جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

روستای گته ده

تاریخ بروزرسانی :
۲۰ شهریور ۱۴۰۱

روستای گته ده یکی از روستا های زیبا در بخش بالا طالقان است که از جمله روستاهای سردسیر و کوهستانی به شمار می رود. آب این ده از رودخانه‌ی گرآب و دره‌ی کهار‌کوه تامین می شود و منظره مناسبی به کوه کهار و آبشار گته ده دارد.روستای گته ده با ارتفاع ۲۳۴۰ متر از سطح دریا از روستاهای بخش بالا طالقان از شهر طالقان به شمار می رود.
در فاصله ۲۰۰ متری غرب روستای گته ده قبرستان تاریخی وجود دارد که انبوه سنگ قبرهای موجود درآن حکایت از گستردگی و تعداد امواتی می کند که در قرون متمادی در آن دفن شده اند. برخی از قبرها متعلق به دوران اسلامی و برخی نیز دوره قبل از اسلام بوده و آثاری از سفالهای دوران تاریخی در آن یافت شده است . در قبرستان یاد شده ،حداقل پنج سنگ قبر متعلق به دوره صفویه وجود دارد که دارای تاریخ های متفاوت هستند. برای مثال یکی از آنها متعلق به ۱۰۷۵ هجری قمری است . به نظر می رسد با توجه به موقعیت این مکان که در معرض سیل بوده ،چندین بار برای قبرستان در قرون مختلف استفاده شده است.با توجه به نمونه سفالهای یافت شده ، می توان قدمت قبرستان را دوران تاریخی و اسلامی تعیین کرد .

%name روستای گته ده
این روستا از سمت شمال با روستاهای آسکان و دهدر از سمت شرق با روستای دراپی از سمت جنوب با کوه کهار و از سمت غرب با روستا ی جوستان همجوار است.

یکی از دو شاخه اصلی رودخانه طالقان که از این روستا می گذرد به نام همین روستا بایزرود نامیده می شود. شاخه دیگر به نام روستای باستانی و مخروبه عالی زن نامیده می شود که نشان از بسیار قدیمی بودن گته دارد.
مسیر دره جنوبی روستا به آبشار دربند و قله کهار منتهی میگردد.
در مرکز روستا دو خانه مخروبه وجود دارد که به نظر می رسد از خانه های اعیانی دوره قاجار بوده است . در میان خانه های ویرانه و در محل هایی از کوچه های روستا که بنا به ضرورت اهالی حفاری صورت گرفته سفالهای نخودی و قرمز و نقش استامپی و زیرلعاب از دوران تاریخی و مختلف اسلامی یافت شده اسکه همگی آنها حکایت از استقرار دایم جمعیت در این روستا می نماید .

%name روستای گته ده
یکی از جاذبه های روستای گته ده، آبشار دربند این روستا است. این آبشار در ۲ کیلومتری جنوب روستای گته ده، در دره ای سرسبز و در میان تخته سنگهای عظیم قرار گرفته است.
گته ده از سمت شرق به جاده آزادبر ودرنهایت به گچسر و جاده چالوس منتهی می شود که اگر این جاده عملیاتی شود، این روستا یکی از بهترین مناطق برای جذب توریست تبدیل خواهد شد

%name روستای گته ده

%name روستای گته ده

%name روستای گته ده

%name روستای گته ده

%name روستای گته ده

%name روستای گته ده

%name روستای گته ده

%name روستای گته ده

%name روستای گته ده

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 6 میانگین: 3.2]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • کیان

    مردم گته ده مازندرانی زبان هستند
    روستاهای گته ده و ناریان و گراب و ناریان و دیزان و مهران و غیره در بالاطالقان مازندرانی زبانند در شمال کرج نواحی شهرستانک و لانیز و همه جا و ولایترود و غیره مازندرانی زبانند

    ۶ آذر, ۱۳۹۹ پاسخ دادن
  • مهرنوش زاده رفیع

    جایی آرام و دلنشین که برای هر گردشگری فوقالعاده است

    ۱۰ اسفند, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد