جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

دریاچه مخرگه شهربابک

تاریخ بروزرسانی :
۲۹ بهمن ۱۳۹۸

دریاچه مخرگه شهر بابک که به بزرگترین آینه طبیعی ایران معروف است در شهر بابک استان کرمان واقع شده است .یکی از زیباترین جاذبه های طبیعی استان کرمان دریاچه مخرگه است که در اصل دریاچه ی نمک است که به دریاچه ی چاه زنگار هم معروف است. مخرگه ۲۵ کیلومتر مربع سعت دارد و آب خود را از مسیل ها و روخانه هایی می گیرد که در موقع بارش باران جریان پیدا می کنند. طول این دریاچه ۷ کیلومتر و عرض آن ۵٫۵ کیلومتر است. این دریاچه اصلا عمیق نیست و جالب است بدانید که در عمیق ترین نقطه فقط ۳۰ سانتیمتر عمق دارد!

دریاچه مخرگه 3 دریاچه مخرگه شهربابک

دریاچه فصلی مخرگه آب خود را از بارش آب باران می گیرد و پس از هر بارش باران آبگیری خواهد شد. بنابراین فقط در مواقعی که باران باریده باشد و آب آن به اندازه ی کافی و نرمال رسیده باشد باید منتظر دیدن این آینه ی طبیعی شگفت انگیز باشید. اگر بخواهید این دریاچه را از نزدیک ببینید باید تا پیش از آغاز ماه شهریور به آن جا سفر کنید. در صورتی که پس از این فصل به این دریاچه بروید با یک نمک زار وسیع و گسترده و خالی از آب روبرو خواهید شد که آینه ای هم در کار نیست!

دریاچه مخرگه 7 دریاچه مخرگه شهربابک

علت شوری آب دریاچه مخرگه

یکی از منابع تامین آب این دریاچه، رودخانه آب شیرین حبیب الله خانی است که این رودخانه نیز فصلی میباشد. اما در هر فصل از سال که دریاچه خشک شده است، اگر بستر رودخانه حفاری شود، در عمق ۴۰ سانتیمتری آب شیرین را می توان یافت و این نیز از شگفتی های این منطقه است. هرچند آب ورودی به این دریاچه شیرین است اما تبخیر مستمر و بستر نمکی دریاچه موجب شور شدن آب مخرگه می شود، زیرا این دریاچه بر بستر سازند نمکی اصفهان، سیرجان قرار دارد.

البته همان طور که می دانید به وجود آمدن چنین سطح صافی باعث شده تا مانند یک آینه عمل کند و اگر این سطح بر هم بخورد، خبری از این پدیده ی طبیعی نخواهد بود. پس هنگام ورود به دریاچه مخرگه باید از ورد هر خودرو و وسیله ای به این منطقه خودداری کنید و حتی سعی کنید تا قدم هایتان را آهسته بردارید.

این دریاچه که انعکاس حیرت آوری از آسمان است به یکی از جاذبه های دیدنی کشور بولیوی به نام سالار اویونی تشبیه گردیده است که سالار اویونی در سطح جهان مشهرر است و عنوان بزرگ ترین آینه ی طبیعی جهان را دارد و واقعا هم از نظر شگفت انگیز بودن چیزی از آن کم ندارد.

دریاچه مخرگه 1 دریاچه مخرگه شهربابک

مطمئنا یکی از بهترین سوژه های عکاسی دریاچه مخرگه است جایی که تا چشم کار می کند آسمانی روی زمین دیده می شود و برای دیدن آسمان دیگر نیازی نیست به بالا نگاه کنید، اینجا آسمان درست در زیر پایتان قرار دارد. کلمه ی مخرگه از واژه ی مخ گرفته گردیده است که مخ هم به معنای خرما است. گفته شده که در گذشته در این منطقه خرما کشت می گردیده است که ممکن است بر اساس موقعیتی که الان دارد حتی باور کردن چنین گفته ای سخت باشد اما پس از جستجوهایی نشانه هایی از پوست درخت خرما در آن پیدا شد که باعث شد تا این گفته صحت بیشتری بیابد.

دریاچه مخرگه 6 دریاچه مخرگه شهربابک

متاسفانه از تاریخ مخرگه اطلاعات چندان درست و معتبری وجود ندارد بستر این رودخانه به طور کلی نمکی است اما آبی که به آن وارد خواهد شد، آب شیرین است که از آن جایی که سطح آب بالا نیست و میزان تبخیر هم بالاست، تبخیر آب این بستر دریاچه ی موجب می شود تا آب آن شور شود و در مواقع خشک سال جز بستری از نمک چیز دریگری باقی نماند. از آن جایی که دریاچه مخرگه ثبت ملی نگردیده است، هر آن ممکن است که افراد سودجو با بهره برداری از نمک دریاچه و یا کندو کاوهای غیر ضروری باعث آسیب رسیدن به آن شوند، پس لازم است تا این دریاچه هر چه زودتر به ثبت ملی برسد.

البته که این دریاچه تنها جاذبه ی طبیعی و زیبای این منطقه نیست و در نزدیکی مخرگه چندین غار و بقایای یک قلعه ی قدیمی هم وجود دارد که هیچ اطلاعاتی در مورد آن و یا تاریخچه اش در دست نیست. در هر صورت خود دریاچه آنقدر ناشناخته است که حتی برخی از مردم شهر بابک هم از وجود چنین چیزی اطلاعی ندارند! شاید به همین دلیل بوده است که تا به امروز بکر مانده است و از آسیب های انسانی به دور مانده است اما چیزی که مشخص این است که این دریاچه پتانسیل زیادی برای جذب گردشگرهای داخلی و حتی خارجی دارد و با کمی سرمایه گذاری در آن و تبلیغات می توان آن را به یکی از مناطق توریستی ایران تبدیل کرد.

دسترسی به دریاچه مخرگه

این دریاچه در استان کرمان قرار دارد و پس برای رسیدن به آن اول باید خودتان را به این استان برسانید، مخرگه در ۳۲ کیلومتری شهر بابک از شهرهای این استان قرار دارد. اما پیشنهاد می کنیم اگر خواستید از این دریاچه دیدن کنید، این کار را بدون همراه داشتن یکی از افراد محلی و یا راهنمای آشنا به منطقه انجام ندهید چون به احتمال زیاد در باتلاق های این منطقه گم خواهید شد.

دریاچه مخرگه 2 دریاچه مخرگه شهربابک

دریاچه مخرگه دریاچه مخرگه شهربابک

دریاچه مخرگه 5 دریاچه مخرگه شهربابک

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *