رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۹ اردیبهشت ۱۴۰۲

رودخانه و آبشارهای بفره

اشتراک گذاری

رودخانه و آبشارهای بفره  در ۳۰ کیلومتری شمال غرب شهرستان سبزوار، واقع شده که رودخانه دائمی و پر آب بفره در آن جریان دارد.حوضه آبریز رودخانه بفره در منطقه ای به نام اولنگ بفره در دامنه های جنوبی رشته کوه جغتای تشکیل شده و سرچشمه های متعددی را از دامنه های شرقی کوه لور معروف به زوپلنگ ها و دامنه های غربی کوه نظرگاه دریافت می دارد.

برای آشنایی بیشتر با شهر سبزوار پیشنهاد می کنیم مطلب سیری در سبزوار را مطالعه بفرمایید.

نهر بفره به طول ۳۳ کیلومتر و شیب متوسط ۴/۴ درصد با خروج از دره های کوهستانی و سرسبز بفره از غرب روستای کایف و مزرعه باغشت عبور کرده و اراضی کشاورزی این مناطق را سیراب می سازد. در نهایت جریانات آبی این رودخانه بعد از عبور از روستاهای کوشک باغ – طزر و سویز در دشت فیض اباد به اتمام می رسد. از نظر موقعیت نسبی با توجه به تقسیمات جدید کشوری رودخانه و آبشارهای بفره در محدوده دهستان باشتین شهرستان داورزن قرار می گیرد. بر طبق گزارشات کامل و مدون این بازدید ها که در اداره تربیت بدنی آموزشگاههای شهرستان سبزوار نیز موجود می باشد. این رود در مسیر کوهستانی خود آبشارهای متعددی را تشکیل می دهد.

bafre-5jwspg رودخانه و آبشارهای بفره

آبشارهای بفره

تعداد این آبشارها بین۳۰ تا ۳۳ مورد در نوسان بوده که بسته به میزان بارندگی و تر سالی ها تعداد تشکیل آنها نیز متغیر می باشد. بر طبق گزارشات موجود کم ارتفاع ترین آبشار ۴ متر و بلندترین آن بیش از ۸۰ متر ارتفاع دارد. عبور از همه آبشارهای منطقه بدون تجهیزات کامل صخره نوردی و کوه نوردی امکان پذیر نمی باشد. تنها در صورت داشتن مهارت کافی در سنگ نوردی می توان از بالادست این آبشارها عبور کرد.  عبور از همه آبشارهای منطقه بدون تجهیزات کامل صخره‌نوردی و کوه‌نوردی امکان‌پذیر نمی‌باشد. تنها در صورت داشتن مهارت کافی در سنگ نوردی می‌توان از بالادست این آبشارها عبور کرد.

bafre- 17ljpg رودخانه و آبشارهای بفره

bafre- 19sajpg رودخانه و آبشارهای بفره

bafre- 20jspg رودخانه و آبشارهای بفره

bafre- 22jsaboloborspg رودخانه و آبشارهای بفره

bafre-10s رودخانه و آبشارهای بفره

bafre-12sajpg رودخانه و آبشارهای بفره

bafreh1 رودخانه و آبشارهای بفره

bafreh2dc رودخانه و آبشارهای بفره

bafreh3 رودخانه و آبشارهای بفره

           
 

نظر کاربران :

  • ناصر سینایی

    یادش به خیر سی و چند سال پیش با دوستانمون توی تیم نصر سبزوار هر از چند گاهی میرفتیم منطقه شمال و از اونجا هم با شور و شوق و نیروی جوانی بدون هیچ امکانات خاصی میرفتیم جنگل بفره و چه مناظری داشت اغوا کننده و وهم انگیز . صخره ها و دره ها و آبشارهای بکر و هول انگیز که امیدوارم مورد دست اندازی و تاراج قرار نگرفته باشه. یادش به خیر

    ۲۲ تیر, ۱۴۰۰ پاسخ دادن
    • کرابی ر ضا

      همش رو معدن زدن غارت می‌کنند
      متاسفانه….

      ۷ شهریور, ۱۴۰۰

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *