بماند تا خواص آن به حد عالی خود برسند.یک قاشق سوپ خوری از آب مرغ را در یک ظرف متوسط گرم کنید. پیاز را داخل آن ریخته به مدت ۵ دقیقه مرتب هم بزنید. سپس سیر و گوشت بوقلمون چرخ کرده را همراه با کمی‌نمک و فلفل اضافه کنید، همین طور ادامه دهید و ۵ دقیقه دیگر گوشت بوقلمون را داخل ظرفتان از هم دیگر جدا کنید

گوجه فرنگی، فلفل، آب گوشت بوقلمون را مخلوط کرده به آن اضافه کنید و بگذارید تا بجوشد، همراه با کلم پیچ خرد شده آن را هم بزنید، حرارت شعله را تا حد متوسط کم کنید و بگذارید تا ریز ریز به مدت ۱۰ دقیقه دیگر بجوشد.لوبیا را اضافه کرده، بگذارید تا ۲ دقیقه دیگر آرام بجوشد، سپس سبزیجات دیگر، نمک و فلفل را به آن اضافه کنید.

بوقلمون و خوراک سبزیجات همراه با فلفل روشهای مختلف پخت بوقلمون

بوقلمون سرخ شده

مواد لازم:

یک قطعه سینه بوقلمون
نیم کیلو پیاز ریز سفید پخته شده
نیم کیلو کلم بروکسل پخته شده
نیم کیلو سیب زمینی ریز پخته
۲۵۰گرم سوسیس
۵تا۶ ورق کالباس
۲۰۰گرم کره
به مقدار کافی نمک وفلفل

طرزتهیه

بوقلمون را بدقت تمیز میکنیم وصد گرم از کره رادرقابلمه ای می ریزیم وروی آتش میگذاریم داغ که شد دوطرف بوقلمون رادرروغن سرخ می کنیم تا کاملاطلائی شود یک دسته کوچک جعفری ویک دوعدد هویج خرد کرده ویک عدد پیاز خرد شده کنار بوقلمون میگذارم وکمی نمک وفلفل به بوقلمون می زنیم ویک لیوان آب بآن اضافه می کنیم وحرارت را ملا یم می نمائیم تا بوقلمون کاملا بپزد درصورتیکه آب بوقلمون تمام شده باشد ولی هنوز نپخته باشد کمی آب اضافه می کنیم . باید توجه داشت وقتی بوقلمون پخته شده باشد دوتا سه قاشق بیشتر آب نداشته باشد بعد بوقلمون را میگذاریم کاملاسرد شود وبا کارد تیزی آنرا ورقه ورقه نازک میبریم بعد دیس مطابق شکل با سبزی های پخته شده وسوسیس می چینیم آنگاه سس بوقلمون راصاف وگرم می کنیم وروی بوقلمون میدهیم ممکن است دوطرف دیس را با پوره سیب زمینی درقیف تزیین کنیم وورقه های کالباس را بالا ی پوره ها یک گوشه دیس قرار می دهیم.

ماکارونی با بوقلمون

گوشت چرخ کرده بوقلمون که از ترکیب ران و سینه بوقلمون تشکیل میشود،میتوان به عنوان جایگزین گوشت چرخ کرده گوسفند و گوساله در غذاهایی مانند ماکارونی ،لوبیا پلو و کباب تابه ای استفاده کرد.گوشت چرخ کرده را با پیاز داغ ،نمک و فلفل و زردچوبه تفت میدهیم،تاگوشت طلایی رنگ شود.سپس یک حبه سیر خرد شده را به همراه کمی گرد لیمو و سه تا چهار قاشق رب گوجه فرنگی اضافه کرده تفت میدهیم و با کمی آب میگذاریم پانزده دقیقه بجوشدو سپس آنرا به ماکارونی آبکش شده اضافه میکنیم ومیگذاریم خوب دم بکشد.

%name روشهای مختلف پخت بوقلمون

خورش قارچ با بوقلمون

سینه بوقلمون را به تکه های کوچک تقسیم میکنیم و آنرا در پیاز داغ،نمک ،فلفل و زردچوبه تفت میدهیم تا طلایی شود.سپس لوبیا و قارچ خردشده را به آن اضافه میکنیم وتفت میدهیم تا زمانیکه آب قارچ تمام شود،حالا هویج را به آن اضافه کرده و با مقداری آب میگذاریم بپزد تا خورش جا بیفتد

باقالی پلو با گوشت بوقلمون

ابتدا ران(ساق) بوقلمون را در پیاز داغ و ادویه تفت داده در ادامه با اضافه کردن مقداری سیرتفت دادن را به اتمام میرسانیم.ساق بوقلمون تفت داده شده را در قابلمه ای که حاوی آب است ،به مدت یک ساعت میپزیم .اگر از زودپز استفاده میکنیدسطح آب باید پایینتر از ساقها قرار بگیرد.در طول طبخ میتوان از طعم دهنده هایی مانند فلفل دلمه ای ،هویج،برگ بو،ساقه کرفس و ….استفاده کرد.وقتی که آب گوشت غلیظ شددارچین و زعفران ساییده شده را به آن اضافه میکنیم.خوراک آماده شده را هم میتوان با شوید باقالا پلو دم کرد و هم میتوان در ظرفی جدا سروکرد.

 کباب تابه ای با گوشت بوقلمون

طرز تهیه گوشت بوقلمون به منظور تهیه کباب تابه ای با گوشت بوقلمون توصیه می شود گوشت ران و گوشت سینه بوقلمون را ترکیب نموده و پس از چرخ کردن کامل، با پیاز و سیر رنده شده همراه با ادویه جات مختلف و مقداری نمک به خوبی ترکیب نمایید. در صورت تمایل می توانید از ترکیب گیاهان خشک شده مانند نعناع، مرزه کوهی و یا آویشن به عنوان طعم دهنده استفاده کنید. به اندازه یک کوفته از ترکیب تهیه شده برداشته و پس از فرم دادن به شکل شامی و یا کباب ماهیتابه ای در مقدار کمی روغن گیاهی مانند روغن زیتون بدون بو و یا روغن ذرت، سرخ و نوش جان نمایید.

کباب تابه ای با گوشت بوقلمون  روشهای مختلف پخت بوقلمون

ارزش غذایی گوشت بوقلمون

گوشت بوقلمون دارای میزان بسیار زیادی از اسیدهای آمینه و پروتئین و میزان بسیار کمی از چربی های اشباع، کلسترول و چربی های ذخیره شده در بافت است. ارزش غذایی این خوراکی به دلیل میزان بسیار زیادی از ویتامین ‌های خانواده b ، حجم بالایی از عناصر و املاح معدنی مانند منیزیم، آهن، مس، پتاسیم و روی است. ۱۰۰ گرم گوشت بوقلمون خام به همراه پوست، ۱۴۱ کیلو کالری، ۱۰۰ گرم گوشت بوقلمون خام بدون پوست، ۱۱۲ کیلو کالری، ۱۰۰ گرم از سینه بوقلمون ۱۵۷ کیلو کالری و ۱۰۰ گرم از گوشت ران بوقلمون دارای ۱۴۴ کیلو کالری مصرفی است.

مزه دار کردن گوشت بوقلمون

مزه دار کردن گوشت سینه و ران بوقلمون یکی از مراحل بسیار مهم در طرز تهیه گوشت بوقلمون و طبخ خوشمزه و لذیذ این خوراکی پرطرفدار بوده و به روش‌های متفاوت ایجاد خواهد شد.

۱- استفاده از گیاهان خشک شده

یکی از مهمترین ترکیبات طعم دهنده به خوراکی های مصرفی از جمله گوشت قرمز و سفید، ادویه جات و گیاهان خشک شده هستند. بدین منظور می توان مقداری مرزه کوهی خشک شده، آویشن خشک شده، رزماری و یا شوید کوهی خشک شده را ترکیب نموده و پس از مخلوط کردن با مقدار بسیار کمی نمک و روغن زیتون بدون بو، به همراه پوست لیمو ترش خشک شده، روی گوشت بوقلمون مالیده و اجازه دهید ۲۴ ساعت در یخچال مزه دار شود.

۲- استفاده از ادویه جات

یکی دیگر از طعم دهنده های مواد غذایی، ادویه جات مختلف هستند. زردچوبه، پودر پاپریکا، فلفل سیاه، پودر سیر، جوز هندی، فلفل قرمز و سماق کوهی به همراه مقداری از روغن های گیاهی، گزینه بسیار مناسبی به منظور مزه دار کردن گوشت بوقلمون و ایجاد لطافت در هضم آن به شمار می آیند.

۳- سرکه و یا آبلیمو

یکی از پرطرفدارترین طعم دهنده های طبخ مواد گوشتی در سطح بین المللی، آبلیمو و یا سرکه است. به منظور مزه دار کردن گوشت قسمت های مختلف بوقلمون توصیه می شود مقداری از آب لیمو ترش تازه، سرکه، نمک و سایر ادویه جات پودر شده را ترکیب نموده و به واسطه یک سرنگ بزرگ به قسمت های ضخیم گوشت بوقلمون مانند سینه تزریق نمایید. این کار منجر به نفوذ مواد طعم دهنده به بافت داخلی گوشت ‌بوقلمون شده و عطر و طعم لذیذی در آن ایجاد خواهد نمود.

روش مناسب تکه کردن گوشت بوقلمون چگونه است؟

مرحله اول: بوقلمون را روی تخته خردکن گوشت قرار داده و با استفاده از یک چاقوی تیز، محل اتصال ران بوقلمون به سینه را برش داده و ران بوقلمون را جدا نمایید.
مرحله دوم: در صورت تمایل به جدا کردن ساق از ران، چاقو را در محل اتصال این دو بخش از پای بوقلمون قرار داده و با وارد کردن ضربه، ساق و ران بوقلمون را از یکدیگر جدا نمایید.
مرحله سوم: با قرار دادن چاقوی تیز در خط میانی سینه گوشت بوقلمون، سینه را از خط جناغ به دو نیم کرده و محل اتصال سینه به بال را با ایجاد یک برش از یکدیگر جدا نمایید.

طرز تهیه سس بوقلمون

سس یکی از افزودنی های پرطرفدار و طعم دهنده به مواد غذای مختلف است. سلامت سس تهیه شده از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بوده و طیف وسیعی از ذائقه افراد مختلف را در بر خواهد گرفت. امروز با توجه به تنوع مواد غذایی و متدهای آشپزی، انواع مختلفی از سس خوراک بوقلمون در عطر و طعم های متفاوتی تهیه و مورد استفاده قرار خواهد گرفت. یکی از انواع سس های پرطرفدار و بسیار خوشمزه مخصوص بوقلمون، سس گریوی است.
به منظور تهیه این سس بسته به میزان مورد نظر، مقداری از آب بوقلمون و یا آب گوشت را با دو قاشق مرباخوری آرد سفید به خوبی مخلوط نموده و پس از اضافه کردن ادویه‌ های مختلف و در صورت دلخواه ۲ قاشق آب لیموی تازه، ترکیب تهیه شده را با چند پیمانه دیگر آب بوقلمون روی حرارت قرار دهید و اجازه دهید سس مورد نظر به خوبی قوام آمده و سنگین شود. سپس زیر شعله را کم کرده و پس از ۵ دقیقه سس را از روی حرارت بردارید.

سس بوقلمون 2 800x533 روشهای مختلف پخت بوقلمون

خواص بی نظیر بوقلمون

*از جمله مهم‌ترین خاصیت‌های بوقلمون تریپتوفان موجود در گوشت آن است که برای یک خواب راحت و عمیق بسیار مورد نیاز است. این اسید آمینه نقش موثری در ساخته شدن ماده‌ای به نام سروتونین در مغز و دستگاه گوارش دارد؛ سروتونین باعث آرام‌بخشی و نشاط آوری در فرد شده، استرس را کم کرده و روند اختلال خواب را بهبود می‌بخشد.

*اگر مبتلا به چربی بالای خون هستید و نمی‌توانید زیاد گوشت قرمز مصرف کنید بهتر است بوقلمون را جایگزین آن کنید. طبع گوشت بوقلمون گرم و تر است و مصرف آن برای افراد سرد مزاج بهتر است. افراد گرم مزاج بوقلمون را با سماق و گشنیز میل کنند.

*گوشت بوقلمون سرشار از سلنیوم، روی، پتاسیم، ویتامین A و گروه ویتامین‌های B مانند B۱، B۲، B۳، B۶ و منیزیم است. این ویتامین‌ها و مواد معدنی برای تقویت سیستم بدن برای مقابله با عفونت‌های دستگاه تنفسی ناشی از ویروس کرونا، سرماخوردگی و آنفولانزا بسیار ضروری هستند.

*گوشت بوقلمون بسیار مقوی بوده و مصرف آن برای کودکان و سالمندان به خصوص در روزهای سرد سال مفید است. ۱۵۰ گرم گوشت بوقلمون حدود نیمی از اسید فولیک مورد نیاز بدن را تأمین می‌کند.

*مصرف گوشت بوقلمون در دوران بارداری بسیار توصیه شده است. البته به خاطر اینکه گوشت بوقلمون سرشار از ویتامین A است بهتر است در سه ماهه اول بارداری مصرف نشود. در سه ماه دوم و سوم بارداری گوشت بوقلمون که ﻣﻨﺒﻊ ﻏﻨﯽ از اﻧﻮاع وﯾﺘﺎﻣﯿﻦ B و وﯾﺘﺎﻣﯿﻦ A اﺳت، ﺑﺮای زنان باردار به خصوص مبتلایان ﺑﻪ ﮐﻢﺧﻮﻧﯽ و افسردگی ﺑﺴﯿﺎر ﻣﻔﯿﺪ اﺳﺖ. از سوی دیگر گوشت بوقلمون منبع عالی ویتامین هایگروه B مانند B3 و B6 است که برای یک سالم بسیار توصیه می‌شود.

از دیگر خواص بوقلمون می توان به موارد زیر اشاره کرد :

کاهش کلسترول بد خون

قسمت روشن‏تر گوشت بوقلمون که بدون پوست باشد، دارای چربی، چربی اشباع و کلسترول کمتری از گوشت مرغ و گاو است.

جلوگیری از سرطان

اسید آمینه تریپتوفان برای فعالیت سلول‏های T. لازم است. سلول‏های T. یک نوع از سلول‏های سیستم ایمنی بدن هستند که سلول‏های سرطانی را از بین می‏برند. در فقدان تریپتوفان، سلول T. فعال می‏میرند.

ایجاد آرامش و سرحالی

ناقلین عصبی از اسید‌های آمینه تشکیل می‏شوند و ناقل عصبی به نام “سروتونین” از اسید آمینه تریپتوفان تشکیل شده است. سروتونین باعث سرحالی و آرامش در بدن می‏شود؛ لذا مصرف غذا‌هایی مثل بوقلمون باعث سرحالی می‏شود.

در یک بررسی، به ۱۵ خانمی که سابقه‌ی ابتلا به افسردگی داشتند، دو نوع ترکیب اسید آمینه‏‏ای دادند. یک نوع ترکیب دارای اسید آمینه تریپتوفان بود و دیگری آن را نداشت. بعد از مصرف ترکیب بدون تریپتوفان، ۱۰ تا از این خانم‏ها دچار علائم افسردگی موقتی، ولی قابل توجه شدند. ولی بعد از مصرف ترکیب حاوی اسید آمینه تریپتوفان هیچ نوع تغییری در روحیه و حالت روانی این خانم‏ها مشاهده نشد.

تقویت سیستم ایمنی بدن

مدارک زیادی وجود دارد که نشان می‏ دهد اسید آمینه تریپتوفان، نقش اساسی در سیستم ایمنی بدن به عهده دارد. یک مطالعه روی موش‏ها نشان داد که متابولیت‏های تریپتوفان (مولکول‏های ناشی از تجزیه تریپتوفان در بدن) اثر دارو‌هایی را دارند که برای کاهش علائم بیماری ام اس استفاده می‏شوند. بیماری ام اس یک نوع بیماری‏ مربوط به سیستم ایمنی بدن است.

افزایش هورمون تستوسترون

پروتئین موجود در گوشت بوقلمونی که به طور طبیعی (بدون استفاده از مواد شیمیایی و هورمونی) پرورش داده شده است، میزان هورمون تستوسترون را در بدن آقایان، در حد مطلوب نگه می‏دارد. ولی هورمون‏هایی که در پرورش بوقلمون‏های صنعتی استفاده می‏شوند، تولید هورمون استروژن (هورمون زنانه) را افزایش و هورمون تستوترون را کاهش می‌دهند.

کمبود پروتئین در برنامه غذایی مردان مسّن، منجر به افزایش گلوبولین باند شده با هورمون جنسی و کاهش فعالیت هورمون تستوسترون می‏شود. کاهش اثر تستوسترون باعث کاهش عملکرد جنسی و توده عضلانی و گلبول‏های قرمز خون می‏شود و منجر به پوکی استخوان می‏گردد.

قسمت روشن‏تر گوشت بوقلمون که بدون پوست باشد، دارای چربی، چربی اشباع و کلسترول کمتری از گوشت مرغ و گاو است.

بهبود کم ‏خوابی

اسید آمینه تریپتوفان نقش مهمی در خوابیدن دارد و باعث بهبود خواب در مبتلایان به بی‏خوابی مزمن می‏شود.

هشدار:

گوشت بوقلمون دارای اسید آمینه پورین است، لذا مبتلایان به نقرس باید آن را به میزان خیلی کم مصرف کنند.

گوشت بوقلمون دارای مقدار کمی اگزالات است؛ لذا بیماران مبتلا به سنگ کلیه اگزالاتی، خیلی کم باید آن را بخورند.

بوقلمون‏هایی که به طور طبیعی و ارگانیک پرورش داده می‏شوند، هیچ نوع هورمون و آنتی بیوتیکی در بدن خود ندارند.

تقریبا تمامی چربی بوقلمون در پوست آن موجود است. همچنین گوشت تیره رنگ آن چربی بیشتری از گوشت روشن‏تر (سفید) آن دارد؛ لذا قبل از پختن گوشت بوقلمون، تمامی پوست آن را جدا کنید.

چرا پس از خوردن گوشت بوقلمون، حتی به مقدار جزئی، احساس ناراحتی و سنگینی در معده میکنم؟ همچنین مصرف مجاز این گوشت به چه اندازه می‌باشد.

گوشت بوقلمون برای هضم سنگین است و در صورت احساس ناراحتی در معده، آن را مصرف نکنید. می‌توانید از گوشت‌های سفید دیگر به جای آن استفاده کنید مثل گوشت مرغ و ماهی؛ و روزانه باید ۳-۲ واحد گوشت مصرف کنید. هر واحد گوشت ۳۰ گرم (به اندازه یک قوطی کبریت) است. هر عدد تخم مرغ نیز یک واحد گوشت محسوب می‌شود.

آیا مصرف گوشت بوقلمون برای بیماران دیابتی هم مفید است؟

مصرف گوشت بوقلمون به بیماران دیابتی پیشنهاد می‌شود، چرا که به سبب دارا بودن چربی‌های اشباع شده کم، پروتئین بالا و درصد کربوهیدرات پایین، سبب پایین آوردن گلوتن اندکس شده و در نتیجه برای بیماران دیابتی فاقد کلسترول بالا مفید است. همچنین به سبب درصد بسیار کم چربی‌های اشباع شده در این گوشت، مصرف آن برای اشخاصی که دارای کبد چرب می‌باشند مناسب است. اما میزان سدیم در گوشت بوقلمون ۳۳۵ میلی‌گرم در یک واحد گوشت ۳۳۰ گرم است.

به همین سبب خوردن گوشت بوقلمون به میزان زیاد، به بیماران قلبی پیشنهاد نمی‌شود. در صورتی که نمی‌خواهید دچار بیماری‌های سرطان سینه، پروستات، بیماری MS، آرتروز، افسردگی و اعصاب شوید و ضمنا اسید اوریک، اوره و چربی خونتان بالا نرود، گوشت بوقلمون مصرف کنید.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد