جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

رودخانه قره سو

تاریخ بروزرسانی :
۲۵ آبان ۱۳۹۲

قره‌سو یکی از مهم‌ترین رودخانه‌های منطقه مشگین‌شهر، دشت مغان و اردبیل است که به رود مرزی ارس می‌ریزد. قره‌سو از به هم پیوستن دو شعبه دامنه‌های شمال غربی کوهستان طالش و دامنه‌های شمال شرقی کوه‌های بزغوش به نام حاج محمدچایی به وجود می‌آید. این رودخانه آب‌های عمده مشگین‌شهر و اردبیل و خلخال مانند قوری‌چای و بالیقلی‌چای را دریافت می‌کند.

رودخانه قره‌سو، توده کوهستانی و آتشفشانی سبلان را دور می‌زند و پس از عبور از قره‌داغ در اصلاندوز به رود بزرگ ارس می‌پیوندد. رود قره‌سو با جریان سیلابی تندی از کوه‌ها سرازیر می‌شود و در آب‌های ارس به هم ‌خوردگی و آشوبی به وجود می‌آورد. از برکت برف‌های سنگین و باران‌های مداوم، رودهای وابسته قره‌سو در تابستان‌ها خشک می‌شوند و همواره با بیشترین میزان آب جریان می‌یابد.
آبدهی قره‌سو در محلی به نام قره چناق اردبیل ۶/۴ میلیون مترمکعب است، ‌در طالب قشلاقی ۱۸۹/۲ میلیون مترمکعب است و در محل دولت بیگلوی مشگین شهر دارای ۳۴/۰۳ میلیون مترمکعب است. طول رودخانه ۱۰۸ کیلومتر است.
در مجموع دشت اردبیل گستره‌ای محصور است که آب‌های سطحی و زیرزمینی آن توسط رودخانه قره‌سو در طالب قشلاقی تخلیه می‌شود. علاوه بر قره‌سو، رودخانه بالیقلی‌چای، پرآب‌ترین رودخانه اردبیل است که از جنوب ارتفاعات سبلان سرچشمه می‌گیرد و در شهر اردبیل به دو قسمت تقسیم می‌شود که پس از عبور از شمال اردبیل وارد قره‌سو می‌شود.

کناره‌های رودخانه بالیقلی‌چای و دیگر رودخانه‌های کوچک که در جلگه اردبیل جاری‌اند، به عنوان گردشگاه‌های موقتی و مقطعی دوستداران طبیعت و کسانی که علاقه دارند اوقات فراغت خود را به دور از هیاهوی شهر سپری کنند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. استقرار این رودخانه در نزدیکی شهر و جریان آن در شهر اردبیل این امکان را فراهم می‌آورد که مردم به خاطر دسترسی آسان به حاشیه‌های رودخانه، برای گذران اوقات فراغت خود در روزهای تعطیل و روزهای آخر هفته از آن استفاده کنند. این در صورتی میسر خواهد شد که امکانات و تأسیسات لازم برای این گونه بهره‌برداری‌ها در کنارهٔ رودخانه‌های دشت فراهم آید.
به این ترتیب، رودخانه‌های حوالی شهر اردبیل قابلیت‌های قایقرانی و دیگر ورزش‌های مشابه برای جهانگردان‌ها را ندارد، ولی حاشیه آن‌ها در برخی نقاط مساعد و مطلوب است و می‌تواند به عنوان گردشگاه‌های رودخانه‌ای مورد استفاده قرار گیرد.

ghareso11 رودخانه قره سو

ghareso21 رودخانه قره سو

ghareso31 رودخانه قره سو

ghareso41 رودخانه قره سو

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *