جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

خوراک زبان گاو به سبک رستورانی

تاریخ بروزرسانی :
۹ آذر ۱۴۰۱

خوراک زبان گاو به سبک رستورانی یکی از خوشمزه ترین و لذیذترین و مجلسی ترین غذاهای گوشتی است که برخلاف تصور طرز تهیه راحتی دارد . در این مطلب طرز تهیه خوراک زبان گاو با سس قارچ را آورده ایم تا اگر تمایل داشتید همراه با برنج یا نان در مهمانی های خود سرو کنید و لذت ببرید .

زبان گاو 1 خوراک زبان گاو به سبک رستورانی

مواد لازم برای ۶ نفر

زبان گوساله یا گاو: ۱ عدد
برگ بو: ۲ عدد
چوب دارچین: ۱ عدد
سیر: ۲ حبه
پیاز بزرگ: ۱ عدد
فلفل سیاه تازه و آسیاب شده: ۱ قاشق چایخوری
فلفل فرنگی شیرین آسیاب شده: ۱ قاشق چایخوری

مواد لازم برای سس قارچ

کره: ۲ قاشق غذاخوری
پیاز: ۲ عدد متوسط و ریز خرد شده
قارچ: ۲۵۰ گرم
سیر: ۱ حبه له شده
آب گوشت یا آب مرغ: ۲ فنجان
فلفل سیاه تازه و آسیاب شده: ½ قاشق چایخوری
نمک: به مقدار دلخواه
آرد ذرت: ۱ قاشق مرباخوری (اختیاری)

زبان گاو 2 خوراک زبان گاو به سبک رستورانی

طرز تهیه خوراک زبان گاو

برای طرز پخت زبان گوساله مجلسی ابتدا زبان گاو یا گوساله را خوب بشورید تا حالت لزجی آن از بین برود. زبان را در یک قابلمه بزرگ بگذارید و مقداری آب روی زبان گاو بریزید، آب باید روی زبان را بپوشاند. شعله گاز را روشن کنید و اجازه دهید آب به جوش بیاید.در این مرحله کف تشکیل شده روی زبان گاو را با قاشق بردارید و دور بریزید.

شعله گاز را کم کنید و دو عدد برگ بو، ۱ حبه سیر، ۱ عدد پیاز پوست گرفته و درسته، یک عدد چوب دارچین، پودر فلفل سیاه تازه و پودر فلفل فرنگی شیرین را به قابلمه حاوی آب و زبان گاو اضافه کنید.بسته به اندازه زبان گوساله مدت ۳ تا چهار ساعت زمان برای پختن گوشت آن لازم است. بعد از دو ساعت زبان گاو را زیر و رو کنید تا سمت دیگر زبان هم خوب بپزید.

بعد از پختن کامل زبان گاو، آن را روی تخته گوشت خرد کن قرار دهید و اجازه دهید خنک شود. برای این‌که راحت‌تر بتوانید زبان گاو را در دست بگیرید و پوست آن را کاملا جدا کنید لازم است که خوب سرد شود. با نوک چاقو شکافی روی پوست زبان ایجاد کنید تا راحت‌تر کنده شود. بعد از جدا کردن کامل پوست زبان آن را به اندازه‌های دلخواه برش دهید.

طرز تهیه سس قارچ

برای درست کردن سس قارچ خوراک زبان گاو، یک ماهیتابه متوسط و گود را گرم کنید. کره را اضافه کنید و آن را به تمام قسمت‌های ماهیتابه برسانید. حالا پیازها را اضافه کنید و در کره تفت دهید. حدود ده دقیقه زمان لازم است تا پیازها روی شعله ملایم گاز سرخ و کاراملی شوند.بعد از کاراملی شدن پیازها، یک حبه سیر له شده را هم اضافه کنید و کمی تفت دهید و سپس قارچ‌های خرد شده را اضافه کنید.قارچ و پیاز را خوب هم بزنید و تفت دهید تا قارچ‌ها سبک و نرم شوند. در مرحله بعد آب گوشت یا آب مرغ، پودر فلفل سیاه تازه و نمک را اضافه کنید.کمی هم بزنید و سپس برش‌های زبان گاو را اضافه کنید.

تمام برش‌های زبان باید به سس قارچ آغشته شوند. شعله گاز را کم کنید و حدود ۳۰ دقیقه زمان بدهید تا سس قارچ حسابی به خورد برش‌های زبان گاو برود.

 سرو کردن خوراک زبان گوساله

اگر دوست دارید سس قارچ شما غلیظ‌تر شود قبل از اضافه کردن برش‌های زبان، یک قاشق مرباخوری آرد ذرت به مواد سس اضافه و ۵ دقیقه هم بزنید تا غلظت سس به کیفیت مطلوب برسد. سپس برش‌های زبان گاو را اضافه کنید و نیم ساعت زمان دهید تا مواد به خورد هم بروند.

زبان گاو 3 خوراک زبان گاو به سبک رستورانی

فوت و فن‌های طلایی

اگر برای خوردن غذای کمی چرب مشکلی ندارد می‌توانید به سس قارچ کمی هم خامه صبحانه اضافه کنید تا طعم خوراک زبان گاو شما لذیذتر شود و یک خوراک زبان رستورانی داشته باشید.کالری خوراک زبان گوساله زیاد است پس در خوردن آن زیاده‌روی نکنید. هر ۱۰۰ گرم زبان گوساله حدود ۱۳۰ کالری انرژی دارد.اضافه کردن سیر به سس قارچ اختیاری است.طرز تهیه ساندویچ زبان هم به همین ترتیب است. می‌توانید زبان گاو پخته شده را ریش ریش کنید، کمی در کره یا روغن تفت دهید و با آن ساندویچ زبان گاو درست کنید.

خوراک زبان گاو یا گوساله را با سس قارچ و پوره سیب‌زمینی سرو کنید. برای تهیه پوره سیب‌زمینی، ۳ عدد سیب‌زمینی‌ها را بپزید، پوست آن‌ها را بکنید و با رنده ریز رنده کنید. به مقدار دلخواه کره اضافه کنید و خوب هم بزنید. ادویه مورد نیاز برای پوره سیب‌زمینی نمک، فلفل سیاه، فلفل قرمز و پودر گشنیز به مقدار دلخواه است. بعد از هم زدن سیب‌زمینی با کره و ادویه، یک پیمانه شیر را به صورت تدریجی اضافه کنید و مرتب هم بزنید تا یک پوره صاف و یکدست حاصل شود.

خوراک زبان گاو را با باقالی پلو هم می‌توانید سرو کنید. طرز تهیه خوراک زبان گوساله مجلسی برای سرو در کنار باقالی پلو هم به همین ترتیب است.

ساندویج زبان گاو خوراک زبان گاو به سبک رستورانی

خواص زبان گاو

تقویت دستگاه ایمنی بدن با زبان گاو

یکی از ترکیب‌های مهم برای حفظ سلامت سیستم ایمنی بدن روی است و زبان گاو و گوسفند نسبتا سرشار از روی و همچنین پتاسیم و سدیم است. بنابراین، مصرف کردن زبان گاو و گوسفند می‌تواند توصیه‌ای باشد برای تقویت سیستم ایمنی بدن. وقتی سیستم ایمنی بدن خود را تحت کنترل داشته باشد راحت‌تر می‌توانید از پس ویروس‌ها و باکتری‌های بیماری‌زا بر بیایید و خطر عفونت را کاهش دهید. این راه بسیار خوشمزه‌ای برای حفظ سبک زندگی سالم به شمار می‌رود.

بهبود کم خونی، پیشگیری از خستگی و افزایش انرژی

زبان گاو سرشار از آهن و ویتامین B۱۲ است که در تولید هموگلوبین و بهبود کم خونی نقش بسزایی دارند. احساس خستگی یکی از علائم کم خونی است که مصرف زبان گاو می‌تواند به پیشگیری از بروز این حس و افزایش انرژی کمک کند. مطمئنا می‌دانید خستگی مفرط برای کسانی اتفاق می‌افتد که دچار کمبود آهن هستند. این به خاطر آن است که مغز به خاطر بعضی از اختلالات در فرایند توزیع گلبول‌های قرمز خون، اکسیژن کافی دریافت نمی‌کند. خب، آهن در حصول اطمینان از اینکه گلبول‌های قرمز خون برای توزیع هموگلوبین و ویتامین B12 به اندازه‌ی کافی موجود هستند و اطمینان یافتن از تولید هموگلوبین کافی که به اکسیژن می‌چسبد تا هر زمان بدن به آن نیاز داشت در دسترس باشد نقش مهمی ایفا می‌کند.

زبان گاو و تسریع بهبود زخم‌ها

اکثر آدم‌ها فکر می‌کنند برای تسریع روند التیام زخم‌ها باید از محصولات دارویی بر روی زخم استفاده کنند. در واقع، آن محصولات دارویی برای پیشگیری از عفونت بیشتر ناشی از باکتری‌ها یا ویروس‌های خارجی استفاده می‌شوند در حالی که فرایند التیام زخم از درون اتفاق می‌افتد. مصرف روی یکی از راه‌های تسریع روند التیام زخم‌ها است و زبان گاو و گوسفند حاوی مقدار فراوانی روی است.

زبان گاو و بازتولید سلول‌ها

دو مولفه‌ی اصلی برای بازسازی سلول‌ها مورد نیاز است. اولی اکسیژن است و دومی گلبول‌های قرمز خون. چون زبان گاو و گوسفند سرشار از روی و آهن است مطمئنا همان چیزی خواهد بود که گلبول‌های قرمز خون لازم را فراهم می‌آورد و ویتامین B12 موجود در آن شما را از عملکرد بهینه‌ی هموگلوبین در خون و توزیع اکسیژن به هر یک از سلول‌های سرتاسر بدن مطمئن خواهد ساخت. اکسیژن برای بازسازی سلول‌ها ضروری است.

حفظ سلامت دستگاه عصبی

آیا می‌دانستید مصرف گوشت گاو و گوسفند می‌تواند نیاز روزانه‌ی کولین و ویتامین B12 بدن‌تان را فراهم کند. نقش و عملکرد کولین در بدن چیست؟ کولین دلیل اصلی عملکرد خوب سیستم‌های عصبی است و ویتامین B12 شما را از وجود میلین کافی مطمئن می‌سازد؛ ترکیبی که در محافظت از سیستم عصبی نقش ایفا می‌کند. این دو باهم، سلامت و عملکرد بهینه‌ی ارتباطات دستگاه عصبی را تضمین می‌کنند.

زبان گاو خوراک زبان گاو به سبک رستورانی

بهبود استحکام بافت‌ها

برای افزایش استحکام و قدرت بافت‌ها، بدن به پروتئين کافی نیاز دارد. خب، زبان گاو و گوسفند در واقع حاوی پروتئین کامل نسبتا بالایی است. سلول‌ها برای استحکام بخشیدن به بافت‌ّهای بدن به پروتئین نیاز دارند. مثال ساده در این زمینه ورزش بدنسازی است. برای ساختن توده و حجم عضلانی باید بافت بدنی قوی داشته باشید تا بتوانید عضله بسازید.

تعادل هورمون‌ها با زبان گاو

همچنین مصرف زبان گاو و گوسفند هورمون‌هایی را که به عنوان پادتن‌های بدن عمل می‌کنند به حالت تعادل در می‌آورد که نقش مهمی در سیستم ایمنی دارد. این به خاطر وجود پروتئین‌ کامل موجود در زبان گاو و گوسفند است. به علاوه، چون پروتئینی حیوانی است، زبان گاو و گوسفند قادر است آمینو اسیدهای ضروری بدن‌تان را نیز فراهم بیاورد. فقط کافی است ۸۵ گرم زبان گاو یا گوسفند بخورید تا بتوانید از تامین پروتئین ضروری روزانه‌ی بدن‌تان اطمینان حاصل کنید.

کاهش احتمال ابتلا به فشار خون

شاید باور نکنید، مصرف زبان گاو و گوسفند قادر است خطر ابتلا به فشار خون بالا را کاهش دهد. اگر فشار خون تحت کنترل باشد یعنی از تمام انواع بیماری‌های قلبی و عروقی می‌توان پیشگیری کرد. این به خاطر پتاسیم موجود در زبان گاو و گوسفند است که حذف سدیم اضافی را ممکن می‌سازد. هرچند مطمئنا، زبان گاو و گوسفند نیز حاوی مقدار کافی سدیم هست. به همین خاطر، این قضیه به شدت به میزان زبان گاو یا گوسفندی که مصرف می‌کنید بستگی دارد چرا که مصرف بیش از حد آن می‌تواند تاثیری به مراتب بدتر داشته باشد.

دیابت

زبان گاو برای افراد دیابتی مفید است، زیرا هیچ کربوهیدارتی ندارد. کربوهیدرات منبع اصلی گلوکز است و گلوکز می‌تواند باعث بروز مشکلاتی همچون افزایش قند خون شود. هرچند، مصرف بیش از حد زبان گاو باعث افزایش سطح کلسترول خواهد شد.

منبعی غنی از اسید‌های چرب

اسید چرب در واقع یکی از انواع اسیدهای سالم مورد نیاز بدن انسان است. اسیدهای چربی مانند امگا۳ و امگا۶ اکثرا در ماهی یافت می‌شوند اما در کمال تعجب در زبان گاو و گوسفند نیز وجود دارند. اسیدهای چرب موجود در زبان گاو و گوسفند شبیه اسیدهای چرب موجود در روغن زیتون و آجیل است. یکی از عملکردهای اسیدهای چرب پایین آوردن سطح کلسترول و همزمان کاهش خطر مسمومیت پروتئینی است. نوع اسید چربی که در زبان گاو و گوسفند یافت می‌شود اسید چرب اشباع‌شده است. هرچند مطمئنا، زبان گاور و گوسفند همچنین حاوی چربی‌های اشباع نشده نیز هستند اما اگر به میزان مناسب از آن‌ها مصرف کنید می‌توانید از مشکلات ناشی از چربی‌های اشباع نشده پیشگیری کنید.

رشد و پرورش بدن

آهن موجود در زبان گاو برای رشد کودکان به ویژه رشد شناختی آن‌ها مفید است. به علاوه، زبان گاو حاوی روی است که به بهبود تقسیم‌ سلولی برای رشد و نمو کمک می‌کند.پروتئين یکی از دلایل و رمزهای برنامه‌ی بدنسازی موفق است. زمانی که از چربی‌ها برای تولید انرژی استفاده می‌شود، برای عضله سازی به پروتئین نیاز است. پروتئین همچنین برای حصول اطمینان از استحکام بافت بدن مهم است. انرژی که شما در طول تمرین سوزانده‌اید به نتایج حیرات انگیزی در شکل دهی و ساخت عضلات سالم و قوی خواهد انجامید. به همین خاطر است که مکمل‌های بدنسازی سرشار از پروتئین هستند و زبان گاو و گوسفند یکی از خوراکی‌های مملو از پروتئین کامل است.

افزایش تولید گلبول‌های قرمز خون

برای حصول اطمینان از تحت کنترل بودن گلبول‌های قرمز خون به چه چیزی نیاز دارید؟ پاسخ ساده است؛ «آهن». بارها و بارها در نکات قبلی در خصوص خواص زبان گاو و گوسفند ذکر شد که زبان گاو و گوسفند نسبتا آهن بالایی دارد. به علاوه با داشتن کولین و ویتامین B12 نیز، مصرف زبان گاو و گوسفند نه تنها باعث تولید گلبول‌های قرمز خون می‌شود بلکه به ما این اطمینان را می‌دهد که گلبول‌های قرمز خون‌مان کارشان را خوب انجام می‌دهند.

کاملا فاقد کربوهیدرات

چرا فاقد کربوهیدرات بودن زبان گاو و گوسفند یکی از فایده‌های آن برای سلامتی به شمار می‌آید؟ آیا می دانستید کربوهیدرات مشکل اصلی دیابت است، چه دیابت نوع ۱ و چه دیابت نوع ۲؟ به همین خاطر است که زبان گاو یا گوسفند برای کسانی که به دیابت مبتلا هستند گزینه‌ی مناسبی است و البته میزان مصرف زبان گاو و گوسفند نباید بیش از میزان توصیه شده باشد. به علاوه، کسانی که در حال حاضر رژیم کربوهیدارت دارند، نیازی نیست نگران سطح کربوهیدراتی که مصرف می‌کنند باشند چون زبان گاو و گوسفند هیچ کربوهیدراتی ندارد.

مفید برای رشد و پرورش بدن

خب، این که غذا خوردن در رشد بدن بچه‌ها و نوجوانان نقش قابل توجهی ایفا می‌کند واضح و مبرهن است. به عنوان پدر یا مادر، شاید گنجاندن زبان گاو و گوسفند به عنوان بخشی از منوی غذای هفتگی توصیه بسیار خوبی باشد چون مقدار بسیار زیاد آهن آن برای رشد بچه به خصوص رشد شناختی‌شان مفید است. مطالعات اثبات کرده‌اند که کودکان و نوجوانان مبتلا به فقر آهن دچار تاخیر در رشد اجتماعی می‌شوند. به علاوه، روی موجود در زبان گاو و گوسفند تقسیم‌های سلولی را جهت رشد و نمو با سرعتی عادی بهبود خواهد بخشید.

بهینه‌سازی جذب ویتامین‌های خاص

آیا می‌دانستید که کمبود آهن می‌تواند جذب بعضی از ویتامین‌ّهای خاص را با مشکل مواجه کند؟ این درست است که مهم نیست نوع غذایی که مصرف می‌کنید تا چه اندازه غنی از ویتامین‌ها باشد چرا که اگر آن ویتامین‌ها به صورت بهینه جذب نشوند، فقط به عنوان مواد زائد و اضافی در بدن‌تان تلنبار خواهند شد. بعضی از ویتامین‌های مازاد در بدنتان ممکن است باعث مشکلاتی در سیستم روده‌ها شوند اما آهن احتمال آن را کاهش خواهد داد و همان طور که در قسمت‌ّهای فوق درخصوص خواص زبان گاو و گوسفند اشاره شد، زبان گاو و گوسفند غنی از آهن است و حتی مصرف یک وعده از آن می تواند نیاز روزانه‌ی آهن بدن‌تان را تامین کند.

عوارض مصرف بیش از اندازه زبان گاو

مصرف بیش از اندازه زبان گاو می‌تواند باعث افزایش سطح کلسترول و در نتیجه، افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی شود. به طور کلی توصیه می‌شود که تنها هفته‌ای یک بار، زبان گاو را مصرف کنید. البته اگر غذاهای دیگری را هم مصرف می‌کنید که سطح کلسترول را افزایش داده و سرشار از چربی هستند، بهتر است از مصرف زبان گاو اجتناب کنید.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *