جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

خانه های مسافر، فرصتی برای پاسخگویی به نیاز اقامتی گردشگران

تاریخ بروزرسانی :
۱۶ دی ۱۳۹۷

به گزارش ایرنا، خانه های مسافر از گذشته در سراسر جهان وجود داشته و با توسعه صنعت گردشگری نیز روز به روز بر تعداد آنها افزوده شده است.
در استان تاریخی و چهار فصل لرستان که با داشتن هزاران جاذبه باستانی و طبیعی یکی از مهم ترین مناطق باستانی ایران است به نظر می رسد ایجاد خانه های مسافر بیش از سایر مناطق اهمیت داشته باشد.
به گفته کارشناسان بیش از پنج هزار اثر تاریخی و فرهنگی در لرستان وجود دارد که ۲ هزار و ۳۰۰ مورد از آنها ثبت ملی شده اند.
برخی از این آثار مانند نقوش و کنده کاری های داخل غارها و اشیا مفرغی و سفالینه ها، حکایت از تاریخ ۴۰ هزار ساله زیست در این دیار دارد.
بیش از ۲۵۰ غار مسکونی و پناهگاه صخره ای نظیر غارهای پاسنگر گنجی قمری، یافته، غار کوگان، گر ارجنه و غار شگفت انگیز کلماکره در نقاط مختلف لرستان، جلوه ای خاص و دیدنی به این دیار بخشیده است.
غارهای منقوش پیش از تاریخ مانند غار هومیان یک، هومیان ۲، میرملاس کوهدشت و دوشه بخش چگنی خرم آباد از دیگر جاذبه های منحصربفرد این دیار هستند.
بناهای تاریخی شگفت انگیز این استان همچون قلعه فلک الافلاک، پل شکسته، گرداب سنگی، سنگ نبشته و مناره آجری از دیگر بناهایی هستند که در خرم آباد مرکز استان لرستان از عهد ساسانی و پیش از آن در این سرزمین همچون گوهری گرانبها زینت بخش چشمان رهگذران و مردم علاقه مند به تاریخ ایران زمین شده اند.
آبشارهای زیبایی همچون نوژیان، بیشه، وارک، شوی، آب سفید، چکان، سرکانه و افرینه تنها نمونه هایی از این ظرفیت خدادادی هستند که منظره زیبا و چشم نوازی را به خود اختصاص داده اند و جلوه های بی نظیر طبیعی را به گردشگران این سرزمین نمایش می دهند.
اگرچه بهره گیری از این همه مواهب گردشگری رونقی به سفره گردشگری مردم این استان نداده است اما ایجاد زیرساخت های لازم برای حضور گردشگران در این استان ضرورتی است که با ایجاد اماکنی برای اقامت گردشگران باید درنظر گرفته شود.

**خانه های مسافری در لرستان راه اندازی می شود
مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری لرستان می گوید: برای ساماندهی اماکن اقامتی در ایام حضور مسافر در استان خانه های مسافری راه اندازی می شود.
سید امین قاسمی افزود: با پیگیری های صورت گرفته و با هدف ساماندهی اماکن اقامتی و فراهم سازی بستر سفر ارزان قیمت، استان لرستان هم به جمع استانهای دارای مجوز راه اندازی خانه های مسافری پیوست.
وی هدف از این طرح را ساماندهی خانه های مسافری در روزهای پر تردد مسافران در استان بیان کرد و اظهار داشت: در نخستین گام از راه اندازی این طرح با فراخوان عمومی، متقاضیان ایجاد این خانه ها شناسایی می شوند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان افزود: در مرحله بعد با احراز شرایط متقاضیان، توسط این اداره کل نسبت به درجه بندی، نرخ گذاری و ثبت در سیستم برخط رزرواسیون در نظر گرفته شده اقدام خواهد شد.
وی ادامه داد: در مرحله نخست، این طرح در شهرهای خرم آباد، بروجرد و دورود اجرا می شود و پروانه بهره برداری صادر شده توسط اداره کل موقت بوده و صرفا برای ایام پیک مسافرت ها به استان خواهد بود.
قاسمی اظهار داشت: ۱۴۲ واحد اقامتی از جمله هتل، مهمانپذیر، اقامتگاه بوم گردی سفره خانه های سنتی و مجتمع های خدماتی بین راهی در این استان وجود دارد که به مسافران خدمات لازم را ارائه می دهند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان با بیان اینکه اکنون یک هزار و ۹۹۰ تخت در مراکز اقامتی لرستان وجود دارد افزود:۲۲ هتل با ظرفیت یکهزار و ۷۰۵ تخت و ۱۰ مهمانپذیر با ظرفیت ۲۹۰ تخت در سطح استان لرستان فعال هستند.
وی اضافه کرد: این استان دارای ۱۵ سفره خانه سنتی و پنج مجتمع گردشگری است. لرستان مقصد گردشگری استان های گرمسیری است موافقت اولیه ایجاد ۹ مکان گردشگری در لرستان صادر شد

** یک هزارو ۳۷۱ گردشگر خارجی امسال از لرستان دیدن کردند
قاسمی افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون ۸۵۵ هزار و ۱۶۵ گردشگر داخلی و یک هزار ۳۷۱ گردشگر خارجی در این استان اقامت کردند.
وی اظهار داشت: در مدت مشابه سال گذشته یک هزار و ۹۸ گردشگر خارجی و ۶۷۸ هزار و ۱۰۰ گردشگر داخلی در این استان اقامت داشته اند.
وی ادامه داد: در ۱۱ ماه گذشته نیز ۲ هزار و ۱۲۴ شب اقامت اتباع خارجی در لرستان ثبت شد که نسبت به مدت مشابه با افزایش ۱۳ درصدی مواجه شده است.
وی اظهار داشت: تعداد شب اقامت این اتباع در طول مدت مشابه سال گذشته یک هزار و ۸۹۳ نفر شب بوده است.

**مجوز راه اندازی ۱۰۰ خانه مسافر در لرستان صادر می شود
معاون گردشگری میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری لرستان نیز گفت:بر اساس نیاز استان در ایام افزایش گردشگر در سطح استان ایجاد ظرفیت های بیشتر اقامتی و خانه مسافر ضروری است.
مهدی بهاروند افزود: پیش از این در ایام افزایش تعداد مسافر برخی افراد به صورت خودگران اقدام اجاره خانه مسافر می کردند که گاهی مشکلات امنیتی و افزایش قیمت برای مسافران ایجاد شد.
وی اظهار داشت: با توجه به اینکه این مراکز مورد تایید مراکز نظارتی و بدون ساماندهی بودند میراث فرهنگی استان اقدام به عقد قرار داد بایک شرکت جهت ساماندهی خانه مسافرهای استان شد.
بهاروند اظهار داشت: مدارک این شرکت به سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری ارسال و موافقت کسب شده است.
وی ادامه داد: در این شرکت ها تعداد ۵۰۰ خانه مسافر ثبت می شود اما به دلیل امکان ظرفیت مسافر پذیری هتل ها و مراکز اقامتی استان مجوز ثبت ۱۰۰ خانه مسافر در استان صادر شده است
بهاروند بیان کرد: بیشتر خانه های مسافر استان در شهرستان های خرم آباد، بروجرد و الیگودرز راه اندازی می شود.
وی اظهار داشت: مدارک متقاضیان راه اندازی خانه مسافر در استان تحویل گرفته شده است و به زودی مجوزهای مورد نیاز صادر می شود.

**خانه های مسافر باید استانداردسازی شوند
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار لرستان با تاکید بر استفاده از ظرفیت های گردشگری استان، گفت: خانه‌های مسافر در شهر‌ها و روستاها باید برای پذیرش مسافران استاندارد لازم را داشته باشند.
گودرز امیری اظهار داشت: در شهرهایی که هتل وجود ندارد ، صدور مجوز خانه مسافر ضروری است و این خانه های مسافر باید استانداردهای لازم را داشته باشند.
وی افزود:خانه مسافر واحدهای اقامتی با مالکیت خصوصی است که مالکان آنها مجوز سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اخذ می‌کنند تا بتوانند واحد مسکونی خود را به صورت اجاره‌ای با قیمت مشخص در اختیار میهمانان و مسافران شهر خود قرار دهند.
امیری گفت: با توجه به اینکه گردشگری بزرگترین ظرفیت استان محسوب می‌شود، بنابراین برای ارتقای کیفیت خدمات‌ دهی، نوسازی و بازسازی تجهیزات هتل‌ها به عنوان پایگاه‌های اصلی اسکان مسافران باید ضوابط دیگری همچون آموزش کاربردی کارکنان و مهمان‌داران اجرایی شود.
امیری تاکید کرد: آموزش مهمان‌داری و هتل‌ها در راستای بالابردن کیفیت خدمات و جلب رضایت گردشگران ضروری است.
معاون استاندار لرستان بر ممنوعیت برپایی چادرهای مسافرتی در پارک‌ها توسط شهرداری‌ها در تمام ایام سال تاکید کرد و گفت: برپایی کمپین‌های مسافرت به دلیل فراهم کردن زیرساخت‌های اقامتی و خدمات رفاهی و همچنین ایجاد امنیت به مراتب بهتر از چادرهای مسافرتی در پارک‌ها‌ است.
وی افزود: شهرداری‌ها، هلال احمر و همچنین بخش خصوصی می‌توانند با گرفتن مجوز از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نسبت به ایجاد کمپین‌های مسافرتی اقدام کنند.

** گردشگری نباید تنها به ایام تعطیلات خلاصه شود
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری لرستان می گوید: صنعت گردشگری در این استان نباید فقط در ایام تعطیلات نوروز خلاصه شود.
احمد مرادپور با بیان اینکه در ایام تعطیلات نوروزی بحران گردشگردی در استان وجود دارد و گردشگران زیادی وارد استان می شوند ، اظهارداشت: حضور آمار بالای گردشگر نوروزی در لرستان مانند پیک ترافیکی است که با همه امکانات موجود امکان پاسخگویی دقیق وجود ندارد.
مرادپور اضافه کرد: گردشگرپذیری فقط در یک ماه فروردین نباید خلاصه شود و ایجاد زیرساخت برای این بازه زمانی کوتاه غیر اقتصادی است.
وی گفت: زیرساخت های ایجاد شده پس از تعطیلات نوروزی بدون متولی رها می شوند و سرمایه گذاری های انجام شده مقرون به صرفه نیست.
مرادپور تاکید کرد که جاذبه های گردشگری لرستان و زیرساخت های ایجاد شده باید از طریق فراخوان به بخش خصوصی واگذار شود.
وی افزود: استان گردشگر پذیر باید دارای طرح و برنامه جامع گردشگری باشد و اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری لرستان سیاست گذار برنامه های گردشگری باشد.

خانه های مسافر، فرصتی برای پاسخگویی به نیاز اقامتی گردشگران خانه های مسافر، فرصتی برای پاسخگویی به نیاز اقامتی گردشگران

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • حسن حسن زاده

    سنتي ها نسبت به مدرن هم زيباتر هستند هم ارامش بخش تر كه اذت سفر را چند برابر مي كند

    ۲۷ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد