رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۴ مهر ۱۳۹۴

روستای شهیدآباد (جیان)

لینک این مطلب کپی شد!

موقعیت جغرافیایی:

روستای شهید آباد یکی از روستاهای بخش بیضاست که تا کنون بدون هیچ دلیل منطقی از توابع شهرستان سپیدان می باشد . روستای شهید آباد در فاصله ۱۲ کیلومتری از مرکز بخش , و ۹۵ کیلومتری از مرکز شهرستان و در ۶۰ کیلومتری از مرکز استان قرار دارد . روستای شهید آباد از سال ۱۳۶۹ که از جیان که نام قبلی روستا بوده است به شهید آباد تغییر یافته است .

از نظر مختصات جغرافیایی روستای شهید آباد در ۳۰۰۰ درجه عرض جغرافیایی و ۵۳:۳۵ درجه طول جغرافیایی واقع است . روستای شهید آباد از شمال به ایاسجان و از جنوب به ارتفاعات روستای علی آباد و از شرق به روستای جعفرآباد و اسلام آباد و از غرب به ارتفاعات گر قلعه محدود می شود .

تعیین محدوده اراضی کشاورزی و منابع طبیعی روستا :

اراضی کشاورزی شهید آباد به ترتیب اهمیت شامل اراضی گندم , جو , برنج , عدس و نخود می باشد . اراضی شهید آباد از شمال به اراضی کشاورزی روستای ایاسجان از جنوب به ارتفاعات از شرق به جعفر آباد و اسلام آباد و از غرب به عوارض طبیعی محدود می گردد .

۳۵۰ هکتار مرتع احیاء شده با کیفیت عالی نیز که از منابع طبیعی به شمار می رود متعلق به روستای شهید آباد است .

بررسی منابع تامین آب آشامیدنی و کشاورزی روستا :

۱- آب آشامیدنی :

آب شرب روستای شهید آباد در قبل از انقلاب اسلامی تا سال ۱۳۵۹ از یک رشته قنات تأمین می شد که به همت مردم روستا و سازمان بهداشت و درمان در سال ۱۳۵۹ با حفر یک حلقه چاه در جنوب روستا آب لوله کشی روستا تأمین گردید.

در سالهای اخیر نیز به لطف همیاری اهای و کمکهای جهد سازندگی آب روستا از سرچشمه ای در شمال غربی روستا تأمین شده و چاه سابق بلا استفاده است.

شایان ذکر است آب فعلی جوابگوی رشد سریع جمعیت در این روستا نبوده و روستائیان نیز به دلیل عدم داشتن توان پرداخت هزینه آب به سازمانهای دولتی راضی به گرفتن کمک برای حفر چاه از سازمان آبفای روستایی نیستند.

۲- آب کشاورزی :

مهمترین منابع تامین آب کشاورزی قنات و چاه نیمه عمیق است .

تعداد جمعیت و تحولات آن :

مطابق سر شماری سال های ۴۵ , ۵۵ ,۶۵ , ۷۵ , ۸۵ تعداد جمعیت روستای مورد مطالعه به ترتیب ۱۱۵۱ , ۱۲۱۲ ,۱۸۰۲ , ۲۲۲۲ , ۲۱۰۷ نفر بوده است .

بر اساس اطلاعات تهیه شده از خانه بهداشت روستای مورد مطالعه جمعیت این روستا در سال ۱۳۸۸ , ۲۲۲۰ نفر گزارش شده است .

تعداد بعد و خانوار :

ساخت جنسی و سنی :

از نظر ساخت سنی بر اساس آمار خانه بهداشت روستای شهید آباد از کل جمعیت ۲۲۲۰ نفر در روستا در سال ۱۳۸۸ تعداد ۱۱۴۸ مرد و ۱۰۷۲ نفر زن بوده اند . نسبت جنسی جمعیت در این سال ۱۰۷ بدست آمده است .

آموزش و سواد :

جهت بالا بردن سطح علمی جوامع بشری و پیشرفت های اقتصادی , اجتماعی و فرهنگی آن آموزش نیروهای انسانی از اهمیت بالایی برخوردار است . در این خصوص شناخت امکانات آموزشی نظیر نوع واحد آموزش , بر آورد سطوح موجود جهت برنامه ریزی و محاسبه سطوح مورد نیاز سا ل های آتی تاثیر فراوان دارد .

بر این اساس واحد های آموزشی شامل دودبستان , ۲ واحد مدرسه راهنمایی دخترانه و پسرانه در روستا بوده است .

یک واحد ابتدایی در مرکز روستا و در مجاورت مدرسه راهنمایی پسرانه قرار دارد .

روستای شهید آباد در سال ۱۳۶۵ از ۱۳۲۱ نفر جهت بالای ۶ سال ۶۷۰ نفر معادل ۵۱ درصد با سواد داشته است که این تعداد در سال ۱۳۷۵ با ۲۴ درصد افزایش به ۷۵ درصد رسیده است .

کتابخانه :

بنیان گذار اصلی کتابخانه خود مردم بوده اند , مساحت زمین کتابخانه ۲۰۰ متر میباشد , که زیربنای آن ۱۰۰ متر است . تعداد افراد شاغل در آن ۱ نفر است و همه ی مردم عادی نیز می توانند از آن استفاده کنند و ساعات کاری آن بین ساعت ۱۶-۲۰ می باشد و و یکی از مشکلات عمده آن , این است که فضای کافی برای مطالعه وجود ندارد .

– بررسی وضع فعالیت در روستا شامل کشاورزی و صنایع و خدمات

روستای مورد مطالعه با آب و هوای نسبتا گرم و خشک از آب کافی و خاک حاصل خیز بر خوردار بوده , از این رو کشاورزی در این محدوده از بازده مطلوبی در بخش کشاورزی خصوصا کشت گندم ( اتبادع)جو , برنج , عدس و نخود بوده همچنین از فعالیت های باغی روستا می توان از سیب , انگور , انار , گردو و بادام نام برد . بر این اساس مساحت کل اراضی زراعی روستا در بخش آبی ۴۳۰ هکتار می باشد و سه انداق نسبت به هر نفر ۱۷۷۳ متر مربع و نسبت به هر خانوار ۸۸۴۸ متر مربع می باشد . در بخش دیم نیز مساحت اراضی ۴۵۰۰ هکتار بوده و متعلق به اراضی گندم و جو است و سرانه آن نسبت به هر نفر ۱۸۵۶ متر مربع و نسبت به هر خانوار ۹۲۵۹ متر مربع می باشد . شیوه نگهداری دام در روستای شهید آباد به روش دامداری روستایی ( سنتی ) بوده است . و دام های موجود از نوع گوسفند , بز , گاو و گوساله , الاغ , طیور و کندوی عسل می باشد . تعداد کل دامها به جز طیو۳۷۸۷ راس و متوسط سرانه آن به هر خانوار ۸ راس است . تعداد طیور روستا ۷۲۹۰ مرغ و خروس بوده که سرانه آن به هر خانوار نیز ۱۵ طیور بوده است .

واحد های صنعتی و کارگاهی وابسته به صنایع تبدیل روستایی در محدوده مورد مطالعه مشاهده نشده بلکه در بخش صنعت روستای شهید آباد فاقد مکانی مستقل است . اما نمد مال و قالیبافی از جمله فعالیت های در بخش صنایع دستی به شمار می روند . که به ترتیب ۳ و ۹ نفر در فعالیت های فوق به اشتغال مشغولند .

واحد های تجاری متنوع به صورت کله ای و محله ای نیز در جاهای مختلف روستا استقرار دارند . که برخی از ساکنین روستا نیز در این بخش خدماتی به اشتغال مشغولند . جابه جایی مسافران روزانه به شهر و روستاهای اطراف بوسیله برخی از اهالی روستا که دارای خودرو سواری می باشند به عنوان اشتغال در بخش خدمات از دیگر فعالیت هاست .

ساختار اشتغال روستای شهید آباد در سال ۱۳۸۹

وضع فعالیت و اشتغال :

بررسی فعالیت اشتغال و تعداد بیکاران روستای مورد مطالعه در برنامه ریزی اقتصادی , اجتماعی و فرهنگی روستا بسیار حاﺋز اهمیت می باشد . همان طور که قبلا عنوان گردید بخش اعظمی از ساکنین روستای شهید آباد در بخش زراعت – باغداری – دامداری فعالیت دارند . و بخش صنعت , خدمات . در مجموع ۵/ ۱۲درصد از فعالیت روستا را به خود اختصاص داده است . از کل جمعیت دهساله و بالاتر روستا در ۱۳۸۸ ,۴۶۳۰ نفر فعال اقتصادی و ۱۰۷۱نفر فعال از نوع اقتصادی بوده اند . از نظر تعداد جمعیت فعال اقتصادی روستا ۴۶۳ نفر بوده است که سهم شاغلین و بیکاران روستا به ترتیب ۳۶۹ و ۶۹ نفر می باشد .

در این سال نرخ اشتغال ۸۶ درصد و نرخ بیکاری ۱۴ درصد بدست آمده است .

همچنین نرخ اشتغال دهستان , بخش و شهرستان سپیدان به ترتیب ۸۲/۶۸ , ۶۲/۸۸, ۵۸/۸۹ درصدی باشد و نرخ بیکاری نیز به ترتیب ۱۸/۱۳ , ۳۸/۱۱ و ۴۲/۱۰درصدی می باشد . با توجه به توان های بالقوه و بالفعل تقویت بنیان های اقتصادی روستا در زمینه کشاورزی و سایر بخش ها الزامی می باشد .

۶- شناخت و بررسی علل پیدایش روستا

در شناسایی و عوامل پیدایش روستا به عنوان یک سکونتگاه انسانی بیش از هر عاملی روابط متقابل عناصر موجود در محیط طبیعی می تواند تاثیر بگذارد . در این میان نباید عوامل انسانی اجتماعی نادیده گرفته شود . در ادامه هر یک از عوامل مذکور به شکل خلاصه مورد مطالعه قرار می گیرد .

آب : روستای شهید آباد با توجه به بالا بودن سطح آب های زیر زمینی و همچنین وجود قنات های متعدد و آب کافی یکی از عوامل مهم در شکل گیری بافت کالبدی روستا است .

توپوگرافی : روستای مورد نظر دارای شیب ملایم با جهت شرقی-غربی بوده بنابراین انجام فعالیت های کشاورزی وضعیت بسیار مطلوبی را به خود اختصاص داده است . که در شکل گیری بافت کالبدی روستا موثر بوده است .

خاک : زمین های حاصل خیز جهت کشاورزی نیز از دیگر عوامل شکل گیری روستاست .

اقلیم : با توجه به قرارگیری روستا مورد مطالعه در بخش شهرستان سپیدان و با توجه به متنوع بودن آب و هوای منطقه در دشت و کوهپایه , باران و رطوبت نسبتا کافی در امر کشاورزی از اهمیت بسزایی برخوردار است . هر چند عوامل طبیعی در پیدایش روستای مورد نظر تاثیر فراوانی داشته اند . ولی عوامل انسانی ( اشتراک , زبان قومی , فرهنگی و خویشاوندی ) نیز در گذشته تا کنون باعث هم زیستی ساکنین این روستا در کنار یکدیگر شده اند .

شناخت عوامل موثر در شکل گیری روستا :

عامل اصلی در شکل گیری روستای شهید آباد به عنوان یک سکونتگاه انسانی , زمین های حاصل خیز و بالا بودن آب زیرزمینی .

شناخت و تعیین کاربری فضاهای موجود اعم از مسکونی , اداری , خدماتی و رفاهی و محاسبه سطوح مربوطه :

۱- مسکونی :

مجموع مساحت فضای مسکونی روستای شهید آباد در وضع موجود ۲۰۷۰۰ متر مربع موجود می باشد که ۱۳/۶۶ درصد از کل فضای ساخته شده و با سرانه ۶۵/۸۵ متر مربع نسبت به هر نفر است .


۲- تجاری :

مساحت کل واحد های تجاری روستای شهید آباد ۶۵۰ متر مربع بوده که ۲۰/. درصد از کل مساحت ساخته شده روستا و سرانه آن نیز ۲۷/. متر مربع نسبت به هر نفر است .

۳- آموزشی :

۲ واحد دبستان در مرکز روستا با مساحت ۵۴۰۰ متر مربع استقرار دارد که ۸۶ /. درصد از کل فضای ساخته شده و به سرانه ایی معادل ۱۱/۱ متر مربع نسبت به هر نفر را به خود اختصاص داده است و ۲ واحد مدرسه راهنمایی نیز در مرکز روستا با مساحت ۸۹۸۱ متر مربع استقرار دارد که ۰۲/۱ از کل فضای ساخته شده و سرانه ایی معادل ۳۲/۱ متر مربع نسبت به هر نفر است .

۴ – بهداشتی درمانی :

خانه بهداشت شهید آباد با مساحتی معادل ۴۵۰ متر مربع بوده که ۱۴/. درصد از کل مساحت ساخته شده روستا با سرانه ایی معادل ۱۹/. درصد متر مربع نسبت به هر نفر اختصاص داده است . واکسیناسیون , مراقبت از زنان باردار و تنظیم خانواده از جمله فعالیت های خانه بهداشت محسوب می گردد . به عبارتی دیگر در این روستا خانه بهداشت نقش بسیار مهمی در سلامت و بهداشت روستا محسوب می گردد .

۵- مذهبی و فرهنگی :

واحد مذهبی روستای شهید آباد شامل یک مسجد است . واحد فرهنگی روستا نیز یک کتابخانه است . مساحت کل واحد های مذهبی و فرهنگی روستا عرصه معادل ۱۰۰۰ متر مربع بوده است که ۳۲/. درصد از فضای ساخته شده را با سرانه معادل ۴۱/. متر مربع نسبت به هر نفر را در بر میگیرد .

۶- منابع و کارگاه :

روستای شهید آباد در وضع موجه فاقد هرگونه فضای مستقل متعلق به صنایع و کارگاه هاست . جزء فعالیت در بخش صنایع دستی از قبیل نمد مالی , قالی بافی فعالیت صنعتی در روستا مشاهده نشده است .

در گذشته فردی به نام آقای شهریار خدادای به حرفه ی نمد مالی در این روستا اشتغال داشته که تمام عشایر کوچ رو و ساکنین بیضاء جهت تهیه نمد به این روستا مراجعه می کردند. در حال حاضر این فرد دچار کهولت سن گردیده و بدون هیچ پشتوانه ای به سختی زندگی خود را می گذراند.

۷- تاسیسات و تجهیزات روستایی :

تاسیسات و تجهیزات روستای شهید آباد شامل مخابرات , گورستان , غسال خانه می باشد . کاربری های فوق مساحتی معادل ۸۰۰۰ متر مربع است که ۵۵/۲ درصد از فضای ساخته شده با سرانه ایی معادل ۳۱/۳ متر مربع نسبت به هر نفر می باشد .

6ekw1c روستای شهیدآباد (جیان)

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *