رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۷ بهمن ۱۳۹۹

راههای مقابله با ترس از مسافرت

اشتراک گذاری

داشتن ترس از مسافرت یا به اصطلاح هودوفوبیا (hodophobia) اشکال و درجات مختلفی دارد. برخی از انسانها هستند به قدری می ترسند که قادر به بیرون آمدن و ترک از خانه هایشان نیستند و یا عده ای از وسایل نقلیه عمومی همچون قطار و هواپیما می ترسند . گاهی به این ترسها ، ترس از گم شدن یا تنها ماندن در کشور غریب یا ندانستن زبان هم اضافه می شود . در این مقاله سعی داریم انواع ترس و راههای مقابله با ترس از مسافرت را بیان کنیم . پس با ما همراه باشید .

عده‌ای از مردم معمولاً بهانه‌های مختلفی برای سفر نکردن خود می‌آورند. برای مثال می‌گویند وقت کافی ندارند، از عهده هزینه‌های آن برنمی‌آیند یا اینکه کسی آن‌ها را به عنوان همسفر همراهی نمی‌کند. اما احتمالاً تمامی این بهانه‌ها در یک چیز ریشه دارد: ترس.ترس از اینکه نمی‌دانید چه چیزی پیش رویتان خواهد بود و اینکه ممکن است با چه اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی‌ای روبه‌رو شوید، تا حدودی قابل درک است و حتی افرادی که به سفر کردن عادت کرده‌اند نیز امکان دارد گاهی آن را تجربه کنند.ترس از سفر نیز مانند بسیاری دیگر از فوبیاها، اغلب باعث ایجاد علائم فیزیکی مانند لرزیدن، عرق کردن یا گریه می شود و شما همچنین ممکن است دچار دل درد و سردرد هم شوید. علاوه بر این، هودوفوبیا اغلب باعث می شود که انجام وظایف لازم در یک سفر دشوار شود. احتمال دارد شمایی که ترس از سفر دارید، دچار مشکل در کارهایی مانند بررسی چمدان در فرودگاه، انجام مراحل امنیتی، صبور ماندن در شرایطی مانند تاخیر قطار یا پرواز و مسائلی این چنینی داشته باشید. حتی ممکن است زمان چک این هتل، دچار مشکل شوید و یا نتوانید تصمیم بگیرید که کجا و چه بخورید.

ترس از مسافرت

اولین نکته این که ، اضطراب سفر چیست؟

بنا به گفته‌ی Calm Clinic، اضطراب سفر یک مسئله‌ی شایع و پیچیده است، که باعث می‌شود افراد هنگام آماده شدن برای سفر و در هفته‌های پیش از آن، احساس اضطراب یا افسردگی داشته باشند. برخی افراد یک ترس پنهان از سفر دارند، که در روزهای قبل از سفر خود را در قالب اضطراب بروز می‌دهد. برخی مسافران ترس آشکاری از پرواز دارند باعث ایجاد استرس می‌شود، برخی تحت تأثیر داستان‌های ترسناک مربوط به مسافرت که از سایر مسافران شنیده‌اند قرار می‌گیرند، و برخی افراد نگران چیزهایی مثل بستن چمدان یا دل‌تنگ شدن برای خانه هستند. اگر به طور کلی اضطراب را تجربه می‌کنید، احتمال اینکه اضطراب پیش از سفر را نیز تجربه کنید بیشتر می‌شود.

همچنین بسیار بعید است که فقط یک عامل باعث ایجاد اضطراب سفر شود. با تشخیص علائم اضطراب پیش از سفر؛ نفس‌های کوتاه، بی‌قراری، تهوع، تپش قلب، تنگی قفسه‌ی سینه یا ترس و نگرانی مفرط، می‌توانید اضطراب پیش از سفر را بشناسید و سپس چاره‌ای برای آن بیندیشید.

علائم هودو فوبیا

مانند دیگر فوبیا های شناخته شده، افرادی که از هودوفوبیا رنج می برند با فکر کردن درباره ی سفر دچار ترس و اضطراب شدید می شوند. از نشانه های فیزیکی آن می توان به عرق کردن شدید، لرزش بدن، دل درد، اسهال، سردرد و تنگی نفس اشاره کرد. ممکن است بعضی نشانه ها و علایم خفیف تری داشته باشند و بعضی حتی دچار حملات عصبی هم بشوند.
این احتمال وجود دارد، که ترسی که شما ممکن است تجربه کنید، شما را در فرودگاه سردرگم کند و یا از ورود به صف، پیدا کردن مسیر و خط و شماره ی هواپیما و یا قطار راهتان و هم چنین چک کردن وسایل هم بترساند. شما ممکن است در خواندن نقشه و یا ” چک – این ” کردن به هتل خود هم دچار مشکل شوید و ممکن است از گم شدن و یا از دست دادن کنترل خود نگران باشید. مانند بسیاری دیگر از فوبیا ها، هودوفوبیا می تواند در افراد مختلف، شکل های مختلفی به خود گیرد. عاملی که ترس را در شما ایجاد می کند، با افراد دیگر می تواند متفاوت باشد.

ترس از تنها سفر کردن

تنها سفر کردن شاید برای عده‌ای موضوع خاصی نباشد اما برای عده‌ای دیگر ممکن است ترسناک به نظر برسد و مثل یک کابوس به آن نگاه کنند. به همین دلیل، یکی از دلایلی که بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند از خانه و شهرشان خارج نشوند، نداشتن همسفر است.

راه‌حل: اگر ممکن است برای مدتی از تنها سفر کردن پرهیز کنید. همراهی یک شخص مورد اعتماد با شما، باعث آرامش شده و در نهایت باعث می شود که در اجرای کارهای پر جزئیات مانند چک کردن چمدان، بهتر عمل کنید. همچنین در مواقعی که شما نمی خواهید با کسی روبرو شوید، او می تواند به جای شما کارها را انجام دهد.

ترس از مسافرت

ترس از اتفاقات ناگوار

بسیاری از مردم نگران سقوط هواپیما، غرق شدن کشتی و غیره هستند و اتفاقاتی این‌چنینی آن‌ها را از سفر کردن پشیمان می‌کند.

راه‌حل: ابتدا لازم به ذکر است که این رخدادها «بدترین حالت ممکن» به حساب می‌آیند و به علاوه، نگرانی برای اتفاقاتی که هیچ کنترلی بر روی آن‌ها ندارید، دردی را از شما دوا نمی‌کند. دوم اینکه هیچ می‌دانید درصد احتمال وقوع سوانحی مانند سقوط هواپیما و غرق شدن کشتی چقدر است؟آمار نشان می‌دهد که در مقایسه با این حوادث، احتمال بسیار بالاتری وجود دارد که مردم در مسیر خود برای رفتن به سرکار و در اثر سانحه‌ی تصادف جان خود را از دست بدهند.

ترس از پرواز

با نگاه کردن به ابعاد بزرگ هواپیما، شاید پرواز کردن آن در آسمان برایتان امری عادی به نظر نرسد و در واقع ترس از پرواز کاملاً طبیعی است و تا حدودی نیز رواج دارد.

راه‌حل: در مورد قبلی به درصد پایین سقوط هواپیما اشاره شد اما صرفاً دانستن این موضوع شاید کمک چندانی به غلبه بر ترس از پرواز شما نکند. به علاوه شایعات درباره سفر هوایی نیز می‌توانند در ایجاد دلهره در شما تأثیرگذار باشند که با افزایش اطلاعات خود درمورد آن‌ها می‌توانید ترس خود را کمتر کنید.

در مجموع اگر سفر با هواپیما دلیل ترس از مسافرت شما به حساب می‌آید و نمی‌توانید اضطراب خود را تحت کنترل درآورید، بهتر است گزینه‌های دیگر حمل و نقل مانند قطار، کشتی، اتومبیل، دوچرخه و غیره را امتحان کنید که شما را از معلق ماندن در آسمان در امان نگه می‌دارند.

ترس از مسافرت

ترس از تفاوت زبان و فرهنگ

سفر کردن به خارج از کشور و به جایی که زبان شما را صحبت نمی‌کنند و هیچ اطلاعی راجع به فرهنگ مردم آن ندارید می‌تواند کمی دلهره برایتان به وجود بیاورد که امری طبیعی است.

راه‌حل: شاید بهتر باشد ابتدا از سفر کردن داخل کشور خودتان شروع کنید و تجربه‌ی کافی به دست بیاورید. برای سفرهای خارجه نیز بهتر است ابتدا به کشورهایی سفر کنید که شباهت بیشتری به کشور خودتان دارند تا مجبور نباشید به طور ناگهانی با وضعیتی کاملاً ناآشنا و غیرمنتظره روبه‌رو شوید.

ترس از سفر

ترس از غذاهای ناآشنا و بیمار شدن

مردم علاوه بر تفاوت فرهنگ و زبان، از غذاهایی که به نظرشان عجیب و غریب است و اثری که ممکن است بر روی دستگاه گوارش آن‌ها داشته باشد نیز واهمه دارند. البته نگرانی برای سلامتی امری طبیعی است و هیچکس بیمار شدن را دوست ندارد؛ به خصوص اگر در حین سفر کردن اتفاق بیفتد.

راه‌حل: بالا بردن اطلاعات می‌تواند تا حد زیادی به شما کمک کند و به همین دلیل در وهله‌ی اول بهتر است قبل از سفر به مکانی ناآشنا، اطلاعات کافی راجع به شرایط ویژه‌ی آن به دست بیاورید.برای مثال مطمئن شوید که آیا آب آشامیدنی آن مشکلی ندارد و غذای خاصی هست که باید از آن اجتناب کنید یا خیر. احتیاجی نیست که به طور کل قید غذاهای خارجی را بزنید اما همیشه نسبت به خوراک خود آگاه باشید.ترجیحاً برای غذا خوردن گزینه‌هایی را انتخاب کنید که مردم محلی به آنجا می‌روند و برای اطمینان بیشتر همیشه داروهای کاربردی را به همراه داشته باشید.

ترس از مسافرت

ترس از دزدیده شدن وسایل

متأسفانه یکی از مشکلات سفر کردن، احتمال دزدیده شدن وسایلتان یا پرداخت هزینه‌ی بیشتر در موقعیت‌های مختلف است و با توجه به مقصد سفرتان، امکان دارد عده‌ای از گردشگران و ناآشنایی آن‌ها سوء استفاده کنند.

راه‌حل: قبل از سفر تحقیق کنید که آیا محله‌ای وجود دارد که بهتر است سمت آن‌ها نروید یا منطقه‌ای وجود دارد به کلاهبرداری از گردشگران شناخته می‌شود یا خیر. همچنین بهتر است وسایل باارزش خود را همراه با خود به مسافرت نبرید.

در صورتی که حتماً باید دوربین گران‌قیمت یا لپ‌تاپ خود را در هنگام سفر به همراه داشته باشید، حتماً جایی امن برای آن در نظر بگیرید یا برای اطمینان بیشتر آن‌ها را داخل کیف ضد سرقت قرار دهید و هیچ‌گاه از جلوی چشمانتان دور نکنید.

ترس از مسافرت

ترس از گم شدن

عده‌ای گم شدن در یک شهر جدید را جزوی از تجربه‌ی سفر می‌دانند اما عده‌ای دیگر از این تجربه واهمه دارند و این موضوع باعث می‌شود که پای خود را فراتر از محدوده‌ی هتل خود نگذارند.

راه‌حل: بهتر است بدانید که در صورت مدیریت اوضاع، گاهی گم شدن می‌تواند تجربه‌تان را بالا ببرد. در هر صورت اگر جزو کسانی هستید که در صورت گم شدن به شوک عصبی دچار می‌شوید، همیشه اپلیکیشن های کاربردی سفر و نقشه‌ی شهر مقصد را همراه داشته باشید و در صورت لزوم همیشه می‌توانید از مردم محلی نیز کمک بخواهید.

ترس از سفر

ترس از صدمه دیدن

تصادف کردن، شکستن دست و پا و حوادثی نظیر آن ممکن است هنگام سفر برایتان اتفاق بیفتد؛ همان‌طور که امکان دارد در شهر خودتان نیز به آن دچار شوید.البته تجربه کردن این اتفاقات وسط راه و در جایی که اطلاعی از وضعیت بیمارستان‌های آن ندارید و ارتباط با دکترها با توجه به تفاوت زبان برایتان سخت‌تر است، می‌تواند استرس بیشتری برایتان ایجاد کند.

راه‌حل: بیمارستان و پزشک در تمامی نقاط دنیا وجود دارد و بیشتر آن‌ها از وضعیت خوبی برخوردار هستند اما اگر قصد ندارید مسیرتان به یکی از آن‌ها بیفتد، بهتر است حواستان را جمع کنید و مراقب سلامتی‌تان باشید و قید ریسک‌های غیرضروری را نیز بزنید.همچنین می‌توانید قبل از سفر، از بیمه های مسافرتی کمک بگیرید تا در صورت بروز حادثه، هزینه‌های آن را کاهش دهد.

ترس از نامعلومی شرایط پس از بازگشت به خانه

افرادی که خانه را به قصد سفر طولانی‌مدت ترک می‌کنند، گاهی اوقات ترس دیگری به سراغ آن‌ها می‌آید که وقتی به خانه برگشتند، چه اتفاقی برای آن‌ها خواهد افتاد. اگر برای این مسافرت طولانی مجبور شوند شغل خود را ترک کنند، این فاصله‌ی طولانی چه تأثیری در جستجوی دوباره‌ی کار برای آن‌ها خواهد داشت؟

راه‌حل: سفر کردن، یکی از بهترین راه‌های به دست آوردن تجربه‌های مفید است و مهارت‌هایی که در طول سفر به دست می‌آورید، می‌توانند بعد از بازگشتن به خانه به کمکتان بیاید.بنابراین به جای نگرانی از اینکه اختصاص بخشی از زندگی‌تان به سفر چه تأثیری بر روی رزومه‌ی کاری‌تان و بر روی ورقه دارد، به این فکر کنید که تجربه‌ها و مهارت‌های جدیدتان می‌تواند برگ برنده‌ی شما نسبت به رقیبانتان برای پیدا کردن شغل مورد نظرتان باشند.در نهایت یادتان باشد زمانی که به عقب نگاه می‌کنید، بابت کارهایی که انجام نداده‌اید بیشتر افسوس می‌خورید تا کارهایی که انجام داده‌اید. پس شاید وقت آن رسیده که از حاشیه‌ی امن خود خارج شوید و خودتان را کمی به چالش بکشید.

طبق روال پیش بروید

سفر می‌تواند استرس‌زا و گیج‌کننده باشد، اما اغلب همین که چیزی طبق روال انجام نمی‌شود، شما را دچار اضطراب می‌کند. کافی است همه چیز را طبق روال انجام دهید. مثلا ساعتی برای صبح تنظیم کنید و با صدای آن بیدار شوید. اگر غذایی خاص برای ناهار یا شام دارید، آن را فراموش نکنید. در ساعتی از روز، دوست دارید قدم بزنید یا به سینما بروید، حتما این کار را انجام دهید. همین موارد کوچکی که طبق روال انجام شود، به کاهش استرس شما کمک می‌کند.

نادیده گرفتن ذهنیت بد

تقریبا در هر مقاله‌ای که در مورد امنیت در سفر نوشته شده است، گوش دادن به ذهنیت در مورد مسائل ذکر شده است. اما افرادی که دارای اضطراب هستند، همیشه مسائل به بد‌ترین شکل در ذهن آن‌ها شکل می‌گیرد. اگر در مورد هر چیزی تصور بد داشته باشید، دیگر حتی نمی‌‌توانید از خانه خارج شوید.

کنار گذاشتن پول برای روز‌های بد

همه دوست دارند که در هزینه‌های سفر صرفه‌جویی داشته باشند، اما گاهی اوقات انتخاب گزینه‌های ارزان، سلامت شما را به خطر می‌اندازد. نمی‌گوییم که سفری لوکس یا گران داشته باشید؛ اما اگر در شرایط بد روحی هستید، در هتل خوبی اقامت داشته باشید و غذا‌های خوب بخورید.

به یاد داشته باشید که بد‌شانسی می‌تواند منجر به خوش‌شانسی شود
زمانی که با بد‌شانسی در سفر مواجه می‌شوید، احساس نا‌خوشایندی به شما دست می‌دهد و تصمیم می‌گیرید که به خانه برگردید. اما این‌بار سعی کنید که در نحوه دیدن اتفاقات نا‌خوشایند، تغییر ایجاد کنید. اضطراب اغلب منجر به ایجاد افکار غیر‌منطقی می‌شود، اما به این فکر کنید که شاید آن اتفاق نا‌خوشیاند باعث زنده ماندن یا قوی‌تر شدن شما شده است. مواردی که در ذهن باعث نگرانی شما شده است، در واقعیت آنقدر هم بد و غیر‌قابل تحمل نیست.

از راحتی خود بگذرید

یکی از بهترین درمان‌ها برای کاهش اضطراب، مواجه شدن با موردی است که روزی شما را ترسانده است. سفر یک راه عالی برای این برخورد است. سعی کنید هر روز، کار جدیدی انجام دهید. شاید کسب تجربیات جدید ترسناک باشد، اما فراموش نکنید گوگل در همه‌جا می‌تواند به شما کمک کند. همین ترفند‌های ساده باعث بالا رفتن اعتماد‌به‌نفس هم می‌شود.

تجربه‌ها را مقایسه نکنید

زمانی که به سفر‌نامه، گزارش و عکس‌های زیبا در وبلاگ دوستان‌تان نگاه می‌کنید، احساس ضعف و بی‌کفایتی کنید. دیدن زندگی مردم، اکنون باعث می‌شود که احساس کنید کاری را اشتباه انجام داده‌اید یا نا‌توان هستید. نگذارید این مقایسه‌ی نا‌به‌جا منجر به افزایش اضطراب در شما شود. هیچ‌گاه خود را با دیگران مقایسه نکنید زیرا از پشت صحنه‌ی زندگی دیگران چیزی نمی‌دانید.

تبدیل اضطراب به دید مثبت

اگر می‌توانید در مورد اضطراب خود در سفر و راه‌های کنترل و مقابله با آن در وبلاگ یا صفحات اجتماعی خود بنویسید و آن را با دیگران به اشتراک بگذارید. با این کار، تجربیات سفر را با کسانی را که از این اختلال رنج می‌برند، سهیم می‌شوید. شاید شما بتوانید این اعتماد‌به‌نفس و اشتیاق را در افراد استرسی بیدار کنید.

 

 

 

 

 

 

 

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *