جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

روستای مبارک آباد مینودشت

تاریخ بروزرسانی :
۲۹ مهر ۱۳۹۵

موقعیت جغرافیایی
روستای مبارک آباد در استان گلستان و ۱۴ کیلو متری جنوب غربی مینودشت در دهستان چهل چای و بخش مرکزی شهرستان مینودشت است. از شمال وصل به زمینهای کشاورزی و در نهایت به جاده ی آزادشهر- مینوشت و از جنوب به ارتفاعات البرز شرقی محدود می شود واز شرق به زمینهای کشاورزی و در نهایت به روستای محمد زمانخان و از غرب به زمینهای کشاورزی و در نهایت به چشمه ی روستا و جنگل متصل می باشد از نظر موقعیت جغرافیایی نیز در ۱۵- ۵۵ طول شرقی و ۹- ۳۷ عرض شمالی قرار گرفته است

جمعیت

جمعیت روستا به علت اینکه اکثر جوانان جهت اشتغال به شهرها مهاجرت کرده اند کم شده است.درحال حاضر۴۰۸نفر(۱۲۶خانوار) می باشد. اما در ایام تعطیل وبه خصوص تعطیلات عید نوروز تقریبا تمام کسانی که مهاجرت کرده اند جهت گذران تعطیلات بر می گردند که در کنار پدر و مادر وبستگان خود تعطیلات خوشی داشته باشند.

مذهب – زبان

مردم روستای مسلمان و پیرو مذهب شیعه جعفری هستند و به زبان فارسی با گویش محلی سخن می گویند

شیوه ی نام گذاری اسم روستا

براساس نظر کارشناسان ، تاریخ استقرار انسانی در پیرامون این روستا ، به هزاران سال قبل می رسد .اولین اسم روستا ترس آخن بوده است . در سابق ترکمن ها که در بیابان ها رفت و آمد می کردند به این روستا ترس آخن می گفتند. ( ترس آخن به زبان ترکی است ) علت این نامگذاری وجود رودخانه ای در ( دانه ی زرد او) که به نظر می رسید آب به عقب برمی گردد و امروزه آن رودخانه نیز وجود دارد .

دومین اسم روستا سر کهریزا نام گرفت ، علت این نامگذاری وجود قنات یا چاهی در وسط روستا بود که مردم به آنجا کهریز یا چاه یا قنات می گفتند و از آنجا آب آشامیدنی می گرفتند .

سوین اسم روستا قاسم آباد لقب گرفت ، علت این نامگذاری مهاجرت فردی به نام قاسم آقا به این روستا به عنوان کدخدا و بزرگ بود و اقدامات زیادی در راستای آبادانی روستا انجام داد .

چهارمین اسم روستا مبارک آباد ( اسم فعلی روستا ) نام گرفت ، علت این نامگذاری نیز به دنیا آمدن فرزندی از قاسم آقا که مبارک و خوش قدم بودند و نشانه ای از آبادانی روستا را می توان نام برد . در حال حاضر مبارک آباد به عنوان اسم قطعی ثبت شده است


بافت روستا

به دلیل همجواری با جنگل از جذابیت طبیعی منحصر به فردی برخوردار است و برای رفتن به روستا باید از یک مسیر پر پیچ وخم جنگلی ویک گردنه زیبا و یک پل که ورودی آن محسوب می شود گذشت تا وارد شوید. از طرف جانبی توسط دو دره نسبتا عمیق محصور شده است واز سمت ورودی نیز رودخانه ای به صورت یک نیم دایره آن را در بر گرفته است. یک خیابان اصلی که از اول تا آخر روستا ادامه دارد به همراه کوچه های که به صورت جانبی در دو طرف این خیابان قرار دارند خیابان بندی آن را تشکیل داده اند .و دارای شیبی مناسب به سمت رودخانه است و وجود دو دره در دو طرف آن از آب گرفتگی در مواقع بارندگی های شدید جلوگیری می کند.

به دلایل اقلیمی ، بافت مسکونی متمرکزی دارد بدیهی است شیوه معیشتی خانوارها ، در ترکیب و ساختار فضاهای مسکونی مؤثر است . به این ترتیب مساکن خانوارهای روستا معمولاً دارای حویلی بزرگ و فضاهایی چون اتاق نشیمن ، اتاق میهمان ، مطبخ ، ایوان ، محلی برای انبار کردن محصولات کشاورزی ، باغچه و مکانی برای نگهداری دام و طیور است . مصالح به کار رفته در ساخت خانه های بافت قدیم شامل سنگ ، گل و خشت و چوب است . بناهای جدید روستا از معماری شهر تأثیر پذیرفته است این بناها با استفاده از مصالح تیرآهن ، سمنت ، بلوک سمنتی و گچ احداث شده اند .

شغل مردم

با توجه به حاصل خیز بودن زمین ها مردم روستا به فعالیتهای زراعی ، دامداری و باغداری اشتغال دارند . .وجود رودخانه خروشان و چشمه سارهای پر آب پیرامون آن ، شرایط مناسبی را برای زراعت وباغداری فراهم کرده است .محصولات عمده زراعی این روستا شامل برنج – گندم – ماش – لوبیا – زیتون – علوفه دامی- سیر- پیاز – بادام زمینی – آفتابگردان است . در کنار جوی های روان و چشمه های آب سرد این روستا ، انواع گیاهان عطرآگینی رشد یافته است از جمله می توان به گیاهان ارزشمند دارویی نظیر پونه ، نعناع ، بابونه ، کاسنی و گل گاوزبان ،شاتره اشاره کرد .

فرآورده های دامی این روستا نیز به دلیل شرایط آب و هوایی از مطلوبیت بیشتری در مقایسه با دیگر مناطق برخوردار است . اهالی روستا محصولات لبنی تولید شده در این روستا را به بازار محلی و شهرهای همجوار عرضه می کنند محصولات دامی ، شامل گوشت ، پشم و فرآورده های لبنی مانند شیر ، ماست ، و پنیر کره و دوغ محلی است. وهمچنین دارای میوه های جنگلی زیادی مانند کندس یا همان ازگیل – تمشک- آلو – ولیک که شبیه زالزالک – انار – انجیر-توت ا ست دارد در ضمن در فصل بهار عده ای به پرورش کرم ابریشم در روستا می پردازند .

جاذبه های طبیعی

آب و هوای مبارک آباد در بهار و تابستان ، معتدل و مطبوع و در زمستان سرد است به دلیل وجود جاذبه های طبیعی موجود در آن مانند جنگل زیبا ، آبشارها، بیشه زارها و باغات انبوه ، رودخانه خروشان و کوه های مرتفع پوشیده از درختان بلند قامت زیبا ، چمنزارها وگلها چشمه ساران زلال مورد توجه گردشگران فراوانی است .

در اطراف روستا چشمه های کوچک و بزرگی یافت می شود یکی ازاین چشمه ها که در فاصله دو کیلومتری از روستا قرار دارد آبی بسیار سرد وگوارا ومحوطهای دیدنی و مسطح دارد که در روزهای تعطیل پذیرای مهمانان زیادی از شهر و روستاهای اطراف می باشد. با همین آب چشمه که به صورت بندآب به اراضی پایین به دست می رسد مردم به کاشت برنج مشغول می شوند که به خاطر همین این چشمه برای مردم از اهمیت خاص برخوردار است و همچنین آب آشامیدنی مردم توسط چشمه ی بزرگی در عمق جنگل که حدودا ۷ کیلو متر فاصله دارد تامین می شود.

از دیگر جاذبه های آن آبشارشاش که به صورت پله پله است با عرض ۱۴ متر یکی از بهترین فضاهای گردشگری این روستا به شمار می رود.آب گوارا و فراوان این آبشار پس از سرازیر شدن ، در رودخانه آرام می گیرد و وجود دره های پردرخت در اطراف آبشارهر رهگذری را به تحسین زیبائیهای خلقت در این منطقه وا می دارد .

غار آبریزطلا کوهی این غاردر دامنه ارتفاعات روستاست در۷۰۰ متری بعد از آخرین خونه های روستا در جاده کشلورزی سمت شرق به امتداد ۱۲۰۰متر ویک پیاده روی کوتا ۴۰۰متری تا ابتدا دهانه غار می توان به محوطه ورودی غار رسید این غار به دلیل ریزش آب از بلندی و ایجاد غار آبریز نام گرفته وطلا کوهی نیز به دلیل وجود داشتن آثار باستانی در دنباله آن می گویند.برای بدست آودن اطلاعات بیشتردر مورد غار به این سایت مراجعه کنیدwww.irancaves.com

حیات وحش

محیط پیرامون روستای مبارک آباد به عنوان زیستگاهی مناسب برای گونه های جانوری بومی منطقه محسوب می شود جانورانی همچون خرس ، ببر ،گرگ ، گراز، شغال ، انواع عقاب ، شاهین ،خروس ،خرگوش ، جوجه تیغی ،جغد ، کبک ، دارکوب و انواع گنجشک سانان و پرندگان کوچ نشین مانند مرغابی و اردک است ودارای تنوع جانوری زیادی از خزندگان مانند مارها ، گونه های مختلف سنگ پشت و سوسمارها است…

پیشنهاد می کنم از این روستا زیبا دیدن کنید و از طبیعت زیبای آن لذت ببرید.

rusta mobarakabad minudasht golestan 5 1411294036 روستای مبارک آباد مینودشت

IMG 1677 روستای مبارک آباد مینودشت

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 5 میانگین: 2.6]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • ابوالفضل پسرکلو

    سلام روستای واقعا پاریس کوچولو اسم خوبی گذاشتن سوالی دارم در مسیر رودخانه سنگهای زیبا وجود دارد

    ۱۵ آذر, ۱۳۹۹ پاسخ دادن
  • حسینی

    بله کاملا درسته نام این درخت (ماضی)هستش و به اسم ماضی بزرگ در روستا معروف میباشد

    ۲۵ بهمن, ۱۳۹۸ پاسخ دادن
  • الهام حاجی زاده

    یک روستای زیبا در مینودشت واقعا این روستا عالی هست.یک درخت بسییار بلند و بزرگ در وسط جنگل این روستا هست که به گفته محلی ها قدمت چند هزار ساله داره

    ۹ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد