رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۵ اسفند ۱۴۰۲

دسرهای خوشمزه و سنتی برای سفره افطار

لینک این مطلب کپی شد!

ماه رمضان ماه مهمانی خدا نزدیک است و خانمهای خانه دار به دنبال برنامه ریزی برای رنگین کردن سفره افطار برای روزه داران خانه می باشند . یکی از خوشمزه های سفره افطار دسرها می باشند که بسیار لذت بخشند و البته که به دلیل کربوهیدراتی که دارند سریع قند بدن را تنظیم می کنند و کالری زیادی هم دارند پس در خوردن آنها زیاده روی نکنید . در این مطلب دسرهای خوشمزه و سنتی برای سفره افطار را به همراه طرز تهیه و نکات درست کردن آنها آموزش داده ایم که راحتتر درست کنید و لذت ببرید . عباداتتون مقبول درگاه حق و التماس دعا داریم.

رنگینک

رنگینک خرما از جمله دسرهای پرطرفدار ایرانی با ریشه جنوبی است. جنوبی‌ها معمولا رنگینک را در فصل زمستان به عنوان دسر به همراه چای، همراه با غذاهایی مثل سبزی پلو با ماهی یا قلیه ماهی برای گرفتن سردی ماهی و در ماه مبارک رمضان به عنوان یک دسر مقوی و سیر کننده برای سفره افطار و سحری می باشد. یکی از انواع پرطرفدار رنگینک نوع قالبی آن است که هم سر و شکل مجلسی‌تری دارد و هم بچه‌های کوچک‌تر علاقه بیشتری به خوردن آن دارند.

سفره افطار

مواد لازم برای ۴۰ عدد رنگینک قالبی مجلسی

آرد سفید قنادی یا آرد نان سنگک: ۴۰۰ گرم
روغن جامد( طعم داریا ساده) یا کره و یا ترکیب هر دو باهم: ۲۰۰ گرم
هل آسیاب شده: ۴ قاشق چایخوری سر خالی
پودر دارچین : ۱ قاشق چایخوری
پودر زنجبیل(در صورت دلخواه): ۱/۲ قاشق چایخوری
پودر قند(در صورت تمایل): چهار قاشق غذاخوری
مغز گردو: به مقدار دلخواه
رطب یا خرما: ۴۰ عدد
قالب سیلیکونی طرح دلخواه
طرز تهیه
برای درست کردن این دسر مجلسی هسته و پوست خرما رو گرفته و به جای هسته،یک چهارم مغزگردو در هر عدد خرما بگذارید. آرد را الک کنید و سپس در یک ماهیتابه مناسب بریزید. آرد را روی شعله ملایم گاز تفت دهید تا هم بوی خامی آرد گرفته شود و رنگ آن کرم مایل به طلایی شود. مراقب باشید آرد تیره نشود چون طعم تلخی پیدا می‌کند. وقتی رنگ آرد عوض شد روغن جامد یا کره و یا مخلوطی از هر دو را به آرد اضافه کنید و مرتب هم بزنید. ماهیتابه را از روی شعله گاز بردارید و اجازه دهید مخلوط آرد و روغن خنک شود.
بعد از خنک شدن به آن پودر دارچین، پودر هل، پودر زنجبیل و پودر قند را اضافه کنید و خوب هم بزنید تا یک مایه یکدست و لطیف به دست بیاید در مرحله بعد نصف مخلوط آرد سرخ شده و روغن را داخل قالب‌ها بریزید و با پشت قاشق روی آن‌ها را صاف و یکدست کنید. حالا هر عدد خرما را روی یک قالب بچینید و روی خرماها کمی دارچین بپاشید. باقی مانده آرد و روغن را در قالب‌ها بریزید و با پشت قاشق روی آن‌ها را صاف کنید. قالب‌ها را به مدت چند ساعت در یخچال بگذارید تا رنگینک کاملا شکل قالب را به خودش بگیرد. بعد از این مدت رنگینک‌ها را با احتیاط از قالب خارج کنید و در دمای محیط بگذارید تا موقع سرو سرد نباشد.
نکات مهم درست کردن رنگینک قالبی مجلسی
برای درست کردن رنگینک قالبی حتما باید از روغن جامد یا کره و یا ترکیب هر دو استفاده کنید تا وا نرود. اما برای رنگینک معمولی و سنتی روغن مایع یا ترکیب آن با کره مناسب است.
بهتر است رنگینک قالبی را در قالب سیلیکونی درست کنید. لازم نیست قالب سیلیکونی را برای رنگینک چرب کنید.
در دستور رنگینک هر چقدر اندازه قالب‌ها کوچک‌تر باشد رنگینک‌ها شیک‌تر می‌شوند.
این مقدار مواد برای دستور تهیه ۴۰ عدد رنگینک قالبی است اما بستگی به اندازه قالب شما دارد. اگر اندازه قالب‌ها کوچک‌تر باشند تعداد بیشتری رنگینک به دست می‌آید.
طرز تهیه رنگینک رول مجلسی با خرما
برای درست کردن رنگینک رولی یا رولتی به این ترتیب عمل کنید: مایه خرما را بعد از کمی سرد شدن روی یک نایلون بریزید و به صورت مربع یا مستطیل باز کنید. می‌توانید روی نایلون مقداری پودر نارگیل بپاشید و سپس خرما را روی آن پهن کنید. صیر کنید آرد تفت داده شده با روغن هم مقداری سرد شود و سپس آن را هم روی خرما بریزید. بعد گردوی خرد شده را روی حرارت کمی تفت بدهید و روی خرما و آرد تفت داده شده بپاشید. حالا به کمک نایلون خرما را رول کنید. در هر مرحله با دست خرما را خوب فشار دهید تا مواد به هم بچسبد و سپس نایلون را دور خرما بپیچید و با فشار دست به آن حالت بدهید. سپس رول را به مدت ۲ الی سه ساعت در یخچال بگذارید تا سفت شود. بعد از این مدت رول را از یخچال بیرون بیاورید و به قطر ۲ سانت برش بزنید.

 

رنگینک

حلوا هویج ارومیه

حلوا هویج ارومیه از آن دسته دسرهای سنتی مقوی و خوشمزه است که تقریبا برای تمام مناسبت‌ها مناسب است. اهالی ارومیه این حلوای خوشمزه را برای ماه رمضان، شب یلدا و چهارشنبه سوری هم درست می‌کنند. حلوا هویج ارومیه که بیشتر شبیه یک مربای فشرده و غلیظ است از جمله سوغاتی‌های مشهور استان آذربایجان غربی محسوب می‌شود و به خصوص در سحر و افطارهای ماه رمضان با چای حسابی می‌چسبد .

مواد لازم
هویج: ۵۰۰ گرم
شیره انگور: ۲ لیوان فرانسوی
شکر: ۱ و ½ لیوان فرانسوی
گردو ریز خرد شده: ۱ لیوان فرانسوی
هل سابیده شده: ۱ قاشق مرباخوری
گلاب: ۱ استکان
زعفران دم کرده غلیظ: ۳ قاشق غذاخوری (اضافه کردن زعفران اختیاری است)
طرز تهیه
برای درست کردن حلوا هویج ارومیه ابتدا هویج‌ها را بشورید، پوست بگیرید و سپس رنده کنید. هویج‌های رنده شده را در یک قابلمه مناسب بریزید سپس شکر را اضافه کنید و اجازه دهید به مدت ۳۰ دقیقه شکر و هویج با هم بمانند تا کمی آب بیندازند. بعد از این مدت قابلمه را روی شعله ملایم گاز بگذارید و به مدت یک ساعت بپزید. بعد از یک ساعت شیره انگور را اضافه کنید و مرتب هم بزنید تا شیره انگور ته نگیرد. اجازه دهید حلوا ده دقیقه دیگر روی شعله ملایم گاز بپزد. بعد از این زمان زعفران، هل سابیده شده و گردوی خرد شده را هم اضافه کنید و خوب هم بزنید. ژلاتین را با دو قاشق آب سرد مخلوط کنید و به همراه گلوکز مایع به مواد داخل قابلمه اضافه کنید. اجازه دهید روی شعله ملایم گاز اب حلوا کشیده شود و حدود ۲ قاشق غذاخوری شیره انگور در قابلمه باقی مانده باشد. در مرحله آخر گلاب را اضافه کنید. برای این‌که عطر گلاب حفظ شود بعد از یک یا دو دقیقه شعله گاز را خاموش کنید. روی حلوا هویج ارومیه‌ای را با گردو یا پسته تزیین کنید. این حلوا را با چای میل کنید.

حلوای هویج

شیربرنج مجلسی

مواد لازم برای ۲۰ نفر

برنج نیم دانه: ۳ لیوان
شیر پر چرب: ۱۴ لیتر
خامه صبحانه سبک: یک بسته
شکر: ۳ قاشق غذاخوری سر پر(اضافه کردن شکر اختیاری است)
خلال پسته: ۵ قاشق غذاخوری
خلال بادام: ۵ قاشق غذاخوری
نمک: ۱ قاشق غذاخوری
گلاب: ۱ استکان
هل آسیاب شده: ۱ قاشق غذاخوری

این مقدار مواد در دستور پخت شیربرنج برای ۲۰ نفر تدارک دیده شده است. برای تعداد بیشتر بسته به تعداد نفرات مواد را به نسبت دو یا سه برابر یا بیشتر کنید. مثلا برای طرز تهیه شیربرنج برای ۱۰۰ نفر مقدار این مواد را ۵ برابر کنید. یا برای طرز تهیه شیربرنج برای ۴ نفر مقدار این مواد را ۱/۵ کنید.
طرز تهیه
برای درست کردن شیر‌برنج خوشمزه نذری مجلسی ابتدا باید برنج‌ها را خوب بشورید و سپس به مدت یک الی دو ساعت با مقداری نمک خیس کنید. بعد از این مدت آب روی برنج را خالی کنید و دوباره دو لیوان آب اضافه کنید و اجازه دهید برنج روی شعله ملایم گاز خوب بپزد و حسابی له شود و وا برود. اگر برنج هنوز له نشده بود و دانه بود باز هم مقداری آب اضافه کنید. برنج برای شیربرنج باید له شده باشد و وا برود و آب برنج کاملا بخار شود. در نهایت باید یک برنج کاملا له و شفته داشته باشید.
در مرحله بعد شیر پر چرب و یک بسته خامه صبحانه را به برنج اضافه کنید و هم بزنید. شعله گاز را زیاد کنید و زمانی که شیر‌برنج به جوش آمد یک قاشق غذاخوری شکر (اختیاری) و یک قاشق غذاخوری هل اضافه کنید (اگر طعم هل را در غذا نمی‌پسندید آن را حذف کنید). مراقب باشید شیر‌برنج سر نمی‌رود. حالا دوباره شعله گاز را کم کنید تا شیر و برنج خوب با هم بپزند و شیربرنج حسابی جا بیفتد. بعد از اضافه کردن شیر، شیر‌برنج را مرتب باید هم بزنید که ته نگیرد.
زمانی که غلظت شیربرنج به اندازه دلخواه رسید (باید بافتی شبیه شله زرد پیدا کند) در مرحله آخر یک استکان گلاب به آن اضافه کنید. وقتی که شیربرنج کاملا جا افتاد و غلیظ شد (مثل شله زرد) نمک آن را اندازه کنید (اگر شیربرنج شیرین دوست دارید شکر آن را اندازه کنید) هم بزنید و از روی گاز بردارید. شیربرنج را زمانی که هنوز داغ است در ظرف‌های مورد نظر سرو کنید چون وقتی شیربرنج کمی سرد شود یک لایه از چربی شیر روی آن تشکیل می‌شود و برای سرو کردن ظاهر خوبی ندارد. روی شیربرنج مجلسی را با خلال پسته و بادام، کشمش یا در صورت تمایل با میوه‌هایی مثل موز تزیین کنید.
-اگر شیر برنج را ساده دوست دارید همین مراحل دستور پخت شیربرنج را طی کنید و هل، گلاب و خلال‌های پسته و بادام را حذف کنید. شیربرنج ساده را هم با نمک یا شکر می‌توانید خوش طعم کنید. طرز تهیه شیر برنج دزفولی که بسیار مشهور است به همین ترتیب است، بدون هل و گلاب و انواع خلال و فقط با نمک یا شکر در دستور پخت شیربرنج. شیربرنج عربی معمولا شکر دارد و شیرین است و از هل و گلاب در تهیه آن استفاده می‌شود.

-شیربرنج را زمانی که هنوز داغ است در ظرف‌های مورد نظر سرو کنید و اجازه دهید سرد شود یا به همان صورت میل کنید. اگر شیربرنج را بعد از سرد شدن سرو کنید شیربرنج آب می‌اندازد. اگر هم شیربرنج را سرد دوست دارید اجازه دهید در دمای اتاق خنک شود و سپس در یخچال بگذارید تا خنک شود. به این ترتیب شیربرنج آب نمی‌اندازد.
-برای درست کردن شیربرنج خوشمزه مجلسی از شب قبل خلال پسته و بادام را در شکر و گلاب یا فقط گلاب خیس کنید تا حسابی طعم بگیرند. برخی برنج را هم از شب قبل به جای آب در گلاب خیس می‌کنند.
-برای درست کردن شیربرنج خوشمزه و جا افتاده حتما از برنج مرغوب ایرانی استفاده کنید. اگر از برنج نیم دانه استفاده نمی‌کنید برای له شدن برنج به مقدار بیشتری آب نیاز دارید. اگر هم از برنج نیم دانه استفاده می‌کنید از نوع مرغوب استفاده کنید.
-اگر شیر برنج را با شکر می‌پسندید به هیچ وجه در مراحل پخت نمک به آن اضافه نکنید و برعکس اگر شیربرنج را با نمک می‌پسندید اصلا شکر به آن اضافه نکنید.
-در طرز پخت شیر برنج رژیمی خامه را حذف کنید اگر چه اضافه کردن خامه طعم شیربرنج را لذیذتر و بافت آن را کرمی و لطیف می‌کند. شیربرنج را اگر به عنوان غذایی برای دوران سرماخوردگی درست می‌کنید (به خصوص به عنوان غذایی مقوی برای افراد مبتلا به بیماری کرونا) بهتر است بدون خامه و با چربی کمتر باشد.
-اگر طعم دارچین را در شیربرنج می‌پسندید در هنگام پخت یک عدد چوب دارچین به شیربرنج اضافه کنید و بعد از پختن شیربرنج چوب دارچین را از آن خارج کنید.
-شیربرنج یک غذای بسیار مفید برای افزایش وزن کودکان و افرادی است که مشکل کمبود وزن دارند. علاوه بر این شیربرنج توان جسمی و جنسی را افزایش داده، به بهبود وضعیت خواب کمک و پوست را خوش رنگ و باز می‌کند.
-برای درست کردن شیر‌برنج خوشمزه نذری مجلسی می‌توانید از شیرعسلی هم استفاده کنید. به این ترتیب میزان شکر را با توجه به ذائقه کمتر کنید و خامه را هم حذف کنید چون شیرعسلی هم بافت خامه را دارد و هم شیرین است.
-طرز تهیه شیربرنج شمالی هم به همین ترتیب است و در دستور پخت آن نمک، برنج نیمه، گلاب و شیر استفاده می‌شود.
-شیر برنج ساده را با عسل یا مربا و نان میل کنید. شیر برنج یکی از انواع صبحانه ساده و شیک برای مهمانی و به خصوص در رژیم غذایی کودکان و افراد لاغر هم هست.

شیربرنج مجلسی

ترحلوا شیرازی ساده و دو رنگ

مواد لازم
آرد برنج: ½ پیمانه (لیوان فرانسوی دسته‌دار)
نشاسته گندم (نشاسته گل): ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آب: ۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
شیر پرچرب: ۵ لیوان فرانسوی دسته‌دار
گلاب: ½ لیوان فرانسوی دسته‌دار
پودر هل: ½ قاشق چایخوری
شکر: ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
زعفران دم کرده غلیظ: به مقدار لازم
کره یا روغن: به مقدار لازم
طرز تهیه
ابتدا باید نشاسته را با دو لیوان آب سرد حل کنید. سپس نشاسته حل شده را از صافی رد کنید تا صاف شود و ناخالصی‌های آن گرفته شود. آرد برنج را حتما الک کنید. بعد از الک کردن، آرد برنج را با آب سرد حل کنید.در یک قابلمه شکر، نشاسته حل شده و ۲ پیمانه دیگر آب را به شیر اضافه کنید و روی شعله متوسط رو به بالای گاز قرار دهید. این ترکیب را مرتب هم بزنید تا کمی خودش را بگیرد. حالا شعله گاز را کم کنید و باز هم حلوا را مرتب هم بزنید. روغن یا کره را اضافه کنید و مرتب هم زدن حلوا را ادامه بدهید تا زمانی که خط چنگال یا کفگیر روی آن محو نشود و به غلظت مناسب برسد و نشاسته کاملا پخته شود. چون از شیر پرچرب استفاده می‌کنیم لازم نیست از کره یا روغن زیادی استفاده کنید.

حالا پودر هل را در گلاب هل کنید و به حلوا اضافه کنید. مرتب حلوا را روی شعله ملایم گاز حدود ۲ الی سه دقیقه هم بزنید تا حلوا دوباره سفت شوید. مدت زمان پخت تر حلوای شیرازی حدود ۱ ساعت است پس حسابی باید وقت داشته باشید.حالا نیمی از حلوا را در یک ظرف دیگر بریزید و روی نیمی دیگر که در قابلمه باقی مانده زعفران آب کرده غلیظ کرده بریزید و خوب هم بزنید. ده الی ۱۵ دقیقه صبر کنید تا حلوای زیری که بدون رنگ است خنک شود و سپس حلوای زعفرانی را روی آن بریزید و روی آن را با پودر پسته، نارگیل را هر چیز دیگری که دوست دارید تزیین کنید. بعد از اینکه ترحلوا خنک شد روی آن را با سلفون بپوشانید و به مدت ۵ الی ۶ ساعت داخل یخچال بگذارید تا کاملا خنک و سفت شود و خودش را بگیرد تا بتوانیم آن را به صورت لوزی یا مربع برش بزنیم. این طرز تهیه ترحلوا شیرازی دو رنگ است. اگر می‌خواهید ترحلوا شیرازی ساده درست کنید روی تمام حلوا زعفران بریزید و هم بزنید و بعد از خنک شدن به همین ترتیب برش بزنید. این حلوای مجلسی خوشمزه را معمولا به صورت سرد سرو می‌کنند.
نکات ترحلوا شیرازی ساده و دو رنگ
-برخی اوقات ترحلوای شیرازی ترک می‌خورد. علت ترک خوردن ترحلوای شیرازی این است که بیش از حد پخته شده است. اگر حلوا زیاد بپزد بعد از سرد شدن ترک می‌خورد. برای اینکه ترحلوا شیرازی ترک نخورد بهترین زمان برای اطمینان از پخت آن این است که رد قاشق یا چنگال روی حلوا بیفتد و زود محو شود. به این ترتیب یک ترحلوای لطیف با بافت ژله‌ای و به قول شیرازی‌ها لرزونک خواهید داشت.
-اگر تر حلوای شیرازی شما بعد از پختن آب می‌اندازد علت آن برعکس است. یعنی مدت زمان پختن حلوا کم بوده و قبل از خط افتادن روی بافت حلوا آن را از روی گاز برداشته و سرو کرده‌اید.
-برای اینکه طعم نشاسته در حلوا خام نباشد بهتر است در تمام مدت پخت از شعله پخش کن استفاده کنید. چون نشاسته زود ته می‌گیرد و در طول مدت پخت خوب پخته نمی‌شود و خام می‌ماند.
-طرز تهیه حلوا نشاسته یا حلوای مجلسی مسقطی شیرازی را هم در اینجا بخوانید.
-طرز تهیه ترحلوا اردبیل متفاوت است و در ترکیبش یک زرده تخم مرغ هم دارد.
-طرز تهیه ترحلوای تبریزی با آرد گندم و آرد برنج است و نشاسته ندارد.
-ترحلوا یزدی مجلسی هم از ترکیب آرد سفید به همراه آرد برنج تهیه می شود و مراحلش شبیه ترحلوا شیرازی است.

ترحلوای شیرازی

دسر ترکی سوتلاچ با آرد برنج

مواد لازم برای ۴ نفر
شیر: ۱ لیتر
شکر: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
نشاسته: ۳ قاشق غذاخوری
آرد برنج: ۱ قاشق غذاخوری
زرده تخم مرغ: ۱ عدد
برنج: ۲ قاشق غذاخوری
نمک: نوک قاشق چایخوری
آب: ۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
وانیل: ۱/۳ قاشق چایخوری
طرز تهیه
فر را روشن و در دمای ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید تا داغ شود (در ادامه به شما می‌گوییم سوتلاچ را بدون فر هم چطور درست کنید). ابتدا برنج را با ۲ لیوان آب و نوک قاشق چایخوری نمک روی شعله ملایم گاز بپزید.شیر را در یک قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم گاز گرم کنید. وقتی شیر گرم شد شکر را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا شکر در شیر کاملا حل شود.
آرد برنج، نشاسته و وانیل را با هم مخلوط کنید و یک لیوان آب به آن‌ها اضافه کنید. حین اضافه کردن آب ترکیب را مرتب هم بزنید تا کاملا صاف و یکدست شود. سپس زرده تخم مرغ را از سفیده جدا کنید و به این ترکیب اضافه کنید و با چنگال یا همزن دستی خوب هم بزنید. در نهایت باید یک مایه یکدست و کرمی داشته باشید. این مایه را به قابلمه‌ای که شیر در آن است اضافه کنید. شعله گاز باید ملایم باشد و این ترکیب را باید مرتب هم بزنید که ته نگیرد.
حالا برنج پخته شده به همراه آبی که همراه آن داخل قابلمه باقی مانده به ترکیب مایه تخم مرغی و شیر اضافه کنید و باز هم بزنید. ۲ دقیقه هم زدن در این مرحله کافی است. شعله گاز را خاموش کنید و سوتلاچ را در ظرف‌های رمکین یا پیاله مناسب فر بریزید. سینی فر را از آب داغ پر کنید و در طبقه وسط فر بگذارید. ۱۰ الی ۱۵ دقیقه برای سرخ شدن روی سوتلاچ کافی است. در ۵ دقیقه پایانی گریل را روشن کنید. سوتلاچ را معمولا سرد میل می‌کنند پس بعد از خنک شدن در یخچال بگذارید تا سرد شود.

دسر ترکی سوتلاچ با برنج و خامه

مواد لازم
برنج نیم دانه: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
شکر: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آب جوش: ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
شیر: ۱ لیتر (۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار)
خامه صبحانه: ۱ قاشق غذاخوری
وانیل: ۱ قاشق مرباخوری
طرز تهیه
طرز تهیه دسر ترکی سوتلاچ با آرد برنج و برنج هر دو مرسوم است. برای تهیه شیربرنج ترکی سوتلاچ شیر را از یخچال بیرون بیاورید تا به دمای محیط برسد. برنج را چند بار با آب گرم بشورید و ابکش و سپس با ۲ لیوان آب جوش بپزید. ۳۰ دقیقه زمان برای پخت برنج کافی است. وقتی برنج خوب پخت و شفته شد، شیر را که به دمای محیط رسیده را به برنج پخته شده اضافه کنید. مدام ترکیب برنج و شیر را هم بزنید که ته نگیرد. ۴۰ دقیقه زمان کافی است تا شیر و برنج خوب بپزند و به خورد هم بروند.
سپس ۱ قاشق خامه صبحانه را اضافه کنید، حرارت را کم کنید و هم بزنید. کمی بعد شکر و وانیل را اضافه کنید، هم بزنید و گاز را خاموش کنید.
وقتی سوتلاچ خنک شد در رمکین یا پیاله مناسب فر بریزید و طبق دستور بالا در فر بگذارید تا روی آن طلایی شود. اگر فر ندارید برای تهیه سوتلاچ کافی است کاسه‌های پر شده با شیربرنج را در یک ماهیتابه بزرگ بگذارید. در ماهیتابه تا نیمه آب بریزید و روی شعله ملایم گاز قرار دهید.
روی سوتلاچ‌ها کمی شکر بریزید و با پشت یک قاشق خیلی داغ روی شکرها با آرامی فشار دهید تا شکرها کاراملی شوند. می‌توانید از فندک آشپزخانه هم استفاده کنید و چند دقیقه روی شکر نگه دارید تا روی شیربرنج ترکی کاراملی شود.

سوتلاچ

فرنی زعفرانی

مواد لازم
شیر سرد: ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
شکر: ۲ قاشق غذاخوری
آرد برنج: ۲ قاشق غذاخوری سر پر
آب: ۱/۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
شکر: ۴ قاشق غذاخوری
زعفران آب کرده غلیظ: به میزان دلخواه
گلاب: ۱ قاشق غذاخوری
عرق هل: یک قاشق غذاخوری
خامه صبحانه :یک قاشق غذاخوری
طرز تهیه
طرز تهیه فرنی زعفرانی با آرد برنج یا نشاسته ذرت هر دو مرسوم و لذیذ و خوشمزه است. در نحوه پخت فرنی با آرد برنج شیر سرد را در قابلمه بریزید و روی شعله ملایم گاز قرار دهید. ابتدا شکر را اضافه کنید و کمی هم بزنید، آرد برنج را کم‌کم اضافه کنید و همزمان آرام آرام هم بزنید تا آرد گوله گوله نشود. به هم زدن مخلوط شکر، شیر و آرد برنج آن‌قدر ادامه بدهید تا کمی غلیظ شود.
حالا گلاب و عرق هل را اضافه کنید و باز هم مرتب هم بزنید. در مرحله بعد زعفران آب کرده را اضافه کنید. زمانی که فرنی به غلظت دلخواه‌تان رسید شعله را خاموش کنید. برای این‌که این دسر طعم بهتری به خودش بگیرد می‌توانید در پایان پخت به دلخواه یک قاشق غذاخوری خامه پاستوریزه به آن اضافه کنید.
نکات پخت فرنی با آرد برنج
-در دستور پخت فرنی خوشمزه آمده است در صورتی که می‌خواهید فرنی را کمی رسمی‌تر و مجلسی‌تر سرو کنید زمانی که آن را از روی شعله گاز برمی‌دارید بلافاصله در قالب‌های مورد نظرتان بریزید.
-اضافه کردن زعفران در هر دو دستور پخت فرنی با آرد ذرت یا نشاسته و یا آرد برنج سلیقه‌ای است، در صورتی که دوست ندارید می‌توانید آن را حذف کنید.
– کمی صبر کنید تا فرنی زعفرانی مجلسی مقداری ولرم شود و سپس آن را در ظرف‌های مورد نظرتان بریزید. بهتر است این دسر را سرد سرو کنید. برای این‌که فرنی آب نیندازد اجازه بدهید در دمای اتاق خنک شود.
– اگر دلتان می‌خواهد با یک دسر کم شیرین و گرم افطار کنید می‌توانید دستور پخت فرنی ساده و خوشمزه را امتحان و یک پیش غذای گرم میل کنید.
-فرنی زعفرانی مجلسی را می‌توانید با خلال انواع مغزها مثل خلال پسته و خلال بادام تزیین کنید.

دسر رمضان

فرنی زعفرانی مجلسی با نشاسته ذرت و شیر

مواد لازم
شیر: سرد ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
شکر: ۲ قاشق غذاخوری
نشاسته ذرت: ۲ قاشق غذاخوری
گلاب پودر وانیل یا عرق هل: به میزان دلخواه
زعفران آب کرده غلیظ: به میزان دلخواه
پودر شکلات یا شکلات آب شده در صورت تمایل: یک قاشق مرباخوری
طرز تهیه

برای تهیه فرنی مجلسی زعفرانی با نشاسته ذرت و شیر گاو یا همان شیر پاستوریزه ابتدا باید به صورت جداگانه شیر سرد را در یک قابلمه بریزید و روی شعله ملایم گاز کمی گرم کنید، سپس شکر و نشاسته ذرت را به شیر اضافه کنید و به طور مرتب هم بزنید. باید مخلوط فوق را مرتب هم بزنید تا گوله نشود و به کف قابلمه نچسبد. زمانی که مایه به غلظت دلخواه‌تان رسید، خامه، گلاب، پودر وانیل، عرق هل، زعفران، پودر شکلات یا هر افزودنی که می‌پسندید را به آن اضافه کنید.
اگر می‌خواهید فرنی را مجلسی سرو کنید زمانی که ولرم شد آن را در قالب‌های سیلیکونی بریزید و به مدت ۲ ساعت در یخچال بگذارید تا فرنی خوب خودش را بگیرد. سپس فرنی را از یخچال بیرون بیاورید و در ظرف مناسب به آرامی برگردانید. فرنی معمولا زمانی که در یخچال قرار می‌گیرد به اصطلاح آب می‌اندازد. اما برای سرو قالبی فرنی باید آن را در یخچال بگذارید و بعد از سرو کردن بلافاصله مصرف کنید. یادتان باشد قالب را چرب نکنید چون فرنی را خراب می‌کند. در صورت تمایل می‌توانید در زمان میل کردن این دسر مقداری شکلات آب شده به آن اضافه کنید.

دسر رمضان

معجون تقویت سیستم ایمنی بدن

این معجون را برای تقویت سیستم ایمنی بدن و احساس سیری در ماه رمضان بخورید
مواد لازم
دانه چیا: ۱ قاشق غذاخوری
شیر: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار (هر نوع شیری که می‌پسندید مثل شیربادام، شیر پاستوریزه معمولی، شیر نارگیل، شیر سویا و …)
کره بادام زمینی بدون شکر، نمک و گلوتن: ۱ قاشق غذاخوری
گردو: ۳ عدد
کنجد: ۱ قاشق غذاخوری
دارچین: ½ قاشق چایخوری (یا پودر کاکائو تلخ)
عسل: ۱ قاشق مرباخوری
موز یخ زده: ۲ عدد
خرما: ۵ عدد
طرز تهیه
طرز تهیه این معجون برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار ساده است. این معجون ویتامینه یکی از انواع معجون با شیر است. برای درست کردن آن موز را چند ساعت در فریزر بگذارید تا یخ بزند. هسته‌های خرما یا رطب را جدا کنید. سپس تمام مواد را در غذاساز بریزید و به مدت ۳۰ الی ۶۰ ثانیه میکس کنید. موقع سرو این معجون آن را با انواع مغزها و آجیل می‌توانید میل کنید.
-دانه چیا که پایه اصلی این معجون برای تقویت سیستم ایمنی بدن است سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است که برای تقویت و سلامت قلب بسیار مفید است.
-دانه چیا سرشار از آنتی‌اکسیدان است. جذب آنتی‌اکسیدان از طریق خوردن مواد غذایی هم آثار ضد پیری دارد و هم خطر ابتلا به انواع سرطان را کاهش می‌دهد. علاوه بر این مواد آنتی‌اکسیدان بدن را در برابر آسیب پذیری و التهاب نسبت به عفونت انواع ویروس‌ها و التهاب ناشی از آن‌ها ایمن می‌کند.
– دانه چیا سرشار از فیبر است که هم برای سلامت دستگاه بدن بسیار مفید است و هم ساعت‌ها شما را سیر نگه می‌دارد.
-دانه چیا به خاطر فیبر فراوانی که دارد علائم بیماری دیابت نوع ۲ را بهبود می‌بخشد و سوخت و ساز بدن را تقویت می‌کند و یک چربی‌سوز فوق‌العاده برای لاغری و کاهش وزن است. اگر رژیم لاغری کم کربوهیدرات مثل رژیم اتکینز یا رژیم کتوژنیک دارید دانه چیا را در برنامه غذایی روزانه خود جای دهید.
-معجون تقویت سیستم ایمنی بدن با این ترکیب به شما احساس سیری فوق‌العاده می‌بخشد و در عین حال زود هضم است. بهتر است این معجون را در وعده سحری میل کنید هر چند برای وعده افطاری هم مناسب است.
-در ترکیب این معجون شیر و کنجد داریم که برای تقویت استخوان‌ها و دندان‌ها بسیار مفید است، این در حالی است که دانه چیا سرشار از کلسیم است و دو قاشق غذاخوری دانه چیا ۱۸% کلسیم روزانه مورد نیاز بدن را تامین می‌کند.

دسر رمضان

دیگچه مشهدی ساده و دو رنگ

دسر رمضان

مواد لازم برای ۶ نفر
برنج نیم دانه ایرانی: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
گلاب: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
شیر: ۲ کیلوگرم
شکر: ۱ و ½ لیوان فرانسوی دسته‌دار
کره: ۲ قاشق غذاخوری
آب: ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
خامه صبحانه: ½ از یک بسته
زعفران دم کرده غلیظ: به مقدار دلخواه
هل: ۱ قاشق چایخوری
طرز تهیه
طرز تهیه دیگچه مشهدی در واقع به نوعی شبیه شیربرنج است با این تفاوت که غلظت دیگچه از شیربرنج بیشتر است. برخی به دیگچه زعفران هم استفاده می‌کنند یا آن را به صورت دو رنگ زعفرانی و سفید درست می‌کنند که در مجموع سلیقه‌ای است. برای درست کردن دیگچه مشهدی ابتدا برنج را به مدت ۲ الی سه ساعت خیس کنید. سپس برنج را با ۲ یا سه لیوان آب و بدون روغن و نمک بپزید. آب برنج کاملا باید کشیده شود پس درب قابلمه را باز بگذارید. سپس نیمی از شیر را به برنج پخته شده اضافه کنید و باز هم اجازه دهید برنج با شیر خوب بپزد و شیر کاملا به خورد برنج برود. برنج باید کاملا شفته شود. وقتی شیر کاملا به خورد برنج رفت باقی مانده شیر را هم اضافه کنید و صبر کنید شیر به خورد برنج برود. هر چه مقدار شیر بیشتر باشد بهتر است چون در پایان بافت دیگچه ژله‌ای و لرزان می‌شود.
حالا شکر را اضافه کنید و حسابی برنج هم بزنید تا روی شعله ملایم گاز شکر با برنج مخلوط شود. حالا زعفران، هل و گلاب را هم اضافه کنید و دوباره هم بزنید. زعفران باید غلیظ باشد. اگر عطر گلاب را هم نمی‌پسندید می‌توانید آن را حذف کنید. مرحله آخر نوبت اضافه کردن کره و خامه است. باز هم برنج را داخل قابلمه هم بزنید تا کره و خامه به خوردش بروند. در این مدت مدام دیگچه را هم بزنید که ته نگیزد. مقدار سفتی یا شلی دیگچه سلیقه‌ای است ولی وقتی دیگچه به غلظتی شبیه شیربرنج رسید، روی شعله بسیار ملایم گاز به مدت ۳۰ دقیقه دیگچه را دم کنید.
بعد از پخت دیگچه در یک سینی متوسط یا یک ظرف مناسب با عمق مناسب مواد را بریزید و به مدت ۱۲ ساعت (شب تا صبح) در دمای اتاق نگهدارید تا دیگچه خنک شود و خودش را بگیرد. بعد از خنک شدن دیگچه آن را با یک چاقوی تیز برش بزنید و در صورت تمایل روی آن را با دارچین، پودر نارگیل، مغز پسته، گل محمدی، مغز بادام و … تزیین و سرو کنید. یک روش دیگر هم این است که دیگچه را بعد از دم کشیدن در قالب‌ یا کاسه‌های کوچک بریزید و اجازه دهید در همان قالب یا پیاله سرد شود. قبل از ریختن دیگچه کف قالب را چرب کنید.
طرز تهیه دیگچه مشهدی دو رنگ
در طرز تهیه دیگچه مشهدی دو رنگ باید دیگچه را قبل از اضافه کردن زعفران در دو قابلمه جداگانه نصف کنید، روی نیمی زعفران بریزید و نیمی دیگر را سفید نگه دارید. بعد از آماده شدن به صورت دلخواه دو رنگ را در قالب یا پیاله بریزید. یک روش دیگر هم این است که هر دو رنگ را در یک قابلمه دم کنید. مقداری از مواد دیگچه را جدا کنید و با زعفران مخلوط کنید و دوباره روی باقی‌مانده دیگچه در قابلمه بریزید و آن را دم کنید.

دسر رمضان

حلوا بوتیکی زنجبیلی و گردویی

حلوا بوتیکی با طعم‌های مختلف پخته و سرو می‌شود از حلوا بوتیکی با طعم زنجبیل و گردو گرفته تا حلوا بوتیکی با طعم فندق و شکلات یا پسته.
مواد لازم
آرد سفید: ۱ لیوان
کره: ۸۰ گرم
پودر قند: ¾ لیوان
پودر زنجبیل: ۲ قاشق غذاخوری
گردوی آسیاب شده: ۶۰ گرم
هل پودر شده: ۲ قاشق غذاخوری
طرز تهیه
برای درست کردن حلوا بوتیکی با طعم زنجبیل و گردو ابتدا آرد را الک کنید و سپس در یک تابه تفت دهید تا طعم خامی آن گرفته شود. شعله گاز باید بسیار ملایم باشد و آرد به رنگ کرم روشن دربیاید و نسوزد. بعد از تفت دادن و تغییر رنگ آرد، کره را به آن اضافه کنید. وقتی که کره آب شد و کره و آرد را با هم مخلوط کردید تابه را از روی گاز بردارید.
در مرحله بعد گردو پودر شده، پودر زنجبیل و هل پودر شده را به ترکیب آرد و کره اضافه کنید. لازم نیست در این مرحله حلوا روی شعله گاز باشد. وقتی حلوا کمی از داغی افتاد (در حدی که دست را نسوزاند) پودر قند را روی حلوا الک کنید. بهتر است این کار را در دو مرحله انجام دهید و خوب هم بزنید. حلوا باید هنوز گرم باشد که آن را در یک ظرف مستطیل شکل بریزید، به ته قاشق یا کفگیر صاف کنید و به قالب‌هایی با ضخامت یک سانتی‌متر به اشکال دلخواه برش بزنید. این حلوا را در قالب‌ سیلیکونی حلوا بوتیکی که کمی با روغن یا کره آب شده چرب شده‌اند هم می‌توانید بریزید و به مدت چند ساعت در یخچال قرار دهید. سپس قالب را برگردانید.
طرز تهیه حلوا بوتیکی با طعم فندق و شکلات برای ماه رمضان
مواد لازم
آرد سفید: ۱۰۰ گرم
فندق آسیاب شده: ۱ پیمانه
کره: ۹۰ گرم
پودر قند: ۱۰۰ گرم
شکلات تلخ: به میزان لازم
درست کردن حلوای بوتیکی با طعم فندق و شکلات کار چندان سختی نیست. برای این کار باید از فندق آماده و بو داده استفاده کنید. پوست فندق‌ها را بگیرید و در آسیاب پودر کنید. آرد را هم الک کنید و تفت دهید و به آن کره اضافه کنید. باز هم زمانی که حلوا کمی از داغی‌اش کاسته شد پودر قند را به حلوا اضافه کنید و هم بزنید و پودر قند را هم روی حلوا الک کنید. شکلات تلخ را به روش بن ماری که در این مقاله آموزش داده شده است، آب کنید. با یک برس کوچک دیواره و کف قالب سلیکونی را با شکلات چرب کنید. قالب‌های سیلیکونی را داخل یخچال بگذارید تا شکلات خوب ببندد و سفت شود. قالب‌ها را یک بار از یخچال بیرون بیاورید، دوباره با برس روی یک لایه شکلات، یک لایه دیگر شکلات بزنید و دوباره در یخچال بگذارید تا بسته شود. حلوای فندقی را داخل این قالب‌های شکلات اندود بریزید و به مدت یک ساعت داخل فریزر بگذارید. این کار باعث می‌شود حلوا بوتیکی شکلاتی با ته شکلات به راحتی از قالب جدا شود. برای داشتن حلوا بوتیکی نارگیلی در پایان مقداری پودر نارگیل روی حلواها بپاشید.

دسر رمضان

شله زرد

مواد لازم
مقدار موادی که در اینجا برای شما می‌گوییم برای طرز تهیه شله زرد نذری مجلسی برای ۵۰ نفر است. شما برای تهیه شله‌ زرد زعفرانی مجلسی به تعداد بیشتر می‌توانید این مواد را به نسبت تعداد نفرات چند برابر کنید یا برای نفرات کمتر مقدار را کمتر کنید.
برنج مرغوب ترجیحا نیم دانه و خرد: ۱۰ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آب: ۵۰ لیوان فرانسوی دسته‌دار
شکر: ۲۰ لیوان فرانسوی دسته‌دار
خلال بادام: ۲ و نیم لیوان فرانسوی دسته‌دار
کره: به مقدار دلخواه
زعفرام آسیاب و دم شده: ۵ لیوان فرانسوی دسته‌دار
پودر هل: ۳ قاشق چایخوری
گلاب: ۵ لیوان فرانسوی
خلال پسته، خلال بادام و دارچین برای تزیین به مقدار دلخواه
نکته: طرز تهیه شله زرد نذری مجلسی برای ۵۰ نفر یا برای ۲ نفر یا ۱۰ نفر، ۱۵ نفر، ۳۰ نفر، یا ۷۰ نفر یا حتی ۲۰۰ نفر به همین ترتیب است اما باید به تعداد نفرات مواد را چند برابر کنید. مثلا برای درست کردن شله زرد برای ۱۰ نفر مقدار همین مواد را به ۱/۵ تبدیل کنید یا برای ۲۰۰ نفر این مقدار مواد را ۴ برابر کنید.
طرز تهیه
برنج را بشورید و از شب قبل خیس کنید. برنج را داخل قابلمه بریزید و شش فنجان آب روی آن بریزید. بعد از به جوش آمدن آب و برنج حرارت را کم کنید تا برنج به آرامی بپزد. برنج باید کاملا بپزد و وا برود و به اصطلاح شفته شود.
بعد از حدود یک‌ ساعت شکر را اضافه کنید. سپس کره و نصف مقدار زغفران را اضافه می‌کنیم. شعله گاز باید بسیار ملایم باشد و شله‌ زرد تا مرتب هم بزنید تا ته نگیرد. مقدار آب شله زرد بستگی به نوع برنج دارد اگر مقدار آب کم بود می توانید به برنج آب اضافه کنید و اگر مقدار آب شله زرد زیاد بود صبر کنید تا آب شله زرد به خوبی بخار شود. اما یادتان باشد تا قبل از اضافه کردن شکر به برنج به آن آب اضافه نکنید. شکر آب می‌اندازد.
کل زمان لازم برای پخت شله‌زرد ۲ تا سه ساعت است. زمانی که شله‌زرد به غلظت دلخواه‌تان رسید هل، بقیه زعفران، گلاب و خلال بادام را اضافه کنید.
در اواسط پخت شله زرد و زمانی که می‌خواهید شکر را اضافه کنید، بقیه زعفران دم کرده را به شله‌زرد اضافه کنید، تمام زعفران را در این مرحله اضافه نکنید و کمی برای مرحله پایانی باقی بگذارید. بعد از این‌که شله‌ زرد چند جوش زد و مقداری غلیظ‌‌تر شد در مرحله آخر گلاب و مقدار باقی مانده زعفران را به شله‌زرد اضافه کنید. تزیین شله زرد مجلسی نذری معمولا با دارچین، خلال پسته، خلال بادام و جملات و تصاویر مذهبی است که عطر و طعم خوشمزه آن را چندین برابر می‌کند.
نکته مهم در طرز تهیه شله زرد نذری
بهترین هل برای شله‌زرد هل سفید است که مخصوص شیرینی‌پزی است. هل را بکوبید و به روش بن‌ماری و به صورت غیر‌مستقیم و با بخار آب دم کنید. روش کار به این صورت است که در یک ظرف گود مقداری آب بریزید و آب را به دمای جوش برسانید. در یک ظرف کوچک‌تر و نکشن هل‌های کوبیده شده را با مقدار کمی آب بریزید و روی ظرف بزرگ‌تر آبش به جوش آمده قرار دهید. وقتی که آب ظرف بزرگ‌تر به جوش آمد و بخار کرد، بخار این آب سبب می‌شود که هل در آب تقطیر شود و آب بوی خوش هل را به خودش بگیرد. آب هل را صاف کنید و به شله‌زرد اضافه کنید.
فوت و فن طرز پخت اصولی شله زرد نذری مجلسی زعفرانی
-در روش درست کردن شله زرد خوشمزه یادتان باشد شکر را حتما بعد از پختن برنج اضافه کنید.
-در روش درست کردن شله‌ زرد خوشمزه زعفرانی مجلسی به مقدار زیاد نسبت‌ها به این ترتیب زیاد می‌شوند: مقدار شکر دو برابر برنج می‌شود و مقدار آب پنج برابر برنج. هر مقداری که می‌خواهید شله‌زرد درست کنید این نسبت‌ها را به یاد داشته باشید و رعایت کنید.
-در طرز پخت اصولی شله‌زرد زعفرانی مجلسی برخی از برنج نیم‌دانه و بعضی هم ترجیح می‌دهند از برنج کامل استفاده کنند. در هر صورت برنج شما باید مرغوب و ایرانی باشد. اگر قصد دارید از برنج کامل استفاده کنید حتما از ۲۴ ساعت قبل باید برنج را بخیسانید و سپس آن‌ها را روی یک پارچه تمیز پهن کنید و به مدت ۱۲ ساعت در معرض آفتاب قرار دهید تا برنج‌ها خشک شوند. وقتی که برنج‌ها کاملا خشک شد با کف دست برنج‌ها را بسابید و خرد کنید. سپس آب و بخشی از زعفران آب را روی برنج‌هایی که با دست سابیده و خرد کرده‌اید بریزید.
– یادتان باشد اگر قصد دارید از دانه برنج برای پختن شله‌زرد استفاده کنید زمان پخت آن برای شله‌زرد زیاد می‌شود و برنج‌ها از وسط نصف می‌شوند و ظاهر خوبی به شله‌زرد نمی‌دهند.
-طرز تهیه شله زرد با آرد برنج هم مرسوم است اما روش درست کردن شله زرد خوشمزه مجلسی با برنج نیم دانه مرسوم‌تر است.
-برای تزیین ساده شله زرد از خلال پسته و بادام و دارچین یا مقداری پودر نارگیل و گل محمدی پودر شده یا درسته استفاده کنید.
-طرز تهیه شله زرد فوری هم جالب است. شله زرد فوری را می‌توانید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای و هایپرمارکت‌ها تهیه کنید و طبق دستور روی بسته آن را در عرض ۲۰ یا ۳۰ دقیقه آماده کنید.

شله زرد

زولبیا بامیه قنادی در خانه

مواد لازم برای شهد زولبیا بامیه
آب: ½ یک لیوان فرانسوی
شکر: ۲ و ½ لیوان فرانسوی
زعفران دم کرده غلیظ: به مقدار دلخواه
آبلیمو: ۱ قاشق غذاخوری
گلوکز مایع یا شربت ذرت: ۲ قاشق غذاخوری
گلاب: ¼ لیوان فرانسوی
طرز تهیه شهد زولبیا بامیه
برای درست کردن شهد این شیرینی ابتدا آب و گلاب را در یک قابلمه بریزید و روی شعله ملایم گاز به جوش بیاورید. زمانی که ترکیب آب و گلاب به جوش آمد زعفران و آبلیمو را اضافه کنید و هم بزنید. سپس شکر را اضافه کنید. شکر را هم نزنید، اجازه دهید کمی ته نشین شود و کمی خود به خود حل شود. سپس با کفگیر چوبی شکر را هم بزنید. گلوکز مایع را هم اضافه کنید و هم بزنید. زیر شعله گاز را خاموش کنید و اجازه دهید شهد حسابی سرد شود و به غلظت خوبی برسد. همین مقدار مواد را برای تهیه شهد زولبیا هم به کار ببرید.
طرز تهیه بامیه قنادی
مواد لازم
آرد قنادی: یک لیوان فرانسوی سر پر
کره یا روغن جامد: ۴۰ گرم
تخم مرغ: ۲ عدد
شکر: ۲ قاشق غذاخوری
روغن مایع برای سرخ کردن: به مقدار لازم
ماسوره پارچه‌ای
طرز تهیه
پخت زولبیا بامیه در منزل کار سختی نیست. برای درست کردن بامیه به روش قنادی‌ها ابتدا آب و کره را در یک قابلمه بریزید و اجازه دهید روی شعله ملایم گاز به دمای جوش برسد. وقتی آب و کره به جوش آمد شکر و آرد را اضافه کنید. این کار را به صورت تدریجی انجام ندهید و خیلی سریع شکر و آرد را اضافه کنید. بلافاصله این ترکیب را به صورت هم بزنید تا یک مایه خمیری وسط قابلمه درست شود.
اجازه دهید خمیر به دست آمده سرد شود. در مرحله بعد تخم مرغ‌ها را یکی یکی اضافه کنید و بعد از اضافه کردن هر تخم مرغ با همزن برقی، مایه را هم بزنید. خمیری که به دست می‌آید باید حتما چسبناک باشد و از هم نپاشد. اگر خمیر چسبناک نبود نصف یک عدد تخم مرغ دیگر را هم به خمیر اضافه کنید و با همزن بزنید.
خمیر را در قیف ماسوره پارچه‌ای بریزید. در یک قابلمه مقداری روغن بریزید. مقدار روغن باید به حدی باشد که بامیه‌ها در آن غوطه‌ور شوند. روغن را داغ نکنید. ابتدا بامیه‌ها را از داخل ماسوره با قیچی چرب شده یکی یکی برش بزنید و داخل روغن بریزید و سپس روغن را داغ کنید. بامیه‌ها را در روغنی با حرارت متوسط سرخ کنید تا بامیه‌ها مغزپخت شوند.
بعد از سرخ شدن و طلایی شدن سطح بامیه‌ها آن‌ها را در شهدی که در دمای محیط سرد شده بریزید. شهد نباید در یخچال سرد شود. بامیه‌ها باید ۲ الی سه دقیقه در شهد بمانند و سپس از آن خارج شوند تا نرم و خمیری نشوند.
طرز تهیه زولبیا قنادی
مواد لازم
نشاسته گل: ۱۲۰ گرم
ماست همزده پرچرب: ۱۲۰ گرم
گلاب: ۱ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده غلیظ: ۲ قاشق غذاخوری
روغن مایع: ۱ قاشق غذاخوری
آرد سفید: ۲ قاشق غذاخوری
بیکینگ پودر: ½ قاشق چایخوری
روغن مایع برای سرخ کردن: به مقدار کافی
طرز تهیه
برای درست کردن زولبیا قنادی در خانه ابتدا نشاسته و ماست را با هم مخلوط کنید. مایه‌ای که به دست می‌آید باید هموار و لطیف و یکدست باشد. حالا گلاب، زعفران دم کرده غلیظ، روغن مایع و آرد را به این مایه اضافه کنید و حدود ۵ دقیقه با همزن برقی بزنید تا تمام مواد خوب با هم ترکیب شوند. در همان حین بیکینگ پودر را هم اضافه کنید. این مایه باید حدود ۳ الی چهار ساعت استراحت کند پس روی ظرف را با سلفون بپوشانید و در یک جای گرم (دمای محیط آشپزخانه مناسب است) بگذارید.
در یک قابلمه روغن مایع بریزید و اجازه دهید روغن حسابی داغ شود. مایه زولبیا را در قیف مخصوص زولبیا (از مغازه فروش لوازم قنادی تهیه کنید) بریزید و سپس زولبیاها را از داخل قیف به اندازه دلخواه دربیاورید و در روغن داغ بریزید و برای این‌که زولبیاها خوشرنگ و طلایی شوند روی شعله ملایم گاز سرخ کنید. بلافاصله بعد از بیرون آوردن زولبیا از روغن داغ آن را در شهد گرم قرار دهید. سه الی چهار ثانیه صبر کنید تا زولبیا طعم بگیرد و سپس در یک توری یا آبکش قرار دهید تا شهد اضافی گرفته شود سپس در ظرف مورد نظر بچینید.
نکات طرز تهیه زولبیا بامیه
-مایه به دست آمده برای زولبیا باید به غلظت ماست باشد یعنی نه خیلی رقیق و نه خیلی غلیظ. اگر مایه سفت بود کمی آب به آن اضافه کنید. مراقب باشید آب زیاد اضافه نکنید چون مایه زولبیا بعد از استراحت رقیق‌تر می‌شود.
-روغن بامیه برخلاف روغن زولبیا نباید داغ باشد. بامیه‌ها را در روغن سرد بریزید و سپس شعله زیر قابلمه را روشن کنید تا روغن به حد متوسط داغ شود و بامیه‌ها مغزپخت شوند.
-شهدی که برای بامیه استفاده می‌کند باید در دمای محیط سرد سرد شده باشد. اما شهد مورد استفاده برای زولبیا باید گرم باشد و بلافاصله زولبیا را بعد از بیرون آوردن از قابلمه در شهد گرم قرار دهید. اگر شهد زولبیا خیلی داغ باشد زولبیاها شکرک می‌زنند.
-زولبیاها و بامیه‌ها را بعد از بیرون آوردن از شهد روی هم نگذارید چون خمیر می‌شوند. بهتر است در یک سینی بزرگ دانه دانه زولبیا و بامیه‌ها را بچینید و روی هم تلنبار نکنید.
-غلظت شهد باید به اندازه عسل باشد یعنی غلیظ و کشدار، تا زولبیا و بامیه‌ها خمیر و نرم نشوند.
-اگز همزن برقی ندارید خمیر مایه بامیه را با دست خوب ورز بدهید.
– وقتی بامیه‌ها را می‌بُرید سر قیچی را با روغن چرب کنید تا خمیر بامیه به قیچی نچسبد.

زولبیا بامیه

کاچی زعفرانی با آرد سفید یا سنگک

کاچی تبریزی بسیار مشهور است و تبریزی‌ها به این دسر لذیذ و مقوی «قویماق» می‌گویند، اهالی ارومیه به آن «دوشاب» می‌گویند و کرمانی‌ها هم از ۴ مغز برای افزایش قوت این دسر خوشمزه استفاده می‌کنند، بعضی‌ها شکر می‌ریزند و در برخی مناطق طرز تهیه کاچی با اضافه کردن کمی نمک و زردچوبه هم مرسوم است. با این‌همه در مجموع مواد تشکیل دهنده این دسر قدیمی و سنتی صرف‌نظر از اسامی مختلف با کمی اضافه و کم کردن مواد تشکیل کننده‌اش در مناطق مختلف ایران شبیه به هم است.
مواد لازم
آرد سفید شیرینی‌پزی (آرد نان لوش یا آرد سنگک): ۳ قاشق غذاخوری سر پُر
آب جوش: ۳ لیوان
روغن حیوانی: سه قاشق غذاخوری (منظور روغن گاوی یا گوسفندی است، اگر بوی روغن گوسفندی را نمی‌پسندید از روغن گاوی استفاده کنید، اما روغن حیوانی را حذف نکنید چون به خصوص برای زنان زائو و افراد کم بنیه، یک روغن مقوی است)
نبات زعفرانی چوبی: ۳ عدد
زنجبیل، دارچین و زردچوبه: ¼ قاشق چایخوری
زعفران ساییده شده: ¼ قاشق چایخوری
این مقدار مواد برای یک کاسه کاچی است، به تعداد کاسه‌هایی که می‌خواهید کاچی درست کنید مواد را دو یا سه برابر کنید.
طرز تهیه
طرز تهیه کاچی زعفرانی مجلسی با آرد سفید علیرغم اسم پیچیده‌اش بسیار ساده است. باید از یک ظرف تفلون یا هر ظرف دیگری که نچسب است استفاده کنید. بهتر است ته ظرف‌تان ضخیم باشد تا کاچی نسوزد و خوب مغز‌پخت شود. ابتدا ۳ لیوان آب را به جوش بیاورید و سپس نبات کوبیده شده و زعفران ساییده شده را به آن اضافه کنید و هم بزنید. شربت را روی شعله گاز خیلی ملایم نگه دارید تا هم کم‌کم قوام پیدا کند و هم آب از جوش نیفتد.
در یک قابلمه دیگر روغن را بریزید و وقتی که روغن داغ شد آرد را کم کم اضافه کنید. یادتان باشد این میزان آرد برای یک کاسه از این دسر بعد از الک شدن آرد است. روی شعله ملایم گاز آرد و روغن را با حوصله و به آرامی تفت دهید تا رنگ آرد کرم مایل به قهوه‌ای شود. اگر می‌خواهید رنگ این دسر روشن‌تر شود آرد را کمتر تفت بدهید. حالا زردچوبه را اضافه کنید و کمی دیگر تفت دهید تا بوی خامی زردچوبه گرفته شود.
در این مرحله باید ترکیب آب و نبات و زعفرون را به آرد تفت خورده اضافه کنید. آب را در دو مرحله اضافه کنید. و در حین اضافه کردن آب مدام ترکیب را هم بزنید تا آرد گوله نشود و لطیف و یکدست باقی بماند. حالا زنجبیل را اضافه کنید. درب قابلمه را بگذارید تا روی شعله ملایم گاز خوب بپزد و روغن بیندازد. دارچین را زمانی اضافه کنید که کاچی روغن انداخته باشد. در واقع دارچین را روی این دسر مقوی و خوشمزه بپاشید. اگر دوست دارید می‌توانید کمی شکر هم روی آن بپاشید و با خلال پسته و بادام تزیین کنید.

دسر رمضان

گوشفیل خانگی

مواد لازم
زرده تخم مرغ: ۱ عدد درشت
آرد سفید: ۱۵۰ گرم یا بیشتر
ماست: ۲ قاشق غذاخوری
شیر: ۱/۳ لیوان
کره نرم شده در دمای محیط: ۵۰ گرم
بیکینگ پودر: ۱ قاشق چایخوری
وانیل: ½ قاشق چایخوری
روغن مایع: برای سرخ کردن به مقدار لازم
مواد لازم برای شربت بار گوشفیل
آب: ۲۰۰ سی سی (۴/۵ لیوان فرانسوی دسته‌دار)
شکر: ۳۵۰ گرم
گلوکز: ۱۰۰ گرم
نمک میوه: ½ قاشق چایخوری (از لوازم فروش لوازم قنادی بخرید)
گلاب: ۱ قاشق غذاخوری
زعفران: ½ قاشق چایخوری
طرز تهیه
واقعیت این است که دستور پخت زولبیا و بامیه و گوش فیل تقریبا یکی و بسیار شبیه یکدیگر است. ابتدا زرده تخم مرغ را از سفیده با دقت جدا کنید و در یک کاسه بزرگ ترجیحا استیل با وانیل، شیر و کره نرم شده مخلوط کنید. ترکیب فوق را با همزن دستی آنقدر هم بزنید تا یک حالت کرمی رنگ پیدا کند. سپس ماست را اضافه کنید و باز با همزن دستی هم بزنید. بعد از آن روغن و بیکینگ پودر را اضافه کنید و باز هم با همزن دستی خوب هم بزنید.
در این مرحله آرد را اضافه کنید و این بار با دست خوب هم بزنید و ورز بدهید. اگر مقدار بیشتری آرد نیاز بود آن را اضافه کنید. وقتی که خمیر یکدستی درست شد آن را یکجا جمع کنید و روی همان ظرف را با سلفون یا پارچه تمیزی بپوشانید و به مدت دو ساعت در دمای محیط استراحت بدهید.
بعد از دو ساعت خمیر را روی سطح کارتان با وردنه پهن کنید. ضخامت خمیر باید نازک و به اندازه ۱ میلی‌متر باشد. سپس خمیر را به صورت لوزی با یک چاقوی تیز یا رول‌بر برش بزنید. می‌توانید با قالب گرد یا ماه و ستاره گوش‌ فیل‌ها را قالب بزنید یا دو طرف لوزی را کمی لای دو انگشت فشار دهید تا جمع شود.
در یک ماهیتابه گود مقداری روغن بریزید (مقدار روغن کم نباشد چون در این صورت گوشفیل روغن بیشتری به خودش جذب می‌کند). وقتی روغن داغ شد روی شعله متوسط گاز گوش فیل‌های برش زده به صورت لوزی را سرخ کنید. گوشفیل‌ها سرخ شده را در یک آبکش بریزید تا روغن اضافی آن‌ها گرفته شود.
طرز تهیه شربت بار گوشفیل
شکر، آب و گلوکز را در یک قابلمه مناسب بریزید و روی حرارت ملایم گاز گرم کنید. وقتی شکر شروع به حل شدن کرد، نمک میوه را هم اضافه کنید. بعد از حل شدن شکر و گلوکز نوبت اضافه کردن زعفران و گلاب است. شعله گاز را زیاد کنید تا شربت به مدت ۱۵ دقیقه قل بخورد و با حرارت ملایم کاملا بپزد و قوام بیاید. وقتی شربت آماده شد اجازه دهید دمای آن ولرم شود و سپس گوشفیل‌ها را در آن غوطه‌ور کنید. ۲ الی سه دقیقه صبر کنید و بعد از آغشته شدن گوشفیل به شربت بار، آن‌ها را در آبکش بگذارید تا شهد اضافی گرفته شود.
اصفهانی‌ها گوشفیل را با دوغ میل می‌کنند. ترکیبی که شاید در نگاه اول عجیب به نظر برسد چون ما معمولا عادت داریم شیرینی‌جات را با چای و قهوه یا ترکیباتی مثل بستنی و خامه و … سرو کنیم. اگر شما هم تجربه طرز پخت گوش فیل و یا خوردن گوشفیل با دوغ را دارید از این تجربه با ما بگویید و اینکه طعمش را می‌پسندید یا خیر.

دسر رمضان

دسر عربی لگیمات با ماست و بدون تخم مرغ

مواد لازم
آرد سفید: ۲ پیمانه (هر پیمانه آرد برابر با ۱۲۰ گرم است)
نشاسته ذرت: ۳ قاشق غذاخوری
شیرخشک قنادی: ۳ قاشق غذاخوری
ماست پر چرب: ۲ پیمانه
شکر: ۲ قاشق غذاخوری
خمیرمایه فوری: ۱ قاشق غذاخوری
نمک: ۱/۸ قاشق چایخوری
هل: ½ قاشق چایخوری
رازیانه: ½ قاشق چایخوری
روغن مایع: ۳ قاشق غذاخوری
روغن مایع برای سرخ کردن لگیمات: به مقدار لازم
آب ولرم: به مقدار لازم
طرز تهیه
برای درست کردن شیرینی خانگی دسر لگیمات ساده بدون تخم مرغ، ابتدا آرد سفید، نشاسته ذرت، شیر خشک قنادی، شکر، خمیر مایه فوری، نمک، هل و رازیانه را با هم مخلوط کنید. سپس ماست را به تدریج و کم کم اضافه کنید و هم بزنید تا زمانی که مواد حالتی مثل یک مایه شل و چسبنده و مرطوب مثل ماست پیدا کنند. یادتان باشد خمیر این شیرینی باید شل باشد.روی خمیر را به مدت یک ساعت بپوشانید و ظرف خمیر را در یک جای گرم قرار دهید تا خمیر مایه سبب شود که خمیر به اصطلاح شیرینی پزی “برسد” و حجم خمیر دو برابر شود.
یک دستکش یک بار مصرف بپوشید و کمی دستکش را چرب کنید. خمیر را کمی ورز دهید تا پف آن گرفته شود. حالا در یک قابلمه مقداری روغن بریزید. مقدار روغن باید به اندازه‌ای باشد که لگیمات‌ها در آن شناور شوند. خمیر را داخل ماسوره مخصوص درست کردن شیرینی بامیه بریزید و به همان ترتیبی که بامیه را داخل روغن می‌ریختید لگیمات را هم در روغن به صورت گرد گرد بریزید و سرخ کنید.
حین سرخ شدن مرتب لگیمات‌ها را به آرامی هم بزنید (اگر قیف ندارید از اسکوپ بستنی استفاده کنید، برای این کار اسکوپ بستنی را چرب کنید و به همین منظور یک ظرف روغن مایع کنار دست‌تان بگذارید و هر بار اسکوپ را در روغن مایع فرو کنید و سپس از خمیر لگیمات بردارید). همین که سطح شیرینی طلایی شد کافی است. می‌توانید لگیمات‌های داغ داغ را در شهد سرد شده در دمای محیط بریزید یا روی لگیمات عسل یا شیره خرما یا شیره انگور بریزید. لگیمات را بعد از بیرون آوردن از شهد در یک صافی یا آبکش فلزی بگذارید تا هم شربت اضافی آن‌ها گرفته شود و هم نرم و خمیری نشوند.
مواد لازم برای درست کردن شهد لگیمات
۲ طرز تهیه دسر لگیمات با تخم مرغ یا ماست؛ دسر مخصوص ماه رمضان
آب: ½ یک لیوان فرانسوی
شکر: ۲ و ½ لیوان فرانسوی
زعفران دم کرده غلیظ: به مقدار دلخواه
آبلیمو: ۱ قاشق غذاخوری
گلوکز مایع یا شربت ذرت: ۲ قاشق غذاخوری
گلاب: ¼ لیوان فرانسوی
طرز تهیه شهد دسر لگیمات
برای درست کردن شهد این شیرینی ابتدا آب و گلاب را در یک قابلمه بریزید و روی شعله ملایم گاز به جوش بیاورید. زمانی که ترکیب آب و گلاب به جوش آمد زعفران و آبلیمو را اضافه کنید و هم بزنید. سپس شکر را اضافه کنید. شکر را هم نزنید، اجازه دهید کمی ته نشین شود و کمی خود به خود حل شود. سپس با کفگیر چوبی شکر را هم بزنید. گلوکز مایع را هم اضافه کنید و هم بزنید. زیر شعله گاز را خاموش کنید و اجازه دهید شهد حسابی سرد شود و به غلظت خوبی برسد. ‌

سفره افطار

دسر لگیمات با تخم مرغ

مواد لازم
آرد سفید: ۱ لیوان فرانسوی
تخم مرغ:۱ عدد
آرد برنج: ۳ قاشق مرباخوری
بیکینگ پودر: ۱ قاشق مرباخوری
خمیر مایه فوری :۱ قاشق غذاخوری
ماست: ۱/۲ لیوان
آب ولرم: به مقدار لازم
روغن مایع: به مقدار لازم
طرز تهیه
برای درست کردن دسر لگیماتی که تخم مرغ دارد ابتدا باید تخم مرغ را با ماست، خمیرمایه فوری، آرد برنج و بیکینگ پودر مخلوط کنید. در مرحله بعد آرد را بریزید و با دست خمیر را ورز دهید. در صورتی که خمیر سفت بود کمی آب ولرم هم به آن اضافه می کنیم تا خمیر رقیق شود(همانطور که گفتیم خمیر لگیمات باید مثل ماست شل و رقیق باشد و البته چسبنده باشد) . خمیر را به مدت یک ساعت در جای گرمی می گذاریم تا خمیر برسد و پف کند.
روغن را داخل ماهیتابه یا قابلمه تفلون یا چدن عمیق بریزید. حالا به همان ترتیب خمیر را در قیف ماسوره بریزید یا با قاشق غذاخوری بردارید و در روغن داغ گرد گرد بیندازید و سرخ کنید. خمیر داخل روغن پف می کند و به اندازه یک گردوی بزرگ می‌شود. وقتی رنگ لگیمات طلایی شد از روغن خارج کنید و به همان ترتیب در شهدی که در دمای محیط سرد شده بیندازید تا روی آن حسابی شهد دار و شربتی شود. روی دسر لگیمات را با پودر پسته یا پودر نارگیل یا شکلات نوتلای ذوب شده تزیین کنید. برای این کار ‌در یک کاسه مایکروویو مقداری از نوتلا را ماکروویو کنید تا گرم و روان شود. سپس نوتلا را روی آنها بریزید تا از شکلات پوشانده شوند.

لگیمات

کنافه پنیری ترکی

مواد لازم
رشته ترکی کادایف: ۳۰۰ گرم
پنیر ماسکارپونه یا پنیر لبنه: ۲۰۰ گرم
کره: ۱۵۰ گرم
خامه صبحانه:۲۰۰ گرم
پنیر پیتزا: به مقدار لازم
کره برای چرب کردن ظرف: ۱ قاشق غذاخوری
پودر پسته یا پسته آسیاب شده: به مقدار دلخواه
مواد لازم برای شربت
شکر: ۲ لیوان
آب: ۵ لیوان
زعفران دم کرده: به مقدار لازم
دارچین: به مقدار دلخواه در صورت تمایل
عرق بهار‌نارنج یا گلاب: به میزان دلخواه در صورت تمایل
طرز تهیه
برای درست کردن دسر ترکی کنافه ابتدا شربت این دسر را آماده کنید. آب را در یک قابلمه مناسب بریزید و به دمای جوش برسانید. سپس شکر را اضافه کنید و مرتب هم بزنید تا شکر در آب حل شود. حالا زعفران را اضافه کنید و به مدت ۳۰ دقیقه روی حرارت متوسط نگه دارید تا بجوشد و غلیظ شود. شربت کنافه باید حالت شهد پیدا کند. وقتی که شربت به حالت شهد رسید شعله گاز را خاموش کنید و شربت را کنار بگذارید تا خنک شود. در صورت دلخواه کمی گلاب یا عرق بهارنارنج و مقدار کمی دارچین در انتهای آماده شده شربت به آن اضافه کنید تا شربت خوش عطر شود.
برای درست کردن شیرینی کنافه ترکی، رشته‌های کادایف را با دست کمی باز و خرد کنید. کره را به روش بن‌ماری آب کنید و روی رشته‌های کادایف بریزید. دو قاشق غذاخوری زعفران دم‌کرده غلیظ به مواد اضافه کنید و تمام مواد را با هم مخلوط کنید. رشته‌های کادایف باید کاملا به کره اغشته شوند.
کف و دیواره‌های یک ظرف پیرکس یا نچسب را که می‌خواهید کنافه را در آن درست کنید با کره چرب کنید و کمی زعفران دم‌کرده هم کف ظرف بریزید. نصف رشته‌های کادایف را ته ظرف بچینید. با دست یا کفگیر رشته‌ها را فشار دهید تا سطح رشته‌ها صاف و یکدست شود.
در یک ظرف جداگانه پنیر خامه‌ای یا ماسکارپونه را با خامه مخلوط کنید. این کار را به آرامی و با حوصله انجام دهید. حالا ترکیب پنیر و خامه را روی رشته‌های کادایف بریزید و روی سطح پنیر و خامه، مقداری پنیر پیتزا بپاشید. باقی‌مانده رشته‌ها را روی مواد فوق بریزید و دوباره با کف دست فشار دهید تا سطح آن‌ها هموار و یکدست شود.
فر را روی دمای ۱۶۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید. بعد از ده دقیقه ظرف کنافه را در طبقه وسط فر بگذارید. ۳۰ تا ۳۵ دقیقه زمان برای پخت کنافه کافی است. در ۵ دقیقه پایانی پخت شعله بالایی فر را هم روشن کنید تا سطح کنافه طلایی شود. وقتی که سطح شیرینی طلایی مایل به کمی قرمز شده ظرف را از فر خارج کنید.
به محض این‌که ظرف کنافه ترکی را از فر خارج کردید، شربت سرد شده را روی آن بریزید. کمی صبر کنید تا شربت به خورد رشته‌ها و مواد داخل کنافه برود سپس پودر پسته را به مقدار دلخواه روی کنافه ترکی بپاشید. این دسر را باید گرم سرو کنید، چون در صورت سرد شدن این دسر پنیر میان آن سفت شده و طعم لذیذش را از دست می‌دهد با این‌همه برخی این دسر را به صورت سرد می‌پسندند. کنافه را در اصل با سرشیر، بستنی سنتی، شیر و موز سرد می‌کنند.

حلوا سه آرد مجلسی با شیر یا بدون شیر

مواد لازم
آرد گندم: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار (بهتر است از آرد سنگک استفاده کنید)
آرد برنج: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آرد نخودچی: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
روغن مایع: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
کره: ۲ قاشق غذاخوری سرپر
شکر: یک و نیم الی ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آب: ۲ و نیم لیوان فرانسوی
گلاب: ½ لیوان
زعفران دم کرده غلیظ: ۲ قاشق غذاخوری
پودر هل: ۱ قاشق چایخوری (اختیاری است)
طرز تهیه
ابتدا آردها را به صورت جداگانه ۲ الی سه بار الک کنید تا حسابی صاف و یکدست شوند. یادتان باشد منظور از ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار آرد، مقدار آرد الک شده بعد از ۲ الی سه بار الک است. حالا شهد حلوا را آماده کنید. آب و شکر را روی شعله متوسط گاز قرار دهید و هم بزنید تا شکر در آب حل شود. به محض این‌که شکر در آب حل شد شعله را خاموش کنید (در مجموع شربت هیچ نوع حلوایی نیاز به جوشیدن ندارد و همین که شکر در آب حل شود کافی است). سپس گلاب، زعفران دم کرده و هل را به شربت اضافه کنید و دوباره هم بزنید. لازم نیست شربت تبدیل به یک شهد غلیظ شود.
یکی از فوت و فن‌های طلایی حلوا سه آرد این است که ابتدا بدانید کدام آرد را تفت دهید. نخستین آرد، آرد گندم است چون دیرتر از دو آرد دیگر از خامی درمی‌آید. روی شعله بسیار ملایم گاز آرد گندم یا همان سنگک را تفت بدهید تا رنگ آرد از سفیدی به کرمی روشن دربیاید. سپس آرد برنج را اضافه کنید. یک فوت طلایی خوشمزه شدن این حلوا استفاده از آرد برنج و آرد نخودچی مرغوب و تازه است تا عطر مطبوعی به حلوای شما بدهد. کمی که آرد برنج را با آرد گندم تفت دادید (حدود ۳ دقیقه) سپس آرد نخودچی را اضافه کنید. آرد نخودچی زود می‌سوزد پس نهایتا دو دقیقه روی شعله ملایم تفت بدهید.
بعد از ۲ دقیقه ابتدا روغن را اضافه کنید و به سرعت هم بزنید. تمام آرد که به روغن آغشته شد کره را هم اضافه کنید و باز هم بزنید. روی شعله ملایم گاز این ترکیب را آنقدر هم بزنید تا حلوا به رنگ قهوه‌ای-طلایی دربیایید. حالا با دقت شربت حلوا را در سه مرحله اضافه کنید. مراقب باشید شربت یا حلوای داغ به سر و صورت‌تان نپاشد. در همین حین مرتب حلوا را هم با یک قاشق چوبی هم بزنید. (یک فوت دیگر تهیه حلوا سه آرد و هر حلوای دیگری این است که دمای شهد و آرد تفت داده باید یکسان باشد یا هر دو ولرم باشند). وقتی حلوا به غلظت مناسب رسید و یک بافت منسجم پیدا کرد حلوا آماده است. نکته مهم آماده شده حلوا این است که وقتی هم می‌زنید یا در زمان به اصطلاح گهواره کردن حلوا به راحتی از تابه جدا شود و به کف ظرف نچسبد. اگر در حین گهواره کردن حلوا تکه تکه شد دلیلش این است که شربت آن کم است و در نتیجه حلوا خشک است. در این صورت کمی شربت اضافه کنید. بعد از سرو حلوا در ظرف مناسب برای تزیین حلوای مجلسی سه آرد از پودر نارگیل، انواع پودر پسته یا بادام و یا پودر گل محمدی استفاده کنید. از قیف ماسوره هم برای تزیین حلوا می‌توانید استفاده کنید.
نکته مهم
برای درست کردن حلوای سه آرد با شیر باید برای درست کردن شربت حلوا نیمی آب و نیمی دیگر را شیر اضافه کنید. به همان ترتیب شکر را در ترکیب شیر و آب حل کنید و نگذارید به دمای جوش برسد. سپس هل، گلاب و زعفران را به شربت اضافه کنید.

دسر رمضان

دسر کادایف محلبی لیوانی

مواد لازم
کره: ۱۷۰ گرم
رشته کادایف خام: ۳۰۰ گرم
خامه: ۱ پاکت
مغز گردو: ۱ لیوان
نشاسته ذرت: ۲ قاشق غذاخوری
شیر: ۱ لیوان
شکر سفید: ۱ لیوان
پودر پسته: ۲۰۰ گرم
طرز تهیه
دسر محلبی لیوانی ترکیه‌ای کادایف یکی از انواع دسرهای فوری و کاملاً مقوی است که امکان مصرف آن برای تمامی گروه‌های سنی وجود دارد. برای آماده کردن این دسر بدون فر کافی است تا کادایف ها را به مدت یک روز یا کم‌تر در فریزر قرار دهید. این کار باعث خرد شدن ساده کادایف برای تهیه مراحل دسر می‌شود.
کادایف هایی که از فریزر خارج کرده‌اید را به خوبی خرد کنید. کره را در ظرف مناسبی روی حرارت آب کنید و کادایف را به کره اضافه کنید. حرارت را کم کرده و تا زمانی که شاهد تغییر رنگ کادایف ها به قهوه‌ای بودید، آن را از روی حرارت برندارید. در همین بین که کادایف ها را به خوبی هم می‌زنید، گردو خرد شده را هم به ترکیب اضافه کنید.
دسر ترکیه ای کادایف محلبی بدون فر و در مدت زمان بسیار کوتاهی آماده می‌شود. در ظرف دیگری آرد، نشاسته، شکر، شیر را با هم به خوبی ترکیب کنید. نیازی به استفاده از همزن برقی برای مخلوط کردن این مواد وجود ندارد. تا زمانی که این ترکیب به قوام و غلظت مناسبی برسد، آن را هم بزنید.بعد از به غلظت رسیدن ترکیب شیر و آرد و شکر حالا نوبت به اضافه کردن روغن و خامه می‌رسد. البته فراموش نکنید که بعد از برداشتن ترکیب شیر از روی حرارت باید خامه و کره یا روغن را به آن اضافه کنید.
در این مرحله حدوداً ۱۰ دقیقه ترکیب خامه و کادایف را هم بزنید تا خامه به خوبی با مواد مخلوط شود. در این مرحله برای قالب گیری کادایف می‌توانید از هر قالبی که دوست دارید استفاده کنید. قالب‌های لیوانی، مربعی، مستطیلی و حتی قلبی شکل پیشنهادهای مناسبی هستند. نیمی از ترکیب کادایف را در قالب ریخته و سعی کنید تا حد ممکن بدون فشار زیاد، کادایف ها را صاف و کم فشرده کنید.
ترکیب کادایف و محلبی را به رشته‌های کادایف اضافه کنید و باقیمانده رشته کادایف را هم روی این ترکیب بریزید. قالب مورد نظر را حدود ۶ ساعت در یخچال قرار دهید تا دسر کادایف ترکیه‌ای خوشمزه شما آماده سرو شود.

کادایف

حلوا مجلسی شعریه با شیر عسلی

مواد لازم
آرد: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
رشته کادایف یا کادایف: یک لیوان فرانسوی دسته‌دار خرد شده
شیر عسل: ½ قوطی
کره: ۲۰ گرم
روغن مایع: ۱/۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
پودر هل: به مقدار دلخواه
زعفران دم کرده غلیظ: به مقدار دلخواه
گردو خرد شده: ½ لیوان فرانسوی دسته‌دار
طرز تهیه
طرز تهیه حلوا زعفرانی شعریه با شیر عسلی بسیار ساده است. کافی است ابتدا رشته‌های شعریه یا کادایف را خرد کنید و روی شعله ملایم گاز در کره تفت بدهید تا سرخ شوند. ۵ الی ۶ دقیقه کافی است.آرد را در یک ماهیتابه جداگانه به مدت ۵ دقیقه روی شعله متوسط گاز تفت بدهید تا طعم خامی آرد گرفته شود. بعد از اینکه رنگ آرد خاکی رنگ شد روغن را اضافه کنید و به مدت ۵ دقیقه دیگر آرد را با روغن تفت بدهید. این مدت زمان تفت یک حلوای طلایی رنگ به شما می‌دهد، اگر رنگ حلوای تیره را می‌پسندید مقدار زمان تفت را بیشتر کنید. حالا گردوی خرد شده را اضافه کنید، کمی هم بزنید و سپس رشته شعریه یا کادایف تفت داده شده، پودر هل و زعفران دم کرده غلیظ را اضافه کنید و با هم کمی تفت دهید.
در مرحله آخر شیر عسل را به حلوا اضافه کنید. حین اضافه کردن شیر عسل مرتب مایه حلوا را هم بزنید تا به غلظت دلخواه برسد، یعنی نه خیلی شل و آبکی و نه خیلی سفت. این حلوای مجلسی را برای مراسم ختم یا نذری و سفره مناسبتی مثل سفره ابولفضل زا مراسم احیا می‌توانید درست کنید. برای تزیین آن حلوا را در نان بستنی قیفی بریزید یا یک ترفند جدید به کار ببرید. زمانی که حلوا کمی سرد شد مقداری حلوا بردارید و لای آن یک بیسکویت اوریو بگذارید، حلوا را با بیسکویت گرد کنید و به صورت توپک درآورید و در پودر نارگیل بغلتانید.یک گزینه بسیار خوشمزه برای سفره افطار می باشد.

دسر رمضان

حلوا اوماج اردبیل مجلسی

مواد لازم
آرد: ۱ پیمانه (یک لیوان فرانسوی دست‌دار)
زردچوبه: ۱ قاشق چایخوری
شیر پرچرب: ۱ استکان
روغن: ½ لیوان فرانسوی دسته‌دار
مواد لازم برای شربت حلوا
شکر: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آب: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار سرخالی
طرز تهیه
برای درست کردن حلوای مجلسی اوماج اردبیلی ابتدا شربت حلوا را درست کنید. آب و شکر را روی شعله متوسط گاز بگذارید تا شکر کاملا در آب حل شود اما به حالت جوش نرسد. همین که شکر در آب حل شود و آب داغ شود کافی است. شربت حلوا را کنار بگذارید.آرد را دو یا سه بار الک کنید. در نهایت از آرد الک شده ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار باید باقی بماند. سپس آرد الک شده را با زردچوبه مخلوط کنید (حلوای اوماج اصلی و سنتی با زردچوبه درست می‌شود اما اگر این روش را نمی‌پسندید آرد را با زردچوبه ترکیب نکنید، بعد در حین درست کردن حلوا زعفران دم کرده غلیظ استفاده کنید).
آرد ترکیب شده با زردچوبه یا آرد خالی را در یک سینی بریزید و کف سینی پخش کنید. شیر را در یک اسپری آبپاش بریزید و روی آرد اسپری کنید. بلافاصله با قاشق ترکیب آرد و شیر را هم بزنید. اسپری کردن شیر روی آرد باید در چند مرحله انجام شود و هر بار هم باید مرتب با قاشق این ترکیب را هم بزنید. در نهایت باید ترکیب آرد و شیر به صورت خرده نان شود. همین حالت گوله شدن ترکیب آرد و شیر در اصطلاح «اوماج» نان دارد.
گوله‌های اوماج که شبیه خرده نان هستند در یک سینی دیگر کاملا پخش کنید و ۴۵ دقیقه زمان بدهید تا کاملا خشک شوند تا حلوا گوله نشود.
وقتی اوماج‌ها خشک شدند آن‌ها را در غذاساز یا میکسر بریزید و ریز و یکدست کنید. در یک ماهیتابه مناسب روغن را داغ کنید. اوماج‌ها را در روغن داغ بریزید و به مدت ۱۰ دقیقه روی شعله ملایم گاز هم بزنید. حلوای اوماج باید طلایی رنگ باشد چون در غیر این صورت حلوا سفت و خشک می‌شود. بعد از ۱۰ دقیقه شعله گاز را کم کنید و شربت حلوا را اضافه کنید و روی شعله ملایم گاز مرتب هم بزنید تا حلوا جمع شود. اگر به آرد زردچوبه اضافه نکرده‌اید در این مرحله و قبل از جمع شدن حلوا، زعفران دم کرده غلیظ و در صورت تمایل کمی گلاب یا عرق هل اضافه کنید و حلوا را هم بزنید تا به خورد آن بروند. (زعفران کمی رنگ حلوا را تیره می‌کند که بد هم نیست).
یک نکته جالب در طرز تهیه حلوای مجلسی اوماج این است که باید حلوا دم بکشد. برای این کار وقتی حلوا جمع شد روی شعله ملایم گاز به مدت ۱ ساعت آن را دم بگذارید. در این مدت هر ۱۰ دقیقه یک بار حلوا را هم بزنید تا ته نگیرد. حلوای اوماج باید نرم باشد و نباید زیر دندان بیاید. اگر بعد از ۱ ساعت دم کشیدن اوماج احساس کردید که حلوا زیر دندان می‌آید کمی آب جوش به آن اضافه کنید و چند دقیقه دیگر اجازه بدهید که دم بکشد. حلوای اوماج را می‌توانید در بشقاب یا دیس سرو کنید و یا به راحتی قالب بزنید.

سفره افطار

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *