جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

خواب‌هایی که راهنمایان تور برای بم دیده‌اند

تاریخ بروزرسانی :
۲۲ دی ۱۳۹۲

تاریخ خبر : ۱۳۹۲/۱۰/۲۲ – ۷۰۰ راهنمای تور به‌مناسبت روز جهانی راهنمایان، ۳۰ بهمن تا دوم اسفندماه امسال در کرمان گردهم می‌آیند تا هشتمین جشن راهنمایان تور را برگزار کنند و بار دیگر بم و کرمان را به فهرست مقاصد گردشگری بازگردانند.

به گزارش خبرنگار سرویس گردشگری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به‌دنبال اجماعی که پس از سال‌ها بین جامعه‌ی راهنمایان ایران‌گردی و جهان‌گردی و کانون انجمن‌های صنفی راهنمایان گردشگری سراسر کشور به‌وجود آمده است، امسال جشن راهنمایان تور با حضور اعضای این دو صنف در کرمان برگزار می‌شود. در سال‌های گذشته، جامعه‌ی راهنمایان و انجمن‌های صنفی به‌صورت مجزا، جشن‌هایی را در روز جهانی راهنمایان برگزار می‌کردند که گاه حرکت‌های موازی در جریان فعالیت‌های آن‌ها رخ می‌داد یا با دادن وعده‌هایی از سوی مقامات سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به یک گروه خاص همراه می‌شد و گروه دیگر از آن بی‌بهره می‌ماند.

عباس پیرمرادیان – رییس هیئت مدیره‌ی جامعه‌ی راهنمایان ایران‌گردی و جهان‌گردی – با بیان این‌که به پیشنهاد معاونت گردشگری، اجماعی بین دو تشکل صورت گرفت و دبیرخانه‌ای تشکیل شد، گفت: برگزاری این جشن یکی از برنامه‌های این دبیرخانه به‌شمار می‌آید و امسال فقط یک جشن به‌مناسبت روز جهانی راهنمایان تور در ایران برگزار خواهد شد.

آرش نورآقایی – رییس کانون انجمن‌های صنفی راهنمایان گردشگری سراسر کشور – نیز درباره‌ی دلیل انتخاب کرمان به‌عنوان محل برگزاری جشن امسال، توضیح داد: انتخاب مکان‌ها برای برگزاری جشن راهنمایان تور همیشه بهانه و موضوعات مشخصی داشته است. کرمان به‌دلیل گذشت ۱۰ سال از زلزله‌ی بم و تخریب این ارگ تاریخی انتخاب شد. بعد از زلزله، این استان از فهرست مقاصد سفر، بویژه برای گردشگران خارجی حذف شد و ما می‌خواهیم دوباره آن را به فهرست مقاصد سفر بازگردانیم.

او تهیه‌ی نخستین پرونده‌ی میراث طبیعی برای ثبت «کویر لوت» را بهانه‌ی دیگری برای انتخاب کرمان دانست و اظهار کرد: ثبت بم در فهرست میراث در خطر یونسکو باعث شده بود کمک‌هایی از صندوق بین‌المللی یونسکو برای مرمت این اثر تاریخی اختصاص یابد؛ اما بم از فهرست در خطر خارج شد و این، اتفاق خوبی بود؛ ولی از طرفی کمک‌های مالی یونسکو دیگر قطع خواهد شد. بنابراین توجه به بم و جذب گردشگر به این منطقه و درآمدزایی برای آن ضرورت دارد. نباید بم را پس از خروج از فهرست میراث در خطر رها کرد.

نورآقایی ادامه داد: امسال حدود ۷۰۰ راهنمای تور از ۳۰ بهمن تا دوم اسفندماه در کرمان گردهم خواهند آمد و در کنار بازدید از کویر لوت به بهانه‌ی ثبت آن در میراث طبیعی و همچنین باغ شاهزاده ماهان و ارگ بم، در همایشی که دوم اسفندماه احتمالا با حضور رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و معاون گردشگری این سازمان برگزار خواهد شد، شرکت می‌کنند. امسال نیز مانند سال‌های قبل، مهمان‌های ویژه‌ای خواهیم داشت که احتمالا هوشنگ مرادی‌ کرمانی – نویسنده – یا باستانی‌پاریزی – پژوهشگر، مورخ و نویسنده – مهمان ما خواهند بود، البته نام مهمانان هنوز قطعی نشده است.

وی بیان کرد: تشکیل یک حلقه‌ی انسانی برای حفاظت از بم، ایده‌ی دیگری است که احتمالا در جشن امسال اجرا می‌شود.

او درباره‌ی نقایصی که به جشن‌های سال گذشته وارد شد که به نوعی هدف آن را به اعتقاد خبرنگاران زیر سوال می‌برد، توضیح داد: اگر این جشن‌ها برگزار نمی‌شد، راهنمایان استان‌ها کوچک‌ترین ارتباطی با یکدیگر نداشتند و شاید انجمن‌های صنفی در استان‌ها تشکیل نمی‌شدند. این برنامه در شناخت آثار تاریخی، طبیعی و فرهنگی استان‌ها اثر داشته است.

وی به جشن فدراسیون جهانی راهنمایان تور اشاره کرد و افزود: آن‌ها از راهنمایان پول می‌گیرند، چند سخنرانی کوتاه دارند و بقیه‌ی برنامه را در تور می‌گذرانند؛ اما حداقل کار ما این است که راهنمای تور آذربایجان شرقی جایی مانند کرمان را می‌بیند، آن را در تور تجربه می‌کند و به معرفی آن کمک خواهد کرد. این همان نقصی است که همواره به نظام آموزشی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری وارد شده و این جشن، جور نقایص سازمان را می‌کشد.

نورآقایی درباره‌ی بی‌انضباطی‌هایی هم که گفته شد در این جشن‌ها از سوی راهنمایان تور اتفاق می‌افتد، اظهار کرد: فقط یک رویداد را به ما نشان دهید که با حضور ۷۰۰ نفر و با این نظم در کشور برگزار شود. کارگاه‌های آموزشی که در جریان این برنامه برگزار می‌شوند، به‌صورت نمادین‌اند و در آن‌ها از بی‌نظمی خبری نیست.

وی همچنین درباره‌ی خطری که حضور همزمان ۷۰۰ نفر برای سایت‌های تاریخی و طبیعی ایجاد می‌کند، گفت: این تعداد بازدیدکننده برای هیچ سایتی خطرآفرین نیست. اگر قرار است جایی مانند چابهار را توسعه دهیم و با آمدن ۷۰۰ نفر، نابودی در آنجا اتفاق بیفتد، پس با ۲۰ میلیون نفری که هدف‌گذاری‌ کرده‌ایم چه کار خواهیم کرد؟ در آکروپلیس (یونان) کمتر از ۲۷۰۰ نفر گردشگر در یک لحظه دیده نمی‌شود.

رییس کانون انجمن‌های صنفی راهنمایان گردشگری ادامه داد: این برنامه ظرفیت سایت‌ها را به چالش می‌کشد. این اتفاق سال گذشته در ارومیه رخ داد. هتل‌های آن شهر برای ۷۰۰ نفر در یک زمان ظرفیت نداشتند. این، مسأله‌ای است که مسوولان استانی به‌دنبال برگزاری هریک از جشن‌های ما باید به آن توجه کنند.

وی بیان کرد: هیچ جای دنیا حضور همزمان ۷۰۰ نفر در مناطق زیست‌محیطی چالش نیست و چون ما این جمعیت را همزمان در یک‌جا ندیده‌ایم، آن را چالش می‌دانیم. فکر می‌کنید کاخ تابستانی (شهر ممنوعه) در چین چه وضعی دارد؟ در آنجا به‌دلیل تعداد زیاد گردشگران اصلا یک متر جای خالی پیدا نمی‌شود.

او همچنین درباره‌ی رفتارهای متناقض برخی راهنمایان تور، گفت: نمی‌گویم همه‌ی راهنماها فرهیخته هستند، اتفاقا اولین نفری که به این جشن نقد وارد می‌کند، خود من هستم؛ ولی ما ۷۰۰ نفر، در جریان برگزاری جشن‌های‌مان تولید زباله نداشته‌ایم. این دورهم جمع‌ شدن‌ها چه اشکالی دارد. از رسالت کاری‌مان هم کم نمی‌کند. ما همه‌ی این کارها را بدون گرفتن یک ریال پول از سازمانی دولتی انجام می‌دهیم، کارهایی مانند تبلیغات که اصلا وظیفه‌ی راهنما نیست و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری باید پیگر آن باشد.

مهسا مطهر – عضو کانون انجمن‌های صنفی راهنمایان گردشگری سراسر کشور – نیز در این نشست خبری که به‌مناسبت برگزاری هفتمین جشن راهنمایان تور همراه دو نفر از اعضای جامعه‌ی راهنمایان ایران‌گردی و جهان‌گردی برگزار شده بود، حضور داشت، اظهار کرد: در هیچ جای ایران ظرفیت بُرد محاسبه نشده که حالا تشخیص داده شود حضور ۷۰۰ نفر برای سایتی خطرآفرین است یا خیر. علاوه‌ بر این، طبق شواهد جهانی این تعداد جمعیت خطری ندارد. با این حال، در برخی مواقع خود ما ظرفیت‌سنجی و برنامه‌ریزی برای حضور راهنمایان تور انجام می‌دهیم.

وی ادامه داد: معتقدم ۷۰۰ نفر آسیبی ندارند؛ اما اتفاقی که در سفرهای نوروزی رخ می‌دهد حتما آسیب وارد می‌کند. برگزاری جشن راهنمایان تور مانوری پیش از فرارسیدن نوروز است که می‌توان براساس آن، ظرفیت‌سنجی کرد.

او سپس در توضیح دیگری درباره‌ی جشن، گفت: سال گذشته تلاش کردیم رییس فدراسیون جهانی راهنمایان تور را به ایران دعوت کنیم؛ اما چون او انگلیسی است و آن زمان، روابط ایران و انگلیس مناسب نبود و وزارت خارجه‌ی آن کشور برای سفر به ایران اخطار داده بود، این اتفاق رخ نداد؛ اما برای امسال با توجه به عضویت کانون در این فدراسیون، دوباره تلاش‌های‌مان را آغاز کرده‌ایم.

وی افزود: تقویت تشکل‌های استانی یکی از اهداف برگزاری هر ساله‌ی این جشن است و بر این اساس تا کنون ۱۸ انجمن صنفی راهنمایان تور در کشور تشکیل شده است.

به گزارش ایسنا، در جشن امسال قرار است گروه «خورشید سیاه» ترانه‌ای را برای بم اجرا کند که جهانگیر رها، ترانه‌سرا و خواننده‌ی این گروه در این‌باره توضیح داد: ترانه‌ی مربوط به اجرای گروه در هفتمین جشن راهنمایان به بم مربوط می‌شود که در حال تنظیم است و آن را از نگاه کسی که دورا دور درباره‌ی بم چیزهایی شنیده و حالا می‌خواهد آن را ببیند، نوشته‌ام.

او اضافه کرد: گروه «خورشید سیاه» دو سال است متولد شده و رویکرد اصلی آن مسائل زیست‌محیطی و اجتماعی است. می‌گویند سبک گروه ما «راک» است؛ ولی معتقدم نباید سبکی را به ما اطلاق کرد، چون ما کلام‌محور هستیم و اگر لازم باشد برای بیان کلمات، روی قابلمه هم می‌زنیم.
512 7 خواب‌هایی که راهنمایان تور برای بم دیده‌اند

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *