جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

روستای وارنگه رود

تاریخ بروزرسانی :
۱۴ بهمن ۱۳۹۷

اگر می خواهید قدم زدن در یک روستای بکر و خوش و آب و هوا را تجربه کنید یک روز صبح تعطیل که از خواب برمی خیزید کفش و کلاه کنید و راهی جاده چالوس و روستای وارنگه رود شوید. جایی که در کنارش هم یک رودخانه باصفا هست، هم یک دره خیال انگیز و زیبا و هم منطقه حفاظت شده با انواع و اقسام پوشش گیاهی و جانوری.

موقعیت روستای وارنگه رود
روستای وارنگه رود در کیلومتر ۸۰ جاده چالوس از سمت کرج قرار دارد. این روستا بعد از منطقه نساء توسط یک جاده خروجی دیزین قابل دسترس می باشد. در میانه راه دیزین، در کنار پاسگاه محیط بانی یک فرعی در سمت چپ جاده وجود دارد که راه ارتباطی روستای وارنگه رود می باشد.این فرعی از ابتدای جاده چالوس تا خودروستاحدود ده کیلومترمیباشد. روستای وارنگه از نظر تقسیمات کشوری تابع دهستان نساء از بخش آسارا می باشد که در ارتفاع ۲۵۵۰متری قرار دارد و رودخانه وارنگه رود از حاشیه غربی این روستا به سمت جنوب ادامه پیدا می کند. افراد محلی عموما جلوی ورود اتوبوس و ماشین های ناشناس را می گیرند ولی تا میدان روستا می توان با مینی بوس یا وسایل نقلیه دیگر رفت. از اینجا به بعد باید پیاده رفت. روستای وارنگه رود یکی از مسیرهای کوهنوردی است و کسانی که قصد کوهنوردی به سوی قله «آزاد کوه» را دارند ، از این مسیر عبور می کنند.

خانه های روستای وارنگه عموما نو و دارای سقف شیروانی هستند. در مورد سابقه جمعیت پذیری این روستا گفته می شود که تقریباٌ در۱۰۰ سال پیش حدود ده خانوار در این روستا زندگی می کرده اند ولی در یک برف سنگین تمامی این خانه ها تخریب و اهالی غیر از سه نفر قربانی برف می شوند و این سه نفر بعد از یک مهاجرت مجدد به روستا بر می گردند و پایه جدید اسکان در این دره زیبا را می ریزند. و در فصل زمستان زیبا ترین و تمیزترین برفهای دره ای را می توان در اینجا مشاهده کرد. اما باید به این نکته نیز اشاره کرد که برف های انبوه این دره گاهی خالی از خطرنبوده و آنرا به منطقه ای بهمن گیر تبدیل کرده است .

در فصل بهار حاصل این برف آبها ثمر می دهد و تابلوهای بی همتائی از طیف رنگ سبز تیره گَون ها تا رنگ سبز فسفریک شوید های وحشی همراه با رز های زرد و گل های بنفش را می آفریند. در جای جای دره زیبای وارنگه رود و دامنه کوه های آن چشمه های آب معدنی بسیاری این فضارا لطیف تر می سازد. اما باید به این نکته نیز اشاره کرد که برف های انبوه این دره گاهی خالی از خطر نبوده و آن را به منطقه ای بهمن گیر تبدیل کرده است.

رودخانه وارنگه رود:
رودخانه وارنگه رود یکی از رودخانه های دائمی استان البرز است که از دامنه های غربی ارتفاعات پالون گردن (آبخیز مشترک رودخانه لار و کرج) و ارتفاعات رستم چال (آبخیز مشترک ریزآب های رودخانه هراز و کرج) در شرق و خارج از شهرستان کرج (جنوب غربی مازندران) سرچشمه گرفته و در جهت شرق به غرب بعد از عبور از دره خرسرک و سیکنو با طی یک قوس چپگرد، جهت آن شمال به جنوب می شود. این رود پس از عبور از روستای وارنگه رود تقریباً در ۳ کیلومتری جنوب این روستا پس از عبور از زیر پل جاده ارتباطی ولایت رود- دیزین، به رودخانه ولایت رود می پیوندد و به این ترتیب رودخانه کرج را تشکیل می دهند.

رودخانه وارنگه رود زیستگاه ماهی قزل آلای خال قرمز می باشد. این ماهی از ماهیان بسیار باارزش رودخانه های سردآبی است.
دره وارنگه رود
دره وارنگه رود در فاصله ۳ کیلومتری روستای وارنگه رود واقع شده است. یک راه آسفالته ابتدای این دره را به روستای «وارنگه رود» وصل می کند. جهت دره غربی- شرقی و طول دره در حدود ۷ کیلومتر است. ارتفاع دره از سطح دریا در ابتدای دره و روستای وارنگه رود در حدود ۲۴۸۰ متر و در انتهای دره در حدود ۳۲۴۰ متر است. قلل کمانکوه ،سرماهو ویخچال از رشته کوه های البرز مرکزی محسوب شده و در سمت چپ دره وارنگه رود درسمت یال جنوبی آزاد کوه واقع شده اند .آزاد کوه قله مخروطی شکل ومنحصر بفردی است که توسط دیواره های مرتفعی که سمت شمال غرب و شرق آن دربرگرفته اند، احاطه شده است.این کوه مشرف به آبادی های نسن وکلاک است و یال جنوبی را می توان ازطریق آبادی های وارنگه رود مورد دسترسی و صعود قرارداد.

دره وارنگه رود دره ای زیبا و عریض است که طولانی ترین و در عین حال زیباترین مسیر صعود به قله آزاد کوه می باشد و در منطقه حفاظت شده البرز مرکزی سازمان محیط زیست قرار گرفته است. با ادامه دادن رودخانه وارنگه رود وگذر از کنار دریاچه به انتهای دره که نزدیک شوید قلل کمانکوه، سرماهو و یخچال را در سمت چپ و قله اسبی چال و خلنو را کمی جلوتر ودر سمت راست و قله های پالون گردن و نرگس را در انتهای آن دره خواهید دید. مسیر دسترسی به دره وارنگه رود از انتهای روستا و در مسیر مخالف جریان آب است که مسیر دره کاملا مشخص است. دره ای سرسبز با گیاهان کوهستانی فراوان و تنوع جانوری و فاقد سایه. در ضمن با ادامه دادن به یکی از سرچشمه های اصلی رودخانه کرج نیز بر می خورید.

منطقه حفاظت شده:
منطقه از پوشش سبز و گیاهان متنوع مملو است .گیاهانی همچون گون، بنفشه، چمنزار ، لاله ، شبدر وحشی ، بوک ( به زبان محلی) ، ترشک ، بومادران ، گرز ، کلیک ( گل رز زرد بسیار خوش بو که با آن مربا درست می کنند ) ، کرزنگ ( که برای بیماری قند خوب است ) ، جعفری وحشی ، شوید وحشی ، قارچ های بسیار بزرگ خوراکی ، گلپر ( گلپر های این دره در خرداد ماه با ارتفاع نزدیک به یک متر و ۴۰ سانت رشد داشتند) پوشش گیاهی متنوع این منطقه را شکل می دهند. این منطقه کاملا توسط سازمان محیط زیست حفاظت شده و در فصول مختلف شاهد حیوانات گوناگونی مانند گراز ودر مناطق بالاتر خرس و کل و بز و قوچ و میش هستیم که از جمله حیات وحش این کوهستان ها هستند و در تعرض شکار نیز قراردارند. همچنین خرس خاکستری و خرس قهوه ای نیز در این ارتفاعات دیده و حتی شکار هم شده است.

 

 

روستای وارنگه رود 1 روستای وارنگه رود

روستای وارنگه رود 3 روستای وارنگه رود
روستای وارنگه رود 4 روستای وارنگه رود

 

منبع:
beytoote.com

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • مهرنوش زاده رفیع

    دره و رودخانه روستای وارنگه از جاهای دیدنی انجا هستن

    ۱۰ اسفند, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • کامران فاضلي

    این روستا بعد از منطقه نساء توسط یک جاده خروجی دیزین قابل دسترس هست

    ۱۶ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *