جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

رقص محلی خراسان جنوبی

تاریخ بروزرسانی :
۲۳ دی ۱۳۹۵

مراسم و آیین فرهنگی رقص محلی خراسان جنوبی به شماره ۸۰۶ در تاریخ ۴/۱۱/۱۳۹۱ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
رقص محلی استان خراسان جنوبی از سابقه طولانی برخوردار است و همراه با حرکات ریتمیک و نمایشی است . این استان دارای رقص ها و موسیقی های بسیار متنوعی می باشد.

ریتم های ( ۵ تایی – سه تایی – دوتایی) متدوی در این منطقه دارای ویژگی های منحصر به فرد است و در دیگر نقاط ایران مرسوم نیست ، ترانه ها و آوازهای زیبا و حماسی رقص ها و آهنگ های سازی و آوازی در منطقه قهستان و بیرجند رواج دارد.
سازهای محلی عبارتند از: دهل – سُرنا – دایره و نی که معمولا توسط خود نوازندگان ساخته می شود.
برخی قطعات موسیقی ویژه رقص های محلی در این منطقه عبارتند از اصیل – فارفاره – چپ و راست ، شیرجه – احواله سه ضرب و همچنین در برخی روستاها آهنگی خاص وجود دارد که شهرت محلی یافته است مانند : چنشتی – فورکی – سرکاریزی- رکاتی و …. رقص محلی که نوعی حرکات رزمی و نمایشی است نیز به صورت های انفرادی – دو نفره و گروهی اجرا می شود . این رقص ها پیچیده و سخت هستند و نیاز به مهارت زیاد دارد.
آهنگ های ویژه ی چوب بازی : آزاد – کنار به خاک – به خاک – پک پک – دست به خواب – پشت و گندم کاری ، می باشد.

20 رقص محلی خراسان جنوبی

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 4 میانگین: 3.8]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • رها مسعودی

    این رقصو از تلویزیون دیدم ولی بیشتر از اون از رقص عشایر خیلی خوشم اومده. یک بار در راه یاسوج به یک عروسی لری برخورد کردیم که داخل دشت گرفته بودند خیلی صحنه ی زیبایی بود تمام مردها و زنها دور هم حلقه زده بودند و با لباس های زیبا و رنگی محلی دست در دست هم میرقصیدند ما برای چند دقیقه کنار جاده ایستاده ایم و آنها را تماشا کردیم. خیلی جالب بود

    ۹ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *