جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

روستاهای قروه ( معرفی ۱۴۸ روستای قروه )

تاریخ بروزرسانی :
۱۵ تیر ۱۴۰۱

روستاهای قروه را در این مطلب به شما معرفی خواهیم کرد . ۱۴۸ روستای قروه با مردمانی خونگرم و میهمان نواز که به عاشقان روستا گردی پیشنهاد می کنیم سری به این روستاها بزنند . در ابتدا با شهرستان قروه آشنا خواهیم شد. شهرستان قُروِه یکی از شهرستان‌های استان کردستان در غرب ایران است مرکز این شهرستان شهر قروه است و از شهرهای تاریخی فرهنگی ایران به‌شمار می‌آید.

روستاهای قروه1 روستاهای قروه ( معرفی 148 روستای قروه )

فهرست

موقعیت جغرافیایی

شهرستان قروه درجنوب شرق استان کردستان قرار گرفته که از شمال به شهرستان بیجار و از غرب با شهرستان دهگلان و از شرق با شهرستان های کبودرآهنگ و بهار (همدان) و اسدآباد در استان همدان و از جنوب با شهرستان سنقر در استان کرمانشاه همسایه است.جمعیت این شهرستان بر طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ برابر با ۱۴۰۱۹۱ نفر بوده‌است  که از این تعداد ۹۴۴۰۰ نفر در شهر و ۴۵۷۹۱ نفر در روستا زندگی می‌کنند.

مردم

مردم شهرستان قروه به دو زبان کردی و ترکی تكلم میكنند.این شهرستان دارای دشت‌های هموار و مسطحی است و در مسیر راه ارتباطی زمینی بین کشور عراق و ترکیه قرار گرفته‌است. این شهرستان علاوه بر جاذبه‌های گردشگری و بکر دارای مراکز خرید می‌باشد و نسبت به روستاهای اطراف خود شهری توسعه یافته به شمار می‌رود.

پیشینه تاریخی

محدودهٔ کنونی شهرستان قروه از قرن نهم به بعد به عنوان بخشی از قلمرو علی شکر معروف بوده‌است. علی شکر از امرای جهانشاه میرزا قراقوینلو بوده‌است بلوک اسفند آباد شهرستان قروه کنونی در دورهٔ حکومت قراقویونلوها بخشی از قلمرو علی شکر محسوب بوده. علت نام گذاری منطقه حد فاصل ساوه وهمدان وزنجان وسنندج را به عنوان قلمرو علی شکر را باید بواسطه خاستگاه‌های بزرگترین و نامدارترین امیر ایل بهارلو امیر علی شکر دانست. توجه به موقعیت ویژه و اهمیت خاصّ ایل بهارلو در نزد قراقویونلوها و ریاست این فرد بر آن ایل به خوبی می‌تواند مبین اهمیت و اعتبار او باشد. از مراحل نخستین زندگی او اطلاعی در دست نیست؛ ولی در منابع وی را فرزند الف قرابیگ بن بیرم قرابیگ نوشته‌اند.

مستندات تاریخی نشانگر آن است که قروه نه تنها به عنوان یک شهر در دوره قاجاریه مطرح نبوده بلکه مراکز جمعیتی روستایی دیگری که در اطراف آن وجود داشته مانند روستای قصلان بدون تردید یک مرکز جمعیتی قدیمی در منطقه محسوب می‌شده و از اهمیت و مرکزیت بیشتری برخوردار بوده‌است رشد و توسعهٔ قروه در مسیر راه ارتباطی همدان به سنندج صورت گرفته‌است. قرائن تاریخی موید آن است که این روند از اواخر دورهٔ قاجاریه شروع می‌شود هستهٔ اولیهٔ روستای قروه در کنار چشمهٔ سراب و در ارتفاعات جنوب غربی شکل گرفته‌است این ارتفاعات بر دشت وسیع حاصلخیز شمال و شمال شرقی خود مسلط بوده‌است.

روستاهای قروه روستاهای قروه ( معرفی 148 روستای قروه )

تقسیمات‌ کشوری

شهر قروه با تصویب شورای وزیران وبه پیشنهاد شماره ۴۰۰۴/۴۵۶۲۹/ل در قانون تقسیمات کشوری سال ۱۳۳۷ ه‍ . ش صورت می‌گیرد و شهر قروه از شهرستان همدان منتزع می‌‌شود و‌ به استان کردستان الحاق می‌گردد.همچنین این شهر از لحاظ نظام اداری و سیاسی از سال ۱۳۱۶ تا سال ۱۳۳۷ ه ش تابع شهرستان همدان بوده است. همچنین این شهر قبل از تقسیمات استانی یکی از شهرهای همدان به‌شمار می‌رفته‌است.

بخش دهستان شهر
بخش مرکزی شهرستان قروه دهستان پنجه علی جنوبی
دهستان پنجه علی
دهستان بدر
قروه
بخش دلبران دهستان دلبران
دهستان مالوجه
دلبران
بخش سریش‌آباد دهستان قصلان
دهستان لک
دهستان یالغوز آغاج سریش‌آباد
بخش چهاردولی دهستان چهاردولی شرقی
دهستان چهاردولی غربی
دزج

روستاهای قروه3 روستاهای قروه ( معرفی 148 روستای قروه )

جغرافیای طبیعی

قروه منطقه‌ای است کوهستانی این شهربین۴۷ درجه و۴۸ دقیقه طول جغرافیایی و ۳۵ درجه و۱۰ دقیقه عرض جغرافیایی قرار دارد. ارتفاع قروه از سطح دریا ۱۹۰۰متر می‌باشد که دارای زمستان بسیار سرد با برف‌های سنگین و تابستان نسبتاً خنک است.

 

کوه‌های قروه

شهرستان قروه دارای ارتفاعات بسیاری است که مهمترین آن‌ها عبارتند از کوه بدر ،پریشان،دروازه ،قلوز،پنجه علی، ابراهیم عطار،کوچک چرمگ،غفار خان، یوسف سیاه، شعبان کچل، خرسه ریه، سه زرده،سیناوند، درجنوب.وکوه رش،باش،ساری گونی در شمال غرب که مهمترین قلها عبارتند از بدر و پریشان است.

کوه پریشان: در جنوب شرقی شهرستان قروه واقع شده‌است. برای رسیدن به دامنه این کوه، باحرکت از شهرستان قروه، ابتدا ۱۰ کیلومتر از مسیر جاده همدان طی می‌شود سپس به سمت راست تغییر مسیر داده (جاده فرعی کنار پادگان قدس) و پس از عبور از روستاهای میهم سفلی و علیا (تا این قسمت جاده آسفالت بوده و ادامه مسیر شن ریزی می‌باشد)، ولی آباد و نعمت‌آباد به دامنه کوه پریشان می‌توان رسید. این کوه از چهار قله صخره‌ای تشکیل شده که بلندترین آن قله پریشان می‌باشد که از دور همانند کوهانهای شتر (دوکوهانه) نمایان است.

کوه بدر: در جنوب شهرستان قروه و حد فاصل مرز استان کردستان و کرمانشاه با ارتفاع ۳۲۹۸ متر از سطح دریا قرار دارد. برای رسیدن به دامنه کوه، از این مسیرها می‌توان گذشت. از قروه به طرف روستاهای قلعه، سرتیپ آباد، امین آباد، پیر سلیمان و از آخرین روستا یعنی پیر سلیمان پناهگاه مشاهده می‌شود. در فصل تابستان از راه جیب رو تا منطقه چمنزار زیر یال پناهگاه می‌توان با ماشین رفت. بدر به نام کوه میهمین نیز معروف است زیرا این کوه بر دو قریه میهم محیط است.

چشم‌انداز بدر: این کوه در ارتفاع ۲۶۰۰ متری ضلع غربی بدر واقع شده که دارای آب گوارا می‌باشد و در فصل تابستان علاقمندان زیادی را به خود جذب می‌کند. کانی به زبان کردی یعنی چشمه، بنا به روایتی می‌گویند یکی از شاهان صفوی در زمان لشگرکشی در این محل اتراق نموده و این چشمه را پسندیده‌است.

کوه‌های منطقه قروه
خرسه ریه | بدر | پنجه علی | پریشان | شعبان کچل | یوسف سیاه | سه زرده |ابراهیم عطار |

آثار باستانی و تاریخی

در شهرستان قروه ۱۶۵ اثر تاریخی به ثبت میراث فرهنگی کشور رسیده‌است که نماد تمدن کهن مردم این شهرستان است.

پل فرهاد آباد
در ۴۵ کیلومتری شمال غرب قروه و در روستای فرهاد آباد پل تاریخی این روستا قرار دارد که به همین نام نیز مشهور است.این پل از لحاظ معماری دارای هشت دهانه که چشمه وسط بزرگتر و نوع قوس‌های بکار رفته عموماً جناغی و مصالح بکار رفته در آن آجر است.هرچند تاریخ دقیق ساخت پل مشخص نیست اما با توجه به شیوه معماری بکار رفته در آن به احتمال قوی از پل‌های دوران صفوی است و از آنجا که این پل در گذشته به عنوان راه مواصلاتی ناحیه قروه به سمت زنجان و مسیر عبور کاروانیان به‌شمار می‌رفت از اهمیت بالایی برخوردار بوده‌است و در دوران حکومت خسروخان اول مقارن حکومت زندیه مورد تعمیر و بازسازی قرار گرفت و در دوره حکومت قاجار نیز توسط فرهاد میرزا معتمدالدوله عموی ناصرالدین شاه نیز حاکم وقت کردستان مورد مرمت و بازسازی کامل قرار گرفت و به این دلیل به پل فرهاد آباد مشهور شد.

صخره‌های تاریخی فرهاد تراش

روستاهای قروه2 روستاهای قروه ( معرفی 148 روستای قروه )
در ۴۵ کیلومتری شرق شهرستان قروه و در روستای وینسار آثار سنگی مشاهده می‌شود که با نظم خاصی بریده شده و گفته می‌شود در زمان ساخت معبد آناهیتا از این سنگ‌ها استفاده شده‌است نحوه استحصال این سنگ‌ها به این طریق بوده که با ایجاد شیارهایی در سنگ چوب‌هایی در داخل شیارها تعبیه می‌شد و با کوبیدن چوب در سوراخ‌های ایجاده شده کانال‌هایی ایجاد و سپس، به دنبال آن کانال‌ها را از آب پر می‌کرده‌اند که بر اثر آن چوب‌ها باد کرده و موجب ایجاد بریدگی درسنگ می‌شده‌است.این محوطه به تاریخ ۱۳۸۲ تحت شماره ۱۰۷۷۹ در ردیف آثار ملی کشور به ثبت رسیده‌است.

حمام قصلان
روستای قصلان در ۶ کیلومتری شمال شرق قروه قرار دارد و تپه باستانی ضلع غربی آن که به شماره ۸۵۲۴ در تاریخ ۱۳۸۲ در ردیف آثار تاریخی به ثبت رسیده‌است دارای پیشینه‌ای بلندمدت در زمینه باستان‌شناسی و شناخت تاریخ و فرهنگ و هنر نیاکان این سرزمین است. دیگر اثر تاریخی روستا که قابلیت جذب گردشگر را داراست حمام قصلان است که جزئی از مجموعه بزرگ ارگ، بازار، مسجد و بناهای باشکوهی بوده که بنای آن به اواخر دوره زندیه و زمان حکومت خسرو خان اول والی وقت کردستان برمی‌گردد. هرچند امروزه دیگر بناها کاملاً از بین رفته و لیکن بقایا و خطوط اولیه آن‌ها باقیمانده‌است؛ حمام قصلان دارای قسمت‌های مختلفی همچون هشتی، حمام سرد، میاندر، حمام گرم و خلوتی خصوصی و عمومی و خزینه وتون است با تزیینات منحصر بفرد آهکبری با طرح‌های گیاهی، هندسی و انسانی و حیوانی مزین شده و در نوع خود قابل توجه است. بر اساس کتیبه‌ای که بر سر درب ورودی حمام نصب شده بود و اکنون در موزه سنندج نگهداری می‌شود این بنا در سال ۱۲۵۵ ه‍.ق در روزگار آصف حاکم وقت سنندج مجدداً تعمیر و مرمت شده‌است. این حمام تا اوایل انقلاب اسلامی مورد استفاده بوده که با احداث حمام جدید در روستا از رونق آن به تدریج کاسته شد و در سال ۱۳۷۹ به عنوان دومین اثر تاریخی شهرستان بعد از پل تاریخی فرهادآباد به شماره ۲۸۳۵ در ردیف آثار ملی کشور به ثبت رسید و در سال ۱۳۸۰ عملیات مرمت و تعمیرات توسط واحد حفظ و احیای مدیریت وقت میراث فرهنگی استان آغاز و از آن تاریخ تاکنون در چندین مرحله عملیات مرمت صورت پذیرفته‌است. بر اساس برنامه‌ریزی تنظیم شده و با توجه به موقعیت و ویژگی شهرستان در خصوص دارا بودن معادن مختلف سنگ مقرر شده‌است که بعد از پایان امورات مرمتی و تعمیراتی حمام، ساختمان مذکور تبدیل به موزه سنگ و دست‌ساخته‌های سنگی منطقه شود.

امامزاده سید جلال الدین
بنای اولیه آن به دوره صفویه بر می‌گردد بر اساس اطلاعاتی که از کتاب‌های قدیمی به دست آمده، نسبت شریف آن حضرت با چند واسطه به امام محمد باقر علیه‌السلام می‌رسد.مقبره امامزاده از چند بخش تشکیل شده، اتاق اصلی و گنبدی شکل آن در بخش جنوبی و اتاق‌های دیگر در ضلع شرقی جای دارد چشمه آب معدنی باباگرگر ترکیبی گوگردی دارد که احتمالاً از دهانه یک آتشفشان خاموش بیرون می‌آید و برای درمان بسیاری از بیماری‌های پوستی مفید است آب چشمه از دل زمین می‌جوشد و در استخر دایره‌ای شکل جمع می‌شود و منظره جالبی را به وجود آورده‌است در این محل چشمه‌های آهک‌ساز فراوان، برجستگی‌هایی به وجود آورده‌اند که مشهورترین آن‌ها اژدها نام دارد. این پدیده در حدود ۳۰۰ متر طول، ۵ متر ارتفاع و پهنایی بین ۴ تا ۷ متر دارد.در شرق و شمال‌شرقی اژدها چند برجستگی در جهات مختلف، اما کوچک‌تر از آن وجود دارد که محل شکاف خروج آب هنوز در وسط آن به چشم می‌خورد. این برجستگی‌های کوچک را دست‌های اژدها می‌نامند.هر ساله جمع قابل توجهی از گردشگرانی که به شهرستان قروه سفر می‌کنند چند ساعتی از سفر خود را برای زیارت این امام زاده و دیدن جاذبه‌های گردشگری این منطقه اختصاص می‌دهند.افسانه‌های زیادی در مورد کرامات این امامزاده وجود دارد به قول قدیمی‌ها این تخته سنگ اژدهایی که پشت آن شکافی قرار دارد واقعی بوده و به فرمان این امامزاده به سنگ تبدیل شده‌است.

روستاهای قروه4 روستاهای قروه ( معرفی 148 روستای قروه )

روستاهای قروه

روستای آب باریک

آب باریک (قروه)، روستایی از روستاهای قروه از توابع بخش چهاردولی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان چهاردولی شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۸۶ نفر (۱۱۶ خانوار) بوده‌است.

روستای آصف‌آباد

آصف‌آباد (قروه)، روستایی از روستاهای قروه از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در هشت کیلومتری جنوب قروه واقع شده است. زبان مردم این روستا کردی است. این روستا بعلت طبیعت زیبایی که دارد در تمامی فصل ها بخصوص بهار مورد توجه گردشگران قرار میگیرد.این روستا در دهستان بدر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۱۷ نفر (۴۴ خانوار) بوده‌است.

روستای آق‌بلاغ

آق‌بلاغ روستایی از روستاهای قروه از توابع بخش چهاردولی که در استان کردستان واقع شده است. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۴۱۹ نفر (۱۴۲ خانوار) بوده‌است.

روستای آونگان

آونگان روستایی از توابع دهستان یالغوزآغاج در بخش سریش‌آباد در شهرستان قروه استان کردستان واقع شده است . بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵، این روستا ۲۱۸ خانوار و ۸۹۰ نفر جمعیت داشته‌است.

روستای احمدآباد باش

احمدآباد باش، روستایی از توابع بخش سریش‌آباد شهرستان قروه در استان کردستان واقع شده است .این روستا در دهستان لک قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۲۰۸ نفر بوده‌است.

روستای اردوگاه کریم‌آباد

اردوگاه کریم‌آباد ، روستایی از روستاهای قروه از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان حومه دهگلان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای اسلام‌آباد

اسلام‌آباد (قروه)، روستایی از توابع بخش سریش‌آباد شهرستان قروه در استان کردستان واقع شده است .مردم این روستا به زبان ترکی آذربایجانی تکلم می کنند.این روستا در دهستان قصلان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۰۶ نفر (۹۷خانوار) بوده‌است.

روستای الهیاری

الهیاری، روستایی از توابع بخش سریش‌آباد شهرستان قروه در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان قصلان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۶ نفر بوده‌است.

روستای امیرآباد قلعه لان

امیرآباد قلعه لان، روستایی از روستاهای قروه از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان پنجه علی جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۵۲ نفر بوده‌است.

روستای امین‌آباد حیاته بزرگ

امین‌آباد حیاته بزرگ، روستایی از روستاهای قروه از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان بدر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۳۸ نفر بوده‌است.

روستای امین‌آباد قصلان

امین‌آباد قصلان، روستایی از توابع بخش سریش‌آباد شهرستان قروه در استان کردستان واقع شده است .این روستا در دهستان قصلان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۵۸ نفر بوده‌است.

روستای اوچ بلاغ

اوچ بلاغ (قروه)، روستایی از توابع بخش سریش‌آباد شهرستان قروه در استان کردستان واقع شده است .این روستا در دهستان قصلان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۶۴ نفر بوده‌است.

روستای اوریه

اوریه، روستایی از روستاهای قروه از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان بدر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۱۸ نفر بوده‌است.

روستای باباشیداله

باباشیداله، روستایی از روستاهای قروه از توابع بخش چهاردولی که در استان کردستان واقع شده است. مردم این روستا به زبان ترکی تکلم میکنند و پیرو مذهب شیعه اثنی عشری هستند.این روستا در دهستان چهاردولی شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۵۵ نفر بوده‌است.

روستای باباگرگر

باباگرگر (قروه)، روستایی از روستاهای قروه از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. چشمه آب معدنی حاوی مقادیر زیادی گوگرد و املاح معدنی با خاصیت درمانی است که هرساله افراد زیادی در سفر به این مکان از آب آن استفاده میکنند.البته این چشمه تابحال افرادی در خود غرق کرده است و برای شنا کردن بسیار خطرناک است.این روستا در دهستان دلبران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۲ نفر (۴ خانوار) بوده‌است.اهالی روستای باباگرگر به زبان ترکی آذربایجانی سخن می‌گویند.
جاهای دیدنی
امامزاده باباگرگر
چشمه‌های آب معدنی

روستای باغلوجه

باغلوجه (قروه)، روستایی از روستاهای قروه از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان دلبران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۵۶ نفر بوده‌است و اکثرا به دامداری و کشاورزی و تولید کیف مشغول بوده و گارگاه های متعدد کیف در آن وجود دارد.

روستای بالوانه خالدی

بالوانه خالدی، روستایی از روستاهای قروه از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. شغل اصلی مردم دامداری و کشاورزی می باشد.این روستا در دهستان پنجه علی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۶۱ نفر (۳۳خانوار) بوده‌است.

روستای بالوانه معتمدی

بالوانه معتمدی، روستایی از روستاهای قروه از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان پنجه علی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۷۱ نفر بوده‌است.

روستای بای تمر

بای تمر، روستایی از روستاهای قروه از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان حومه دهگلان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۴ نفر بوده‌است.

روستای برمه تپه

برمه تپه، روستایی از روستاهای قروه از توابع بخش چهاردولی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان چهاردولی غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۷۲ نفر بوده‌است.

روستای بهارلو

بهارلو، روستایی از روستاهای قروه از توابع بخش دلبران که در استان کردستان واقع شده است. مردم روستای بهارلو به زبان ترکی آذربایجانی با لهجه ترکی همدان تکلم می کنند.با توجه به نشانه های اسمی و سایر مشخصه ها از تبار ایل بهارلو ساکن در همدان می باشند که در سده ها پیش این محل را برای زندگی برگزیده اند.دین مردم این روستا اسلام و مذهب شان شیعه دوازده‌امامی می‌باشد.این روستا در بخش دلبران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۱۲۸ نفر (۲۶۹ خانوار) بوده‌است.
رود ها؛ کوه ها؛ چشمه‌ها
باغلارچایو، قره بولاق، داش بولاق، یوردلاق، قَره قِیه، شورجا، قره قول، چانقول، دم بولاق، آخان کریز، آق ممدئولن، آق بولاق، پورسوخلو دره، دورّاهان، تیسینه ئولن، حسن علی بندی، آق دربند دؤشؤ، بایداق علی بولاقی، قوزایلار، یئدی بولاق…
مکان هایی برای تفریح
باغلارچایو، قَره قِیَه ، شورجا، یئدی بولاق، بیانلو، قَره بولاق، دول دول اَیاقه و…
برگزاری باشکوه مراسم چهارشنبه سوری با نام ” کؤله چهارشنبه”
یکی از مراسم نوروز “شال ساللاماق” نام دارد که رسمی پرطرفدار در زمان های قدیم بود که الان اجرا نمی شود. در این رسم جوانان به پشت بام‌ها رفته و با آویختن شال گردن خود یا پارچه‌ای دراز از “پاجا” از صاحب خانه عیدی طلب می‌کنند. صاحبخانه نیز آجیل، شیرینی، تخم مرغ پخته، پول و شکلات را داخل شال گره زده و با گفتن این عبارت «خدا مرادت را بدهد» شال را رها می‌کند.
در شب یلدا(چیلله گئجه سی) و عید نوروز (بایرام) برای نو عروس‌ها عیدی می‌برند.

روستای پلوسرکان

پلوسرکان، روستایی از روستاهای قروه از توابع بخش چهاردولی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان چهاردولی غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۳۵ نفر بوده‌است.

روستای پیرباباعلی

پیرباباعلی، روستایی از روستاهای قروه از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان پنجه علی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۴۵ نفر بوده‌است.

روستای پیرسلیمان

پیرسلیمان، روستایی از روستاهای قروه از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان بدر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۹ نفر بوده‌است.

روستای تازه‌آباد جامه شوران

تازه‌آباد جامه شوران روستایی در دهستان پنجه علی شمالی بخش مرکزی شهرستان قروه استان کردستان واقع شده است.بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۳۰۷ نفر (۸۴ خانوار) بوده‌است.

روستای تازه‌آباد سر اوریه

تازه‌آباد سر اوریه، روستایی از روستاهای قروه از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان بدر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۸ نفر بوده‌است.

روستای تازه‌آباد سراب قحط

تازه‌آباد سراب قحط، روستایی از روستاهای قروه از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان پنجه علی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۳ نفر بوده‌است.

روستای تازه‌آباد کریم‌آباد

تازه‌آباد کریم‌آباد ، روستایی از روستاهای قروه از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان پنجه علی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۴ نفر بوده‌است.

روستای تقی‌آباد

تقی‌آباد (قروه)، روستایی از روستاهای قروه از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان پنجه علی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۶۱ نفر (۳۷ خانوار) بوده‌است.

روستای تکیه سفلی

تکیه سفلی، روستایی از روستاهای قروه از توابع بخش چهاردولی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان چهاردولی غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۶ نفر بوده‌است.

روستای تکیه علیا

تکیه علیا، روستایی از روستاهای قروه از توابع بخش چهاردولی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان چهاردولی غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۳ نفر بوده‌است.

روستای جامه‌شوران

جامه‌شوران، روستایی از روستاهای قروه از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان پنجه علی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۴۲ نفر بوده‌است.

روستای جدآقایه

جدآقایه، روستایی از روستاهای قروه از توابع بخش چهاردولی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان چهاردولی شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۷۸ نفر بوده‌است.

روستای جعفر

جعفر (قروه)، روستایی از توابع بخش سریش‌آباد شهرستان قروه در استان کردستان واقع شده است .روستای جعفر که در ۳۵ کیلومتری شهرستان قروه در استان کردستان می باشد. موقعیت این روستا شامل بخش دهستان لک ودر جنوب شهرستان قروه می باشد و از لحاظی اخرین روستای جزو توابع شهرستان قروه بر روی جاده اصلی می باشد و روستای بعد از ان جزو بیجار می باشد و جمعیت این روستا بر اساس سرشماری آمار نفوس و مسکن در سال ۱۳۸۵ . ۱۹۹ نفر (۴۵ خانوار) بوده است .
ولی با کاهش چشمگیر جمعیت روبه رو بوده است که بر اساس جدیدترین سرشماری در سال ۱۳۹۵. ۱۳۸ نفر (۳۵ خانوار) است گورستان روستا در قسمت غرب روستا قرار دارد و مسجد روستا در وسط روستا بنا شده است (مسجد النبی) حمام روستا در روبروی مسجد (۵۰ متری) قرار داشت که بدلیل نرسیدن به آن بنایش تخریب و محو شد کوها و دشت های ناهمواری دارد این روستا کوه بخصوصی ندارد ولی در غربش کوه شیدا (واقه در روستا چمقلو شیدا) نمایان است و در جنوب شرقی روستا کوههای پیر یوسف (واقع در روستای حسن خان) در فاصله نزدیکی از روستا نمایان است رودخانه همانطور ک میدانید اکثرا روستاها شامل رودخانه هستند و روستای جعفر هم از این امر مثتثنی نمی باشد
رودخانه روستای جعفر
رودخانه روستا در قسمت شمالی روستا قرار دارد ک بیشتر در تابستان بدلیل سد کردن اب خشک می باشد و شغل اصلی مردم روستا کشاورزی و دامداری می باشد کشاورزی ک اکثرا گندم و جو نخود و بیشتر صورت دیم می باشد. در فصل بهار گیاهان و گل های زیبایی دشت ها رو پر کرده است که زیبایی چشم گیری را به دنبال دارد و تعداد کمی درخت در روستا می باشد که بیشتر درختان چنار و سرو می باشد
و شکل خانه های به صورت مستطیلی و جنس خانه ها روستا اکثرا کاه گل می باشد و تعدادکمی ساختمان سازی و تخریب شده اند و بنای آجری که با مصالح سیمان و ماسه کچ بنای مستحکمی را جای ان بنا کرده اند آثار تاریخی روستای جعفر شامل قلعه که در شمال روستا می باشد که به مرور زمان تخریب و محو شده است که هم اکنون زیر نظر میراث فرهنگی شهرستان قروه است. افراد مشهور باوجود زندگی کردن مردم این روستا در عصر کشاورزی و وارد نشدن به عصر صنعت و عصر ارتباطات افراد بتزم توانسته افراد موفی را تحویل جامعه دهد و در قشر جوانان این روستا جوانانی رشید و تحصیل کرده است. دکل مخابرات تلفن همراه در شمال روستا قرار دارد و آنتن کامل موبایل را در سراسر روستا شاهد هستیم و روستا دارای خط تلفن ثابت می باشد و از نعمت برق و گاز بهرمند است و به دلیل تعداد کم جمعیت خانه بهداشت در این روستا وجود ندارد و برای مراجعه به خانه بهداشت باید به روستا مجاور (حسن خان) که در یک کیلومتری شرق روستا قرا دارد رفت مردم این روستا اعیاد و مناسبت های مذهبی را به جا می اورند مانند عید قربان که در عید قربان خانه هایی ک قربانی دارند بعد از ذبح کردن گوسفند آنرا به مسجد برده و درانجا بسته بندی و سپس بین اهالی روستا تقسیم می کنند
جعفر 1 روستاهای قروه ( معرفی 148 روستای قروه )

جعفر 2 روستاهای قروه ( معرفی 148 روستای قروه )

جعفر 3 روستاهای قروه ( معرفی 148 روستای قروه )

جعفر 4 روستاهای قروه ( معرفی 148 روستای قروه )

جعفر 5 روستاهای قروه ( معرفی 148 روستای قروه )

جعفر روستاهای قروه ( معرفی 148 روستای قروه )

روستای چاغربلاغ

چاغربلاغ، روستایی از توابع بخش بلبان آباد شهرستان دهگلان در استان کردستان واقع شده است.این روستا در دهستان ئیلاق جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۹۱ نفر بوده‌است.

روستای چراغ‌آباد شکرآباد

چراغ‌آباد شکرآباد ، روستایی از توابع بخش سریش‌آباد شهرستان قروه در استان کردستان واقع شده است .این روستا در دهستان لک قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۴ نفر بوده‌است.

روستای چمقلو

چمقلو، روستایی از روستاهای قروه از توابع بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان پنجه علی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۵۸ نفر بوده‌است.

روستای چمقلوشیدا

چمقلوشیدا، روستایی از توابع بخش سریش‌آباد شهرستان قروه در استان کردستان واقع شده است.این روستا در دهستان لک قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۹ نفر بوده‌است.

روستای چهارگاه

چهارگاه (قروه)، روستایی از توابع بخش سریش‌آباد شهرستان قروه در استان کردستان واقع شده است.این روستا در دهستان یالغوزآغاج قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن کمتر ازسه خانوار بوده‌است.

روستای حاجی‌آباد سیده

حاجی‌آباد سیده، روستایی از روستاهای قروه از توابع بخش چهاردولی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان چهاردولی غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۹ نفر بوده‌است.

روستای حسن خان

حسن خان (قروه)، روستایی از توابع بخش سریش‌آباد شهرستان قروه در استان کردستان واقع شده است. از جاذبه های گردشگری این روستا غار پیر یوسف می‌باشد. این غار در سال ۱۳۶۲ توسط گروه غار نوردی قاجر کشف شد.این روستا در دهستان لک قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۴۳ نفر بوده‌است.

روستای حسن‌آباد محمد نظر

حسن‌آباد محمد نظر، روستایی از روستاهای قروه از توابع بخش چهاردولی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان چهاردولی غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۷۸ نفر بوده‌است.

روستای حسین‌آباد ظله جوب

حسین‌آباد ظله جوب، روستایی از توابع بخش چه رداوری شهرستان قروه که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان چهاردولی غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۵۱ نفر بوده‌است.

روستای حسین‌آباد کنگره

حسین‌آباد کنگره، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان قروه که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان پنجه علی جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۵ نفر بوده‌است.

روستای خریله

خریله، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان قروه که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان دلبران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۲۹ نفر بوده‌است.

روستای خشکمرود سفلی

خشکمرود سفلی، روستایی از توابع بخش سریش‌آباد شهرستان قروه که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان یالغوزآغاج قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۲۱ نفر (۸۸ خانوار) بوده‌است.

روستای خشکمرود علیا

خشکمرود علیا، روستایی از توابع بخش سریش‌آباد شهرستان قروه که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان یالغوزآغاج قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۷۰ نفر (۱۶ خانوار) بوده‌است.

روستای داش بلاغ

داش بلاغ (قروه)، روستایی از روستاهای قروه از توابع بخش چهاردولی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان چهاردولی شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۹ نفر بوده‌است.

روستای داش‌کسان

داش‌کسان، روستایی از روستاهای قروه از توابع بخش چهاردولی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان چهاردولی شرقی قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۸۵جمعیت آن ۳۵۹نفر (۸۰خانوار) بوده است و مردم روستا به ترکی تکلم می‌کنند.

روستای درمه

درمه (قروه)، روستایی از روستاهای قروه از توابع بخش چهاردولی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان چهاردولی غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۱ نفر بوده‌است.

روستای دزج

دزج نام شهری در استان کردستان در غرب ایران است. این شهر در بخش چهاردولی شهرستان قروه قرار گرفته‌است. جمعیت این شهر در سال ۱۳۸۵، برابر با ۲٫۶۱۷ نفر بوده‌است مردم این شهر به زبان کردی گورانی سخن میگویند.گویش مردم منطقه چیزی مابین کردی کلهری منطقه کرمانشاه و کردی سورانی سرزمین اردلان ( کردستان) است.

روستای دلبران

دلبران شهری است در استان کردستان در غرب ایران. این شهر در بخش مرکزی شهرستان قروه قرار گرفته‌است. زبان مردم این شهر ترکی آذربایجانی است.

روستای دوسر

دوسر (قروه)، روستایی از روستاهای قروه از توابع بخش چهاردولی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان چهاردولی شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۴۳ نفر بوده‌است.

روستای دیرکلو

دیرکلو، روستایی از توابع بخش سریش‌آباد شهرستان قروه که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان قصلان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۸ نفر بوده‌است.

روستای دیوزند

دیوزند، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان قروه که در استان کردستان واقع شده است. بنا به گفته بزرگان و ریش سفیدان ، این روستا ملک یکی از زنان زمان زندیه بوده و به ده زن معروف بوده که با گذشت زمان به دیوزند تغییر پیدا کرده است.زبان اصلی این روستا کردی است . دارای محصولات مختلفی می‌باشد از جمله سیب زمینی و خیار و گندم و لوبیا و کدو که بیشترین برداشت را دارد.از طوایف بزرگ این روستا شامل خاندان عبدالملکی ، هاشمی ، موسیوند ، فقیه عباسی و اردلانی می‌باشند.این روستا تا چند سال اینده به دلیل نزدیک بودن به شهرستان قروه جزوه شهرک‌های این شهر قرار می‌گیرد به دلیل نزدیکی به شهر این ابادی از حالت بومی خارج گشته و از مناطق مختلف در ان سکونت دارند دارای مدرسه ابتدایی و راهنمایی یک مسجد یک خانه بهداشت و چند مغازه می‌باشد.این روستا در دهستان بدر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۷۴۵ نفر بوده‌است.همچنان با سیری در ایران همراه باشید تا با دیگر روستاهای قروه آشنا شوید.

روستای زرین‌آباد

زرین‌آباد (قروه)، روستایی از توابع بخش سریش‌آباد شهرستان قروه که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان قصلان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۹۷نفر (۲۸خانوار) بوده‌است.

روستای زرینه

زرینه یک روستا در ایران است که در دهستان چهاردولی غربی، شهرستان قروه، استان کردستان واقع شده‌است. زرینه ۲۸۴ نفر جمعیت دارد.

روستای زنگ‌آباد

زنگ‌آباد (قروه)، روستایی از روستاهای قروه از توابع بخش چهاردولی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان چهاردولی شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۹۴ نفر بوده‌است.

روستای زیویه

زیویه (قروه)، روستایی از توابع بخش سریش‌آباد شهرستان قروه که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان قصلان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۷۳ نفر بوده‌است.
امامزاده یوسف
بقعه این امامزاده در میان قبرستان عمومی روستای زیویه، در ۷ کیلومتری شهر قروه واقع شده است.در وسط بقعه، ضریح آهنی سبز رنگی به ابعاد ۲*۱ و ارتفاع ۱.۲ متر قرار دارد که در میان آن سنگ قبر امامزاده نصب شده است.

روستای سراب شیخ حسن

سراب شیخ حسن، روستایی از توابع بخش بلبان آباد در شهرستان دهگلان که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان ئیلاق جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۸۶ نفر بوده‌است.شغل اصلی مردمان روستاکشاورزی ودامداری است.به علت داشتن زمین‌های مراتع خوب و همچنین چراگاه‌های مناسبجهت دامپروری از موقعیت مناسب برخوردار است.دارای آب و گازو برق می‌باشد .اما به علت عدم اجرای طرح هادی در این روستا باعث مشکلاتی شده تردد خیلی سخت است در این روستا در پاییزها و زمستان‌ها مخصوصا.

روستای سراب قحط

سراب قحط، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان قروه که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان پنجه علی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۹ نفر بوده‌است.

روستای سرتیپ‌آباد

سرتیپ‌آباد یک روستا در ایران است که در بخش مرکزی شهرستان قروه در استان کردستان واقع شده‌است.زبان اهالی این روستا کردی است . این روستا با ارتفاع ۲۱۰۰ متر از سطح دریا دارای اب و هوایی سرد و کوهستانی است.این روستا در دهستان بدر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۷۱ نفر (۴۶ خانوار) بوده‌است.

روستای سرقل

سرقل، روستایی از روستاهای قروه از توابع بخش چهاردولی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان چهاردولی غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۳۸ نفر بوده‌است.

روستای سریش‌آباد

سِریش آباد شهری در استان کردستان در غرب ایران است. این شهر در بخش سریش‌آباد شهرستان قروه و در شرق استان در ۷ کیلومتری شمال قُروه و حاشیه رشته کوه زاگرس قرار گرفته‌است.این شهر دارای معادن بسیار غنی سنگ مرمر و معادن پوکه معدنی می‌باشد کشاورزی در این منطقه بیشتر گندم و همچنین دارای باغات کم انگور می‌باشد البته بیشتر باغات در این منطقه به دلیل استفاده بی‌اندازه از چاهای عمیق خشک شده‌اند و کشاورزی در حال از بین رفتن است.
معادن سریش آباد : سریش آباد دارای معادن مرمر سفید، سبز و همچنین معادن سنگ پوکه ساختمانی است.
مرمر باباشوراب توسط شرکت سرمایه گذاری توسعه صنایع و معادن کوثر مورد بهره برداری قرار می گیرد که توسط این شرکت شهرک تولید مصنوعات سنگ در این شهر با سرمایه گذاری ۱۸ میلیارد تومان به بهره برداری رسیده است. مردم این شهر به زبان ترکی آذربایجانی تکلم میکنند.جمعیت سریش آباد بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ برابر با ۶۸۷۱ نفر در قالب ۱۷۱۲ خانوار بوده است.مردم شهر سریش آباد به زبان ترکی آذربایجانی سخن می‌گویند و پیرو مذهب شیعه هستند.

روستای سلسله

سلسله، روستایی از توابع بخش بلبان آباد شهرستان دهگلان که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان ئیلاق جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۶۸ نفر بوده‌است.

روستای سلطان‌آباد

سلطان‌آباد (قروه)، روستایی از روستاهای قروه از توابع بخش چهاردولی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان چهاردولی شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۳۴ نفر (۲۸خانوار) بوده‌است.

روستای سنگین‌آباد

سنگین‌آباد ، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان قروه که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان بدر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۲۵ نفر بوده‌است.این روستا دارای دو کوه مرتفع به نامهای محلی کیفه ریواسین یعنی کوه ریواس و قلوز به معنای سنگلاخ می‌باشد، همچنین این روستا دارای دو آبشار بسیار زیبا واقع در کوه قلوز می‌باشد

روستای سوتپه

سوتپه، روستایی از روستاهای قروه از توابع بخش چهاردولی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان چهاردولی غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۲۵ نفر بوده‌است.

روستای سیلاب

سیلاب (قروه)، روستایی از توابع بخش سریش‌آباد شهرستان قروه که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان لک قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۱۷ نفر بوده‌است.

روستای شادی‌آباد

شادی‌آباد (قروه)، روستایی از توابع بخش سریش‌آباد شهرستان قروه که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان لک قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۱۷ نفر (۲۷خانوار) بوده‌است.

روستای شانوره

شانوره، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان قروه که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان پنجه علی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۰۳ نفر بوده‌است.

روستای شجاع‌آباد

شجاع‌آباد (قروه)، روستایی از توابع بخش سریش‌آباد شهرستان قروه که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان یالغوزآغاج قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۷۲ نفر (۳۴ خانوار) بوده‌است.

روستای شکوه‌آباد

شکوه‌آباد ، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان قروه که در استان کردستان واقع شده است. روستای شکوه آباد(به کوردی شُکر ئاوا)روستایی است در استان کردستان و در۱۲کیلومتری شرق شهر قروه قرار گرفته است، زبان مردم این روستا کوردی میباشد و دین و مذهب آنها اسلام و تشیع میباشد.عربعلی شروه از سفالگران و طراحان نامی کشور نیز از این دیار متولد شده اند. از اماکن تفریحی اطراف شکرئاوا میتوان به کوه گزگز و منطقه ی بکر دزان دره اشاره نمود. این روستا در چند برهه تاریخی تغییر مکان داده که بر اساس مستندات موجود ابتدای شکل‌گیری روستا در چند هزار سال پیش در منطقه ی معروف به جاده میهم و پشت پادگان بوده است که بر اساس حفاری های غیرمجازی که انجام گردیده آثار خانه ها در چندمتری زیر خاک کاملاً مشهود است. بعد ها و با گذر زمان روستا تغییر مکان داده به مکان فعلی رسیده است.
آثار تاریخی
ارزشمند ترین اثر تاریخی روستا، قلعه زیر زمینی روستا میباشد که قدمت تقریبی آن را دو الی سه هزار سال تخمین میزنند. چه بسا اگر کاوش های جدی روی این تپه صورت بگیرد قدمت آن خیلی بیشتر از سه هزار سال هم گردد. این قلعه چنان قدیمی میباشد که با یک شیب ملایم به یک تپه ی طبیعی تبدیل شده است که این خود گویای قدمت بالای قلعه نیز میباشد.جمعیت این روستا ۹۷۶ نفر می باشد.

روستای شوراب حاجی

شوراب حاجی، روستایی از توابع بخش سریش‌آباد شهرستان قروه که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان قصلان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۶۶ نفر بوده‌است.

روستای شوراب خان

شوراب خان، روستایی از توابع بخش سریش‌آباد شهرستان قروه که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان قصلان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۸۰ نفر بوده‌است.

روستای شوراب هزاره

شوراب هزاره، روستایی از توابع بخش سریش‌آباد شهرستان قروه که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان لک قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۱۱ نفر بوده‌است.

روستای شهاب‌الدین

شهاب الدین (قروه)، روستایی از روستاهای قروه از توابع بخش چهاردولی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان چهاردولی غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۳۳ نفر بوده‌است.

روستای شهابیه

شهابیه، روستایی از توابع بخش سریش‌آباد شهرستان قروه که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان یالغوزآغاج قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۰۱ نفر بوده‌است.

روستای شهرک صنعتی آونگان

شهرک صنعتی آونگان یک روستا از توابع دهستان یالغوزآغاج در بخش سریش‌آباد در شهرستان قروه استان کردستان ایران است. این روستا بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵، ۴ خانوار و ۱۱ نفر جمعیت داشته است.

روستای شهرک صنعتی قروه

شهرک صنعتی قروه، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان قروه که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان بدر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۷ نفر بوده‌است.

روستای شیخ تقه

شیخ تقه، روستایی از توابع بخش سریش‌آباد شهرستان قروه که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان یالغوزآغاج قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۶۳ نفر (۳۷ خانوار) بوده‌است.

شیخ تقه روستاهای قروه ( معرفی 148 روستای قروه )

روستای شیخ جعفر

شیخ جعفر، روستایی از توابع بخش سریش‌آباد شهرستان قروه که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان قصلان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۷۰۸ نفر (۱۸۵ خانوار) بوده‌است . زبان اهالی روستا ترکی آذربایجانی است.

روستای شیروانه

شیروانه (قروه)، روستایی از روستاهای قروه از توابع بخش چهاردولی که در استان کردستان واقع شده است. روستایی سرسبز و خوش آب و هوا در دامان منطقه حفاظت شده بدر و پریشان و قله شعبان کچل با ارتفاع تقریبی ۳۰۰۰متر و رودخانه دائمی شیروانه در فصل بهار برای گشت و گذار بی نظیر است.این روستا در دهستان چهاردولی غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۰۴ نفر بوده‌است.

روستای صندوق‌آباد

صندوق‌آباد ، روستایی از روستاهای قروه از توابع بخش چهاردولی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در مسیر راه قروه به سنقر قرار دارد دارای مدرسه ابتدایی، برق،گاز،وتلفن می باشد.این روستا در دهستان چهاردولی غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۶۰ نفر بوده‌است.

روستای طوغان باباگرگر

طوغان باباگرگر، روستایی از توابع بخش دلبران شهرستان قروه که در استان کردستان واقع شده است. روستای مالوجه از توابع بخش دلبران شهرستان قروه با تصویب هیئت دولت به شهر مالوجه ارتقاء یافت و مرکز دهستان مالوجه به روستای طوغان باباگرگر تغییر یافت.این روستا در دهستان دلبران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۶۷ نفر بوده‌است.

روستای طوغان جدید

طوغان جدید، روستایی از روستاهای قروه از توابع بخش چهاردولی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان چهاردولی غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۰ نفر بوده‌است.

روستای عبدل‌آباد

عبدل‌آباد (قروه)، روستایی از توابع بخش سریش‌آباد شهرستان قروه که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان لک قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۳۶ نفر (۲۶ خانوار) بوده‌است.

روستای علی‌آباد یالغوز آغاج

علی‌آباد یالغوز آغاج، روستایی از توابع بخش سریش‌آباد شهرستان قروه که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان یالغوزآغاج قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۸۲ نفر بوده‌است.

روستای فخرآباد

فخرآباد (قروه)، روستایی از توابع بخش سریش‌آباد شهرستان قروه که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان یالغوزآغاج قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۱۵ نفر (۴۸ خانوار) بوده‌است.

روستای فرهادآباد

فرهادآباد (قروه)، روستایی از توابع بخش سریش‌آباد شهرستان قروه که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان لک قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن۷۵ نفر (۱۸ خانوار) بوده‌است.

روستای فیروزآباد

فیروزآباد (قروه)، روستایی از توابع بخش سریش‌آباد شهرستان قروه که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان لک قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۸۹ نفر (۲۱ خانوار) بوده‌است.

روستای قاسم‌آباد

قاسم‌آباد (قروه)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان قروه که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان دلبران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۲۶ نفر (۳۰ خانوار) بوده‌است.

روستای قاملو

قاملو، روستایی از توابع بخش مرکزی در ۳۶ کیلومتری بخش مرکزی که در استان کردستان واقع شده است. قاملو. (اِخ) دهی از دهستان اسفندآباد بخش قروه شهرستان سنندج. زبان مردم این روستا کردی سورانی است .موقع جغرافیائی آن جلگه و سردسیر است. ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ تن سکنه دارد. آب آن ازچشمه و محصولات آن غلات، قلمستان، لبنیات و شغل اهالی زراعت و گله داری و صنایعدستی ایشان قالیچه و جاجیم بافی است. (از فرهنگ جغرافیایی ایران ج ۵).
این روستا در دهستان پنجه علی جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۶۹ نفر است.
ویژگی ها طبیعی و انسانی
ویژگی های انسانی : بافت این روستا به صورت مجزا در دو طرف مسیر ورودی قروه به کامیاران شکل گرفته است. همچنین محدوده مسکونی آن در فضای ۵ هکتاری قرار دارد. فاز اول طرح هادی در سال ۸۶ با اجرایی‌کردن سنگفرش اطراف مسجد روستا به متراژ ۵۰۰ متر اجرا شد و یک و ۵۰۰ متر جدول‌گذاری حاشیه خیابان‌ها انجام شد.در زمینه تلفن ثابت و اینترنت هیچ‌گونه کاستی وجود ندارد. همچنین در این زمینه مشکل آنتن دهی تلفن همراه به دلیل نبود شبکه‌ای تقویت کننده مواجه است .یک درمانگاه مجهز به داروخانه، پزشک، امکانات دندانپزشکی، پزشک عمومی و… در قاملو وجود دارد که در زمینه بهداشتی درمانی پذیرای ۱۷ روستای هم‌جوار است.این روستا دارای ۳ مدرسه با ۱۰ کلاس درس است که در این زمینه ۱۲۵ دانش آموز مشغول به تحصیل هستند. همچنین یک مدرسه ۳ کلاسه با همت یک نیکوکار قروه‌ای و سازمان نوسازی مدارس استان در فضای ۴۰۰ متری در حال احداث است.

ویژگی های طبیعی :بیش از یک هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی کشاورزی در این منطقه وجود دارد که حدود یک هزار هکتار آن به صورت آبی به کشت محصولاتی مانند گندم، جو، یونجه و سیب‌زمینی اختصاص دارد.در زمینه ظرفیت‌های آبی این روستا دارای ۴۲ حلقه چاه عمیق و ۳ حلقه نیمه‌عمیق است همچنین بیشتر اراضی کشاورزی قاملو به صورت بارانی و قطره‌ای آبیاری می‌شود که علاوه بر صرفه‌جویی، افزایش محصول و کاهش نیروی کار را به همراه دارد.در زمینه ظرفیت‌های آبی این روستا دارای ۴۲ حلقه چاه عمیق و ۳ حلقه نیمه‌عمیق است همچنین بیشتر اراضی کشاورزی قاملو به صورت بارانی و قطره‌ای آبیاری می‌شود که علاوه بر صرفه‌جویی، افزایش محصول و کاهش نیروی کار را به همراه دارد.سالانه بیش از ۵۰ هزار تن گندم در اراضی قاملو برداشت می‌شود که این ظرفیت موجب ایجاد یک تعاونی شده و گندم ۲۰ روستای دیگر نیز از این طریق خریداری می‌شود.

روستای قاورمه دره

قاورمه دره، روستایی از روستاهای قروه از توابع بخش چهاردولی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان چهاردولی غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۸۵ نفر بوده‌است.

روستای قراغل

قراغل، روستایی از توابع بخش سریش‌آباد شهرستان قروه که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان قصلان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۴ نفر بوده‌است.

روستای قره‌بلاغ پنجه

قره‌بلاغ پنجه، روستایی از توابع بخش بلبان آباد شهرستان دهگلان که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان ئیلاق جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۳۹ نفر (۱۱۴خانوار) بوده‌است.

روستای قره‌بلاغ‌خان

قره‌بلاغ‌خان، روستایی از توابع بخش سریش‌آباد شهرستان قروه که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان قصلان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۷۶ نفر بوده‌است.

روستای قزلجه کند

قزلجه کند، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان قروه که در استان کردستان واقع شده است. زبان مردم قزلجه کند ، ترکی آذربایجانی است.این روستا در دهستان دلبران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۱۷ نفر بوده‌است.

روستای قصلان

قصلان، روستایی از توابع بخش سریش‌آباد شهرستان قروه که در استان کردستان واقع شده است. زبان اهالی این روستا کردی است. روستایی تاریخی دارای حمامی قدیمی وتپه ای باستانی در جنوب روستااست که یکی از نقاط گردشگری استان کردستان است.این روستا در دهستان قصلان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۲۱۲ نفر بوده‌است.

روستای قلعه

قلعه (قروه)، از توابع بخش مرکزی شهرستان قروه که در استان کردستان واقع شده است. زبان مردم قلعه هورامی است که پس از گذشت سالیان دراز و زندگی در میان اقوام و زبان های مختلف و باتوجه به مهاجر پذیر بودن قلعه در حفظ آن نسبتاً موفق بوده اند. طی بررسی های انجام شده مردمان قلعه از روستایی به نام “دَربَن کَلَم” واقع در شهرستان سروآباد در حوالی روستای دزلی به محل کنونی کوچ کرده اند. غالب مردم قلعه دارای نام خانوادگی عبدالملکی می باشند. قلعه از لحاظ اجتماعی متشکل از چندین طایفه است.این روستا در دهستان بدر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۰۲۹نفر بوده‌است.در حال حاضر ( سال ۱۳۹۹ ) جمعیت آن حدود ۱۰۰۰۰ نفر برآورد می شود. در اوایل سال ۱۳۹۲ به عنوان ناحیه منفصل شهری قلعه (ناحیه ۳ قروه) معرفی شد.

روستای قوجاق

قوجاق، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان قروه که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان دلبران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۹۹ نفر بوده‌است.

روستای کاظم‌آباد

کاظم‌آباد (قروه)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان قروه که در استان کردستان واقع شده است. روستای کاظم آباد واقع بر جاده سنندج -همدان و در ۲۵ کیلومتری شهرستان قروه قرار دارد. روستاهای قاملو، شجاع آباد، طهماسبقلی از همسایگان آن هستند.این روستا در دهستان پنجه علی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۸۶ نفر (۳۶خانوار) بوده‌است.
این روستا در سال ۱۳۶۶ در اثر بارش شدید باران و ریزش پل قدیمی (واقع بر جاده سنندج همدان) دچار سیل شده و بیشتر خانه های آن تخریب و تقریباً خالی از سکنه شد. در بهار سال ۱۳۶۷ یکی از بزرگان روستا به نام حاج موسی حاجی قسمتی از زمین زراعی خود را در اختیار مردم قرار داده تا بوسیله بنیاد مسکن شهرستان قروه تفکیک شده و روستا با ساخت خانه های جدید در محل کنونی مجدداً احداث گردید. شغل بیشتر ساکنان روستا کشاورزی و دامپروری است و بیشترین مهاجرت را به شهرهای قروه و سنندج دارد.

روستای کاکوی سفلی

کاکوی سفلی، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان قروه که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان پنجه علی جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۲۰۷ نفر بوده‌است.

روستای کاکوی علیا

کاکوی علیا، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان قروه که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان پنجه علی جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۵۸ نفر بوده‌است.

روستای کامشگران

کامشگران، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان قروه دکه در استان کردستان واقع شده است. این روستا دارای زمین‌های عالی و غنی و مناسب برای کشاورزی است که آب آن از چاه‌های کشاورزی تامین می‌شود. محصولات غالب این روستا شامل: گندم ، سیب‌زمینی، یونجه و … است.این روستا در دهستان پنجه علی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۶۴ نفر بوده‌است.

روستای کانی چای

کانی چای (قروه)، روستایی از توابع بخش سریش‌آباد شهرستان قروه که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان یالغوزآغاج قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۴ نفر بوده‌است.

روستای کانی گنجی

کانی گنجی روستایی در ۱۵ کیلومتری شهرستان قروه از توابع استان کردستان است.آمار رسمی جمعیت روستا بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ دارای ۵۸۸ نفر می‌باشد.این روستا به خاطر اینکه در کنار جاده مواصلاتی همدان-سنندج قرار دارد از نظر امکانات از روستاهای پیشرفته شهرستان می‌باشد که ازجمله آنها: امکانات آب و برق و تلفن و گاز، بانک خدمات بهداشتی و مدرسه می‌باشد.

روستای کبودخانی سفلی

کبودخانی سفلی، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان قروه که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان پنجه علی جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۰ نفر بوده‌است.

روستای کبودخانی علیا

کبودخانی علیا، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان قروه که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان پنجه علی جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۷۷ نفر بوده‌است.

روستای کچی گرد

کچی گرد، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان دهگلان که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان حومه دهگلان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۲۶ نفر بوده‌است.

روستای کریم‌آباد علی وردی

کریم‌آباد علی وردی، روستایی از توابع بخش سریش‌آباد شهرستان قروه که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان یالغوزآغاج قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۰۳ نفر بوده‌است.

روستای کمال‌آباد شهابیه

کمال‌آباد شهابیه، روستایی از توابع بخش سریش‌آباد شهرستان قروه که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان یالغوزآغاج قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۷۴ نفر بوده‌است.

کمال آباد روستاهای قروه ( معرفی 148 روستای قروه )

روستای کمره

کمره (قروه)، روستایی از روستاهای قروه از توابع بخش چهاردولی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان چهاردولی شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۲ نفر بوده‌است.

روستای کمک علیا

کمک علیا، روستایی از روستاهای قروه از توابع بخش چهاردولی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دامنه کوه لوجار قرار دارد و دارای آب و هوای کوهستانی می‌باشد و زمستان‌های سرد و تابستان معتدل می‌باشد و معیشت مردم این روستا کشاورزی و دامداری می‌باشد.این روستا در دهستان چهاردولی غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۵۵ نفر (۷۰ خانوار) بوده‌است.

کمک علیا روستاهای قروه ( معرفی 148 روستای قروه )

روستای کنگره

کنگره (قروه)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان قروه که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان پنجه علی جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۸۲۹ نفر (۱۹۷ خانوار) بوده‌است.

روستای گرمخانی

گرمخانی، روستایی از روستاهای قروه از توابع بخش چهاردولی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان چهاردولی غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن کمتر از سه خانوار بوده‌است.

روستای گزل قایه

گزل قایه، روستایی از توابع بخش سریش‌آباد شهرستان قروه که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان لک قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۳ نفر بوده‌است.

روستای گلالی

گلالی (قروه)، روستایی از روستاهای قروه از توابع بخش چهاردولی که در استان کردستان واقع شده است. وجود معدن اهن در نزدیکی این روستا باعث شده که درامد اهالی بجز کشاورزی و دامداری از این معدن بهره ببرند و در ان مشغول کار شوند. ولی سر و صدای حاصل از انفجارهای مهیب معدن اهالی را اذیت میکند و به همین خاطر از طرف معدن کمک های ای خوراکی به انها داده میشود واهالی راضی نیستند هیچ کمکی نمیکنند.روستای گلالی دارای قنات های فروانی است که متاسفانه به علت برداشت بی رویه آب از چاهای کشاورزی در دشت چهاردولی، این قنات ها یکی پس از دیگری خشک می شوند.این روستا در دهستان چهاردولی غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۶۸۵ نفر بوده‌است.

روستای گنداب سفلی

گنداب سفلی (بهار)، روستایی از توابع بخش صالح آباد شهرستان بهار که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان صالح آباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۰۳ نفر (۵۹خانوار) بوده‌است.

روستای گنداب علیا

گنداب علیا روستایی از روستاهای قروه از توابع بخش چهاردولی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان چهاردولی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۹۸ نفر (۲۸۸ خانوار) بوده‌است.

روستای گیلکلو

گیلکلو، روستایی از توابع بخش سریش‌آباد شهرستان قروه که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان لک قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۵۰ نفر بوده‌است.

روستای لاله‌ای

روستای لاله ای از توابع بخش مرکزی شهرستان دهگلان که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان ئیلاق جنوبی قرار دارد و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۴۵ نفر بوده‌است.

روستای مالوجه

مالوجه شهری در بخش مرکزی شهرستان قروه، که در استان کردستان واقع شده است. مالوجه در گویش محلی “مالجا” تلفظ می شود و در اصل برگفته از کلمه “مال چایی”(رودخانه حیوانات) است.

روستای مجتمع صنایع سنگ

مجتمع صنایع سنگ، روستایی از روستاهای قروه از توابع بخش چهاردولی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان چهاردولی غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن کمتر از سه خانوار بوده‌است.

روستای مجیدآباد اردلان

مجیدآباد اردلان، روستایی از روستاهای قروه از توابع بخش چهاردولی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان چهاردولی غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای مجین

مجین، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان قروه که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان دلبران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۲۶ نفر بوده‌است.

روستای مشیر آبا پنجه

مشیر آباد پنجه، روستایی از توابع بخش بلبان‌آباد شهرستان دهگلان که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان ئیلاق جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱۹ نفر بوده‌است.

روستای مشیرآباد اوریه

مشیرآباد اوریه، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان قروه که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان بدر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۳۹ نفر بوده‌است.

روستای مظفرآباد

مظفرآباد (قروه)، روستایی از توابع بخش سریش‌آباد شهرستان قروه که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان قصلان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۳۵ نفر (۱۱۰خانوار) بوده‌است.

روستای معصوم‌آباد

معصوم‌آباد (قروه)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان قروه که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان پنجه علی جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۰۶ نفر (۴۴ خانوار) بوده‌است.

روستای ملک‌آباد

ملک‌آباد (قروه)، روستایی از توابع بخش سریش‌آباد شهرستان قروه که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان لک قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۲۸ نفر (۵۲خانوار) بوده‌است.

روستای منتش

منتش، روستایی از توابع بخش سریش‌آباد شهرستان قروه که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان لک قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است.

روستای مهدی‌خان

مهدیخان (قروه)، روستایی از توابع بخش سریش‌آباد شهرستان قروه که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان قصلان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۲۹ نفر (۶۹ خانوار) بوده‌است.

روستای میمنت‌آباد

میمنت‌آباد (قروه)، روستایی از روستاهای قروه از توابع بخش چهاردولی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان چهاردولی غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۴۳ نفر (۳۳ خانوار) بوده‌است.

میمنت آباد روستاهای قروه ( معرفی 148 روستای قروه )

روستای میهم سفلی

میهم سفلی، روستایی از روستاهای قروه از توابع بخش چهاردولی که در استان کردستان واقع شده است. طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۹۵ جمعیت این روستا ۱۴۲۲ نفر بوده‌است.

روستای میهم علیا

میهم علیا، روستایی از روستاهای قروه از توابع بخش چهاردولی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان چهاردولی غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۴۱ نفر بوده‌است.

روستای نارنجک

نارنجک (قروه)، روستایی از روستاهای قروه از توابع بخش چهاردولی که در استان کردستان واقع شده است. در این روستا کشت هندوانه، سیب زمینی، گندم رایج است.این روستا در دهستان چهاردولی شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۸۷ نفر بوده‌است.

روستای ناظم‌آباد

ناظم‌آباد (قروه)، روستایی از روستاهای قروه از توابع بخش چهاردولی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان چهاردولی غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۹۶ نفر (۹۷خانوار) بوده‌است.

روستای نبی‌آباد

نبی‌آباد (دهگلان)، روستایی از توابع بخش بلبان آباد در شهرستان دهگلان که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان ئیلاق جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۸۸۴ نفر (۱۹۰خانوار) بوده‌است.

روستای نجف‌آباد

نجف‌آباد (قروه)، روستایی از توابع بخش سریش‌آباد شهرستان قروه که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان لک قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۹۳ نفر (۱۹خانوار) بوده‌است.

روستای نعمت‌آباد

نعمت‌آباد (قروه)، روستایی از روستاهای قروه از توابع بخش چهاردولی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان چهاردولی غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۰ نفر (۷خانوار) بوده‌است.

روستای نی بند

نی بند، روستایی از روستاهای قروه از توابع بخش چهاردولی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان چهاردولی شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۹۸ نفر (۷۰خانوار) بوده‌است.

روستای نیازبلاغ

نیازبلاغ، روستایی از توابع بخش سریش‌آباد شهرستان قروه که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان لک قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۲۶ نفر بوده‌است.

روستای ولی‌آباد

ولی‌آباد (قروه)، روستایی از روستاهای قروه از توابع بخش چهاردولی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان چهاردولی غربی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۲۵ نفر (۲۹ خانوار) بوده‌است.درامد اصلی این روستا دامداری و کشاورزی است محصولات اصلی این روستا خیار،گندم،یکی از بهترین مناطق تفریحی با داشتن مراتع فراوان چشمه‌های خروشان وباغات فراوان می‌باشد.همچنین منطقه حفاظت شده بدروپریشان بادارابودن انواع حیوانات مختلف بعلاو رودخانه چم شور از این کوه‌ها سرچشمه میگیرد.

روستای وینسار

وینسار، روستایی از روستاهای قروه از توابع بخش چهاردولی که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان چهاردولی شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۲۴۹ نفر (۵۴۷ خانوار) بوده‌است.زبان غالب مردم این روستا کردی است وعده ای هم به زبان ترکی آذربایجانی صحبت می‌کنند.[نیازمند منبع] روستا دارای یک سراب دایمی است که با اینکه آب‌ریز قابل مشاهده ندارد ولی حجم چشمگیری آب خروجی دارد.
آثار تاریخی
غار فرهادتاش وینسار
در حدود ۳۵ کیلومتری شرق شهر قروه، در فاصله سه روستای داش بلاغ، آق بلاغ و وینسار بر روی کوهی مرتفع، بقایای یک معدن بزرگ سنگ قرار دارد که از نظر نوع، اندازه و تراش سنگ دارای ویژگی‌های خاص و از اهمیت بسیار برخوردار است. باور مردم برآن است که این سنگ‌ها به داستان شیرین و فرهاد ارتباط دارد. نوع حجاری و سفال‌های موجود در منطقه، احتمالاً به دوره ساسانی تعلق دارد. این منطقه در ایام بهار به عنوان تفرجگاه مورد استفاده مردم است. در ضلع شرقی همین کوه فرهادتاش، دهانه غاری وجود دارد که ” اورل استین ” مستشرق اروپایی هنگام بررسی منطقه غرب کشور، از این غار نام برده و ظاهراً نتوانسته وارد آن شود.
تپه تاریخی دینار وینسار
تپه دینار وینسار مربوط به دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در شهرستان قروه، روستای وینسار واقع شده. این اثر در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۳۵۷۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.
روان تپه وینسار نیز در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۳۵۷۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.
یکی دیگر از آثار تاریخی وینسار کوه صخره‌ای کماجار می‌باشد که این کوه هم یکی دیگه از آثار ثبت شده وینسار می‌باشد.

وینسار روستاهای قروه ( معرفی 148 روستای قروه )

روستای ویهج

ویهج، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان قروه که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان بدر قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۷۷ نفر (۲۲۰خانوار) بوده‌است.

روستای یالغوز آغاج

یالغوز آغاج، روستایی از توابع بخش سریش‌آباد شهرستان قروه که در استان کردستان واقع شده است. این روستا در دهستان یالغوزآغاج قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱۱۳ نفر بوده‌است.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *