جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

روستای بیشه دو شاخ

تاریخ بروزرسانی :
۲۰ آذر ۱۳۹۷

روستای بیشه دوشاخ به عنوان دورترین روستای حوزه استحفاظی شهرستان خرامه با ۷۴ خانوار در ۲۰ کیلومتری شمال شرق مرکز شهرستان قرار دارد.همزمان با روز ملی روستا به سراغ دورترین روستای شهرستان خرامه رفتیم تا بخشی از زندگی روزمره این مردم را به تصویر بکشیم؛ روستای بیشه دوشاخ به عنوان دورترین روستای حوزه استحفاظی شهرستان خرامه با ۷۴ خانوار در ۲۰ کیلومتری شمال شرق مرکز شهرستان قرار دارد؛ آقای صمد مظفری یکی از اهالی این روستا ما را یاری خواهد کرد.

روستای بیشه دوشاخ روستای بیشه دو شاخ

آنچه که در نگاه اول بسیار چشم نوازی می کرد، وجود بوته های «گز» در اطراف جاده بود؛ آقای مظفری می گفت: قبل از خشکسالی، این روستا وضعیت متفاوتی داشت به طوری که با ورود به این منطقه، توده هوای خنکی از سطح رودخانه و گزهای اطراف آن احساس می شد.

پل شهید غنی زاده؛ یادگاری از این شهید بزرگوار
« زمانی بود که مردم روستا برای عبور از رودخانه مشکلات زیادی داشتند؛ از بشگه و تیوپ استفاده می کردند و امکان عبور هیچ وسیله نقلیه ای نبود؛ چندین نفر هم در رودخانه غرق شدند؛ اما با حضور مهندس غنی زاده کار ساخت پل آغاز شد؛ هنگام جابجایی آهن آلات پل، یکی از تیرآهنها از جرثقیل رها می شود و مهندس غنی زاده هنگام نجات یک کارگر، جان خود را از دست می دهد، تازه آنجا بود که فهمیدیم او «مهندس» بوده است نه کارگر. سرانجام، کار این پل به دستان پسر شهید غنی زاده به پایان رسید. »

روستای بیشه دوشاخ 1 روستای بیشه دو شاخ

روستای بیشه دوشاخ 2 روستای بیشه دو شاخ

علت نامگذاری روستا
« قبلا بیشه زار بسیار وسیعی که محل چرای دام ها بوده در این منطقه وجود داشته است، روستای بیشه دوشاخ در انتهای رودخانه کر قرار گرفته و قبل از رسیدن آب به این روستا، رودخانه به دوشاخه تبدیل شده است، به همین خاطر نام آن را بیشه دوشاخ گذاشتند و از دو تجمع روستایی تشکیل شده است، بیشه دوشاخ یداله و قلعه محمودی. »

مردم این روستا چکار می کنند؟
«اگر چه خشکسالی، کشاورزی منطقه را مختل کرده اما این روستا خانواده های فعالی دارد؛ مردم به دامپروری مشغولند؛ هیچ خانه ای را پیدا نمی کنید که دام، طیور و درختان مختلف میوه در آن وجود نداشته باشد.»

مرغوب ترین زمین های کربال در این روستاست
« از آنجا که گل و لای سیلاب ها در زمین های این منطقه ته نشین می شد، زمین های کشاورزی بیشه دوشاخ از مرغوبیت بالایی برخوردار است، همین الان هم هنگام شخم زدن شن و ماسه های ته نشین شده را می بینیم، چند سالیست که به خاطر خشکسالی بوته های «گز» زیادی در مسیر رودخانه سبز شده و نمی گذارد که آب به این روستا برسد. »

این جا منزل «یداله خان» است
«کل یدالله» خان این روستا بود، قدمت این خانه به ۶۰ سال پیش می رسد، علت ماندگاری این خانه دیوارهای خیلی پهن آن است، کل یدالله با دو همسر و پانزده فرزند خود در این خانه دو طبقه که طبقه پایین آن ۷۰ متر و طبقه بالای آن ۴۰ متر است زندگی می کردند. »
روستای بیشه دوشاخ 3 روستای بیشه دو شاخ

روستای بیشه دوشاخ 4 روستای بیشه دو شاخ

وضعیت این روستا برای زندگی چگونه است؟
« مردم روستا دلشان نمی خواهد از روستا بروند، حتی آنهایی که در خرامه زندگی می کنند هنوز اینجا را ترک نکرده و بخشی از زندگیشان اینجاست اما مشکلاتی وجود دارد که با حمایت مسئولان شهرستان حل خواهد شد؛ به خاطر نبود آسفالت خیابان اصلی، با کوچکترین بارندگی مسیر رفت و آمد مردم دست و پا گیر می شود، وضعیت آب آشامیدنی خوب نیست، پروژه گازرسانی روستاها هنوز به اینجا نرسیده، اگر رودخانه لای روبی شود آب به زمین های روستا خواهد رسید. »

روستای بیشه دوشاخ 5 روستای بیشه دو شاخ

روستای بیشه دوشاخ 6 روستای بیشه دو شاخ

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • خلیل زادسر

    طبیعت این روستا بکر است مردمی خونگرم و مهمانواز دارد. از دیگر جاذبه های این روستا این است که کنار گوه (پیچکان) است.شما می تونید از این روستا دوغ ، ماست کشک ،و کره محلی و خوشمزه خرید کنید .صنایع دستی،فصل فلامینگوها، فرصت دیدن این روستا را از دست ندهید

    ۱۰ دی, ۱۴۰۲ پاسخ دادن
  • مهرنوش زاده رفیع

    حیف که رود خانه خشک شده و دیگه اون سرسبزی قدیم رو نمیشه دید

    ۱۰ اسفند, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • کامران فاضلي

    آنچه که در نگاه اول بسیار چشم نوازی ميکنه، وجود بوته های «گز» در اطراف جاده اين روستا هست

    ۱۵ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • حسن حسن زاده

    باز هم خوبه كه روستا شون ترك نكردن و خانه خان جالبه اميدوارم كه دولت فكري به اين روستا كنه

    ۲۷ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • آرش واعظی

    منطقه ای دور افتاده و محروم بسیار بی امکانات و بی دسترس است

    ۱۶ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • سفریتو

    متسفانه به خاطر دور بودن از مرکز فقر در اینجا بیداد میکنه امکانات خوبی ندارن اما کلی گز اونجا هستش

    ۲۷ آذر, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد