جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

روستاهای آزادشهر ( معرفی ۵۱ روستای آزادشهر )

تاریخ بروزرسانی :
۲۵ آبان ۱۴۰۱

روستاهای آزادشهر را در این مطلب به شما معرفی خواهیم کرد . ۵۱ روستای آزادشهر که برخی از آنها سرسبز هستند و زیبا اما برخی از آنها متاسفانه به دلیل کمبود امکانات خالی از سکنه شده اند . در ابتدا با شهرستان آزادشهر آشنا خواهیم شد.شهرستان آزادشهر یکی از شهرستان‌های ایران است که در استان گلستان قرار دارد. مرکز این شهرستان، شهر آزادشهر است.

 آزادشهر e1653126064565 روستاهای آزادشهر ( معرفی 51 روستای آزادشهر )

ریشه نامگذاری

نام کهن این شهر «قره تکن» می‌باشد که قریه‌ای کوچک بوده و گسترش می‌یابد. قره در زبان ترکی به معنی سیاه و تکن به معنای تلو می‌باشد. رضا شاه نام این شهر را «شاه‌پسند» می‌نامد؛ گفته می‌شود در اوایل حکومت رضاشاه وقتی وی از این منطقهٔ خوش آب وهوا و جنگلی عبور می‌نموده ضمن آنکه دستور احداث یک پاسگاه ژاندارمری را در این محل -که اکنون در میدان مرکزی شهر قرار گرفته‌است می‌دهد و ازین پس این محل را شاه پسند نامیدند و کم‌کم‌رو به توسعه نهاد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۷ نام این شهر به آزادشهر تغییر یافت. جمعیت شهری آزادشهر در سال ۱۳۸۵، برابر با ۵۷۳۶۰ نفر بوده‌است. از مراکز گردشگری و باستانی این شهرستان می‌توان بقاع امامزادگان محمد بن زید و محمد بن جعفر صادق (آق امام)، پارک جنگلی شبنم و پارک زیتون تپه وبنیادنیمروز ونخستین نشریه استان گلستان بنام گلستان نو وهفته نامه نیمروزدرسال۱۳۷۶ را نام برد.

آزادشهر به لحاظ قرار داشتن در جاده بین‌المللی و محل تلاقی جاده‌های گنبد کاووس _گرگان (تهران) – شاهرود – مینودشت(مشهد) به نوعی چهار راه محسوب میشود. متعاقب تفکیک منطقه شرقی مازندران از استان مازندران، استان گلستان تشکیل میشود به مرکزیت شهر بزرگ گرگان. و آزادشهر نیز از همان زمان در تقسیمات کشوری از شهر به شهرستان تغییر مینماید.آزادشهر اقوام مختلفی از سراسر ایران را در خود گنجانده است به همین لحاظ میتوان آنرا ایران کوچک نامید.

جمعیت این شهرستان در سال ۱۳۹۰ شمسی برابر با ۹۶۱۱۰ نفر بوده‌است. از مراکز گردشگری و باستانی این شهرستان می‌توان پارک جنگلی و آبشار کوهمیان، بقعهٔ امامزاده محمد بن زید (آق امام)، پارک تفریحی و گردشگری زیتون که در جنوب شهر بر فراز تپه ای موسوی به زیتون تپه قرار دارد می‌توان نام برد.

 آزادشهر 1 e1653126047585 روستاهای آزادشهر ( معرفی 51 روستای آزادشهر )

تقسیمات کشوری

بخش چشمه‌ساران
دهستان چشمه‌ساران
دهستان خرمارود جنوبی
شهر: نوده خاندوز

بخش مرکزی شهرستان آزادشهر
دهستان خرمارود شمالی
دهستان نظام‌آباد (آزادشهر)
شهرها: آزادشهر و نگین‌شهر

موقعیت جغرافیایی

آزاد شهر از غرب به شهرستان رامیان و مرکز استان گرگان متصل می‌باشدشهرستان آزادشهر شهری است که تمام مسافران امام رضا ع از این شهرستان عبور می‌کنند. آزادشهر از شمال به شهرستان گنبد کاووس و ازسمت شرق به شهرستان مینودشت وازجنوب به شهرستان شاهرود و استان سمنان متصل است.

آزاد شهر 1 روستاهای آزادشهر ( معرفی 51 روستای آزادشهر )

روستاهای آزادشهر

روستای ابه‌حاجی‌نبی گل‌چشمه

روستای بهرام صوفی گل چشمه، روستایی است از روستاهای آزادشهر از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان نظام‌آباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۲۷۸ نفر (۲۹۲ خانوار) بوده‌است.اکثر جمعیت روستا از ترکمن های نژاد یموت میباشند. از سال ۱۳۹۶نام این روستا به بهرام صوفی گلچشمه تغییر یافت.شغل اکثر مردم روستا دامپروری و کشاورزی میباشد.

روستای ابه‌سبزواری‌ها

ابه سبزواریها، روستایی است از روستاهای آزادشهر از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان نظام‌آباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۲۹ نفر بوده‌است.

روستای ابه‌گلها

ابه گلها، روستایی است از روستاهای آزادشهر از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان نظام‌آباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۰۹ نفر بوده‌است.

روستای احمدآباد

احمد آباد، روستایی است از روستاهای آزادشهر از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان نظام‌آباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۰۱۴ نفر بوده‌است.

روستای ارازتقان

ارازتقان، روستایی است از روستاهای آزادشهر از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان نظام‌آباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۴۷۸ نفر بوده‌است.

روستای ازدارتپه

ازدارتپه، روستایی است از روستاهای آزادشهر از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. با توجه به کشف کوره آجرپزی قدمت تاریخی آن به بیش از ۷۰۰ سال می‌رسد.
نام‌گذاری
از دو کلمه ازدار و تپه تشکیل شده است. ازدار محلی درخت آزاد می‌باشد نام درختی است که در تمام جنگل‌های شمال از آستارا تا گلی داغ وجود دارد. تپه منظور از تپه غرب روستا که از قدمت تاریخی برخوردار بوده که شاخصه بارز روستا برای شناسایی محسوب شده است که جذابیت تپه در زمینه رویش انبوه و چشمگیر درختان ازدار منجر به نامگذاری روستا گردیده است.

روستای ازدارتپه روستاهای آزادشهر ( معرفی 51 روستای آزادشهر )
موقعیت جغرافیایی
این روستا ضلع شرقی آزادشهر و در دهستان خرمارود شمالی قرار دارد. روستا در ۳۷ درجه و۵ دقیقه عرض شمالی و۵۵درجه و۱۲ دقیقه طول شرقی واقع شده و چسبیده به شهر است و مرز آزادشهر و این روستا یک پل ۲۰ متری می باشد. از شمال به اراضی زراعی، از غرب و جنوب غربی به شهر آزادشهر، از جنوب و جنوب شرقی به سرکهریزا و از جنوب به فاضل آباد و خاندوز سادات و از شرق به نوده حاجی لر و نوده خاندوز محدود می‌شود.
امکانات
این روستا دارای امکانات نظیر آب و برق و گاز و تلفن ,مسکن مهر، خانه بهداشت،مرکز بهداشت ، ٢دبستان، ٢ دبیرستان، سالن ورزشی، پست بانک، ۵ مسجد، مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای و مدرسه استثنایی امید استان ، زمین چمن و در اطراف آن دادگستری، فرمانداری، دانشگاه آزاد اسلامی و بیمارستان تازه تأسیس قرار دارد.دارای قومیت‌های سیستانی و ترک قزلباش، فارس و بلوچ و کرد می‌باشد.
براساس سر شماری سال ۱۳۹۵، جمعیت آن حدود ۴۶۸۷ نفر می‌باشد.اهل تسنن را قوم بلوچ و تشیع را بقیه اقوام تشکیل می‌دهند.
آئین‌ها و بازی‌های سنتی
۱-اوزگ اوزگ (گل یا پوچ) ۲-آله چمیلک ۳-باقلانده باقلانده (عمو زنجیرباف) ۴-نوروزا گز گز ۵-قوده قوده (آفتاب کن آفتاب کن) ۶-پاچوبه سواری ۷- دویدن با کیسه گونی ۸- چلیگ تیاق ۹- هفت سنگ ۱۰- یک قول دو قول ۱۱- اوشتک سواری (تاب بازی) ۱۲-طناب کشی ۱۳-وری (تخم مرغ جنگی) ۱۴-تک بازی (تشله بازی) ۱۵- ترنا بازی (پادشاه وزیر) ۱۶-چوب بازی سیستانی که شامل دوچوبه؛سه چاپی ورقص شمشیر و..می باشد که توسط موسسه فرهنگی و هنری بنیادنیمروز درحال احیا وگسترش می باشد ۱۷-کبدی محلی
غذاهای سنتی و محلی
۱- نان روغنی (چلپک یا قتلمه) ۲- نان اسفناجی(بورک) ۳- نان زردچوبه‌ای ۴- نان سیچو ۵-نان کماج ۶-نان کاک ۷-نان خرمایی ۸- نان روغنی بورکی ۹- ترشو ۱۰-قرتو (کشک) ۱۱-یونله ترشو (اشکنه) ۱۲-چکو ۱۳-آش خمیری ۱۴-ماست توه (آش ماست) ۱۵- سلف خورش ۱۶-مرجمک خورش ۱۷-سوتله آش ۱۸- قارمه (استانبولی فارسی) (چکدرمه ترکمنی) ۱۹خورش آچار ۲۰-آبگوشت٢١-کته گوجه ٢٢-کته حبوبات ٢٣-کدو خورشت ٢۴-آلو خورشت٢٥- آش رشته ٢۶- خورشت گوجه بادمجان٢٧-تجگی سیستانی٢٨-اوجیزک٢٩-اوپورتک۳۰.چلبک وبورک سیستانی که توسط بنیادنیمروزسیستانیها جشنواره بورک در استان گلستان برگزار گردید.

روستای ازدارتپه 1 روستاهای آزادشهر ( معرفی 51 روستای آزادشهر )

 

روستای اسلام‌آباد قشلاق

اسلام آباد قشلاق، روستایی است از روستاهای آزادشهر از توابع بخش چشمه ساران که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان چشمه‌ساران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ جمعیت آن ۶۱ نفر بوده‌است.

روستای اقچلی علیا

اقچلی علیا، روستایی است از روستاهای آزادشهر از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان نظام‌آباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۷۱ نفر بوده‌است.

روستای اقچلی‌قرخلر

اقچلی قرخلر، روستایی است از روستاهای آزادشهر از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان نظام‌آباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۵۸ نفر بوده‌است.

روستای اکبرآباد

اکبرآباد، روستایی است از روستاهای آزادشهر از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان خرمارود شمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۳۰۵ نفر بوده‌است.

پادگان نظامی نوده

پادگان نظامی نوده یک منطقهٔ مسکونی در ایران است که در شهرستان آزادشهر واقع شده‌است.پادگان نظامی نوده ۹۸ نفر جمعیت دارد.

روستای پشمک‌طوق‌تمیش

پشمک طوق تمیش، روستایی است از روستاهای آزادشهر از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان نظام‌آباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۶۲۵ نفر بوده‌است.

روستای تاتاربایجق

تاتاربایجق، روستایی است از روستاهای آزادشهر از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان نظام‌آباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۹۲۶ نفر بوده‌است.

روستای تیل‌آباد

تیل آباد، روستایی است از روستاهای آزادشهر از توابع بخش چشمه ساران که در استان گلستان واقع شده است. تمامی این روستاترک افشارهستند. این روستا در دهستان چشمه‌ساران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۳۹ نفر بوده‌است.

روستای تیلان

تیلان، روستایی است از روستاهای آزادشهر از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. معنی واژه تیلان . (ع اِ) ریسمان و نوار ابریشمی . (از دزی ج ۱ ص ۱۵۶) است که به لحاظ پرورش کرم ابریشم از زمانهای کهن در این روستا به این نام شناخته شده است. خانواده’هاي قديمي اين روستا شامل سمیعی پاقلعه و حسین زاده و تیلانی و رجبلو و قوانلو و صادقلو و عطايي و کردجامه شوران و … ميباشند. زبان رایج در آن ترکی قزلباش می باشد و اقوامی از تربت و کوهستان نیز در آن ساکن هستند که لهجه مورد استفاده آنان نیز در آن رایج می باشد.

همچنين اين روستا شهداي زيادي را در راه دفاع از كشور به ايران تقديم نموده است. همچنين از اين روستا دانش اموختگان زيادي در سطح عالي در زمينه علوم پزشكي و برق و شيمي و كشاورزي و ساير علوم به جامعه تقديم کرده كه در نقاط مختلف كشور در حال خدمت به مردم ايران هستند. محصولات كشاورزي اين روستا شامل گندم و كلزا و برنج و صيفيجات و سبزيجات و بادام زميني و محصولات باغي از قبيل انجير و مركبات و سيب و انگور و انواع الو و توت و گردو ميباشند. همچنين مردم روستاي تيلان به پرورش كرم ابريشم براي توليد پيله و نخ ابريشم در فصل بهار و تابستان ميپردازند.
این روستا در دهستان خرمارود شمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۹۸ نفر بوده‌است.این روستا از قدیمی‌ترین روستاهای منطقه به شمار میرود و دارای مناطق دیدنی بسیاری است. از خانواده‌های قدیمی روستا :کوهساری. کردجامه شوران. رجبلو.تیلانی. قوانلو می‌توان نام برد.

روستای تیلان روستاهای آزادشهر ( معرفی 51 روستای آزادشهر )

روستای جلال‌آباد

جلال آباد، روستایی است از روستاهای آزادشهر از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان نظام‌آباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۰۴۴ نفر بوده‌است.

روستای جهادآباد

جهادآباد، روستایی است از روستاهای آزادشهر از توابع بخش چشمه ساران که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان چشمه‌ساران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۰ نفر بوده‌است.

روستای حاجی‌آباد

حاجی آباد، روستایی است از روستاهای آزادشهر از توابع بخش چشمه ساران که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان چشمه‌ساران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۶۳ نفر بوده‌است.

روستای خاندوزسادات

خاندوزسادات، روستایی است از روستاهای آزادشهر از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان خرمارود شمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱۳۰ نفر بوده‌است.

روستای خوش‌ییلاق

خوش ییلاق، روستایی است از روستاهای آزادشهر از توابع بخش چشمه ساران که در استان گلستان واقع شده است. تمام این روستاترک افشار هستند.این روستا در دهستان چشمه‌ساران قرار دارد و بر اساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۲۸ نفر بوده‌است.

روستای رحیم‌آباد

رحیم آباد، روستایی است از روستاهای آزادشهر از توابع بخش چشمه ساران که در استان گلستان واقع شده است. گویش مردمان این روستا آذری می باشد . فامیلی همه مردم روستا دونلو می باشد به جز چند خانواده که مهاجر هستند . شغل اصلی آنها دامداری و کشاورزی است.این روستا در دهستان چشمه‌ساران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۳۳ نفر بوده‌است.

روستای رودبار

رودبار، روستایی است از روستاهای آزادشهر از توابع بخش چشمه ساران که در استان گلستان واقع شده است. تمامی این روستا ترک افشارهستند.فامیلی های صفری و امیری و حسینی و موسوی و عنایتی (طایفه ای که از انو ترکمنستان در زمان نادر شاه به این منطقه کوچ داده شدند)از جمله فامیلی های رایج در روستا هستند.امامزاده ابراهیم که از نوادگان موسی کاظم است در ابتدای این روستا قرار دارد.این روستا در دهستان چشمه‌ساران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۱۵ نفر بوده‌است.

روستای رودبار روستاهای آزادشهر ( معرفی 51 روستای آزادشهر )

روستای سرای محمدحسین

سرای محمدحسین،روستایی است از روستاهای آزادشهر از توابع بخش چشمه ساران که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان خرمارود جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۳۲ نفر بوده‌است.

روستای سرکهریزا

سرکهریزا، روستایی است از روستاهای آزادشهر از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان خرمارود شمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۳۶ نفر بوده‌است.

روستای سوسرا

سوسرا (آزادشهر)، روستایی است از روستاهای آزادشهر از توابع بخش چشمه ساران که در استان گلستان واقع شده است. همچنین جنگل سوسرا یکی از مناطق پر بازدید و جاذبه گردشگری است. ازگیل و ولیگ از میوه های این روستا هستند. این روستا در دهستان خرمارود جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱۰۰ نفر بوده‌است.

روستای سیب‌چال

سیب چال،روستایی است از روستاهای آزادشهر از توابع بخش چشمه ساران که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان چشمه‌ساران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۲۸ نفر بوده‌است.

روستای سیدآباد

سیدآباد، روستایی است از روستاهای آزادشهر از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. سید اباد یک صد دارد که بسیار زیبا است و چشم انداز زیبای دارد .این روستا در دهستان خرمارود شمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۴۸۴ نفر بوده‌است. همچنان با سیری در ایران همراه باشید تا با دیگر روستاهای آزادشهر آشنا شوید .

روستای صاتلق‌بای‌زیتونلی

صاتلق بای زیتونلی، روستایی است از روستاهای آزادشهر از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان نظام‌آباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۶۴ نفر بوده‌است.

روستای عطابهلکه

عطابهلکه، روستایی است از روستاهای آزادشهر از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان نظام‌آباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۶۱ نفر بوده‌است.

روستای غزنوی

غزنوی،روستایی است از روستاهای آزادشهر از توابع بخش چشمه ساران که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان چشمه‌ساران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۴ نفر بوده‌است.

روستای فارسیان

فارسیان قانچی،روستایی است از روستاهای آزادشهر از توابع بخش چشمه ساران که در استان گلستان واقع شده است. تمامی این روستاترک افشار هستند.این روستا در دهستان چشمه‌ساران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۹۲۸ نفر بوده‌است.

روستای فاضل‌آباد

فاضل آباد، روستایی است از روستاهای آزادشهر از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان خرمارود شمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران جمعیت روستا ۱۳۸۵ ، ۲۰۰۷نفر می باشد بیشتر جمعیت را خانواده های بزرگ کوهساریان و کوهساری تشکیل می دهند و مابقی را خانواده های میرعرب رضی ، منصوری رضی ،کوهستانی،نکویی و خانواده سارانی و جهان تیغ تشکیل می دهند

روستای قزلجه‌آق‌امام

قزلجه آق امام، روستایی است از روستاهای آزادشهر از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان نظام‌آباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۵۸۴ نفر بوده‌است.

روستای قشلاق

روستای قشلاق ،روستایی است از روستاهای آزادشهر از توابع بخش چشمه ساران که در استان گلستان واقع شده است. تمامی این روستا ترک افشار هستند.دو روستای قشلاق و رودبار از نظر فرهنگی و اقتصادی و محیط طبیعی شباهت زیادی به هم دارند و به همین دلیل، نام این دو روستا غالباً با هم آورده می‌شود. بخشی از سکنه قشلاق در چند دهه گذشته به مکان تلاقی دو روستا کوچ کرده روستای دیگری را که نزدیک به دفاتر اداری معدن بوده با نام معصوم‌آباد و بخش دیگری به ابتدای جاده فرعی معدن و با نام اسلام‌آباد بنیاد کرده‌اند. هم‌اکنون تعدادی زیادی از کارگران معدن را بومیان این ۳ روستا تشکیل می‌دهند.

روستای قشلاق روستاهای آزادشهر ( معرفی 51 روستای آزادشهر )

روستای قورچای

قورچای (آزادشهر)، روستایی است از روستاهای آزادشهر از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان نظام آباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۸۴۷ نفر بوده‌است.

روستای کاشیدار

کاشیدار، روستایی است از روستاهای آزادشهر از توابع بخش چشمه ساران که در استان گلستان واقع شده است. این روستا آب و هوایی معتدل و کوهستانی دارد. کاشیدار از روستاهای بسیار قدیمی منطقه خود است، وجود قبرستان‌های قدیمی و آثار تاریخی برجا مانده بیانگر این موضوع می‌باشد. بنابر اطلاعات اهالی در این روستا تولید کاشی، کوزه و سفال بسیار رواج داشته، که به همین دلیل اسم روستا کاشیدار نامگذاری شده‌است. اسم قدیمی و کهن این روستا چنشک بوده و در حال حاضر بقایای این تمدن در اطراف روستا مشهود است.

این روستا در دهستان چشمه‌ساران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۴۳۳ نفربوده‌است. در حال حاضر جمعیت این روستا با نرخ رشد ۰٫۹ طبق سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ تعداد ۱۵۶۶ نفر (۴۵۰ خانوار) اعلان شده‌است.
موقعیت جغرافیایی
موقعیت قرارگیری روستای کاشیدار در دامنه کوهستان است و بر اساس تقسیمات اقلیمی در منطقه‌ای معتدل کوهستانی واقع شده‌است.این روستا در ۵۵ درجه و ۳۵ دقیقه طول شرقی و ۳۶ درجه و ۵۵ دقیقه طول عرض شمالی واقع شده‌است. تابش خورشید در این منطقه به صورت تقریبی ۱۲۶ درجه زاویه دارد؛ و ارتفاع روستا از سطح دریا ۱۳۷۱ متر است.
مکان‌های دیدنی
کوه زریوان
قله زریوان در قسمت شرقی روستای کاشیدار واقع شده‌است. این قله در امتداد رشته کوه البرز می‌باشد و ارتفاع آن ۲۵۵۵ است. در قسمت جنوبی این قله، میدان سرسبز اَشک میدان واقع شده، این دشت هموار دارای قبرستان کهن و قدیمی می‌باشد، که نشانه‌های از تمدن و زندگی کهن را در خود جای داده است. اطراف کوه با جنگل‌های از درختان بلوط، راش و اورس پوشیده شده و در کوهپایه آن چشمه‌های سرد و سرشار از آب‌های معدنی جاری است.

کاشیدار زریوان 1 روستاهای آزادشهر ( معرفی 51 روستای آزادشهر )

قزقلعه
قزقلعه در قسمت جنوب روستای کاشیدار و در کنار جاده‌ای که از این روستا عبور می‌کند، واقع شده‌است. قزقلعه بر روی کوه و صخره‌های مرتفع ساخته شده‌است. این قلعه به صورت دژ دفاعی و نگهبانی طراحی شده که به مسیر ورودی جنوبی این روستا تسلط کامل دارد. در قسمت غربی این کوه خرمارود جریان دارد و در قسمت شرقی مسیری با اسم تنگه واقع شده است، این مسیر با اسم کهن تنگه چوناش یکی از مسیرهای اصلی عبور کاروان‌ها بوده‌است. در حال حاضر جاده‌ای فرعی از مسیر ارتباطی آزادشهر-شاهرود به سمت روستای کاشیدار و گرمه-جاجرم از این تنگه عبور می‌کند.

کاشیدار قزقلعه 1 روستاهای آزادشهر ( معرفی 51 روستای آزادشهر )

امامزاده ابوالقاسم حمزه بن موسی بن جعفر (ع)
امامزاده ابوالقاسم حمزه بن موسی بن جعفر (ع) از نوادگان امام موسی کاظم (ع) می‌باشد. حرم این امام زاده در کنار جاده اصلی و در داخل روستای کاشیدار واقع شده‌است. در اطراف آن قبرستانی بزرگ و قدیمی وجود دارد که درگذشتگان این روستا و روستاهای اطرافش در آن آرام گرفته‌اند. قدیمی‌ترین الواح مربوط به این قبرستان که بر روی آن‌ها تاریخ ثبت شده است، متعلق به سال ۱۲۶۰ می‌باشد.

کاشیدار 1 روستاهای آزادشهر ( معرفی 51 روستای آزادشهر )

اَشک میدان (اَشْک میدان)
اشک میدان دشتی هموار و بزرگ در ارتفاعات روستای کاشیدار است، این دشت در شرق روستای کاشیدار و در کناره کوه زریوان واقع گردیده است. در این میدان وسیع آثاری از چاهی با قدمت زیاد وجود دارد که به مرور زمان بر اثر فرسایش طبیعی و تخریب انسانی از بین رفته‌است. در حال حاضر در این میدان چاهی عمیق وجود دارد که پیش از انقلاب توسط محیط زیست حفر شده است، بر روی این چاه قسمت‌هایی از پروانه بادی باقی مانده‌است، که در چند سال گذاشته برای استخراج آب و رفع تشنگی حیات وحش و دام استفاده شده است، این چاه همچنان داری آب می‌باشد.

در این میدان، قبرستانی بزرگ و کهن وجود دارد که نشانه از آثار زندگی و تمدن در این منطقه است، متأسفانه بسیاری از این قبرها توسط افراد سودجو تخریب و تخلیه شده‌اند.

صخره سنگی دل خاتون
در قسمت جنوبی قله زریوان و ضلع شرقی اَشک میدان، صخره سنگی بزرگی وجود دارد که از دورتر به شکل انسان و خاتون دیده می‌شود. در بین اهالی این منطقه این صخره به دل خاتون معروف است و داستان‌های در زمینه پیدایش آن نقل می‌کنند.

شغل اکثر مردم این روستا کشاورزی، دامداری و باغداری است. در این روستا محصولاتی مانند گندم، جو، عدس، سیب زمینی، لوبیا، گوجه و خیار کشت می‌شود. در سال‌های اخیر کشت زعفران در این منطقه رونق فراوانی گرفته‌است؛ و این منطقه را به یکی از قطب‌های تولید زعفران با کیفیت و صادراتی تبدیل کرده‌است. از جمله دلایل تمایل مردم به کشت رعفران، مصرف کم‌آب و درآمد کافی است. خاک مساعد این منطقه کیفیت زعفران تولیدی را افزایش داده است.از دیروباز به علت وجود مراتع گسترده در این روستا، شغل دامداری در آن رونق فراوان داشته‌است. اگرچه در سالیان اخیر دامداری صنعتی و گاوداری در این منطقه رونق خوبی گرفته‌است، ولی همچنان دامداری سنتی و پرورش دام در کوه و دشت ادامه دارد. قدمت و ریشه دامداری در این روستای بر روی سبک زندگی مردم تأثیر بسازیی گذاشته است. بسیاری از صنایع دستی و غذاهای محلی این روستا سرمنشاء فراورده‌های دامی دارد.
باغداری، یکی از پیشه‌های مرسوم، قدیمی و درآمدزا در روستای کاشیدار است. در اطراف و داخل روستای کاشیدار باغ‌های زیاد وجود دارد. از جمله مهترین محصولات این منطقه گیلاس، آلوبخارا، آلبالو، زردآلو، هلو و گردو می‌باشد. ارتفاع این منطقه از سطح دریا و برخورداری از اقلیم کوهستانی و سردسیر، شرایط این منطقه را برای کشت آلبالو و گیلاس مطلوب ساخته است.

روستای کوه‌میان

کوه میان، روستایی است از روستاهای آزادشهر از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان خرمارود شمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۸۷ نفر (۹۸خانوار) بوده‌است.[۱] برای دسترسی به این روستای زیبا و جنگلهای انبوه و آبشارهای آن می بایست از شهرستان آزادشهر یک مسیر فرعی را حدودا به مسافت ۵ کیلومتر بروید و بعد از عبور از روستای فاضل آباد به این روستا برسید. خانواده های بزرگ این روستا میرخاندوزی، گلچین و کوهستانی می باشند که پایین روستا به واسطه زندگی خاندان میرخاندوزی به سید محله معروف است. از بزرگان سیدمحله می توان به مرحوم سیدقربان میرخاندوزی، سید سلیمان میرخاندوزی و آقاحسن میرخاندوزی اشاره نمود.

روستای محمدعلی‌آباد

محمد علی آباد، روستایی است از روستاهای آزادشهر از توابع بخش چشمه ساران که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان چشمه‌ساران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۶۶ نفر (۱۳۱خانوار) بوده‌است.

روستای مرزبن

روستای مرزبن یکی از روستاهای استان گلستان و از توابع شهرستان آزادشهر است در ۶کیلومتری شهر آزادشهر و در پای کوه واقع شده‌است و از پیشینه تاریخی ۱۰۰۰ ساله برخوردار است. شغل بیشتر مردم این روستا، کشاورزی و باغداری وکامیونداری است که محصولات مهم کشاورزی آن برنج و گندم است و مهم‌ترین محصولات باغداری آن آلو، هلو، انار و… است.
این روستا در مختصات ۳۷درجه و ۰۳دقیقه و ۴۳ثانیه شمالی و ۵۵درجه و ۱۳دقیقه و ۵۰ثانیه شرقی قرار دارد. مرزبن از شمال به جاده بین‌المللی آزادشهر-شاهرود. از جنوب به جنگل‌های هیرکانی. از شرق به شهر نوده خاندوز و از غرب به روستای فاضل آباد و سرکهریزا محدود می‌شود.
براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ مرکز آمار ایران تعداد خانوار این روستا برابر ۴۷۸ و جمعیت این روستا برابر ۱۴۸۰ نفر می‌باشد که تعداد ۷۵۵ این افراد را مردها و ۷۲۵ نفر را بانوان تشکیل می‌دهند. زبان مردم روستای مرزبن، زبان فارسی با گویش محلی می‌باشد. مذهب همهٔ مردم روستا شیعه می‌باشد.
موقعیت مکانی مرزبن باعث شده‌است که این روستا در جوار جنگل‌های انبوه هیرکانی قرار بگیرد و مناظر زیبایی را ایجاد کند. از جاذبه‌های گردشگری روستای مرزبن می‌توان به جنگل رقو (ریقو)، چاله فیکی، ارقچا (القچا)، تیکه شدوئی (تراشته
امکانات
روستای مرزبن دارای آب‌بندان بزرگی است که در شمال روستا قرار گرفته و هر ساله برای پرورش ماهی استفاده می‌شود و از آب آن نیز برای کشاورزی استفاده می‌گردد. این روستا دارای امکاناتی نظیرمسجد، فاطمیه، خانه بهداشت، پایگاه مقاومت بسیج برادران و خواهران، دفتر شورای اسلامی، مدرسه، پست بانک، گرمابه عمومی، سالن ورزشی، زمین چمن و… است. در این روستاطرح هادی نیز اجرا شده‌است.
قدمت روستای کنونی مرزبن به حدود ۳۰۰ سال می‌رسد؛ ولی اگر قدمت و تاریخ مردمانی که مرزبن را ایجاد کرده‌اند مورد بررسی قرار گیرد قدمت آن به بیش از ۱۰۰۰ سال خواهد رسید.

مکان‌های تاریخی
تپه‌های باستانی
تپه‌های باستانی زیادی در اطراف روستا قرار دارن که همگی گواهی بر تاریخ طولانی مرزبن می‌دهند. ۴ تپه که هر یک منطقه‌ای را پوشش می‌دهند. یک تپه در بخش شمالی که متصل به جنگل است، تپه‌ای دیگر در بخش جنوبی که در گذشته درون جنگل قرار داشته بود ولی با آباد کردن زمین‌ها این تپه در بین زمین‌های کشاورزی قرار گرفته‌است. تپه سوم در غرب روستا و بر روی کوه قرار دارد و تپه چهارم در ضلع شمال غربی قرار گرفته‌است.

روستای مزرعه مختارزاده

مزرعه مختارزاده، روستایی است از روستاهای آزادشهر از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان نظام‌آباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۸ نفر بوده‌است.

روستای مزرعه یزدانی

مزرعه یزدانی، روستایی است از روستاهای آزادشهر از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان نظام‌آباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۵۰ نفر بوده‌است.

روستای معصوم‌آباد

معصوم آباد، روستایی است از روستاهای آزادشهر از توابع بخش چشمه ساران که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان چشمه‌ساران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۸۶ نفر (۲۶خانوار) بوده‌است.

روستای ممی‌اقچلی

ممی اقچلی، روستایی است از روستاهای آزادشهر از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان نظام‌آباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۲۹ نفر بوده‌است.

روستای مهدی‌آباد

مهدی آباد،روستایی است از روستاهای آزادشهر از توابع بخش چشمه ساران که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان چشمه‌ساران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۲۷ نفر (۳۷خانوار) بوده‌است.

روستای نرآب

نراب، روستایی است از روستاهای آزادشهر از توابع بخش چشمه ساران که در استان گلستان واقع شده است. این روستا که دومین روستای بزرگ در بخش چشمه‌ساران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۲۱۸۷ نفر بوده‌است.

روستای نرگس‌چال

نرگس چال، روستایی است از روستاهای آزادشهر از توابع بخش چشمه ساران که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان چشمه‌ساران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۱۲ نفر بوده‌است.

روستای نظرچاقلی

نظرچاقلی، روستایی است از روستاهای آزادشهر از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان نظام‌آباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۸۱۹ نفر بوده‌است.

روستای نوده حاجی‌لر

نوده حاجی لر،روستایی است از روستاهای آزادشهر از توابع بخش چشمه ساران که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان خرمارود جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۸۲۲ نفر (۲۰۹خانوار) بوده‌است.

روستای نیلی

نیلی، روستایی است از روستاهای آزادشهر از توابع بخش مرکزی که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان خرمارود شمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۲۳۵ نفر بوده‌است.

روستای وامنان

روستای وامنان با زبان فارسی و لهجه محلی صحبت می کنند . شغل اکثر مردم روستا کشاورزی باغداری و دامداری است .چند سالی است که در قسمت کشاورزی مردم به کشت گیاهان دارویی به خصوص زعفران رو آورده اند . از نظر آب و هوایی تابستان
خوبی دارد و در زمستان برف می بارد . توصیه من عزیزان سفر به این منطقه خوش آب و هوا است .
وامنان،روستایی است از روستاهای آزادشهر از توابع بخش چشمه ساران که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان چشمه‌ساران قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۳۸۶ نفر بوده‌است .

روستای وطن

وطن،روستایی است از روستاهای آزادشهر از توابع بخش چشمه ساران که در استان گلستان واقع شده است. این روستا در دهستان خرمارود جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت روستا ۹۳۳ نفر بوده‌است. روستای وطن در منطقه ای کوهستانی قرار دارد و فاصله ان با مرکز شهرستان حدود۲۷ کیلومتر می باشد . چون روستا تقریبا مابین کوهها قرار گرفته است دارای آب و هوای معتدل کوهستانی است و کمترین دمای ان در زمستان حدود۵ درجه زیر صفر و بالاترین دمای آن در تابستان حداکثر ۳۰ درجه میباشد.روستای وطن قدمتی حدود ۴۰۰ ساله دارد و حدود ۳۰۰ سال پیش روستای بزرگی بوده شغل اکثر مردم روستا در آن زمان دامداری بوده ،به خاطر چرای گاو و گوسفندانشان مجبور بودند به ییلاق و قشلاق بروند.

بخشی از این افراد به طرف گرگان و دهنه زرین گل علی آباد ییلاق کردند. زمانی که قصد برگشتن به روستای وطن را داشتند به علت بیماری ریش سفیدشان و سختی راه مجبور به ماندن در آن منطقه شدند و پس از آنکه تعدادشان زیاد شد و صاحب زمین و خانه و …شدند دیگر به وطن باز نگشتند. این روستا از قدیمی ترین روستاهای شهرستان آزادشهر است در منطقه ای بالاتر از روستا (حدود ۴ کیلومتر ) دشت وسیعی وجود دارد که بنام دشت بالاوطن معروف است و در بخش شمالی این دشت منطقه بزرگی وجود دارد که به گوران معروف است در این منطقه آثار فراوانی از گورها و خرابه های شهری باستانی وجود دارد .

بنظر میرسد در بیش از ۱۰۰۰ سال قبل در این منطقه تمدنی وجود داشته که هم اکنون از بین رفته است اقوام ساکن در روستای وطن به زبان فارسی صحبت می کنند .اهالی این روستا اکثرا از قوم میردارهستند که به عنوان یکی از قدیمی ترین اقوام ایرانی شناخته شده است .اقوام دیگر ساکن در این روستا گنجی ، نصیری ، شبکی و کمالی هستند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد