رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۷ مرداد ۱۳۹۸

رصدگاه سه قلعه

لینک این مطلب کپی شد!

کویر و رصدگاه سه قلعه که به بهشت منجمان ایران شناخته می شود در ۳۷ کیلومتری مرکز بخش سه قلعه شهرستان سرایان واقع شده است. با توجه به اینکه این منطقه در کمتر از ۲۵ روز در سال دارای آسمانی ابری و پر ستاره است و حدق در آن در بعضی از شب ها به ۷.۲ هم می رسد (تاریکترین نقاط زمین داری حدق در ۷.۵ است) و از این حیث یکی از تاریکترین نقاط سیاره زمین است.جغرافیای سه قلعه به گونه ای است که در مسیر جریان گرد و غبار محلی قرار ندارد و افق دید باز، حدود صفر درجه در محل رصدگاه، امنیت بالای منطقه، دارا بودن جاذبه های کویری زیبا و استثنایی در حاشیه رصدگاه شامل تپه های ماسه روان (تپه ماهور)، دریاچه نمک، دق (زمینی کاملا صاف و سفت که دارای هیچ گونه پوشش گیاهی نیست) این منطقه را به عنوان جاذبه ای دیدنی و منحصر در منطقه معرفی می کند.

علاوه بر این وجود آثار متعدد تاریخی در شهر سه قلعه و همچنین بیابان های اطراف سه قلعه که عمدتاً رباط و کاروانسرا است، روستاهای ییلاقی شمال شهرستان، مجموعه آثار تاریخی شهر سرایان، موزه و همچنین پتانسیل های صنایع دستی شهرستان بر قابلیت کویر سه قلعه افزوده و همه ساله تورهای پیاده روی و کویرنوردی به مقصد این نقطه از استان برگزار می شود.کویر در خراسان جنوبی یکی از مهم ترین و بهترین قابلیت هایی است که می تواند کمک شایانی به تحقق اقتصاد مقاومتی و فعال کردن جوامع محلی کند.کویر سه قلعه یکی از منحصر به فردترین کویرهای شرق کشور است که با ورود سرمایه گذاران بخش خصوصی و ایجاد اقامتگاه های بوم گردی امسال از امکانات بسیار خوبی نیز برخوردار است.

رصدگاه سه قلعه  رصدگاه سه قلعه

رصدگاه سه قلعه در اردیبهشت سال ۱۳۸۸ و در حاشیه نهمین رقابت رصدی مسیه، با در نظر گرفتن پتانسیل های منطقه از جمله دارا بودن پنجمین آسمان تاریک در جهان، دوری از منابع آلودگی نوری، وجود جاذبه کویر و امنیت منطقه و به منظور توسعه گردشگری نجومی و سازماندهی فضایی مناسب برای منجمان و گردشگران علاقه مند، احداث و افتتاح شد.

فازنخست این رصدگاه شامل سکویی سینمایی و مسطح با وسعت بیش از ۱۰۰۰ متر مربع برای استقرار تلسکوپ‌های رصدگران و مجموعه‌ای از امکانات و تاسیسات پشتیبان شامل سرویس‌های بهداشتی، منبع تامین آب، ژنراتورهای برق، چادرهای اسکان موقت گردشگران نجومی، آشپزخانه سیار، راه های دسترسی مناسب و محل پارک خودرو و پشتیبانی خدمات امداد توسط جمعیت هلال احمر شهرستان سرایان می باشد.

مطابق برنامه طرح ریزی شده قرار است به منظور ارائه خدمات مناسب به گردشگران نجومی، این رصدگاه به مجموعه کاملی از تلسکوپ‌ها و دوربین‌های نجومی مجهز شود.

نخستین سایت ویژه گردشگری نجومی در قلب یکی از زیباترین کویرهای ایران، کویر سه قلعه، واقع شده و دارای یکی از تاریکترین و پرستاره ترین آسمان های جهان است و با توجه به تعداد شب‌های صاف زیاد آسمان در آن، می‌توان رصدگاه سه قلعه را بهشتی برای گردشگران نجومی و مشتاقان رصد اجرام آسمان شب دانست. از دیگر جاذبه‌های گردشگری این منطقه می‌توان به کویرهای زیبای منطقه و وجود چشم‌اندازهای گوناگون کویری نظیر شن‌های روان اشاره کرد. ویژگی بارز این مکان داشتن هر ۴ نوع از انواع کویرهای موجود، در فاصله بسیار نزدیکی از رصدگاه است.

از مهمترین برنامه های برگزار شده در این رصدگاه، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

نهمین رقابت رصدی مسیه/ اردیبهشت ۱۳۸۸
پنجمین رقابت منطقه ای صوفی خراسان/ شهریور ۱۳۸۸
رقابت رصدی مسیه شرق مشور/ اردیبهشت ۱۳۸۹
دهمین رقابت رصدی مسیه/ اردیبهشت ۱۳۹۰
برنامه رصد گروهی گذر زهره در سه قلعه/ خرداد ۱۳۹۱

رصدگاه سه قلعه  رصدگاه سه قلعه

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *