رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۳۰ خرداد ۱۴۰۱

روستاهای نمین ( معرفی ۹۵ روستای نمین )

لینک این مطلب کپی شد!

روستاهای نمین را در این مطلب به شما معرفی خواهیم کرد . ۹۵ روستای نمین که در سرسبزی و آب و هوا مثال زدنی هستند و علاقمندان به طبیعت گردی مشتاق به سفر به این روستاها می باشند . در ابتدا با شهرستان نمین آشنا خواهیم شد.شهرستان نمین یکی از شهرستانهای استان اردبیل ایران است و مرکز آن شهر نمین است. وسعت این شهرستان ۱۱۰۰ کیلومتر مربع است.

-نمین-1 روستاهای نمین ( معرفی 95 روستای نمین )

تقسیمات کشوری

این شهرستان از ۳ بخش و ۷ دهستان تشکیل شده‌است.
بخش مرکزی شهرستان نمین
دهستان دولت‌آباد
دهستان گرده
دهستان ویلکیج شمالی
شهرها: نمین

بخش ویلکیج
دهستان ویلکیج جنوبی
دهستان ویلکیج مرکزی
شهر: آبی بیگلو

بخش عنبران
دهستان عنبران
دهستان میناباد
شهر: عنبران

-نمین-4 روستاهای نمین ( معرفی 95 روستای نمین )

پیشینه تاریخی نمین

به استناد شواهد موجود تاریخی، چندین هزار سال قبل از میلاد، مردمانی در منطقه فعلی به مرکزیت نمین ساکن بوده اند و تمدنی درخشان داشته اند. دمورگان با توجه به نتایج مطالعات خود بر روی منطقه چای قوشان در حد فاصل نمین و روستای میناباد، تاریخ پیدایش تمدن در این منطقه را ۹ هزار سال قبل از میلاد گزارش نموده و اشیایی از این منطقه مربوط به قرن ۱۶-۱۲ (ق.م) پیدا کرده است.دیاکوئوف سابقه پیدایش تمدن در این منطقه را ۳ هزار سال پیش از میلاد تخمین زده است. به هر حال در سال ۱۸۱۳ میلادی پس از انعقاد عهدنامه گلستان و بدنبال آن در سال ۱۸۲۸ با انعقاد عهدنامه ترکمن چای به ایالتهای کوچکی تجزیه شده و ویلکیج به مرکزیت نمین(باستناد مدارک موجود مرکز طالش سابق) از تالش منتزع گردید.

درباره تاریخ این منطقه اطلاعات مستندی در دست نیست ولی آن چه مسلم است این که تاریخ این منطقه با شهرستان اردبیل یکی محسوب می شود.بنابر بر برخی منابع دیگر، امرای محلی سالی چند ماه در دامنه های شیندان قلعه سی اطراق می کرده اند با توجه به اینکه تمام شهرها و روستاهای اطراف به غیر از نمین از بالای این قطعه دیده می شده بدین سبب این شهر را نه بین یعنی جایی که دیده نمی شود نامیده اند بعدها حرف ب تبدیل به میم شده و بجای نه کلمه نمین تلفظ گردیده است.

وضعیت فرهنگی و آداب و رسوم

مهمترین ویژگی فرهنگ مردم شهرستان نمین علاقمندی و توجه خاص آنان به کسب علم و دانش و تحصیلات عالیه از قدیم الایام بوده و به همین دلیل نمین بعنوان «شهر فرهنگی» از دیرباز در بین عام و خاص معروفیت داشته است. بطوریکه مدارس دخترانه و پسرانه به سبک نوین آموزشی «به استناد کتاب تاریخ و فرهنگ آذربایجان آقای حسین امید» در شهر نمین به سال ۱۲۹۹ هجری شمسی دایر بوده است.

از جمله امکانات موجود فرهنگی در شهرستان نمین می توان به وجود کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کتابخانه، دانشکده پردیس از دانشگاه محقق اردبیلی، دانشگاه پیام نور، کتابخانه عمومی، حوزه علمیه نمین و دگرماندرق و … اشاره کرد که نیازمند توجه خاص به منظور جبران نیازمندی های ضروری فرهنگی شهرستان عنایتاً به آسیب پذیری این منطقه ناشی از همسایگی با کشورهای جمهوری آذربایجان و پیامدهای منفی و معضل اجتماعی و فرهنگی در اثر قاچاق کالا و ترددهای غیرمجاز و …. می باشد.

آداب و رسوم اهالی این شهرستان نیز همانند آداب و رسوم سایر اهالی استان می باشد و موردی که از حیث موضوع مذکور این شهرستان را متمایز از سایر شهرستانهای استان نماید وجود ندارد اگر چه در برخی موارد تفاوت نه چندان قابل توجه وجود دارد ولی در کل رعایت حقوق مدنی، احترام به یکدیگر، احترام به باورهای دینی، مهمان نوازی، اعتقادات مرسوم در جامعه، اجرای مراسم مذهبی در ایام ماه محرم، عید قربان، نوروز، هفته خوانی در منازل، تکایا و….از جمله آداب و رسوم اهالی این منطقه را تشکیل می دهد.

از نظر قومیت ۷۹ درصد بافت جمعیت شهرستان، شیعی مذهب و ۲۱ درصد آن از اهل تسنن می باشد که بدون داشتن اختلاف در کنار هم زندگی می کنند. مردمان اهل تسنن در مرکز شهرستان و نیز ۱۱ روستای تابعه بخشهای عنبران و ویلکیج سکونت داشته که بخش عنبران از اکثریت مطلق سنی نشین برخوردار است.زبان مردم شهرستان ترکی آذری و تالشی می باشد، تالشی زبانها بیشتر در بخش عنبران و مناطق مرزی و تعدادی نیز در بخش ویلکیج سکونت دارند. مناطق معروف به پیله رود هم لهجه خاصی متمایز از لهجه شهرستان دارند.

صنایع دستی نمین

مهم ترین صنایع دستی منطقه؛ قالی بافی، گلیم بافی، جاجیم بافی و مسند بافی بوده که در این میان شهر مرزی عنبران به دلیل داشتن دارهای گلیم بی‌شمار در زیر سقف خانه‌ها، در اقصی نقاط جهان شهره عام و خاص می باشد. قالی و گلیم ساخته دست مردم این منطقه جزء محصولات صادراتی شهرستان محسوب می شوند. صادرات شهرستان نمین عده ای را در کار بازرگانی و داد و ستد وارد نموده است. عمده ترین صادرات این شهرستان گندم، جو، زرد آلو، فرآورده های دامی، عسل و نیز صنایع دستی چون قالی و گلیم است.

از نمایشگاه و فروشگاه صنایع دستی این شهرستان می توان به نمایشگاه و فروشگاه صنایع دستی نمین و نمایشگاه دائمی صنایع دستی شهر مرزی عنبران اشاره کرد.

-نمین-2 روستاهای نمین ( معرفی 95 روستای نمین )

آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری

عمارت صارم السلطنه نمین موزه مردم‌شناسی و اشیا عتیقه و قدیمی
جاده کوهستانی و جنگلی حیران آذربایجان به طول ۳۵ کیلومتر
منطقه سرسبز و جنگلی شاله دره یا شغاله دره با آثار برجای مانده از شنیدان قلعه سی از خروجی تونل تا منطقه میناباد
آرامگاه باباروشن در ۶ کیلومتری شرق نمین و ۲ کیلومتری روستای خشه با دره‌ای سرسبز و جنگلی، چشمه آب معدنی و درخت بلوط کهنسال
مساکن اولیه انسانها به نام دلمن در یک کیلومتری شمال نمین حدفاصل روستاهای میناباد و میرزانق و همچنین منطقه قرمزلیق و چوپان یوردی تپه‌ای مشرف به خانقاه علیا و خانقاه سفلی
مقبره شیخ بدرالدین در شهر نمین
پیکره سنگی بابا داوود عنبران یا ده ده قورخو بالاتر از روستای عنبران
جنگل و منطقه گردشگری فندقلو درکنار روستای خانقاه سفلی و در حدود ۲۵ کیلومتری شمال اردبیل و ۶ کیلومتری نمین بااماکن تفریحی، استراحتی و پذیرائی و مناظر طبیعی جنگلی و مرتعی با پوشش گیاهی بیش از ۹۲ گونه
مقبره پیرلنگ در ننه کران
آبهای معدنی قره چناق در روستای قره چناق، (قاراچاناق) مشه سوئی بعد از عبور از روستای گللو و گذشتن از قوشادگرمان به مشه سوئی می‌رسد، گرده سوئی نزدیک روستای گرده در غرب نمین
روستای عنبران با آب و هوای خوب و طبیعت سرسبز و زیبا و مردمانی شافعی مذهب سنی و زبان تالشی که محل تولید و بافت عمده بهترین نوع گلیم می‌باشد.
تپه‌های باستانی مربوط به هزاره‌های قبل از میلاد در روستای خانقاه علیای نمین و خانقاه سفلی نمین و روستاهای حومه
طبق شواهد موجود در کتب تاریخی و آثاری باستانی که در این ناحیه کشف شده‌است، سابقه تمدن در این ناحیه به هزاران سال پیش می‌رسد.

-نمین-3 روستاهای نمین ( معرفی 95 روستای نمین )

اقلیم و آب و هوای نمین

آب و هوای معتدل با رطوبت و نم نسبتاً خوب متاثر از دریای خزر، محیطی سرسبز و با صفا را برای این شهرستان فراهم آورده است. اسم این شهر هم بنا به برخی از منابع به همین خاطر نمین (رطوبت دار) ذکر شده است؛ این شهرستان دارای مردمانی با فرهنگ و مهمان نواز می باشد و از رودخانه مهم آن نیز می توان “نمین چایی” را نام برد.

نمین شهری کشاورزی است و به علت آب و هوای مناسب و خاک حاصلخیز، توانایی بالایی در کشاورزی دارد. گندم، جو، عدس، فندق، گیاهان علوفه ای، تره بار، سیب، گلابی، گیلاس، آلبالو، زردآلو و آلوچه از مهم ترین محصولات کشاورزی منطقه هستند. نمین به مانند دیگر شهرستان های استان اردبیل به دلیل دسترسی به مراتع نسبتا غنی در زمینه دام داری و دام پروری از رونق خوبی برخوردار است و انواع فرآورده های دامی از این منطقه صادر می شود.

شهر نمین به عنوان مرکز شهرستان در ۲۵ کیلومتری شمال شرقی اردبیل قرار دارد و مسیرهای دسترسی به این منطقه عبارت اند از:

– راه نمین- اردبیل به سوی جنوب باختری به طول ۲۷ کیلومتر

– راه نمین- آستارا به سوی خاور به طول ۵۰ کیلومتر

– راه فرعی نمین- عنبران

-نمین-5 روستاهای نمین ( معرفی 95 روستای نمین )

 

روستاهای نمین

آبی‌بیگلو

آبی‌بیگلو شهری است در بخش ویلکیج شهرستان نمین استان اردبیل ایران.این شهر مرکز بخش ویلکیجِ است. سردار شهید حسن ایرلو اصالتا اهل روستای ایریل از توابع بخش ویلکیج به مرکزیت این شهر می‌باشد.این شهر در ۱۹ کیلومتری اردبیل واقع شده‌است و از لحاظ موقعیت می‌توان گفت بین سه ضلع مثلث شهری اردبیل، نمین وآستارا قرار دارد. جنگل فندق‌لو در حاشیه شرقی این شهر قرار گرفته که برای گردشگران محیط جذابی است. در یک کیلومتری این شهر یکی از انشعابات با نام رودخانه آجی چای وجود دارد که رودخانه‌ای فصلی می‌باشد.

آبی‌بیگلو از شمال به روستاهای مهدی پستی و دورجین و دگرماندرق و سعیدآباد مشرف گشته و از طرف جنوب شرقی به روستای محمودآباد، بریس ونیارق واز جنوب غربی به روستای آغبلاق مصطفی خان متصل شده و از مشرق به روستای آلادیزگه و در امتداد آن به جنگل فندق لو مشرف می‌گردد. همچنین این شهر از غرب نیز به روستای تازه کند لقمان آباد منتهی می‌شود. آبی بیگلو در سال ۱۳۷۷ خورشیدی از روستا به شهر ارتقاء یافت.
زبان شهروندان آبی بیگلو ترکی است و به دین اسلام گرایش داشته و شیعه می‌باشند.طبق سرشماری نفوس مسکن در سال ۱۳۹۰، این شهر ۵۹۹۹ نفر جمعیت دارد.
پیشینه تاریخی
بر اساس نظرات مختلف تاریخ اولیه پیدایش این منطقه را حدوداً به۸۰۰سال پیش عنوان می‌کنند که در ابتدا بروی تپه‌ای مرتفع (البته در آن زمان) به دلیل مشرف بودن بر منطقه اطراف شکل گرفته‌است (احتمالا این تپه همان محل فعلی مسجد امام خمینی است که از سالیان دور در این نقطه بوده است و با نام «تپه باشی» شناخته می شود).
در کتاب تاریخ اردبیل و دانشمندان آمده‌است: «طبق سندهای قدیمی ۷۰۰ سال پیش، چند نفر از اهالی آبی بیگلو کوچ کرده و آن ده (آلادیزگه) را آباد نموده‌اند و این ده در ۲۲ کیلومتری خاور اردبیل واقع شده “۱و در نزدیکی شهر آبی بیگلو قرار دارد. مطلب فوق این مسئله را به اثبات می‌رساند که آبی بیگلو بیش از ۷ قرن قدمت داشته‌است و اهالی آن بانیان دیگر آبادیها بوده‌اند.»
این شهر فاصله‌ای حدوداً یک کیلومتری با دو رودخانه مهم قره سو و سقزچی که در دو جهت مخالف روستا واقع شده، قرار دارند. همچنین آبی بیگلو فاصله‌ای در حدود ۲ کیلومتر با جنگل فندق لو که یکی از طبیعت‌های بسیار زیبا و بکر استان اردبیل بلکه ایران است، دارا می‌باشد که در گذشته، زندگی اولیه روستائیان از طریق همین جنگل و رودخانه و کشاورزی تأمین می‌شده‌است. عمده مردم روستا در قدیم به کشاورزی و دامداری مشغول بوده‌اند؛ ولی رفته رفته چهره روستا به شهر تبدیل شده و در حال حاضر دارای بخشداری و شهرداری و چندین اداره مختلف می‌باشد.
شهرآبی بیگلو از سه محله اصلی بنام «اودولوی»، «خانلاری» و «پریم جوجه» تشکیل شده است. در حال حاضر عمده مردم آن به شغل‌هایی مانند سنگ کاری نمای ساختمانها و آرماتوربندی، جوشکاری و سایر مشاغل ساختمانی و عده‌ای نیز در اداره جات مختلف استان شاغل هستند. این شهر دارای سه مسجد می‌باشد. مسجد جامع در محله اودولوی، مسجد امام خمینی در محله خانلاری و مسجد ولیعصر در محله پریم جوجه واقع می‌باشد. همچنین این شهر دارای یک حسینیه بانوان می‌باشد.

-بیگلو روستاهای نمین ( معرفی 95 روستای نمین )

روستای آرپا تپه‌سی

آرپا تپه‌سی یکی از روستاهای نمین است که در استان اردبیل و در دهستان ویلکیج شمالی واقع شده‌است.ارپاتپه سی ۱۳۰ نفر جمعیت دارد. آرپا تپه نام روستا و تپه‌ای است باستانی که در منطقه ویلکیج شمالی، شهرستان نمین واقع شده‌است. در این روستای تاریخی آثاری از هزارهٔ یکم پیش از میلاد یافت شده‌است. به احتمال قوی نام این ده در گذشته آرتاتپه بوده (تپه مقدس) به علت تپه‌ای که داخل روستا قراردارد. اما بعدها در این روستا گندم بسیار کم‌یاب و به عبارتی دیگر نایاب می‌شود و کشاورزان جو (در زبان ترکی آذربایجانی: آرپا) می‌کاشتند که شاید باعث شده این روستا اسم آرپاتپه بخود بگیرد. این محوطه باستانی میان کناسه و گردنهٔ حاجی امیر در جادهٔ آستارا به اردبیل و در ۳۰ کیلومتری شهر اردبیل و در ۱۰ کیلومتری جنوب شهر نمین قرار گرفته‌است. جنگل فندقلو در ۵ کیلومتری آرپاتپه واقع شده که یکی از زیباترین مناطق ایران است که مشرف به گردنهٔ زیبای حیران می‌باشد. این تپه به عنوان یک اثر ملی در تیر ماه ۱۳۸۲ در فهرست آثار تاریخی سازمان میراث فرهنگی با شماره ۹۱۶۲ و کد ۱۹۷۰۹ به ثبت رسیده‌است.

روستای آقایارلو

آقایارلو یکی از روستاهای نمین است که در دهستان گرده واقع شده‌است. آقایارلو ۴۰ نفر جمعیت دارد.

روستای آق‌بلاغ مصطفی‌خان

آقبلاغ مصطفی‌خان روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان نمین، بخش ویلکیج، دهستان ویلکیج مرکزی قرار دارد. از روستا های نزدیک وهمجوار میتوان تازه کند لقمان آباد را نام برد که در یک و نیم کیلومتری این روستا واقع شده است.بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۶۲۴ نفر بوده‌است.

روستای ارخازلو

ارخازلو روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان نمین، بخش ویلکیج، دهستان ویلکیج مرکزی قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۷۰۰ نفر بوده‌است.

روستای اغزمان کندی

اغزمان کندی یکی از روستاهای نمین است که در دهستان دولت‌آباد (نمین) واقع شده‌است. اغزمان کندی ۹۶ نفر جمعیت دارد.

روستای الادیزگه

الادیزگه روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان نمین، بخش ویلکیج، دهستان ویلکیج مرکزی قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۱۸۵۰ نفر بوده‌است.

روستای انزآب سفلی

انزآب سفلی روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان نمین، بخش مرکزی، دهستان دولت‌آباد قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۷۱۳ نفر بوده‌است.

روستای اوچ بلاغ

اوچ بلاغ یکی از روستاهای نمین است که در دهستان گرده واقع شده‌است. اوچ بلاغ ۸۷ نفر جمعیت دارد.

روستای اورنج

اورنج روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان نمین، بخش مرکزی، دهستان گرده قرار دارد.اورنج دهی از دهستان گرده، بخش مرکزی شهرستان نمین، استان اردبیل است و در طول جغرافیایی َ٢٣ َْ٤٨ و عرض جغرافیایی َ٢٧ ˚ ۳۸ ارتفاع متوسط ١٤٤٥متر قرار دارد. سرزمینی پایه کوهی و سرد خشک است که در ١٤ کیلومتری شمال باختر نمین و ۴ کیلومتری کارخانة سیمان و در ۲۵ کیلومتری قسمت شمال مرکز استان اردبیل واقع شده. از شرق با روستای گرده و شهر عنبران و از جنوب با روستای نوشنق و از شمال با روستای کلاندرق سفلا و از غرب با روستای یاجیلو و دؤشان بلاغی هم سایه می‌باشد .
معنی لغوی کلمه ارونج
ستاد مرحوم دهخدا، کلمة اورنج را در فرهنگ لغات خویش این گونه معنی کرده اند:
۱ـ در زبان محلی ( دهی ) منطقه آران و بیدگل، به معنای موریانه می‌باشد .
۲ـ اورنج . [ اَ رَ ] (اِ) گیاهی است از طایفة سلانه و در داروها به کار برند و تاجریزی و سگ انگور و روپاس و به تازی عنب الثعلب خوانند. (از ناظم …
۳ـ اورنج . [ رَ ] (اِ) چوب خوشه ٔ انگور که انگور آن را خورده باشند. (از برهان ) (ناظم الاطباء).
اورگنج یعنی شهر گنج و یا گورگنج یعنی محل مدفن گنج گرفته شده و این روستا یکی از روستاهای تاریخی و باستانی شهرستان می‌باشد . قدمت روستا طبق آثار به دست آمده زیرخاکی به دوران هخامنشی و حتی به عصر آهن، یعنی پنج هزار سال قبل می‌رسد.علاوه بر آن وجود محلی به نام شال تپه که در قسمت غرب روستا واقع شده مبین همین مسأله می‌باشد .
شال تپه که قسمت شرق آن به دگرمان بؤینی معروف است تپه ایست که بناها و آثار و نشانه‌های به جای مانده از دوران بسیار کهن را در سینة پر رمز و راز خویش جای داده و هر وجبش آینه ایست درخشان از روزگارن دور برای اهل بصیرت و بینش و منعکس کنندة نشانه‌های زیبا و دلنشین زندگانی پر از صمیمیت و متمدن عهد باستان و شعار همیشه جاوید پندار نیک گفتار نیک و کردار نیک.
روستای اورنج به علت تاریخی بودن و قدمت فراوان با سوابق درخشان و افتخار آفرینی‌های به یاد ماندنی با طوایف مختلف و با اصل و نسب هنوز هم به سیر زندگی پاک و دور از هر گونه آلایش فکری و اخلاقی و قومی ادامه داده در آغوش گرم خود فرزندانی غیور و تأثیرگذار می پرورد تا افتخار ایرانی و ایرانیان همیشه سر افراز باشند.
اقتصاد این روستا بر پایه دامپروری و کشاورزی پا برجا است که با کاهش بارندگی‌ها و با افزایش نرخ بیکاری در این روستا افزایش مهاجرت شکل میگیرد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۳۵۲ نفر بوده‌است.

روستای اولاغان

اولاغان یکی از روستاهای نمین است که در دهستان ویلکیج شمالی واقع شده‌است. اولاغان ۱۱۴ نفر جمعیت دارد.

روستای ایریل

ایریل روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان نمین، بخش ویلکیج، دهستان ویلکیج مرکزی قرار دارد. سردار شهید حسن ایرلو سفیر فقید ایران در یمن اهل این روستا می‌باشد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۳۱۸ نفر بوده‌است.

روستای بریس

بریس روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان نمین، بخش ویلکیج، دهستان ویلکیج مرکزی قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۱۳۲۲ نفر بوده‌است.از آثار تاریخی این روستا می‌توان به تپه بریس و گورستان روستا اشاره کرد.

روستای بویاقچی لو

روستای بویاقچی لو ( بویاغچیلو ) در استان اردبیل ، شهرستان نمین ، دهستان گرده با قدمت بیش از ۱۷۰ سال ( ۱۴۰۰ – ۱۲۳۰ شمسی ) و در ۲۵ کیلومتری غرب شهرستان نمین واقع شده است. بنیانگذاران روستای بویاغچیلو از مهاجرین تبریز و شغلشان رنگرزی بوده و پس از مهاجرت اولیه در محله یعقوبیه اردبیل مستقر و به شغل رنگرزی مشغول میگردند سپس به یکی از روستاهای پیله رود ( آقایارلو ) کوچ نموده و در آنجا به کسب خود ادامه میدهند بعد از گذشت چندین سال و در زمان حکومت میر کاظم خان تالشی ( صارم السلطنه ) در شهرستان نمین ، به موقعیت کنونی روستا نقل مکان می نمایند و بدلیل سکونت در روستای آقایارلو و آشنائی و تکلم به لهجه تالشی ، به قوم تالشها معروف و بدلیل نوع شغلشان که رنگرزی بوده روستایشان نیز بعدها بویاغچیلو نام گرفته است . سر سلسله قوم تالشها ، کربلائی حسین نام داشته و دارای چهار فرزند به نامهای الله وردی ( آللاهی ) و عظیم و لازم و اجاق وردی بوده است. در سالهای بعد افرادی دیگر به جمع آنها پیوسته و در آن روستا ساکن شده و طوایف گل قاسمی ، عبدالهی ، عین الهی را تشکیل داده اند.
جمعیت : بر اساس نتایج سرشماری نفوس و مسکن معاونت آمار و اطلاعات اردبیل در سال ۱۳۹۰ تعداد خانوار ساكن در این روستا بالغ بر ۲۸ خانواده و جمعیت آن ۹۰ نفر بوده اما در سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن به ۴۹ نفر تقلیل یافته است.

روستای پته‌خور

پته‌خور روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان نمین، بخش مرکزی، دهستان ویلکیج شمالی قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۳۷۲ نفر بوده‌است.

روستای پیرجوار

پیرجوار یکی از روستاهای نمین است که در دهستان گرده واقع شده‌است. پیرجوار ۲۸ نفر جمعیت دارد.

روستای پیرزاده

پیرزاده یکی از روستاهای نمین است که در دهستان گرده واقع شده‌است. پیرزاده ۳۸ نفر جمعیت دارد.

روستای پیله‌رود

پیله‌رود منطقه‌ای روستایی است متشکل از ۱۴ روستا در استان اردبیل در دهستان گرده بخش مرکزی شهرستان نمین است. این روستا در مرز جمهوری آذربایجان قرار گرفته‌است.پیله‌رود منطقه‌ای کوهستانی بوده و کلیه روستاهای آن در ارتفاع بالای ۱۷۰۰ متر از سطح دریا واقع شده‌اند همچنین در این منطقه ویرانه‌های مربوط به آبادی‌های روزگار گذشته نیز مشهود است.از کوه‌های پیرامون پیله‌رود می‌توان به قرخلر(چهل تن)، قلعه‌زنگی، چهل‌گز، هفتانی، زهوو، ساقو، لـله، بورانی، گنبد، الگو، کلکلی، تنگ، بیوک، اوچ‌دره، و اسد اشاره کرد.

منطقه پیله‌رود در جوار روستاهای عنبران بالا، علی‌کمر، خواجه‌بولاغی و دلیکلی داش قرار دارد.پیله‌رود خود شامل ۱۳ محله روستایی به نام‌های: ۱ -آقایارلو ۲ – هُشنه ۳ – فتح مقصود ۴ – نظرعلی کندی ۵- خوش آباد ۶-مسجدمحله ۷-پیرزاده ۸- قلعه ۹-قاضی‌کندی ۱۰-گودلر ۱۱-صالح قشلاقی ۱۲- پیرجوار ۱۳- یوزباشی قلعه سی می‌باشد. در بین ۱۳روستا، روستای اقایارلو به لحاظ قرار گرفتن در ارتفاع و محصور شدن در بین باغات از زیبایی خاصی برخوردار است.

همچنین روستای ولی‌آباد به دلیل مهاجرت اهالی مدت‌هاست که خالی از سکنه بوده و به صورت مخروبه‌ای در آمده است. در روستای هشنه چشمه آب معدنی بسیار غنی و ویژه بنام زرده بره قرار دارد.
مردم
مردم این منطقه مسلمان می‌باشند و با باغداری وکشاورزی و دامپروری گذران زندگی می‌کنند. زبان مردم پیله‌رود در گذشته تالشی بود و هنوز هم مسنین تالشی را به یاد دارند اما در حال حاضر زبان ترکی آذربایجانی است. اهالی این روستاها بستگان بسیاری در جمهوری آذربایجان دارند و قبل از قوت گرفتن حکومت بلشویکی در شوروی سابق ضمن تردد در شهرهای جمهوری آذربایجان نسبت به خرید و فروش و کار اقدام می‌نمودند.
روستاهای منطقه پیله‌رود تقریباً در اطراف رودخانه قرار گرفته‌اند و نام منطقه الهام گرفته از نام این است.برخی پیله را بزرگ معنی می‌کنند. نام روستاهای دیگری ازجمله پیله‌سهران، پیله‌درق و پیله‌گلین که هر سه از توابع اردبیل‌اند نیز با همین واژه ساخته شده‌است. در گیلان نیز روستاهایی واژه پیله را در خود دارند هم‌چون پیله‌سرا، پیله‌محله، پیله‌داربُن و پیله‌بازار (پیربازار).
در نزهةالقلوب حمدالله مستوفی دربارهٔ شهر پیله‌سوار استان اردبیل نیز آمده است که آن را «امیری پیله‌سوار نام یعنی سوار بزرگ از امرای آل بویه ساخت و اکنون به‌قدر دیهی مانده است.»

روستای تازه‌کند لقمان‌آباد

تازه کند لقمان آباد یکی از روستاهای نمین است که در استان اردبیل واقع شده‌است. از روستا های اطراف تازه کند لقمان آباد میتوان آقبلاغ مصطفی خان ، خلیفه لو ، جابلو ، سید آباد را نام برد.
مسجد جامع حضرت ابوالفضل (ع)
این مسجد در روستای تازه کند لقمان آباد واقع شده است.این مسجد به دست خیر بزرگ روستا یعنی مرحوم حاجی قدرت رستمی و مرحوم حاجی تابدوق رستمی ساخته شده است.در کنار این مسجد قبرستانی وجود دارد که طبق وصیت و آرزوی زنده یاد حاجی قدرت رستمی و توسط فرزند وی مرحوم قربان رستمی وقف و احداث گردید.مرحوم حاجی قدرت رستمی اولین نفری است که در این قبرستان به خاک سپرده شده و آرامش گرفته است.

-لقمان‌آباد1 روستاهای نمین ( معرفی 95 روستای نمین )
مردم این روستا از سه طایفه رستمی و صابری و دارافکن تشکیل شده است.تمام اهالی این روستا با هم فامیل هستند.شغل مردم این روستا کشاورزی و دامداری است.

-لقمان‌آباد روستاهای نمین ( معرفی 95 روستای نمین )

روستای تپه

تپه روستایی در دهستان دولت‌آباد بخش مرکزی شهرستان نمین استان اردبیل ایران است.بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۱۵ نفر (۴ خانوار) بوده‌است.

روستای تیغیه

تیغیه روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان نمین، بخش ویلکیج، دهستان ویلکیج جنوبی قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۱۸۳ نفر بوده‌است.

روستای جابلو

جابلو روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان نمین، بخش ویلکیج، دهستان ویلکیج مرکزی قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۱۹۳ نفر بوده‌است.

روستای جگرکندی

جگرکندی یکی از روستاهای نمین است که در دهستان ویلکیج شمالی واقع شده‌است. جگرکندی ۵۲ نفر جمعیت دارد.

روستای جله گران

جله کران یکی از روستاهای نمین است که در استان اردبیل شهرستان نمین واقع شده‌است.

روستای جید

جید روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان نمین قرار دارد.نام قدیم جید، بزرگمهر می‌باشد که با گذشت زمان نام آن تغییر کرد. دراین روستا آثار باستانی مربوط دوره هخامنشیان نیز یافت شده‌است. دراین روستا آثار به جا مانده از چند شاه نیز وجود دارد و نشانه‌هایی از جنگ و درگیری نیز در این روستای باستانی یافت می‌شود.محوطه کهنه جید مربوط به سده‌های اولیه زمان حکومت ساسانیان و هخامنشان است و در شهرستان نمین، روستای جید واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۷ مرداد ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۹۶۸۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. آثار متعددی از این روستا از دوره هخامنشیان و ساسانیان کشف شده است.
بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۷۵۴ نفر بوده است.زبان مردم روستا ترکی و تالشی و شیعه مذهب و سنی مذهب هستند. روستای جید یکی از روستاهای قدیمی نمین می باشد. در این روستا دو قلعه قدیمی وجود داشت که با گذر زمان در زیر تپه قرار گرفته اند. در این روستا با توجه به آثار باستانی متنوع از چندین سلسله شاهنشاهی اشیاء زیادی کشف شده است. روستای جید قبلاً در ۲۰۰ متری صفر مرزی ایران و جمهوری آذربایجان قرار داشت اما به دلایل آب هوایی مردم روستا به دو کیلومتر پایین تر به سمت نمین تغییر مکان دادند. که از روستای قدیمی آثاری باقی مانده است با گویش محلی به کانه جید (جید قدیم) معرفی میشود. این ملک در اختیار نوادگان مرحوم آقارشیدخان احمدی جید قرار دارد. روسومات بیشتر روستا از ادیان پدرانشان که زرتشتی بوده اند می باشد اما بعد از ورود اسلام به ایران مردم روستا به سمت اسلام گرایش پیدا کردند.

روستای حور

حور روستایی سر سبز و کوهستانی است که در استان اردبیل، شهرستان نمین، بخش ویلکیج، دهستان ویلکیج جنوبی قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۳۲۴۸ نفر بوده‌است.

روستای خانقاه سفلی

خانقاه سفلی روستایی در کنار جنگل فندقلو که در استان اردبیل، شهرستان نمین، بخش مرکزی، دهستان ویلکیج شمالی قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۳۷۶ نفر بوده‌است.

-سفلی روستاهای نمین ( معرفی 95 روستای نمین )

روستای خانقاه علیا

خانقاه علیا روستایی زیبا که در استان اردبیل، شهرستان نمین، بخش مرکزی، دهستان ویلکیج شمالی قرار دارد. این روستا در کنار جاده اردبیل به آستارا قرار داشته و مراتع سرسبز و جنگلی زیبایی دارد که از شمال شرق به جمهوری آذربایجان از جنوب به جنگل فندقلو و از جنوب غربی به روستاهای دودران و خانقاه سفلی متصل میباشد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۱۳۰ نفر بوده‌است.

روستای خان‌کندی

خان‌کندی روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان نمین، بخش مرکزی، دهستان گرده قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۱۶۱ نفر بوده‌است.

روستای خشحیران

خشحیران یکی از روستاهای نمین است که در دهستان ویلکیج شمالی واقع شده‌است. خشحیران ۱۵۲ نفر جمعیت دارد.

روستای خلیفه‌لو

خلیفه‌لو روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان نمین، بخش ویلکیج، دهستان ویلکیج مرکزی قرار دارد.و یک تپه ی قدیمی‌و باستانی‌نیز دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۷۰۰ نفر با ۱۲۰ خانوار بوده‌است.شغل و در آمد مردم این روستا کشاورزی و دامداری است.

روستای خلیل کندی

خلیل کندی یکی از روستاهای نمین است که در دهستان گرده واقع شده‌است.

روستای خوش‌آباد

خوش‌آباد یکی از روستاهای نمین است که در دهستان گرده واقع شده‌است. خوش‌آباد ۵۸ نفر جمعیت دارد.

روستای دگرماندرق

دگرماندرق (یا به زبان محلی درماندره) روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان نمین، بخش مرکزی، دهستان ویلکیج شمالی قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۵۱۸ نفر با ۱۰۳ خانوار بوده‌است.

روستای دودران

دودران روستایی در شهرستان نمین در استان اردبیل ایران است. دودران تقریباً روستایی مرزی محسوب می شود و فاصله کوتاهی تا گردنه بسیار زیبای حیران دارد و به همین دلیل رطوبت حاصل از دریای خزر در روستا کاملاً احساس می شود و اغلب به‌صورت مه در غروب نمایان می گردد. این روستا هوایی سرد و کوهپایه ای در زمستان و خنک در تابستان دارد. باغ های سیب، گلابی، آلو و … در ضلع شرقی روستا قرار دارند. دو چشمه در روستا از قدیم وجود دارد که بالاجا بولاخ (چشمه کوچک) و بوویگ بولاخ (چشمه بزرگ) نامیده می شوند. شغل اهالی روستا دامداری و کشاورزی می باشد و باغداری برای مصارف شخصی انجام می شود. دودران در فاصله کمتر از ۲ کیلومتری شهرستان نمین و ۲۵ کیلومتری شهر اردبیل قرار دارد.
این روستا که در بخش مرکزی شهرستان نمین و در دهستان ویلکیج شمالی قرار دارد در سال ۱۳۹۰ دارای ۱۵۷ نفر جمعیت که شامل ۴۶ خانوار بوده است.

 روستاهای نمین ( معرفی 95 روستای نمین )

روستای دورجین

دورجین روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان نمین، بخش ویلکیج، دهستان ویلکیج مرکزی قرار دارد. در سالهای اخیر مهاجرت بیشتری رو شاهد هستیم.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۱۲۸ نفر بوده‌است.

روستای دوشان بلاغی

دوشان بلاغی یکی از روستاهای نمین است که در دهستان دولت‌آباد (نمین) واقع شده‌است. دوشان بلاغی ۱۰۵ نفر جمعیت دارد.

روستای دولت‌آباد

دولت‌آباد در ۱۲ کیلومتری شمال شهرستان اردبیل قرار گرفته‌است.روستای یزن آباد در شمال، یاجیللی(یاجللو) در شمال غربی، دوشان بلاغی و سامیان در غرب و رودخانهٔ رودخانه قره‌سو در جنوب مرزهای آن را تعیین مینماید.
تاریخچهٔ آن بسیار قدیمی می‌باشد. وجود رودخانه قره‌سو در کنار آن منظرهٔ بسیار جالبی را به‌وجود آورده است. زمینهای آن بسیار حاصلخیز و به صورت کشت آبی و دیمی کاشت و برداشت می‌شود. قلهٔ سبلان درغرب آن به‌وضوح قابل رویت است. غروب خورشید درضلع غربی صحنهٔ دیدنی را پدید آورد.
اسم اصلی و قدیمی این روستا در واقع آخماز میباشد که بزبان ترکی آذربایجانی بمعنی جاری نمیشود میباشد.این اسم درزمان رضا شاه در راستای فارسی سازی اسامی روستاهای آذربایجان به دولت آباد تغییر یافت. نقل است در زمان قدیم سدی در جلوی رود قره سو در حوزه روستای سربند درست شده و بوسیله نهری این آب را به روستای آخماز رسانیدند و تا آن روستا آب جاری شده اما از آن به بعد که روستای اِوازالی بوده و آب نهر بعد از روستای آخماز بدلیل مرتفع بودن مناطق روستای اِوازالی در آن جاری نشده بهمین خاطر نام این روستا را آخماز یعنی(جاری نمیشود) گذاشتند بعد ها اسم این سد را هم آخماز بندی گذاشتند که در حوزه زمینهای روستای نوئدی(نوجه ده) این اسم باقی مانده است روستای اِوازالی هم که همسایه روستای آخماز بوده حدود سالهای ۱۲۵۰ در زمان یورش عشایر به روستاها بطور کامل از بین رفته و ساکنانش در قالب طایفه خاتا قرباننی به روستای آخماز و در قالب طایفه اِوازالی به روستای یزن آواد (یزن آباد)کوچ کرده اند.
این روستا دارای مدارس دبستان. راهنمایی دبیرستان و پیش دانشگاهی می‌باشد. این روستا مرکز دهستان دارای ۱۷ تابعه نیز می‌باشد. بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۲۶۸۵ نفر بوده است.

روستای رز

رَز روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان نمین، بخش ویلکیج، دهستان ویلکیج جنوبی و در طول جغرافیایی َ٣٨ َْ۴٨ و عرض جغرافیایی َ١٢ َْ٣٨ و ارتفاع متوسط ١۴۶٠متر قرار دارد.سرزمینی دره ای و سردخشک می باشد و در٣١کیلومتری خاور اردبیل واقع شده است.این روستا از سمت شمال به روستای سقزچی و از سمت جنوب شرقی به قریه تفیه متصل گردیده و از طرف مشرق به روستای حور منتهی میگردد
اهالی این روستا به دین اسلام گرایش دارند و شیعه و سنی می باشند.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۲۱۳ نفر بوده‌است که امروزه با زیادی مهاجرت به شهر ها جمعیت روستا رو به کاهش است.
کشاورزی
در این روستا باغ های فراوانی از جمله باغ گیلاس سیاه،آلبالو،گیلاس معمولی،گلابی چشم می خورد.البته میوه های این روستا به این ها ختم نمی‌شود بلکه میوه های دیگری از جمله سیب فصلی (تابستان) ،گوجه سبز ،زرد آلو ،گردو ،فندق ،انگور و به است.
لازم به ذکر است که میوه های ذکر شده دارای باغ های اختصاصی نیستند و درخت آنها در باغ هایی که در بالا ذکر شد هستند.

روستای ساقص‌لو

ساقصلو روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان نمین، بخش مرکزی، دهستان دولت‌آباد قرار دارد. این روستا تقریباً مابین شهرستان نمین و اردبیل قرار دارد و فاصله آن از هر شهر تقریباً ۱۲ کیلومتر است.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۶۲۴ نفر بوده است.

روستای سربند

سربند، نام روستایی در بخش ویلکیج، شهرستان نمین، استان اردبیل می‌باشد.این روستا در ۳ کیلومتری بزرگراه اردبیل-نمین قرار دارد.از جاذبه‌های این روستا دریاچه نهمت گولی می‌باشد که هر ساله گردشگران زیادی را برای ماهیگیری و استفاده از هوای آزاد به این منطقه جذب می‌کند.شغل مردم روستاکشاورزی و دامپروری می‌باشد.از محصولات کشاورزی آن سیب زمینی، گندم، جو و انواع علوفات را می‌توان نام برد.جمعیت این روستا حدود ۲۰۵ نفر نفر می‌باشد.

روستای سعیدآباد

سعیدآباد روستایی در دهستان ویلکیج مرکزی بخش ویلکیج شهرستان نمین استان اردبیل ایران است.بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۲۴۶ نفر بوده‌است.

روستای سقزچی

سقزچی روستایی است توریستی که در استان اردبیل، شهرستان نمین، بخش ویلکیج، دهستان ویلکیج جنوبی قرار دارد. این روستا با دهستان حور و روستاهای سوها، بریس، ایریل و رز همسایگی دارد. این روستا دارای سدی است که آب شرب و کشاورزی روستاهای هم‌جوار را تأمین می‌کند.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۲۷۲ نفر بوده‌است.

روستای سلوط

سلوط روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان نمین، بخش مرکزی، دهستان گرده قرار دارد. با توجه به نشانه های مکشوفه، تمدن در این اقلیم تا ۹۰۰۰ سال قبل از میلاد را شامل است ولی مشخصا دو تپه باستانی در سلوط وجود دارد که مربوط به ادوار اشکانیان و نیز اوایل اسلام است: تپه محمد خان دیکی مربوط به هزاره دوم قبل میلاد با شمارهٔ ثبت ۸۷۷۷ آثار ملی ایران و گورستان اوغری تپه مربوط به هزاره اول قبل از میلاد که این اثر نیز در تاریخ ۱۴ مرداد ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۹۴۵۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. ضمنا هم اکنون سازمان ميراث فرهنگي نسبت به ثبت دو اثر دیگر یعنی تپه باستاني قوروق چي داغي و قنات سلوط در حال اقدام است. وجوه تسمیه آن دقیقا مشخص نیست و علتهای متنوعی ذکر و یا محتمل دانسته شده اما سلوط به عربی بنوعی برکت و صلح و سلام معنی میدهد، مثلا سلوط الله یعنی خدا برکت دهد و این موضوع بطور شاخصی شاید وجه تسمیه آن، قدمت و لااقل اهمیت دوره اوایل اسلام آنرا شاهد است.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۱۳۰ نفر بوده‌است.

روستای سولا، اردبیل

سولا نام روستایی است از توابع استان اردبیل، شهر اردبیل، شهرستان نمین، بخش مرکزی، دهستان ویکلیج شمالی.این روستا در مسیر جاده منطقه توریستی جنگل فندقلو واقع شده‌است. فعالیت اصلی مردم این روستا دامپروری و کشاورزی می‌باشد.
از آثار تاریخی این روستا می‌توان به:حمام سولا: مربوط به قرون ۱۰ تا ۱۳ ه. ق. اشاره نمود. این اثر در تاریخ ۱۳۸۶/۱۰/۱۲ با شمارهٔ ثبت ۲۰۳۸۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

روستای سولیدرق

سولیدرق یکی از روستاهای نمین است که در استان اردبیل واقع شده‌است.سولیدرق ۸۸ نفر جمعیت دارد.

روستای سوها

سوها روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان نمین، بخش ویلکیج، دهستان ویلکیج مرکزی قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۱۹۵۸ نفر بوده‌است.

روستای سیف‌آباد

سیف‌آباد یکی از روستاهای نمین است که در دهستان گرده واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، سیف‌آباد ۲۸ نفر جمعیت دارد.

روستای صالح قشلاقی

صالح قشلاقی یکی از روستاهای نمین است که در دهستان گرده واقع شده‌است.صالح قشلاقی ۳۹ نفر جمعیت دارد.

روستای علی کمر

علی کمر روستایی از روستاهای نمین که از توابع دهستان گرده در ۴۵ کیلومتری شهر اردبیل و ۲۰ کیلومتری شهر نمین واقع شده‌است.بنیانگذار علی کمر مشهدی حیدر و حدود ۳۰ نفر جمعیت ثابت که تقریبا ۴۰ نفر هم فصلی به آن اضافه میشوند . کسانی که اهل این روستا هستند در پایان نام خانوادگی‌شان پسوند علی کمر دارند. شغل اصلی مردم این روستا، دامداری و کشاورزی است و محصولات آن غلاتی چون گندم، عدس، جو و میوه جاتی چون سیب، زردآلو، گلابی و به و آلبالو میباشد. زبان مردم این روستا آذری و مذهب آنها تشیع میباشد.
از این روستا به راحتی می توان کوه سبلان را تماشا کرد. روستا با خانه های کاه گلی در گذشته بلوک سیمانی و بتون آرمه و اجر اکنون متمرکز پیرامون چشمه روستاست.که علاوه بر یک مسجد نوسازی شده یک حسینیه نوسازی شده نیز دارد که روبروی چشمه روستاست. متاسفانه این روستا با وجود تعدادی دانش آموز، مدرسه ای متروکه دارد که قابل استفاده نیست و دانش آموزان هرروز به مدارس نمین رفت و آمد میکنند.نام روستا برگرفته از رگه های رنگی و سنگی موجود در لایه های زیرین خاک این روستاست که در گذشته به وضوح نمایان بوده، بخاطر آن اول به اسم الا کمر و بعدا به علی کمر تغییر نام داده است. روستای من علی کمر ، باغهایش داده ثمر . نوگُلانش با محبت پر شور و با دانشند ، در حال کسب مهارت در شوق و خوانشند . مشهدی حیدر و خوش عهدی و باغ امامش. برده است هوش مرا چشمه ی آبش

روستای علی‌بلاغی

علی‌بلاغی روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان نمین، بخش مرکزی، دهستان دولت‌آباد قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۳۷۲ نفر با ۹۰ خانوار بوده‌است.همچنان با سیری در ایران همراه باشید تا با دیگر روستاهای نمین آشنا شوید.

روستای عنبران

شهر عَنبَران یکی از شهرهای شهرستان نمین با نام شهر ملی گلیم واقع در استان اردبیل می‌باشد.مردم این شهر به زبان تالشی عنبرانی سخن می‌گویند.محلات این شهر تشکیل شده‌است از سه روستای سابق عنبران بالا، عنبران پائین و امین جان یا به زبان محلی (امجون). عنبران بالا در گذشته پناهگاهی بوده برای چله‌نشینی درویشان و صوفیه. و محمد سعید نقشبندی و پدر ایشان علی افندی که خلیفه عثمان سراج الدین اول بوده است در آنجا بربالای کوهی مدفون اند در محل امروزی عنبران پایین، زمین‌های کشاورزی و مراتع و چراگاه قرار داشته‌است که با گذشت زمان و کوچ عده‌ای از مردم عنبران بالا و روستاهای پیرامون به این منطقه روستای عنبران پایین شکل گرفته‌است. عنبران دارای باغات سرسبز و چشمه‌های آب فراوان است.

محصولات زراعی دارای تنوع زیادی می‌باشد ولیکن مهمترین آن‌ها عبارتند از: زردآلو ، گردو ، سیب ، گندم، عدس ، نخود.در عنبران گلیم بافی رونق فراوانی دارد تا جایی که گلیم بافان عنبرانی در کشور شناخته شده هستند.
از سوغاتی‌های مهم عنبران می‌توان به فطیر مخصوص عنبران (زِرِن) و گلیم اشاره کرد. فطیر زرن مشابه فطیری است که در بخش شاهرود خلخال به نام زرین معروف است. این فطیر معمولاً گرد است و به نازکی حدود یک سانت و نیم و چون رویه آن با مخلوط تخم مرغ و آب زرد، می‌شود، لذا به زرین یا زرن یعنی طلایی رنگ معروف است.
ثبت ملی گلیم عنبران در کشور
در ۱۵ دی ماه ۱۳۹۹ شهر عنبران به عنوان شهر ملی گلیم و شهر اصلاندوز به عنوان شهر ملی ورنی (گلیم) در سطح کشور معرفی گردید.

 روستاهای نمین ( معرفی 95 روستای نمین )

روستای عنبران علیا

عنبران علیا روستایی مرزی در شهرستان نمین استان اردبیل بخش عنبران است.

روستای فتح مقصود

فتح مقصود یکی از روستاهای نمین است که در دهستان گرده واقع شده‌است. فتح مقصود ۴۸ نفر جمعیت دارد.

روستای فندقلو

جنگل فندقلو در ۳۰ کیلومتری شهرستان اردبیل و ۱۰ کیلومتری جنوب شهر نمین در ابتدای شروع جنگل‌های هیرکانی به عنوان میراث یونسکو واقع شده است. به خاطر داشتن جاذبه‌های منحصربه فرد جنگلی – مرتعی قابلیتی بسیار ممتاز برای توسعه در صنعت اکوتوریسم دارد.از جاذبه‌های گردشگری آن می‌توان به تله‌کابین حیران-فندقلو اشاره کرد که از جنگل فندقلو شروع می‌شود. این جنگل دارای درختان مختلف میوه مانند فندق، سیب وحشی، گوجه سبز، ازگیل، به، تمشک و توت فرنگی است. با توجه به اینکه درخت فندق بیش از سایر گونه‌ها در این جنگل روییده‌است، این منطقه فندق‌لو نامیده می‌شود. این جنگل در سطحی به طول تقریبی ۲۵ کیلومترمربع پراکنده‌است که از مراتع روستای خانقاه علیا (نمین) واقع در نمین شروع شده و تا شرق روستاهای خانقاه سفلی و آرپاتپه ادامه دارد و در شرق روستای مهدی پستی خاتمه می‌یابد که راه اصلی و آسفالته آن از روستای خانقاه سفلی می‌باشد.
ثبت جنگل های هیرکانی در فهرست یونسکو
بنا بر اعلام دبیرکل کنونی کمیسیون ملی یونسکو در ایران: در چهل و سومین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان، جنگل‌های هیرکانی که از جنگل فندقلو در شهرستان نمین در استان اردبیل تا گلیداغ در خاور استان گلستان کشیده شده‌است، با نظر موافق اعضای کمیته در ۱۴ تیر ۱۳۹۸ در فهرست میراث جهانی قرار گرفت. به گفته همین منبع، این بیست و چهارمین مورد از میراث تاریخی و طبیعی ایران است که در فهرست یونسکو جای می‌گیرد.
جشنواره گل‌های بابونه
از دیگر جاذبه‌های گردشگری استان اردبیل جشنواره گل‌های بابونه در شهرستان نمین می‌باشد، که همه ساله هم‌زمان با روز جهانی گل و گیاه در ۲۵ و ۲۴ خرداد، با حضور گسترده گردشگران داخلی و خارجی در منطقه توریستی جنگل فندقلو که یکی از مناطق بکر و ذخیره‌گاه طبیعی گیاهان دارویی است برگزار می‌شود. این جشنواره در مراتعی با وسعت چند صد هکتار بابونه، به همت سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل برگزار می‌گردد. ضمن برگزاری برنامه‌های شاد موسیقی و نمایش گروه‌های هنرمند، در دو بخش برنامه‌های متنوع فرهنگی، هنری و تفریحی را برای کودکان و نوجوانان و قشرها مختلف مردم برگزار کردند. در این جشنواره هنرمندان چیره‌دست و صنعتگران این منطقه، با تولید گلیم، مسند، جاجیم و ورنی میراثی گرانبها را در معرض نمایش عموم قرار می‌دهند.
مارال‌های جنگل فندقلو
طرح ملی رهاسازی مارال در جنگل‌های فندقلو در سال ۱۳۸۹ به تعداد ۸ راس، با هماهنگی اداره محیط زیست و پاسگاه محیط بانی شهرستان نمین صورت پذیرفت و تا سال ۱۳۹۰ این تعداد به ۱۱ راس قرار بود برسد.

-فندقلو1 روستاهای نمین ( معرفی 95 روستای نمین )

-فندقلو2 روستاهای نمین ( معرفی 95 روستای نمین )

-فندقلو3-e1655703199591 روستاهای نمین ( معرفی 95 روستای نمین )

-فندقلو5 روستاهای نمین ( معرفی 95 روستای نمین )

روستای قاضی کندی

قاضی کندی یکی از روستاهای نمین است که در دهستان گرده واقع شده‌است.براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، این روستا کمتر از سه خانوار جمعیت داشته‌است.

روستای قره‌تپه

قره‌تپه روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان نمین، بخش ویلکیج، دهستان ویلکیج مرکزی قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا۶۶۷ نفر با ۱۳۸ خانوار بوده‌است.

روستای قره‌چناق

قره‌چناق روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان نمین، بخش ویلکیج، دهستان ویلکیج مرکزی قرار دارد. این روستا توسط چند جویبار احاطه شده است و اطراف آن بجز در زمستان در بقیه فصول سرسبز است، در فصل بهار بوی گلهای بهاری که در کنار جویبارهای اطراف روستا می‌رویند انسان را مدهوش می‌کنند. فاصله مستقیم این روستا از جنگل فندقلو حدود هزار و پانصد متر است و بخشی از زمینهای کشاورزی این روستا در دامنه جنگل فندقلو قرار دارند.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۱ جمعیت این روستا ۳۷۲ نفر با ۹۳ خانوار بوده‌است.

روستای قره‌حسنلو

قره‌حسنلو روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان نمین، بخش ویلکیج، دهستان ویلکیج مرکزی قرار دارد.اسم روستا به معنی حسنلوی بزرگ قره در ترکی به معنای بزرگ گفته می‌شود. در لغت نامه دهخدا چاپ سال ۱۳۱۰ هجری شمسی چنین آمده است که قره حسن لو. [ ق َ رَ ح َ س َ ] ( اِخ ) دهی جزء بخش نمین شهرستان اردبیل در ۸ هزارگزی شوسه اردبیل به آستارا. موقع جغرافیایی آن جلگه معتدل است. سکنه آن ۳۲۹تن. آب آن از چشمه و محصول آن غلات ، حبوبات و شغل اهالی زراعت و گله داری و صنایع دستی زنان قالی بافی است. راه مالرو دارد.

این روستا با مرکز استان ۹ کیلومتر فاصله دارد و از شهرستان نمین حدود ۲۵ کیلومتر و از شهر جدید آبی بیگلو ۱۰ کیلومتر فاصله داشته و از سال ۸۲ به علت خشک شدن چاه‌های عمیق کشاورزی جزو روستاهای دیم کشت محسوب می‌شود شغل بیشتر اهالی دامداری و دامپروری میباشد.طبق اخرین امار سرشماری نفوس و مسکن روستا دارای ۸۳ خانه می‌باشد که ۹۰ درصد خانه‌ها دارای سکونت هستش و جمعیت روستا حدود ۳۲۴ نفر است.

جاده اصلی اردبیل به چنگل توریستی فندقلو از سمت شمالی این روستا میگذرد و همه ساله مسافران زیادی رو به سمت این منطقه توریستی بکر بدرقه می‌کند.با مساعدت‌های امور آب استان مشکل آب آشامیدنی روستا حل شده ولی همچنان مشکل آب کشاورزی روستا وجود دارد که باعث شده زمین‌های کشاورزی به صورت لم یزرع قرار گیرد و اهالی با مشکل بیکاری مواجه شوند که علی‌رغم پیگیری‌های زیاد از طرف شورای اسلامی و دهیاری روستا تاکنون حل نگردیده لازم به ذکر است که روستا از سد سقزچی (بزرگترین سد خاکی کشور) حق آبه مصوب دارد که نیازمند یاری مسئولان عزیز برای تخصیص و کانال کشی می‌باشد.

روستای قشلاق پلازیر

قشلاق پلازیر یکی از روستاهای نمین است که در دهستان عنبران واقع شده‌است. قشلاق پلازیر ۲۴ نفر جمعیت دارد.

روستای قشلاق سرآباد

قشلاق سرآباد یکی از روستاهای نمین است که در دهستان عنبران واقع شده‌است.قشلاق سرآباد ۷۷ نفر جمعیت دارد.

روستای قشلاق‌چای

قشلاق‌چای روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان نمین، بخش مرکزی، دهستان گرده قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا برابر با ۲۰۸ نفر بوده است.

روستای قلعه

قلعه یکی از روستاهای نمین است که در دهستان گرده واقع شده‌است.براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، قلعه ۴۲ نفر جمعیت دارد.

روستای قلیچ قشلاقی

قلج قشلاقی یک روستا در ایران است که در دهستان گرده واقع شده‌است. قلج قشلاقی ۶۹ نفر جمعیت دارد.

روستای کریم کندی

کریم کندی یک منطقهٔ مسکونی در ایران است که در دهستان ویلکیج شمالی واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، این روستا کمتر از سه خانوار جمعیت داشته‌است.

روستای کلاندرق بالا

کلاندرق بالا دهی از دهستان بخش نمین شهرستان اردبیل و محلی کوهستانی و معتدل است. از قدیم آب ده از چشمه تأمین می‌شد و محصول آن غلات و حبوبات و شغل مردم زراعت و دامداری بوده‌است. این روستا معادن مختلفی در کوه‌های اطراف دارد. جمعیت روستا در حال حاضر کاهش یافته اما در سال‌های اخیر مهاجرت معکوس به این روستا بیشتر شده‌است.

این روستا در شهرستان نمین استان اردبیل قرار دارد و با روستاهای کلاندرق پایین، پلازیر، امین جان، عنبران و اورنج همجوار است. فاصله این روستا از شهر اردبیل ۴۰ کیلومتر، از شهرنمین ۱۵ کیلومتر، از کارخانه سیمان اردبیل ۹ کیلومتر و از شهر عنبران حدود ۵ کیلومتر است.این روستا را که عموماً به صورت کلاندرق علیا نوشته می‌شود با اسامی کلندرق علیا، کولاندرق علیا، کلندرق بالا، کولاندرق بالا، و کلاندرق بالا در بعضی مکاتبات ذکر می‌کنند. اسم ترکی آن نیز یوخاری کولاندره یا کلاندره است و در زبان تالشی کولَنَده تلفظ می‌شود.
طایفه‌ها
اکثر اهالی این روستا از نسل امیراصلان بگ که از خوانین منطقه بشمار می‌رفته، هستند. امیراصلان خان چهار پسر به اسم عزیز، شاهمار، شکر و رسول داشته که طایفه‌های عزیزیان، اصلانی، شکری و رسولی از آن‌ها منشعب شده‌است.
آداب و رسوم
دید و بازدیدهای عید در این روستا در گذشته آداب خاص خود را داشت، ابتدا بزرگان ده افرادی را که کدورتی باهم داشتند آشتی می‌دادند، سپس دید و بازدیدهای عید داخل روستا در روز اول عید انجام می‌شد و شیوه آن نیز بدین ترتیب بود که ابتدا همه مردان ده جمع شده و از ابتدای روستا تا انتهای روستا به ترتیب به تمام خانه‌ها سرزده و چند دقیقه‌ای در هر خانه کنار سفره هفت سین می‌نشستند؛ پس از خاتمه بازدید مردان دسته زنان تشکیل شده و به همین ترتیب به تمام خانه‌ها سر می‌زدند.
جغرافیا
بقایای دیوارهای قدیمی و همچنین قبرستانهای قدیمی نشان از قدمت این روستا دارد محوطه کهنه کلاندرق از قسمت‌های قدیمی بوده که آثار زندگی انسانی در قرون گذشته در آن کاملاً مشهود است.

روستای کلش

گلشن یا کلش روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان نمین، بخش عنبران، دهستان مین‌آباد قرار دارد. این روستا را میتوان یک روستای تاریخی در نظر گرفت. وجود قبرستان هایی با قدمت بالاتر از هزار سال و داستان هایی که سینه به سینه بین مردم روستا منتقل شده گوای این مطلب است. مکان قبلی روستا حدود ۳ کیلومتر بالاتر از نقطه ی فعلی و تقریبا نزدیک خط مرزی امروزی قرار داشت.
مردم این روستا به زبان تالشی صحبت می کنند. زبان تالشی که مردم با آن تکلم میکنند گویش شمالی آن است که در جنوب کشور آذربایجان مانند شهر های لنکران و لریک نیز رواج دارد و با گونه ایرانی آن که در شهر هایی مانند تالش و اسالم تکلم میشود تا حدودی متفاوت است.
بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۴۵۷ نفر بوده‌است. در فصول گرم سال مثل تابستان جمعیت روستا تا ۱۰۰۰ نفر نیز میرسد.
مکان های دیدنی
محوطه کاناکلش و آرامگاه پیر جماعت درخت مقدس هوله دو قبرستان های متعدد با قدمت بیش از هزار سال
طبیعت
این روستا دارای چشمه های آب فراوان است. هر چه در این روستا به سمت شمال و غرب (خط مرزی) پیش برویم با طبیعت بکرتر و چشم انداز های حیرت انگیزی رو به رو میشویم.

روستای کله‌سر

روستایی با قدمت هزاران سال در شهرستان نمین استان اردبیل که عمده شهرت آن هم جواری با جنگل فندوقلو است. و نیز همجوار روستاهای ننه کران و دگرماندرق(درماندره) میباشد.این جنگل انبوه از درختان خودرو فندق بوده و دارای جاذبه‌های گردشگری فراوانی است. عمده کشاورزان ساکن روستای کله‌سر به کاشت گندم به صورت دیم مشغولند.این روستا از نظر آب و هوایی در منطقه پرباران خزری که بیشترین بارندگی در سطح کشور را دارد قرار می‌گیرد.و از نظر دمایی در محدوده سرد و کوهستانی شمالغربی کشور قرار دارد. این روستا با ارتفاع ۱۴۰۰ متر از سطح دریای خزر شاهد پدیده مه در اکثر فصول سال است.

ریشه اصلی نام روستای کله سر به موقعیت جغرافیایی آن مربوط است.اهالی این روستا برای سیطره داشتن بر سرزمین‌های اطراف و مبارزه در برابر راهزنان، این روستا را در بلندی بنا کردند در حالی که روستاهای دیگر همین منطقه به دلیل ترس از دیده شدن توسط راهزنان در گودی یا دره هستند.اولین تابش‌های طلایی خورشید در این منطقه بر روی روستای کله سر می‌تابد یا به عبارت دیگر اولین روستایی است که روشن می شود(به دلیل ارتفاع) لذا نام آن کله سحر بوده‌است که در طول زمان حرف ح از آن حذف شد. این ناحیه نیز در قدیم همانند مابقی نقاط استان‌های آذربایجان دارای قلعه‌های متخلف است که مشهورترین آن اجاق داغی نام دارد.
گفتگو با دکتر طالب عابدی کله سر پیرامون تاریخچه روستای کله سر
گفتگو توسط حافظ طلعتی کله سر انجام شده‌است.شمه ای از تاریخ بلند ودلنشین روستای کله سربا استاد عابدی…..استاد تسلط کافی وعلمی از تاریخ دیارما دارد ذوق بیان وتسلط وافی ومتقن به گذشته وسینه ای مملو از حرف‌های نگفته تا پاسی از شب؛استاد به تاریخ علاقه شدیدی دارد استدلال منطقی تمیز علت ومعلول ، مدارک ومستندات ایشان حس کنجکاوی هر انسانی را بر می انگیزد .ایشان می‌گوید مردم باستان‌نشین کله سر روحیه بلند ومناعت طبع داشتند برخلاف سایر ساکنان دیگر محلها، اهالی کله سر که درگذشته زندگی می‌کردند خانه‌های خویش را دراوج بلندی ساخته بودند تا تسلط ودید خودشان را نسبت به اشرار وراهزنان حفظ کنند و اینکه چه دلایل دیگری به غیر مورد اشاره جهت سکنی داشتند دکتر عابدی اشاره می‌کنند دلایل سکنی دراین محل بشرح ذیل می‌باشد ۱-تن‌ها روستایی بوده که هم به صورت طولی وپلکانی وهم متمرکز تشکیل شده ۲-در امتداد دورودخانه قرار گرفته وتسلط بر اب۳-مرتع وزمین کشاورزی برای دام‌ها ۴-تامین سوخت مورد نیاز ونزدیکی به جنگل۵-اهالی برای خودشان تاریخ گویش وتقویم خاصی جهت ثبت ایام داشته‌اند که بعضاً این فولکورها الان هم در بین بعضی سالخوردگان به صورت گویش محلی ادامه دارد.ایشان اشاره می‌کنند که در تاریخ این روستا درقدیم افرادی بودند که حجامت و حتی جراحی‌های سطحی انجام می‌دادند و حتی کارگاهای خانگی از قبیل تهیه کفش خاص آن زمان البته بعد از (چارق) توسط مرحوم بهلول از طریق اتش وایجاد حرارت جهت تهیه نوع خاصی کفش دران زمان تولید داشته و هست.تهیه ظروف مسی وچارچرخ جهت حمل بار از اثار تاریخی این محل بوده و هست .نظافت وتهیه حمام در دهه ۴۰ونحوه اماده کردن اتاق حمام با اجرهای خاص وپخته شده ونوع ملات جهت حفظ حرارت حمام و همچنین جهت تهیه دیگ حرارتی و گرم نمودن آب مورد نیاز ونحوه ایجاد حرارت از شگردهای هنری اهالی آن زمان بوده‌است که با استفاده از دودکش‌هایی که درچارطرف دیگ تعبیه شده بود واین دود کش‌ها از پایین به داخل حمام عبور داشته تا حراررت دیگ اب ضمن عبور از داخل حمام و گرم کردن محوطه درسقف حمام به یک دودکش ختم شده‌است.ایشان می‌گوید اهالی آن زمان در ساختن وپرورش ضرب المثل چیره دست بودند وروستای کله سر شاهراه بوده گیلان یولی مسیری بوده که ساکنان سایر محل جهت رفتن از انجا استفاده می‌کردند اکنون نیز این مسیر وجود دارد نمونه دیگری به اسم شاه اغاجی هست که شاهان صفوی در بهار وتابستان در انجا ساکن م شدند این محل هنوز هم به این نام در بین اهالی گفته می‌شود.چندین درگیری با سایر اقوام دیگر بوقوع پیوسته ( همانند درگیری با روستای ننه کران بر سر مالکیت زمین‌های کشاورزی) که در آینده به این موضوعات اشاره خواهد شد وجا دارد از ایشان جهت این مطالب تاریخی مهم سپاسگزاری نمایم که تا پاسی از شب وقت شان را دراختیار من قراردادند.
تمام روستاهای اطراف به خاطر وجود آسیاب‌های آبی درروستای کله سر برای آرد کردن گندم به این روستا می آمدند و از این جهت هم روستا رونق خاصی داشته حتی از روستای قرلر هم برای آسیاب به این روستا می آمدند صنایع چوب این روستا هم پیشرفته بوده نمونه‌های آن پارویی چوبی خویش یوغ چرخ ارابه شن کش شانه انواع سبد و اکثر لوازم کشاورزی و انواع درب منزل پنجره ملاقه قاشق در کارگاه‌هایی نجاری در این روستا تولید می‌شد جالب این بود که در تولید این وسایل از میخ اهنی استفاده نمی‌شد از میخ چوبی استفاده می‌کردند انواع بخاری چوبی در روستا تولید وصادر می‌شد کارگاه شال بافی و خیاطی جهت دوخت کت شلوار پشمی در این روستا دایر بوده خوانین نمین اکثراً در این روستا بیتوته می‌کردند در دهه ۵۰ تعداد گوسفندان این روستا را بالایی ۵۰۰۰ هزار و تعداد گاو وگاومیش را بالای هزار راس گزارش داده‌اند و….. و درکل در مقایسه روستاهای منطقه بسیار ثروتمند بوده و……

روستای کنازق

کنازق یک روستا در ایران است که در دهستان ویلکیج شمالی واقع شده‌است. کنازق ۴۸ نفر جمعیت دارد.از مفاخر این روستا میتوان به شاعر بزرگ حاج خالق فکری کنازه اردبیلی اشاره کرد که اشعارشان در وصف امامان بود.

روستای گرده

گرده روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان نمین، بخش مرکزی، دهستان گرده قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۲۸۵ نفر بوده‌است.

روستای گرم‌چشمه

گرم‌چشمه روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان نمین، بخش ویلکیج، دهستان ویلکیج مرکزی قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۹۶۶ نفر بوده‌است.

روستای گل‌لو

گللو روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان نمین، بخش مرکزی، دهستان ویلکیج شمالی واقع شده است. این روستا در دشت اردبیل و مشرف به جنگل‌های فندقلو قرار دارد. شغل اکثر مردم روستا کشاورزی ودامپروری است. گندم، جو، عدس، نخود، سیاه دانه و یونجه از جمله محصولات کشاورزی روستا می‌باشد. وجود تپه‌ای باستانی مربوط به دوران کادوسیان که در میان مردم روستا به “بویوک تپه” معروف است؛ گواهی بر قدمت تاریخی این روستا دارد. گفتنی است که روستای گللو در زمان قدیم شامل سه روستای جدای از هم بوده است که به غیر از محل کنونی روستا؛ بقایای یکی از این روستاها در منطقه “کول یئری” در بین مزارع روستا و بقایای روستای دیگر در محل تلاقی دو رود “مئشه آرخی” و “موسا چایی” بر روی یک بلندی کوچک قرار دارد. “” ضرب‌المثل معروف قدیمی””: ” کله سر آشئن نان اولدوم؛ گوللی پولون نان.
وجه تسمیه گللو
گول در زبان ترکی به دریاچه، برکه و مرداب گفته می‌شود و چون روستا توسط برکه‌های کوچک و بزرگ (بزرگترین آن‌ها قاراما نام دارد) دربرگرفته شده است، از گذشته این روستا به همین نام بین مردم محلی شناخته می‌شود.از جمله رودهایی که به این برکه‌ها می‌ریزد، می‌توان به:موسی چایی، مشه آرخی و آغدام چایی اشاره کرد که البته در فصول پرآب نیز آب رودخانه قره سو به این تالاب‌ها سرازیر می‌شود.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۵۲۷ نفر بوده‌است .

روستای گلندرق سفلی

گلندرق سفلی یک روستا در ایران است که در دهستان گرده واقع شده‌است. گلندرق سفلی ۷۴ نفر جمعیت دارد.

روستای گودلر

گودلر یک روستا در ایران است که در دهستان پیله رود واقع شده‌است. گودلر ۲۷ نفر جمعیت دارد.

روستای لرون

لورون یک روستا در ایران است که در دهستان دولت‌آباد (نمین) واقع شده‌است. لورون ۱۲۷ نفر جمعیت دارد.

روستای محمودآباد

محمودآباد روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان نمین، بخش ویلکیج، دهستان ویلکیج مرکزی قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۹۵۲ نفر بوده‌است.

روستای مرنی

مرنی روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان نمین، بخش ویلکیج، دهستان ویلکیج مرکزی قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۹۲۹ نفر با ۲۷۳ خانوار بوده‌است.

روستای مسجدمحله

مسجدمحله یک منطقهٔ مسکونی در ایران است که در دهستان گرده واقع شده‌است.مسجدمحله ۴۳ نفر جمعیت دارد.

روستای مهدی پستی

مهدی پستی یک روستا در ایران است که در دهستان ویلکیج شمالی واقع شده‌است. مهدی پستی ۱۷۲ نفر جمعیت دارد.

روستای میرزانق

میرزانق از روستاهای مرزی شهرستان نمین (استان اردبیل)است که در فاصله پنج کیلومتری شمال این شهرستان واقع شده‌است. جمعیتی بالغ بر ۷۰۰ نفر و ۱۵۰ خانوار دارد و مردمان آن به زبان تالشی تکلم می‌نمایند. از نقاط دیدنی این روستا می‌توان به مراتع و دشت‌های زیبای مرز جمهوری آذربایجان، و صخرهٔ بزرگ معروف به”رمضون هال”که در وسط روستا آرام گرفته اشاره کرد.
به دلیل پر آب بودن این روستا در دهه های قدیم آب های جاری در این منطقه به روستاها و مناطق دیگر با احداث جویبار صورت می گرفته تا دیگران هم از نعمت آب در کشاورزی،باغ ها و دامهایشان بهره ببرند.کسانی که حداقل یک بار در فصول بهار و تابستان به این روستا سفر کرده باشند خواهند دید که این روستا منابع طبیعی بکر و دلنشین با مناظر و زمین های سرسبز و باغ های زیبا کم ندارد.در گذشته هم به همین خاطر این روستا محل ییلاق خان های نمین بوده است.
این روستا بخاطر دارا بودن این منابع طبیعی در این چنین موقعیت جغرافیایی بهترین مکان برای احداث باغها و کشت کشاورزی مختص به این منطقه جغرافیایی می باشد.همچنین احداث گاوداری در این مکان بهترین تاثیر را در شیرده بودن و تمام مزایا را دارا است.اما امروزه با کم آب شدن این منطقه کشاورزی و باغداری برای اهالی این روستا سخت تر شده و همین امر باعث کوچ عده ای به شهر شده است.
این روستا در سال ۷۵ دارای نعمت برق شد و در سال ۱۳۸۴ نیز جاده این روستا آسفالته شده تلفن نیز در سال ۱۳۸۵ به همه خانه‌ها کشیده شده‌است. در بهار ۱۳۹۱ این روستا دارای لوله‌کشی آب گردید و همچنین در تابستان ۱۳۹۲ از نعمت گاز برخوردار گردید.
صنایع دستی
گلیم قفقازی
گلیم
بافته و نساجی سنتی
رودوزی‌های سنتی
گلیم بافی
ملیله کاری
گلیم عنبران

-عنبران روستاهای نمین ( معرفی 95 روستای نمین )

روستای میزا رحیملو

میزا رحیملو یک روستا در ایران است که در دهستان ویلکیج مرکزی واقع شده‌است. میزا رحیملو ۵۱ نفر جمعیت دارد. این روستا از روستا های در حال توسعه ثبت شده واز روستا های با پتانسیل بالا برای برگشت جوانان است و درسال های اخیر شاهد ساخت و ساز های بیشتری در این روستا هستیم و اما مشکل جدی که درباره این روستا وجود دارد راه ورودی این روستا به مسافت ۱.۸۰۰ متر میباشد که به هیچ عنوان قابل قبول نیست با اینکه این راه بعد از گذر از این روستا به شهرک صنعتی فاز دوم استان اردبیل ختم میشود ولی اقدام به جاده کشی و راه سازی در این منطقه نشده.

روستای مین‌آباد

میناباد روستایی در شهرستان نمین و هم‌مرز با جمهوری آذربایجان می‌باشد، زبان مردم این منطقه تالشی است.اسم محلی و رسمی‌ آن میناباد می‌باشد. اسم قدیمی‌ این روستا مؤمن آباد بوده که بنا به وقایعی به مینا آباد تغییر نام داده است. مینا نام فرمانده زنی بوده که از روستا در برابر غارتگران دفاع می کرده و موجب امنیت و آبادانی روستا شده است. بعد ها آثاری از مینا در گورستان کشف شد که متاسفانه مورد سرقت قرار گرفت. روستا در جنگل واقع بوده و هم‌اکنون طی گذشت زمان، جنگل‌ها از بین رفته‌اند ولی همچنان باغهایی کوچک باقی‌مانده است.
یکی از جاذبه‌های گردشگری میناآباد جنگل شغال دره می‌باشد از زمین‌های میناباد شروع شده و به گردنه حیران ختم می‌شود. اهالی آسیابی آبی را به یاد دارند که برای آسیاب گندم از آن استفاده می‌کردند (منسوب به آسیاب دره). در داخل جنگل شغال دره حیواناتی نظیر (روباه، گراز، گرگ، شغال، خرگوش، جوجه تیغی و… ) و پرندگانی همچون (شاهین، کبک، عقاب، گنجشک، پرستو، هدهد و …)یافت می‌شود.
موقعیت جغرافیایی
مرکز دهستان میناباد، بخش عنبران شهرستان نمین، استان اردبیل است و در طول جغرافیاییَ ۳۴°۴۸ و عرض جغرافیایَ ۲۸°۳۸ ارتفاع متوسط ۱۶۰۰متر قرار دارد. سرزمینی پایکوهی و سرد و خشک است و در ۳کیلومتری شمال خاور نمین واقع شده‌است. این روستا از سمت شمال به جمهموری آذربایجان و از سمت جنوب به روستای خشه حیران منتهی و از سمت غرب به روستاهای میرزانق و جید و از طرف جنوب غربی به شهر نمین محدود می‌شود.
این روستا بالغ بر ۳۰۶ خانوار سکنه دارد و جمعیت آن ۱۳۱۱ نفر می‌باشد که ۶۷۱ نفر آن مرد و ۶۴۰ نفر آن زن می‌باشند و ۸۸۷ نفر از تعداد کل جمعیت آن با سواد هستند. جمعیت زیادی از مردم روستا طی سالیان بعد از جنگ تحمیلی به شهر نمین مهاجرت کرده اند.
آمار و جمعیت روستا
براساس گزارش مرکزآمار ایران روستای میناباد در سال ۱۳۴۵ دارای ۱۳۰۲ نفر سکنه بوده که در قالب ۲۲۶ خانوار زندگی می‌کرده‌اند. جمعیت روستا در سال ۱۳۵۵ به ۱۴۹۲ نفر و ۲۲۶ خانوار می‌رسد. در سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۶۵جمعیت روستا ۱۷۸۶ نفر و تعداد خانوار آن ۲۷۰ خانوارگزارش شده‌است. با سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۷۵ جمعیت روستا ۱۵۷۰ نفر و تعداد خانوار در آن ۳۰۸ خانوار اعلام شده‌است. براساس آخرین سرشماری جمعیت آن در سال ۱۳۸۵، ۱۳۱۱ نفر و تعداد خانوارآن ۳۰۶ خانوار بوده که ۶۷۱ نفر آن مرد و۶۴۰ نفر آن زن می‌باشند و ۸۸۷ نفر از تعداد کل جمعیت آن با سواد هستند، که از لحاظ جمعیت در مقایسه با سال ۱۳۷۵ کاهش جمعیتی برابر با ۲۵۹ نفر داشته‌است. نرخ رشد جمعیت روستا در فاصلة سال‌های ۵۵–۱۳۴۵ حدود ۶/۱۴ درصد و سال ۶۵–۱۳۵۵ حدود ۷/۱۹ درصد را نشان می‌دهد که در سال ۷۵–۱۳۶۵ رشد منفی برابر با ۱/۱۲ درصد داشته‌است و از سال ۸۵–۱۳۷۵ باز حدود ۵/۱۶ درصد رشد منفی را نشان می‌دهد؛ بنابراین طی سال‌های ۸۵–۱۳۶۵ رشد جمعیت منفی بوده، برابر با ۶/۲۶ درصد بوده‌است. از جمله علل مهاجرت و کاهش جمعیت در این روستا می‌توان به عدم وجود زمینه‌های لازم برای اشتغال، نبود امکانات رفاهی و پائین بودن میزان تولیدات کشاورزی و… عنوان نمود.
مناطق دیدنی و آثار باستانی
تپه باباپشته مربوط به دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در شهرستان نمین، بخش عنبران، روستای میناباد واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۴ تیر ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۹۱۶۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.
تپه تپراق اوچان مربوط به هزاره اول قبل از میلاد است و در شهرستان نمین، بخش عنبران، روستای میناباد واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۴ خرداد ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۹۱۵۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.
تپه اروج یری مربوط به هزاره۱- دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در شهرستان نمین، بخش عنبران، روستای میناباد واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۴ تیر ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۹۱۵۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.
گورستان بابا حمزه مربوط به سده‌های میانی دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در شهرستان نمین، بخش عنبران، روستای میناباد واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۴ تیر ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۹۱۵۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.
شغال دره منطقه‌ای سرسبز و بکر با طبیعت بسیار دیدنی که در مرز جمهوری آذربایجان واقع شده‌است، این منظقه با روستای میناباد حدود ۴ کیلومتر فاصله دارد و مردمان اطراف برای دیدن طبیعت زیبا به این منطقه سفر می‌کنند.
امکانات روستا
دارای مدرسه ابتدایی و راهنمایی است، مغازه، مسجد،روستایی ،برق و گاز و است. خیابان اصلی روستا در بیشتر مسیر آسفالت شده است. مردم آبادی از مدرسه راهنمایی دخترانه و دبیرستان نمین بهره می‌گیرند.

روستای نظرعلی کندی

نظرعلی کندی یک روستا در ایران است که در دهستان گرده واقع شده‌است. نظرعلی کندی ۱۱ نفر جمعیت دارد.

روستای ننه‌کران

ننه‌کران روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان نمین، بخش مرکزی، دهستان ویلکیج شمالی قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۹۳۵ نفر بوده‌است.

روستای نوجه‌ده

نوجه‌ده روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان نمین، بخش مرکزی، دهستان دولت‌آباد قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۵۵۰ نفر با ۱۱۰ خانوار بوده‌است.

روستای نوده

نوده یک روستا در ایران است که در دهستان ویلکیج شمالی واقع شده‌است. نوده ۶۳ نفر جمعیت دارد.

روستای نوشنق

نوشنق روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان نمین، بخش مرکزی شهرستان نمین قرار دارد. قریه ای یک روستا در ایران خوش آب و هوا. از توابع شهرستان نمین، استان اردبيل قدمت بالاى ٤٠٠ سال دارد بنیانگذار روستای نوشنق قاسمعلی آصفی فرزند نوروز علی میباشد. فرزندش فتحعلی آصفی که به پهلوانی و جوانمردی معروف بوده که هنوز هم شعر رزم هایش را بومی های روستا براى فرزندانشان میخوانند فرزندش الله ورن میباشد.
سرسبز و خوش آب هوا ، واقع در بخش مرکزی نمین و با فاصله ۸ کیلومتری از شهر نمین و ۲ کیلومتری کارخانه سیمان اردبیل قرار دارد.
قدمت: به استناد از اشیای باستانی کشفی از این منطقه قدمت سکونت در این روستا۳۰۰۰سال پیش بینی شده است.
فرهنگ: مردمان این روستا مهماننواز،متشخص ودر اکثر موارد از سواد علمی بالایی برخوردار میباشند که از نظر تحصیلات عالی و دانشگاهی در کل کشور جزو روستاهای پیشتاز می باشد.
بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۲۹۳ نفر بوده است.

روستای نیارق

نیارق روستایی است در بخش ویلکیج واقع در شهرستان نمین در استان اردبیل. نیارق در ۳۲ کیلومتری شرق اردبیل در دامنه کوه «گووگییر» قرار دارد.در زبان محلی «نیارا» نامیده می شود.روستای نیارق دارای جمعیت بالغ بر ۱٬۹۳۹ نفر (۴۲۰ خانوار) می‌باشد.
هوای این روستا در بهار و تابستان معتدل بوده و پاییز و زمستان نسبتاً سختی را دارد.دسترسی این روستا هم از راه کوه از سمت آستارا با شیب زیاد و هم از طریق اردبیل و شهر آبی بیگلو می‌باشد.
مردم نیارق علاوه بر کشاورزی و دامداری مردمانی هستند که از هنر و قالیبافی بهره‌مند بوده‌اند. ولی اکنون به دلیل نبود درآمد و زمین کافی برای کشاورزی اکثر جوانان قریب به اتفاق در شغل ساختمانی در قسمت سقف شیروانی مشغول به کار هستند. و از دیار خود به سمت تهران کوچ کرده اند .روستای نیارق به دلیل جمعیت و وسعت زیادش دارای ۵ نفر شورای روستایی است که به کمک دهیار محترم به کارهای عمرانی روستا میپردازند

روستای هشنه

هشنه یکی از روستاهای نمین است که در دهستان گرده واقع شده‌است. هشنه ۹۴ نفر جمعیت دارد.

روستای یاج‌لو

یاج‌لو روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان نمین، بخش مرکزی، دهستان دولت‌آباد قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۱۴۶ نفر بوده‌است. در حال حاضر به دلیل مهاجرت‌های زیاد تعداد خانوارهای این روستا به حدود ۳۰ خانوار می‌رسد. در حال حاضر بیشترین ساکنین روستا را کسانی تشکیل می‌دهند که فاقد زمین بوده و بضاعت مالی کافی برای کوچ به شهر را ندارند. اهالی کوچ کرده در فصل کشت به روستا مراجعت کرده و پس از برداشت مجدداً به شهرهای خود بازمی‌گردند. روستای یاجلو با توجه به اینکه به شهرستان نمین نزدیک‌تر است اما به دلیل راه ارتباطی از شهرستان نمین ۲۵ کیلومتر و از مرکز استان ۲۰ کیلومتر فاصله دارد.

روستای یزن‌آباد

یزن‌آباد روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان نمین، بخش مرکزی، دهستان دولت‌آباد قرار دارد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۶۸۸ نفر بوده‌است.

روستای ینگجه

ینگجه روستایی از روستاهای نمین است که در استان اردبیل واقع شده‌است. ینگجه ۴۵ نفر جمعیت دارد.

روستای ینگجه ملامحمدرضا

روستای ینگجه ملامحمدرضا یکی از روستاهای توابع استان اردبیل و شهرستان نمین می باشد.این روستا در حدود ۴ کیلومتری جاده اردبیل-آستارا می‌باشد این روستا با مساحت اندک وجمعیت اندک از روستاهای خوش آب وهوا و پر برکت اردبیل است از روستاهای همجوار روستای کرکرق و علی بلاق می‌توان نام برد و شغل اصلی بیشتر این روستاییان کشاورزی و دامداری می‌باشد و البته بیشتر اهالی این روستا از دیرباز به تهران مرکز کشور و شهرستان اردبیل کوچ کرده‌اند و در آنجا به کارها و مشاغل خود مشغول می‌باشند.

ینگجه به زبان ترکی که از دو بخش ینگه=تازه و جه=زمین به وجود امده و معنی لغوی ان سرزمین جدید میباشد.از امکانات دیگر این روستا زمین فوتبال خاکی در فاصله حدود یک کیلومتر از روستا است.راه اصلی این روستا که از بزرگراه اردبیل – آستار جدا می‌شود آسفالت بوده و پس از عبور از روستای کرکرق به این روستا می‌رسد. و دارای آب لوله کشی و گاز لوله کشی و تلفن‌های خانگی نیز می‌باشد.منابع سرشماری عمومی نفوس ومسکن ۱۳۹۵ این آبادی داری ۱۲۵ خانوار۳۶۸ نفر جمعیت که ۱۸۳ نفر مردو۱۸۵ نفر زن می باشد.

روستای یوزباش محله سی

یوزباش محله سی یکی از روستاهای نمین است که در استان اردبیل واقع شده‌است.یوزباش محله سی ۲۲ نفر جمعیت دارد.

روستای یونجالو

یونجالو روستایی است که در استان اردبیل، شهرستان نمین، بخش ویلکیج، دهستان ویلکیج مرکزی قرار دارد.ﺭﻭﺳﺘﺎﯼ یونجالو ﺩﺭ ۲۵ ﮐﯿﻠﻮﻣﺘﺮﯼ استان اردبیل از توابع شهرستان نمین بخش ویلکیج مرکزی ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺭﺩ ﺣﺪﻭﺩ ۲۰۰ ﺧﺎﻧﻮﺍﺭ ﺟﻤﻌﯿﺖ ﺩﺍﺭﺩ .براساس سرشماری عمومی نفوس ومسکن توسط اداره آمار کشور در سال ۱۳۹۵ جمعیت روستا ۵۴۵ نفر اعلام شده است. ﺭﺍﻩ ﺍﺭﺗﺒﺎﻃﯽ روستا به استان اردبیل ، شهرستان های نمین ،ویلیکج و سایر روستاهای هم جوار آﺳﻔﺎﻟﺖ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ .ﺍﯾﻦ ﺭﻭﺳﺘﺎ ﺩﺭﺣﺪﻭﺩ پنج کیلو متری جنگل فندقلو ویلکیج و پنج ﮐﯿﻠﻮﻣﺘﺮﯼ سد سقزچی ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺭﺩ . ﺁﺏﻫﺎﯼ ﺟﺎﺭﯼ ﺍﺯ ﮐﻮههای اطراف سد سقزچی ﺑﺨﺸﯽ ﺍﺯ ﺁﺏ ﮐﺸﺎﻭﺭﺯﯼ روستا ﺭﺍ ﺗﺎﻣﯿﻦ ﻣﯽﮐﻨﺪ ﺑﻘﯿﻪ ﺁﺏﻣﻮﺭﺩ ﻧﯿﺎﺯ ﮐﺸﺎﻭﺯﯼ از ﭼﺎﻩﻫﺎﯼ ﻋﻤﯿﻖ ﺗﺎﻣﯿﻦ ﻣﯽﺷﻮﺩ. ﺍﺯ ﺣﺪﻭﺩ ﭘﻨﺠﺎﻩ ﺳﺎﻝ ﭘﯿﺶ بیشتر ﺍﻫﺎﻟﯽ ﺑﻪ ﺩﻻﺋﻞ ﻣﺨﺘﻠﻒﻣﻬﺎﺟﺮﺕ ﮐﺮﺩﻩﺍﻧﺪ . ﺗﻌﺪﺍﺩ ﺧﺎﻧﻮﺍﺭﻫﺎﯼ ﻣﻬﺎﺟﺮﺕ ﮐﺮﺩﻩ ﺑﻪ استان اردبیل ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺍﺯ ﺟﻤﻌﯿﺖ ﺧﻮﺩ روستا ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ . ﺷﻐﻞ ﺍﮐﺜﺮﯾﺖ ﺳﺎﮐﻨﯿﻦ ﮐﺸﺎﻭﺭﺯﯼ ﻭ ﺩﺍﻣﺪﺍﺭﯼ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ .

ﻣﺮﺩﻡ ﺍﯾﻦ ﺭﻭﺳﺘﺎ ﺩﺍﺭﺍﯼ ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ عاشورایی می‌باشند و همه ساله مراسم دهه ی محرم،تاسوعا،عاشورا و اربعین حسینی و سایر مراسمات مذهبی به صورت مرتب برگزار می‌گردد. به جهت فرهنگ عاشورایی؛ این روستا دو شهید بزرگوار شهید کریمی و منصوری را تقدیم اسلام و نظام مقدس جمهوری اسلامی کرده است.

ﺭﻭﺳﺘﺎی یونجالو ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻣﺘﺨﺼﺺ ﻭ ﻣﺘﻌﻬﺪ ﺑﺴﯿﺎﺭﯼ را در ﺍﻧﻮﺍﻉ ﺭﺷﺘﻪ ﻫﺎﯼ ﭘﺰﺷﮑﯽ ، ﻣﻬﻨﺪﺳﯽ ،قضایی و مدیریتی ﺩﺭ ﺧﻮﺩ ﭘﺮﻭﺭﺵ ﺩﺍﺩﻩ که در سطوح بالای مدیریت استانی و کشوری خدمت کرده و هم اکنون در حال خدمت هستند ﮐﻪ به عنوان ﻧﻤﻮﻧﻪ مهندس رضا کریمی نماینده اردبیل در مجلس شورای اسلامي، حاج اصلان کریمی مدیر امور شعب بانکهای ملی استان تهران، دکتر رضایت پرویزی فوق تخصص جراحی قلب و عروق در بیمارستان شهید مدنی تبریز ، حاج عباس کریمی معاون امور هماهنگی استانداری اردبیل ،سرهنگ مصطفی کریمی فرمانده سپاه خلخال ،سرهنگ علی کریمی معاون سازمان تبلیغات و نشرآثار دفاع مقدس ،حاج حق وردی کریمی رئیس شورای عالی استان اردبیل ،دکتر محسن مصطفایی معاون سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل ،مهندس حجت مصطفایی معاون فنی سازمان صدا وسیمای استان اردبیل و مهندس سعدالله پورصادق معاون سازمان امور عشایر استان اردبیل ، را در کارنامه مدیریتی روستای یونجالو ثبت کرده اند و بسیاری از عزیزانی که در حال حاضر در نیروهای مسلح و دستگاهای فرهنگی و آموزشی، پزشکی و قضایی کشور مشغول خدمت بوده و هستند از جمله برادران سپهری کیا، پرویزی، مصطفایی، پرستار ، نعمتی، نوری، رضایی و سایر عزیزان دیگر می‌توان یاد برد که همگی از مفاخر روستای یونجالو میباشد. نکته و سوال خیلی مهمی که در این موضوع مطرح می‌شود این است که اگر به عمق این مسئله فکر کنیم روستای یونجالو دقیقا در حال گذر از طلایی ترین دوران تربیت مدیرانی قرار دارد که در بالاترین سطوح مدیریتی استانی و کشوری قرار داشته اند و شاید چند ده سال و یا اگر اغراق نکرده باشیم احتمالا یک قرن طول بکشد که روستای یونجالو دوباره مدیرانی در تراز استانی و کشوری در خود پرورش بدهد. حال سوال این است که آیا مردم اهالی روستا از ظرفیت های این عزیزان در جهت توسعه و آبادانی روستا استفاده کرده و یا خواهند کرد یا در آینده حسرت این فرصت از دست رفته را خواهند خورد؟
ﺁﺛﺎﺭ ﺗﺎﺭﯾﺨﯽ ؛ تپه باستانی یونجالو یکی از آثار ملی ثبت شده ایران در نمین است که قدمت آن مربوط به هزاره یک ق‌م‌ می باشد و در تاریخ ۱۳۸۱/۱۱/۱۲ به شماره ثبت ۷۳۹۸ در مجموعه آثار تاریخی ایران ثبت شده است. ﺯﻣﺎﻥ ﺷﺮﻭﻉ ﺳﮑﻮﻧﺖ ﺩﻗﯿﻘﺎً ﻣﻌﻠﻮﻡ ﻧﯿﺴﺖ ﻭﻟﯽ ﺷﻮﺍﻫﺪﯼ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺭﺩ ﮐﻪ ﻧﺸﺎﻥ ﻣﯽﺩﻫﺪ ﺍﺯ ﺯﻣﺎﻥ ﻧﺴﺒﺘﺎً ﻗﺪﯾﻢ ﺳﮑﻮﻧﺖ ﺑﻪ ﺍﺷﮑﺎﻝ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻭﺟﻮﺩ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺍﺳﺖ . تپه باستانی منجیقلی تپه ﺍﺯ ﺁﺛﺎﺭ ﻗﺪﯾﻤﯽ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ روستا ﺑﻮﺩ ﮐﻪ نشان از قدمت بالای چندین صد ساله سکونت در این روستا را میدهد.بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۵۴۵ نفر بوده‌است.

           
 

نظر کاربران :

  • حمید رمضانی

    واقعا لذت بردم عالی بود مطالب

    ۲۲ فروردین, ۱۴۰۲ پاسخ دادن
  • نازنین

    چرا کلاندرق سفلی رو ننوشتید؟

    ۱۱ آذر, ۱۴۰۱ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *