رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۹ مرداد ۱۴۰۲

روستای زرقان جغتای

اشتراک گذاری

روستای زرقان جغتای در شهرستان جغتای واقع شده است. به دلیل شرایط طبیعی و چشم ‌اندازهای بسیار زیبا، ارتفاعات و آب و هوای معتدل کوهستانی که جلا دهنده روح و جسم هر انسانی است از جاذبه های گردشگری خراسان رضوی است. این روستا که دارای آثار تاریخی و طبیعتی زیباست از مناظری منحصربفرد برخوردار است. طبیعت موجود در روستای زرقان با هیچیک از مناطق اطراف قابل مقایسه نیست و مورد تعجب توریست ‌ها گردیده است. زرقان از بزرگترین روستاهای شهرستان محسوب می شود و به دلیل پای کوهی بودن در تابستان آب و هوایی دلپذیر و خنک دارد.

روستای زرقان جغتای

رودخانه روستای زرقان جغتای

رودخانه زرقان (كمایستان) یكی از جاذبه های گردشگری شهرستان جغتای محسوب می گردد. از ارتفاعات جغتای سرچشمه گرفته و باجهت جنوبی شمالی به طول چهل كیلومتر جریان می یابد. دارای دو انشعاب بنام هادی و چراغ است كه در فاصله دو روستای حطیطه و زرقان به هم می پیوندند. در مسیر این رودخانه، روستای زرقان به دلیل شرایط طبیعی و چشم اندازهای بسیار زیبایی كه دارد. یكی ازمناطق ییلاقی جغتای محسوب می گردد. این روستا دارای دره های زیبا و سرسبز با ارتفاعات بلند و آب و هوای معتدل كوهستانی است كه جلا دهنده روح و جسم خسته هرانسانی است. برروی مخروطه افكنه رشته كوه های جغتای قرار دارد.

روستای زرقان جغتای

وجود بند های خاكی و انشعاب رودخانه، طبیعت دل انگیز و فرح بخشی را در اطراف روستای زرقان فراهم نموده است. علاوه بر دره های اطراف روستا در مسیر رودخانه زرقان به طرف شمال به دلیل تغییرجنس خاك و وجود مارن های آهكی رودخانه در بستر خود با فرسایش و انحلال زمین طبیعت زیبایی رابه نمایش گذاشته كه درنوع خود كم نظیر است. در زبان محلی به زاو شهرت دارد. رودخانه زرقان در مسیر خود بستر را فرسایش داده است. دره عمیقی به وجود آورده كه حفره های متعدد درطرفین دره ایجاد شده كه بصورت غار درآمده است. یكی از این غارها در محل به نام سیاه تاریكی معروف است، دره مذكور یك پدیده جغرافیایی منحصر به فرد است كه هربیننده با ذوق رابه وجد می آورد. قسمت شمالی دره منظره طبیعی خودراحفظ نموده است وجود و دره مارونی وزیبا فرسایش یافته جلوه ازشكوه عظمت پروردگار است.

روستای زرقان جغتای

سد کمایستان

لازم به توضیح است كه درگذشته به علت شرایط مناسب، بندی برروی این رودخانه به نام بند الهیارخان با ساروج احداث شده بود كه تا قبل از احداث سد كمایستان همچنان در مسیر رودخانه وجود داشت و امروز بعلت احداث سد بروی آن، بند مذكور به زیر آب رفته و سد بتنی باظرفیت شش میلیون مترمكعب آب ایجاد گردیده كه خود توان بالقوه برای جذب گردشگری می باشد. این رودخانه از ارتفاعات جنوبی دشت سپیدار سرچشمه گرفته و سیلاب های آن به دشت جوین رسیده و سفره های آب تحت الارضی را تغذیه می كند. وسعت حوضه آبریز آن نود و سه كیلومتر مربع تا محل ایستگاه حطیطه است.

روستای زرقان جغتای

روستای زرقان جغتای

روستای زرقان جغتای

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *