رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

روستای فاریاب سنگویه

تاریخ بروزرسانی :
۱۵ اسفند ۱۳۹۸

روستای فاریاب سنگویه از جمله روستاهای آباد منطقهٔ گوده و از توابع بخش مرکزی شهرستان بستک در غرب استان هرمزگان در جنوب ایران واقع شده‌است. این روستا در دامنه کوه پردی فاریاب و صحرای باغ قرار دارد. از شمال کوه بردی ، از جنوب جاده لار بستک، از مغرب روستای گردنه پاسخند، از مشرق به روستای پیسه محدود می‌گردد.

این روستا دارای مسجد ، دبستان،راهنمایی برق، لوله کشی آب، و آب انبار برکه می‌باشد. فاریاب سنگویه دارای یک رشته قنات است که با آب آن حدود ۱۰۰ من (۴۰۰ کیلوگرم) می‌توان زراعت نمود.حدود ۲۰۰۰ اصله نخل دیم وآبی وجود دارد، و یک آسیاب آبی دارد.

951544 روستای فاریاب سنگویه

در منطقه جنوب به آب جاری بویژه آب قناتها فاریاب می‌گویند که به لهجه محلی پاراو نامیده می‌شود. این روستا چون دارای چشمه‌ای جاری است فاریاب نامیده شده‌است، و چون آسیاب آبی نیز دارد آن را فاریاب سنگویه نامگذاری کرده‌اند.جمعیت این روستا بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۶۰۹ نفر (۱۰۸ خانوار) بوده است.

جاهای دیدنی روستای فاریاب سنگویه

روستای فاریاب سنگویه دارای آب انبار، آسیاب آبی، قنات، و چشمه آبگرم است.
قنات: فاریاب سنگویه دارای یک رشته قنات است که با آب آن حدود ۱۰۰ من (۴۰۰ کیلوگرم) می‌توان زراعت نمود. حدود ۲۰۰۰ اصله نخل دیم وآبی وجود دارد، ویک آسیاب آبی دارد. در منطقه جنوب به آب جاری به ویژه آب قناتها فاریاب می‌گویند که بلهجه محلی پاراو نامیده می‌شود. این روستا چون دارای چشمه‌ای جاری است فاریاب نامیده شده‌است، و چون آسیاب آبی نیز دارد آن را فاریاب سنگویه نامگذاری کرده‌اند.

unnamed-3 روستای فاریاب سنگویه
مجتمع آبگرم: چشمه آب معدنی (آب باد) در فاریاب سنگویه واقع می‌باشد. سرچشمه آب معدنی (آبگرم) در شمال روستا قرار دارد، این آبگرم بین اهالی منطقه بستک و لارستان، و بندر لنگه معروف است و هرساله صدها نفر برای درمان بیماری‌های پوستی و روماتیسم به این آبگرم رو می‌آورند. در اوایل تابستان و اواخر زمستان این محل مملو از افرادی است که برای استفاده از آبگرم به این مکان آمده‌اند.
تعدادی خانه‌های خیر از سوی نیکوکاران در اینجا ساخته شده‌است برای استفاده مسافران که از راه‌های دور می‌آیند، اما گهگاه شمار افراد آنقدر زیاد می‌شود که صدها چادر برپا می‌کنند، افرادی که برای درمان به آبگرم می‌آیند معمولاً چند روز در این مکان اقامت می‌نمایند. برای گردآوری این آب دو استخر در زمانی بسیار قدیم ساخته‌اند. چشمه آبگرم در دل کوه می‌جوشد که آب آن را به دو شاخه کرده‌اند، یک شاخه به استخر ویژه بانوان می‌ریزد، و شاخه دیگر به استخر مردان می‌ریزد. آب آن بسیار صاف و گواراست. و بیماران پوستی و روماتیسم را به قدرت خدای تعالی شفا می‌دهد.
چشمه آبگرم در دل کوه می‌جوشد که آب آن را به دو شاخه کرده‌اند، یک شاخه به استخر ویژه بانوان و دیگری به استخر مردان می‌ریزد.

-فاریاب-سنگویه روستای فاریاب سنگویه

در سال ۱۳۸۷ شرکت تعاونی گردشگری گلستان فاریاب سنگویه تحت نظارت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان تشکیل گردید و این مجتمع جهت سازماندهی به این شرکت واگذار شد. این مجتمع همزمان با ورود بخش خصوصی و تزریق منابع دولتی به یکی از مراکز مورد توجه گردشگران تبدیل شد.

زیر ساخت های گردشگردی این مجتمع از محل اعتبارات دولتی ملی و استانی توسط اداره کل میراث فرهنگی که از قبیل احداث راه، دسترسی به شبکه برق رسانی، محوطه سازی و آسفالت خیابانها می باشد، در راستای بخش خصوصی برای عملیات مجتمع هزینه گردید.

این مجتمع در زمینی به مساحت ۴ هکتار در شمال شرقی روستا واقع شده و فاصله آن تا مر کز شهرستان ۴۷ کیلومتر است و در مسیر جاده بستک به لارستان واقع می باشد. از روستای فاریاب سنگویه تا چشمه در حدود ۲ کیلومتر جاده آسفالته است و آب آن از شکاف سنگهای آهکی خارج می‌شود و آب چشمه در ردیف آبهای گوگردی است.

-سنگویه-بستک-2 روستای فاریاب سنگویه

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *