رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۰ خرداد ۱۳۹۹

خراش کرونا بر بازار صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری

اشتراک گذاری

اهمیت در تولیدات محلی و ارتقای وضعیت و جایگاه بازارهای صنایع دستی به گونه‌ای است که ۲۰ خرداد به‌نام روز جهانی و ۲۰ تا ۲۶ خرداد به‌عنوان هفته ملی صنایع‌دستی و هنرهای سنتی نامگذاری شده است.صنایع‌دستی به تولیدات هنرصنعت‌هایی گفته می‌شود که ریشه در آداب و رسوم، افکار، عقیده‌ها و سنت‌های یک جامعه دارد و برای رفع نیازهای روزمره طراحی و تولید شده‌اند.

بازار صنایع دستی  خراش کرونا بر بازار صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری

صنایع‌دستی به‌عنوان فرهنگ عمومی و هویت اجتماعی سبک زندگی هر منطقه و کشوری در دنیا قلمداد و برای ماندگاری و انتقال آن به نسل‌های بعدی تلاش می‌شود.

علاوه بر نوسانات اقتصادی،گرانی مواد اولیه، کاهش فروش و مشکلات فراوان دیگر در حوزه تولید صنایع‌دستی طی سال‌های اخیر، اما شیوع ویروس کرونا از اسفندماه سال گذشته در ایران باعث شد تا فعالان صنایع‌دستی با مشکلات بیشتری مانند از دست دادن بازار نوروز مواجه شوند.

چهارمحال و بختیاری افزون‌بر ۱۲ هزار هنرمند صنایع دستی دارد که از این تعداد ۳ تا ۶ هزار نفر در فصل‌های مختلف سال فعالیت می‌کنند که اکنون ۵۲ رشته صنایع دستی شهری، روستایی و عشایری در چهارمحال و بختیاری وجود دارد.

بافته‌های داری مانند فرش‌بافی، گلیم‌بافی، جاجیم‌بافی و قالی‌بافی، چوخابافی، نمدمالی، کلاه‌مالی، گیوه دوزی، سرمه‌دوزی، منبت‌کاری، سفال‌گری، خورجین‌بافی، بافت سیاه چادر، قفل‌سازی، حجاری، گره‌چینی، احجام فلزی خاتم و مشتقات آن‌ها از مهمترین صنایع دستی شهری، روستایی و عشایری چهارمحال و بختیاری به شمار می‌رود.

۹۶۶ شغل مستقیم در حوزه صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری ایجاد شد

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری گفت: سال گذشته ۹۶۶ شغل مستقیم در حوزه صنایع‌دستی این استان ایجاد شده است.

مهرداد رئیسی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: سال گذشته ۶۰۲ نفر توانستند در دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت صنایع‌دستی شامل قلاب‌دوزی، صنایع چوب، طراحی سنتی، پاپیه‌ماشه، نگارگری و بافتنی سنتی شرکت کنند.

وی افزود:در این مدت ۱۹ پروانه تولید کارگاهی، ۹۴۷ پروانه تولید انفرادی، ۲۰ اعلامیه تاسیس کارگاه، ۴۳۱ کارت شناسایی هنرمندان و ۵۷۴ مجور مشاغل خانگی صادر شد.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اظهار داشت: پارسال ۲۰ کارگاه تولید صنایع‌دستی در استان ایجاد و چهار کارگاه توسعه داده شد.

وی گفت: سال گذشته چهار نشان ملی در رشته‌های گلیم، مینیاتور، سبدبافی و قفل‌سازی و همچنین دو نشان جغرافیایی شامل چوقابافی منطقه بازفت و سنگ‌تراشی هفشجان شهرکرد برای چهارمحال و بختیاری گرفته شده است.

رئیسی تاکید کرد: سال گذشته ۹۹ میلیارد و ۱۹۲ میلیون و ۴۰۰ هزار ریال تسهیلات از محل مشاغل خانگی، روستایی و فراگیر به فعالان صنایع‌دستی استان برای اجرای ۸۴۲ طرح پرداخت شد.

وی با اشاره به بروز مشکلاتی برای فعالان حوزه صنایع‌دستی به‌دنبال شیوع ویروس کرونا افزود: ترس از گران شدن مواد اولیه مصرفی، از دست دادن بازارهای سنتی فروش به‌خصوص در نوروز، از دست رفتن فرصت‌های طلایی بازار، تعطیلی کارگاه‌های تولیدی به‌دلیل بلوکه شدن سرمایه مجری، توقف چرخه اقتصادی کارگاه‌ها و مشکلات در عرضه و فروش محصولات تولیدی و همچنین بیکاری کارفرمایان و نیروی انسانی زیرمجموعه آنان از مهم‌ترین دغدغه‌های هنرمندان این حوزه است.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان تصریح کرد: در این راستا وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای حمایت از فعالان عرصه تولید و فروش و اختصاص کمک‌های فنی و اعتباری یا پرداخت تسهیلات کم‌بهره بانکی برنامه‌هایی را در دستور کار قرار داده است.

وی یادآور شد: جبران بخشی از ضرر و زیان هنرمندان و فعالان حوزه صنایع‌دستی به‌عنوان گروهی از اقشار آسیب‌پذیر جامعه در دوران پساکرونا باید مورد توجه دولت با همکاری دستگاه‌های حمایتی قرار گیرد.

رئیسی اظهار داشت: برآورد پیشنهادی خسارت‌های وارد شده به صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری به وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اعلام شده و امید است با سیاست‌های حمایتی و اختصاص تسهیلات مناسب، در راستای گره‌گشایی و رفع مشکلات هنرمندان صنایع‌دستی اقدام لازم انجام شود.

بازار صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری در دوران کرونا بدون مشتری فعالیت می‌کند

رییس اتحادیه تعاونی‌های صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: در زمان شیوع ویروس کرونا، بازار صنایع‌دستی این استان در شرایطی بسیار سخت و بدون مشتری در حال فعالیت است.

عارف رئیسی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: متاسفانه در این دوران بازار و دوره‌های آموزشی صنایع‌دستی استان نیمه‌تعطیل و حتی تعطیل شده است.

وی افزود: از زمان شیوع ویروس کرونا تاکنون هیچ‌گونه کمک و یا پیشنهادی از سوی مسوولان میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری مطرح نشده است.

رئیسی تصریح کرد: کمک به ایجاد سامانه‌های اینترنتی برای آموزش، تولید و فروش از راهکارهای پیشنهادی برای رفع مشکلات هنرمندان صنایع‌دستی در دوران شیوع ویروس کرونا است که این کار بدون کمک دولت مشکل خواهد بود.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا یا کووید ۱۹ به بیشتر کشورهای جهان سرایت کرده است و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشته است تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون، رعایت بهداشت فردی، خودداری از دست دادن‌های مکرر و منع سفر و اجتماعات از جمله نکاتی است که پزشکان متخصص برای پیشگیری از شیوع این ویروس توصیه می‌کنند.

گرانی مواد اولیه کمر تولید صنایع‌دستی را خم کرده است

یکی از تولید کنندگان صنایع‌دستی در چهارمحال و بختیاری گفت: متاسفانه گرانی مواد اولیه باعث شده تا تولید انواع هنرصنعت‌های دستی و سنتی در کشور و استان با مشکل مواجه شود.

خانم کریمی تاکید کرد: سود ناچیز، کم بودن دستمزدها، گرانی مواد اولیه و مصالح، نوسانات اقتصادی، نبود ثبات در بازار و کمبود سرمایه در گردش جزو مهم‌ترین مشکلات هنرمندان صنایع‌دستی و هنرهای سنتی به‌شمار می‌رود.

وی یادآور شد: چهارمحال و بختیاری از دیرباز خاستگاه تولید برخی از صنایع دستی و هنرهای سنتی بوده است که همین امر نام‌آوری هنرمندان در حوزه های شهری، روستایی و عشایری را به دنبال داشته اما در روزهای کنونی به‌علت شیوع ویروس کرونا این حوزه با مشکلات جدی مواجه شده است.

کریمی تصریح کرد: امید است دولت با ارایه بسته‌های حمایتی نسبت به تقویت فعالان حوزه صنایع‌دستی اقدام و کمک کند.

وی اظهار داشت: هنرمندان چهارمحال و بختیاری در بخش‌های مختلف به‌ویژه حوزه صنایع‌دستی همواره برای حضور در نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی تولیدات قابل قبول و مطلوبی را عرضه می‌کنند.

بازاریابی تولیدات صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری ضعیف است

یکی دیگر از هنرمندان صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری نیز گفت: هم‌اینک بازاریابی تولیدات صنایع‌دستی و هنرهای سنتی این استان ضعیف و با مشکل مواجه است.

خانم دوستی تاکید کرد: شناسایی بازارهای هدف داخلی و خارجی و عرضه تولیدات صنایع‌دستی مورد نیاز آن‌ها نقش اساسی در رونق محصولات این حوزه ایفا می‌کند.

وی افزود: متاسفانه هم‌اکنون به‌علت بازاریابی نامناسب و توان مالی ضعیف هنرمندان، سود ناشی از تولید محصولات صنایع‌دستی به جیب واسطه‌ها می‌رود.

دوستی تصریح کرد: در این راستا می‌توان با حمایت مالی از تولید کنندگان، ارایه آموزش‌های علمی، برگزاری دوره‌های آموزشی و بازدید از نمایشگاه‌های خارجی زمینه تولید محصولات صنایع‌دستی براساس نیاز بازارهای داخلی و خارجی و قطع کردن دست واسطه‌ها از این چرخه را فراهم کرد.

مواد اولیه صنایع‌‎دستی به‌صورت یارانه‌ای ارایه شود

یکی دیگر از تولید کنندگان صنایع‌دستی در چهارمحال و بختیاری نیز گفت: برای کاهش هزینه‌های تمام شده تولید انواع محصولات صنایع‌دستی باید نسبت به ارایه و عرضه مواد اولیه یارانه‌ای در این حوزه اقدام شود.

شاهسون تاکید کرد: در این صورت می‌توان هزینه‌های تمام شده تولید در حوزه صنایع‌دستی را کاهش و بازار فروش این محصولات را رونق داد.

وی یادآور شد: تبلیغات گسترده به‌منظور آشنایی بیشتر مردم و مسوولان برای خرید و استفاده از صنایع‌دستی تولیدی و کاربردی می‌تواند به کاهش مشکلات این حوزه کمک کند.

به گزارش ایرنا، ۲۰ خرداد به‌نام روز جهانی و ۲۰ تا ۲۶ خرداد به‌عنوان هفته ملی صنایع‌دستی و هنرهای سنتی نامگذاری شده است.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *