جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

روستای محمدآباد کتول

تاریخ بروزرسانی :
۱۶ مهر ۱۳۹۵

محمد آباد کتول یکی از روستاهای استان گلستان – شهرستان علی آباد کتول بوده که از شرق به روستای عباس آباد و علی آباد کتولُ از غرب به روستای الامن و شهر گرگان از شمال وصل به روستای رحمت آباد و شهر فاضل آباد و از جنوب به جنگلهای سرسبز رشته کوه البرز که در امتداد آن دوازده روستای ییلاقی وصل بوده که گذرگاه اصلی دوازده روستای ییلاقی از داخل روستای محمد آباد کتول می باشد .

روستای محمد آباد کتول از جمله روستاهای قدیمی است به خاطر مسائل اقلیمی بارها تغییر مکان داده ولی با توجه به بقایای بدست آمده بیش از ۱۵۰۰ سال قدمت داشته که اگر قدمت ساکنین اصلی آن یعنی دیلم و دیلمیان در بخشهای مختلف سکونتی بیش از ۳۰۰۰ سال قدمت دارند که از اندک بقایای باستانی در کوه ها که یکی از آنان منطقه مرتعی شفتی که نزدیک به روستایی ییلاقی ماهیان می باشد نور سنگی به چشم می خورد که مربوط به ۲۰۰۰ سال قبل می باشد .

قبرستان شفتی که آخرین مکان دفن مردگان دیلم و دیلمیان می باشد همین نوشته ها را تصدیق می کند .

بنده از قول بزرگان و قدیمی های روستای ییلاقی ماهیان پرس و جویی که داشتم تا همین ۵۰ سال اخیر از مرتع شفتی – خرم بابا و کلاته به جزئیات آنها را هم توضیح می دهم جهت کشت جو و گوارس که به نظرم همین ارزن امروزی باشد استفاده می نمودند .

قبل از مکان فعلی روستای محمد آباد کتول معروفترین سکونتگاه روستائیان قسمت عطائیه که همان حد فاصل بین الامن کتول و محمد آباد فعلی می باشد بوده و ما قبل تر از آن در دهنه محمد آباد کتول که ولیک تنگه معروف بوده که در حوالی امامزاده شیخان فعلی می باشد سکونت داشتند . شرایط سخت – سیلاب ها – و وجود چشمه سارهای زلال – و مسائل امنیتی از در امان بودن مهاجمین علت اصلی تغییر مکان روستائیان می باشد .

56526595290859109754 روستای محمدآباد کتول

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 8 میانگین: 3.5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • محمد سینان

    شهرستان علی اباد مه عشقه
    من بچه خود علی ابادم ولی تک تک روستاها و شهرهاش فوق العاده
    هموطنان مطمئن باشن پیشیمون نمیشن از سفر به علی اباد

    ۱۸ آذر, ۱۳۹۹ پاسخ دادن
  • الهام حاجی زاده

    یک روستای درجه یک و عالی در استان کلستان.دارای جنگل و دشت های سر سبز هست.یک کبابی هم در این روستا هست که کیفیت کبابش خیلی عالیه

    ۱۰ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
    • االاذااا

      پس گرگان نرفتی..

      ۱۵ مرداد, ۱۴۰۲

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد