جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

راه ارتباطی ایلام و لرستان را قطع کردند

تاریخ بروزرسانی :
۸ فروردین ۱۳۹۷

پل «دره خزینه» در شهرستان پلدختر بین دو استان لرستان و ایلام و به عنوان یکی از بزرگترین پل‌های معلق خاورمیانه توسط افراد ناشناس، از ورودی دره استان ایلام در روستای «ماژین» به پایین انداخته شد، اما هنوز علت و خاطیان این اتفاق مشخص نشده‌اند.

به گزارش ایسنا، در حدود هشت سال قبل، وزارت نیرو با ایجاد پلی چوب و معلق بین دو منطقه سیاسی جغرافیایی ایلام و لرستان و در طرح مطالعاتی سد کرخه دو، از سوی استان ایلام این پل را با هدف تردد عشایر منطقه کویر کوه به سمت لرستان راه اندازی کرد و حتی مدیریت و نظارت ان را به امور عشایری تحویل داد.

بعد از ان هر چند این پل معلق یکی از مکان‌های تردد عشایر و مردم محلی دو استان انتخاب شد؛ اما با باز شدن پای صنعت توریسم ورزشی به این منطقه و استفاده از این پل به عنوان مکانی برای ورزش “جامپینگ”، به گفته برخی مسئولان محلی، این پل را مکانی ناامن برای عبور گردشگران و حتی تردد مردم محلی می‌دانستند.
 لرستان راه ارتباطی ایلام و لرستان را قطع کردند

پل معلق دره خزینه، امنیت نداشت

سید امین قاسمی، مدیر اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان در مورد اخرین بررسی‌ها از پایین انداختن این پل معلق به ایسنا می‌گوید: بخشی از این پل معلق با عرض ۱۱۰ متر، در محدوده سیاسی جغرافیایی لرستان و یک طرف دیگر ان در محدوده ایلام است که متاسفانه از سمت استان ایلام در روستای «ماژین» ساعت دو بامداد امروز _ششم فروردین_ پیچ‌های پل را باز کرده‌اند و آن از سمت ایلام به پایین دره افتاده است.

او با بیان این‌که در گفت‌وگویی با مدیر کل میراث فرهنگی استان ایلام آخرین وضعیت پل را به وی اطلاع داده است، ادامه می‌دهد: ظاهرا دوستان نیروی انتظامی استان ایلام در حال پیگیری هستند تا مقصران آن شناسایی شوند.

قاسمی با تاکید بر این که منطقه ای که پل معلق دره خزینه روی ان قرار داشته مصوبه منطقه نمونه گردشگری را ندارد و فقط یک منطقه طبیعی است که برخی از گردشگران به همین دلیل با آن آشنایی دارند، بیان می‌کند: چون این پل حتی امنیت جانی ندارد، تا کنون در هیچ جایی از آن به عنوان یک اثر گردشگری نام نبرده‌ایم.

به دستور استاندار در حال تهیه طرحی برای پل دره خزینه بودیم

قاسمی، اما از پیگیری‌های استاندار لرستان برای به ثبات رساندن این منطقه به واسطه طبیعی بودن آن و وجود این پل معلق نیز خبر می‌دهد و می‌گوید: استاندار استان که پیش از این در مورد این پل معلق شنیده بود، میراث‌فرهنگی لرستان را مامور کرده تا وضعیت منطقه را از نزدیک بررسی کنیم، به همین دلیل عصر روز یک‌شنبه پنج فروردین از منطقه دیدن کردیم که افرادی نیز روی پل در حال انجام برخی ورزش‌های هیجانی بودند.

او اضافه می‌کند: بعد از بازدید از منطقه، قرار شد تا با تهیه طرحی مطالعاتی در آینده، فضایی را مهیا کنیم تا این منطقه بعد از تامین زیرساخت‌ها به عنوان یک منطقه گردشگری معرفی شود و مردم از آن بهره ببرند، اما متاسفانه شب گذشته – یک شنبه ۵ فروردین- سیم بکسل‌های پل را از سمت استان ایلام باز کرده‌اند.

در حال پیگیری برای شناسایی مقصران پل معلق هستیم

عبدالمالک شنبه زاده، مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان ایلام نیز در این زمینه، به ایسنا می‌گوید: بعد از مطلع شدن از این وضعیت، در تماسی با میراث فرهنگی شهرستان دره‌شهرو بخشدار بخش “ماژین” ایلام ارتباط گرفته و درخواست بررسی هر چه سریع‌تر این موضوع را داده‌ام، اکنون باید عواملی که باعث این کار شده‌اند را پیدا کرد.

او با بیان این‌که این پل بین دو منطقه پشت‌کوه و پیش‌کوه بین لرستان و ایلام ایجاد شده است، می‌گوید: این پل در منطقه خوبی قرار داشت، زیر آن بخشی از جاذبه‌های طبیعی منطقه بود، اما نمی‌دانیم چه افرادی با چه انگیزه‌ای این کار را انجام داده‌اند.

وی با بیان این که این پل چوبی معلق برای تردد افراد بومی بین دو استان ایجاد شده بود و می‌توانست یکی از جاذبه‌های طبیعی دو استان باشد، این گونه از بین رفت، اما باید مقصران آن را شناسایی کرد.

منبع: ایسنا

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *