جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

دشت راق کجاست ؟

تاریخ بروزرسانی :
۲۴ اسفند ۱۳۹۳

یکی از مناطق زیبا و رویایی استان کهگیلویه و بویراحمد است که با اقلیمی سردسیری با مساحتی بالغ بر ۵۰هزار هکتار و پوشش گیاهی متنوع همچون جاشیر، چویل، لاله واژگون، چوک ، خرکول، بیلهر، قارچ، ارزن،گینه شلال، بیشک، شهن و…..در ۸۵کیلومتری دهدشت قرار دارد.
دشت راق با ۲۵۰۰ متر ارتفاع از سطح دریا ، بین دو کوه با نامهای کوه باریک و کوه قوچی واقع شده است. دشت راق از شمال به دمه و میان تنگان , از جنوب به دیلگان ، ازشرق به چنار و از غرب به رودخانه سادات و دلی می و کوه ساورز منتهی می شود.
زیبایی مثال زدنی دشت راق بیش از هر چیز مرهون پوشش متراکم گیاه جاشیر می باشد که گیاه غالب این منطقه می باشد ودر فصل اردیبهشت و خرداد مانند فرشی سبز بر گستره دشت راق کشیده می شود.
وجود چشمه ساران خنک و فراوانی چون چشمه سیب، چشمه وهل،چشمه چرنگی و دهها چشمه دیگر از جاذبه های دیگر این منطقه بکر و دست نخورده می باشند که در پایین دست آبشار تنگ مو( سر توفال) را بوجود می آورند.
منطقه دشت راق از قدیم الا یام تحت تملک و در حوزه سرحدات طایفه سادات امام زاده علی قرار دارد که همه ساله در فصل اریبهشت برای برداشت گیاه جاشیر که غذایی مقوی برای دامهای آنهاست به این منطقه می آیند نا گفته نماند برداشت جاشیر و مشقات آن در زمان درو، کوبیدن و حمل پر درد سر در جاده های پر پیچ و خم آن هم با خر و قاطر داستانی است که سر دراز دارد.
لازم به ذکر است که عشایر طایفه سادات میر سالار نیز بر اساس یک قرار داد نانوشته که بین آنها و طوایف سادات امام زاده علی وجود دارد همه ساله برای ییلاق و چرای دام خود به این منطقه کوچ می کنند.
عامل اصلی در بکر ودست نخورده ماندن دشت راق عدم وجود جاده های ماشین رو برای دسترسی به این منطقه می باشد که امیدواریم با درایت مسئولین منابع طبیعی برای حفظ گونه های گیاهی این منطقه از دسترس بشر هیچ گاه جاده ای به این منطقه کشیده نشود.

821 دشت راق کجاست ؟

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *