رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

درباره پوشش ,لباس , پوشاک و مد ایران

تاریخ بروزرسانی :
۱۱ آبان ۱۳۹۸

پیش از ورود به لباس و پوشاک دوره های تاریخی ایران , بی مناسبت ندیدیم که به اختصار درباره ی واژه هایی همچون پوشش , لباس , پوشاک و مد ایران که گاه با هم اشتباه و گاه نیز با هم اختلاط پیدا می کنند , توضیح مختصری را تقدیم کنیم :
پوشش (COVER) به معنای مستور کردن و پوشاندن بخش یا بخش هایی از بدن است که قدمتی به اندازه ی قدمت زندگی انسان بر روی کره زمین دارد . بدیهی است نخستین پوشش هایی که زنان و مردان استفاده می کردند از جنس الیاف سلولزی و شاخ و برگ درختان بوده است که در واقع تا حدودی به انسان گرمی می بخشیده آدمی از گزند حشرات تا اندازه ای محفوظ می داشته و در حکم ستر عورت برای پنهان کردن بخش هایی از تن و بدن و پرهیز از قبح و زشتی برهنگی به خصوص در برابر جنس مخالف بوده است .
لباس (CLOTHES ) به مفهوم پوشاندن تن و بدن به طور کامل است و البته میزان پوشش به عرف , سنت و اعتقادات مردم هر جامغه بستگی دارد . پیراهن , دامن , کت و شلوار و جز آن لباس محسوب می شود .
پوشاک (GARMENTS) به مفهوم پوشش دادن همه اندام ( جز بخش های محدودی چون صورت , بخشی از دستان و …) است که شامل برتن کردنی ها , پوشش سر , پوشش پا و حتی کمربند , دستکش , شال گردن و زیور آلات هم می شود .
مد (MODE) در معنای ریاضی و آماری خود یعنی هر آن چه دارای فراوانی بیشتری باشد مثلا در بین اعداد : ۷-۴-۵-۱۱-۹-۵-۷-۵
عدد ۵ حکم مد یا نما را دارد چرا که بیش از سایر اعداد در مجموعه فوق الذکر تکرار شده است . اما مد در مفهوم لباس و پوشاک یعنی آن نوع لباس یا پوشاک یا آن نوع رنگی که در سال یا فصل معینی از سال بیش از انواع دیگر لباس یا پوشاک و یا رنگها , مورد تقاضا بوده و طرفدار دارد . اما مد در مفهوم fashion که با نوآوری , ابتکار و خلاقیت طراح لباس همراه است و در اصل منشا غربی دارد به مجموعه ی لباس و پوشاکی که طراح شاخصی برای فصل یا مناسبتی طراحی می کند , انواع و اقسامی را هم شامل می شود و برای معرفی و تبلیغ آن هم به شیوه های خاصی من جمله استفاده از نشریات ویژه بهره می گیرند , اطلاق می شود .
به هر حال بحث ما در مجموعه حاضر لیاس و پوشاک تاریخی زنان و مردان ایرانی از دوره ی مادها – که می توانیم در مورد آن قضاوت کنیم – تا به امروز است .

 درباره پوشش ,لباس , پوشاک و مد ایران

 

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *