رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۸ آذر ۱۳۹۳

خانه یحیی مستوفی اراک در فهرست آثارملی کشور ثبت شد

اشتراک گذاری

تاریخ خبر :۱۳۹۳/۰۹/۰۸-«اسماعیل شراهی» روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: این بنا که مربوط به دوره ناصرالدین شاه قاجار است متعلق به میرزا یحیی خان بیک لیک مشهور به «مستوفی» از افراد متنفذ عراق عجم است.

وی توضیح داد: این بنای ارزشمند تاریخی واقع در خیابان قائم مقام اراک (دروازه مشهد) واقع شده و شامل یک عمارت زیبا ، حیاط و باغهای اقماری است.

شراهی گفت: عمارت این خانه تاریخی در ابعاد ۱۶ در ۱۲ متر مربع با ارتفاع هفت متر است که در دو طبقه به طرز باشکوهی ساخته شده است.

مدیرپژوهش و باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی خاطرنشان کرد: این خانه قدیمی در دو طبقه بنا شده که طبقه زیرین آن دارای یک حمام تاریخی، سربینه، گرمخانه و خزینه است و طبقه فوقانی آن با هشت اتاق زیبا و دلباز وتاسیسات جانبی، محل زندگی و کار یحیی مستوفی بوده است.

شراهی ادامه داد: در ساخت بدنه کالبدی بنای این خانه تاریخی ارزشمند از سنگ ،خشت و گل با پی های پهن استفاده شده و نمای آن آجرنما با تزئینات چشم نواز و زیبا است.

وی گفت: این بنای تاریخی در زمان حیات یحیی مستوفی محل زیست این مستوفی الممالک بوده و پس از مرگ وی نیز فرزندش حبیب خان بیک لیک که خان قصبات مشک آباد، فراهان و سده (منطقه سنجان) بوده، در آن سکونت داشته است.

وی اظهار کرد: یحیی مستوفی علاوه بر این خانه تاریخی قنات اختصاصی با عنوان «قنات مستوفی» و چند ابنیه مهم در جوار کوه مستوفی اراک داشته که هم اینک از بین رفته و به جای بوستان امیرکبیر اراک بنا شده است.

شراهی اظهار کرد: پرونده این خانه فاخر سال گذشته با مستند سازی و تهیه نقشه برای ثبت آثار ملی پیشنهاد شد و با توجه به اینکه این بنا هم اینک مالکیت وقف خصوصی دارد در صورت هرگونه پیشنهاد کاربری فرهنگی مشروط به اینکه آسیبی برای عمارت نباشد می تواند فعالیت فرهنگی داشته باشد.

وی گفت: حمام واقع در این خانه تاریخی در صورت مرمت قابلیت تبدیل شدن به موزه را دارد.

هم اینک ۷۹۲ اثر تاریخی در استان مرکزی شامل تپه و محوطه تاریخی ، سنگ نگاره، حمام ها و سایر ابنیه در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

۱۶ اثر معنوی نیز از استان مرکزی در فهرست اثار ملی کشور ثبت شده است.

1128 خانه یحیی مستوفی اراک در فهرست آثارملی کشور ثبت شد
هم اینک بیش از دو هزار اثر تاریخی و فرهنگی در استان مرکزی شناسایی شده است.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *