جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

روحانی کلید قفل پرواز ایران ـ آمریکا را با خود می‌برد؟

تاریخ بروزرسانی :
۳۱ شهریور ۱۳۹۳

تاریخ خبر: ۱۳۹۳/۰۶/۳۱ – خبرگزاری میراث فرهنگی ـ حمل و نقل ـ‌ مستقیم تهران ـ واشنگتن آرزویی برای ایرانیان مقیم آمریکا برای تردد راحت‌تر است. اگرچه هنوز حتی مراحل اداری آن محقق نشده اما همچنان چشم امید بسیاری از ایرانیان به همت رئیس جمهور خیره مانده است. هنوز معلوم نیست آقای روحانی چه گزارشی برای منتظران نیویورک دارد اما به زودی با سفر او به این کشور اما و اگرهای راه‌اندازی این پرواز معلوم خواهد شد.

به گزارش CHN، با روی کار آمدن دولت یازدهم بحث‌های تازه‌ای بین ایران و آمریکا آغاز شد. شاید همین دلیلی بود برای این‌که حسن روحانی رئیس جمهور وقت ایران در اولین سفرش به نیویورک جهت شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل دستور پرواز مستقیم ایران- آمریکا را صادر کند و مسئولیت این کار نیز آن زمان به اکبر ترکان سپرده شود.

ترکان نیز در نامه‌ای به شرکت‌های هواپیمایی از آنها خواست تا برای پرواز مستقیم بین دو کشور اعلام آمادگی کنند. اخیرا نیز برخی سایت‌های خبری و روزنامه‌ها از دستور ترکان برای اعلام آمادگی مجدد به شرکت‌های هواپیمایی برای پرواز مستقیم ایران – آمریکا خبر داده بودند و شرکت‌های هوایی چون آسمان و ایران ایر نیز برای برقراری این خط پروازی اعلام آمادگی کردند.

سه شرکت‌ هواپیمایی ایرانی از جمله ماهان، هما و آسمان و چند شرکت خارجی از جمله این شرکت‌ها بودند اما با وجود اینکه سال ۲۰۱۳ میلادی از راه رسید و بر اساس وعده‌های داده شده باید از ابتدای سال جدید میلادی اولین پرواز مستقیم ایران – آمریکا برقرار می‌شد اما هنوز خبری از این پرواز ها نیست که نیست. سال ۲۰۱۴ هم به اواسط رسید اما خبری از تحقق این وعده نیست.

البته پیش از این نیز آلن ایر سخنگوی فارسی زبان وزارت امور خارجه آمریکا درباره سرنوشت پرواز تهران _ واشنگتن گفته بود: «گزارشات در مورد از سرگیری پرواز مستقیم ایران – آمریکا را در بعضی رسانه های ایرانی دیدیم.»

این چهره سیاست خارجی آمریکا در حوزه زبان فارسی ادامه داده بود: «تمرکز دولت ما حالا برطرف کردن نگرانی های جامعۀ بین المللی در بارۀ برنامۀ هسته ای ایران است.» و در واقع آلن ایر این خبر را تایید نکرد.

طبق این گزارش،‌حالا اما در آخرین خبرها، قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور هوانوردی و هواشناسی گفته برای برقراری پرواز مستقیم ایران – آمریکا باید شرایط طرف مقابل آماده شود.

علی محمد نوریان درباره آخرین وضعیت برقراری پرواز مسقیم ایران – آمریکا اظهار کرده: شرایط این اقدام و موارد مورد نیاز آماده است و منتظر جواب مقامات دولتی هستیم که اجازه دهند این پرواز برقرار شود. به گفته او، مشغول مذاکره در این زمینه هستیم و اقداماتی نیز انجام شده است.

اگر چه پیش‌تر بسیاری از کارشناسان ارشد صنعت حمل و نقل هوایی ایران گفته بودند برقراری این پرواز به نفع ایرانیان مقیم این کشور و توسعه رابطه دو کشور از لحاظ دیپلمایک خواهد شد اما تا امروز که دومین سفر رئیس حمهور در شرف است خبری از برقراری این پرواز نیست.

به گزارش CHN،‌ اکثر کارشناسان صنعت هوانوردی ایران می‌گویند این پرواز با توجه به طولانی بودن زمان و مسیرش بین دو کشور ایران و آمریکا امکان‌پذیر است اما مشروط بر این‌که واگن مناسبی داشته باشیم.

همه این ادعاها در شرایطی مطرح می‌شود که ایرانیان مقیم کشور آمریکا در اولین برخورد با رئیس جمهور ایران خواستار راه‌اندازی این پرواز شدند.

توجیه اقتصادی پرواز مستقیم ایران-آمریکا

موافقان برقراری این پرواز معتقدند که این اتفاق توجیه اقتصادی دارد و علاوه بر شکل گیری روابط اقتصادی، باعث رونق تورهای مسافرتی هم می‌شود. هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران پیشنهاد کرده اند که مبدا و مقصد این پرواز، کیش ـ نیویورک یا تهران ـ نیویورک باشد.

بسیاری از تورهای مسافرتی می‌توانند بدون نیاز به ویزا وارد کیش شوند و به این ترتیب و با این پرواز، درآمد توریستی خوبی برای ایران فراهم شود. ایرانیان مقیم امریکا هم می‌توانند به طور مستقیم بلیط این پرواز را بخرند و بدون ویزا وارد کیش شوند و سپس در صورت نیاز، از آنجا درخواست ویزا کنند و داخل کشور شوند.

مدتی پیش سید مهدی هاشمی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر درمجلس شورای اسلامی گفته بود: در این باره به ما اطلاعی داده نشده و کسب نظر نشده است ولی اگر برقراری پرواز مستقیم ایران و آمریکا با سیاست‌های کلی نظام مطابقت داشته باشد و از سهم سایر پروازها کم نکند از نظر ما ایرادی ندارد. تشخیص اقتصادی بودن این طرح از اختیارات و امکانات دولت است و اگر بتوانیم بدون اینکه لطمه ای به پروازهای دیگر وارد شود زمینه را برای خدمت به هموطنانمان فراهم کنیم اشکالی ندارد اما فکر می‌کنم تقاضا آنقدر زیاد نیست که نیاز به برقراری پرواز مستقیم باشد.

در حال حاضر نیز شواهد و اظهارات بیانگر آن است که دستور مستقیم رئیس جمهور مبنی بر راه‌اندازی خط مسقیم ایران ـ آمریکا همچنان در هاله‌ای از ابهام در مقاطع بروکراسی اداری باقی مانده و هنوز هم معلوم نیست این بار که رئیس جمهور به نیویورک سفر کند چه توجیه‌ای برای ناکام ماندن این قول دارد.

IMAGE635275549532875230 روحانی کلید قفل پرواز ایران ـ آمریکا را با خود می‌برد؟

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *