رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۴ اسفند ۱۳۹۸

رودخانه ی گرمابدشت

لینک این مطلب کپی شد!

رودخانه ی گرمابدشت یکی از جاهای دیدنی جلین است که در جنوب شهر جلین جریان دارد و سرچشمه آن رودخانه های کوه های البرز شرقی می باشد . دو مسیر جلین سفلی و اسلام آباد در قسمت شرقی و غربی شهر شکل گرفته است و با توجه به وجود باغات و اراضی زراعی مرغوب در اطراف شهر و در امتداد این مسیر احتمال اینکه توسعه شهر متاثر از این مسیل باشد زیاد است.

رودخانه ی گرمابدشت

در امتداد این مسیر بیشتر اراضی زراعی و باغات منطقه استقرار یافته است.در منطقه گرگان به واسطه شرایط اقلیمی و طبیعی و بستر مطلوب، کمتر سکونتگاهی را می توان یافت که ساختارش متاثر از عناصر طبیعی نباشد، جریان رود در نزدیکی سکونتگاه‌ و منظر بکر دشت از اصلی ترین شاخصه‌های منظر طبیعی شهر محسوب می شوند که به نوعی علت اصلی شکل‌گیری و تداوم شهر را سبب می شوند.

رودخانه گرمابدشت از تلاقی آب‌ «چل‌چلی» با ریزآبه‌ای که از دامنه شمال غربی کوه «یزدکی» واقع در منطقه اسب‌چر سرچشمه گرفته است، در نقطه‌ای به فاصله بیست و هفت کیلومتری جنوب شرقی گرگان تشکیل می گردد و به نام رودخانه باغشاه از دره جنوبی کوه «اولنگ» رو به غرب روان می‌گردد.در منطقه‌ای به نام سفالین با آب قزاق مخلوط می‌شود و پس از عبور از گرماب‌دشت به همین نام تغییر نام داده و در دامنه غربی کوه اولنگ با آب جوزولی پیوند می‌یابد و رو به سوی روستای توسکستان از منطقه غوله سنگ عبور می‌کند. پس از عبور از دامنه غربی تپه ابراهیمو به دشت گرگان وارد می‌شود. در این منطقه نخست با رودخانه «دیه‌دار» مخلوط می‌گردد و پس از عبور از روستای فیض‌آباد و آلو کلاته به رودخانه «قره‌سو» می‌ریزد.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *