رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۳ بهمن ۱۴۰۰

خانه موزه دکتر معین تهران

لینک این مطلب کپی شد!

خانه موزه دکتر معین تهران، یادگاری به جا مانده از این استاد بزرگ ادبیات فارسی در خیابان پیروزی پایتخت می‌باشد. خانه‌ای که زمانی با منزل شاعر و تصنیف‌ساز مشهور ایرانی محمدعلی امیرمجاهد دیواربه‌دیوار بود. اما اکنون این دو خانه را با یکدیگر ادغام کرده‌اند. در حقیقت، فقط قسمتی از چهارچوب در بین این دو خانه به جا مانده است. باید بدانید که استاد امیرجاهد پدر خانم جناب دکتر معین بوده‌اند.

-معین-1 خانه موزه دکتر معین تهران

گفتنی است که این خانه زیبا و قدیمی، در سال ۱۳۸۳ از خانواده دکتر معین و آقای امیرجاهد خریداری و در تملک شهرداری تهران در آمد. هدف از این کار، برگزاری کلاس‌های ادبیات و موسیقی و همایش‌های مربوط به این دو رشته بوده تا یاد و نام این دو مرد بزرگ عرصه هنر و ادبیات زنده نگه داشته شود. نشست‌های مولوی خوانی و شاهنامه خوانی در این خانه به طور مستمر در حال برگزاری است. همچنین، کتابخانه تخصص زبان و ادبیات فارسی نیز در این مکان مراجعان بسیاری دارد. به طوری‌که، این بخش ۷۰۰ نفر عضو داشته و در هر روز ۵۰ نفر از آن بازدید می‌کنند.
جالب است بدانید که از خانه موزه معین تهران، به عنوان لوکیشن فیلم‌ها نیز استفاده می‌شود. فیلم‌های مشهوری مانند شهرزاد، سرزمین کهن و حتی بیست و یک روز از آن دسته‌اند.

-موزه-دکتر-معین-تهران-2 خانه موزه دکتر معین تهران

دکتر محمد معین که بود ؟

دکتر محمد معین، زاده ۱۹ اردیبهشت سال ۱۲۹۷ هجری شمسی در محله زرجوب شهر رشت است. متأسفانه استاد در سن ۶ سالگی پدر و مادرش را بر اثر بیماری حصبه از دست داد. از آن زمان به بعد شیخ محمدتقی معین العلما جد پدری جناب دکتر مسئولیت پرورش و تربیت وی را بر عهده گرفت. دکتر معین، تا دوره متوسطه در رشت ماند و سپس برای ادامه تحصیل به تهران آمد و باقی تحصیلات دوران دبیرستانش را در مدرسه دارالفنون این شهر سپری کرد. این مرد بزرگ، در سال ۱۳۱۳ مؤفق به اخذ مدرک کارشناسی و در نهایت در سال ۱۳۲۱ به اخذ درجه دکتری نائل آمد. باید بگوییم که استاد معین اولین فارغ‌التحصیل دوره دکتری ادبیات فارسی در ایران بودند.
سرانجام دکتر معین در سال ۱۳۴۵ بر اثر سکته در بیمارستان فیروزگر تهران بستری و بعد از ۵ سال گذراندن زندگی در حالت اغماء در ۱۳ تیر ۱۳۵۰ دار فانی را وداع گفت. لازم به ذکر است که از این استاد گرامی آثار و تألیفات بسیاری به جا مانده اما نگارش فرهنگ لغت معین در میان آن‌ها از ارزش بالاتری برخوردار است.
اکنون بعد از گذشت سال‌های سال از فوت استاد، خانه وی در سال ۱۳۸۳ به موزه‌ای بسیار زیبا و دیدنی تبدیل شده که می‌توانید همه روزه از ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعد از ظهر از آن بازدید کنید.

-معین-3 خانه موزه دکتر معین تهران

کاربری فعلی خانه استاد معین

در حال حاضر خانه استاد معین به‌عنوان خانه موزه دکتر معین و امیرجاهد و مرکز موسیقی و ادبیات فعالیت می‌کند. طبقه همکف خانه بیشتر به امور اداری موزه اختصاص دارد و کلاس‌های موسیقی در این طبقه و طبقه زیرزمین تشکیل می‌شود. در طبقه دوم خانه نیز کتابخانه و دفتر کار دکتر به‌همراه میز کار و کتاب‌های ایشان واقع است.

در خانه‌موزه معین انواع سازها، تابلوهای شعر و خوش‌نویسی، تابلوهای استادان موسیقی و ادبیات و زندگی‌نامه‌ این هنرمندان از جمله خود استاد امیرجاهد و دکتر معین، لوازم شخصی استاد معین مانند کارت عروسی، کارت‌های شناسایی، دانش‌نامه‌ها، مدارک تحصیلی، جایزه‌ها و نشان‌های مهم بین‌المللی، کتاب‌ها، دست‌نوشته‌ها و یادداشت‌های ایشان برای نگارش لغت‌نامه در معرض نمایش قرار دارد.

-معین-2 خانه موزه دکتر معین تهران

عکس‌هایی نیز از بزرگان موسیقی‌ و ادبیات که به موزه آمده‌اند، روی دیوار به چشم می‌خورد. در حیاط خانه دکتر معین دیوار کاشی‌کاری شده دیده می‌شود که روی آن اسامی استادان هنر، سینما و موسیقی حک شده است که از این مکان دیدن کرد‌ه‌اند.

خانه‌ دکتر معین علاوه بر موزه بودن محلی برای برپایی کلاس‌های آموزشی، همایش‌ها و جشنواره‌های ادبی و هنری است. در این خانه آموزش سازهای ایرانی و موسیقی جهانی، تئوری موسیقی و اصول آهنگ‌سازی‌ با حضور استادان برجسته ارائه می‌شود. تشکیل ارکستر، راه‌اندازی جشنواره سراسری موسیقی امیرجاهد، شرکت در جشنواره‌های موسیقی بین‌المللی فجر و کلاسیک ایرانی نیز از دیگر برنامه‌های این مرکز است. در خانه دکتر معین همچنین نشست‌های ادبیاتی‌ همچون فردوسی‌شناسی و مولاناشناسی، بزرگداشت هنرمندان ادبیات و موسیقی برگزار می‌شود.

در حیاط خانه دکتر معین یک کارگاه تارسازی ایجاد شده است؛ به‌علاوه، این مرکز مجهز به کتابخانه تخصصی زبان و ادبیات فارسی است و علاقه‌مندان زیادی به این منظور به این مکان مراجعه می‌کنند.

-معین-4 خانه موزه دکتر معین تهران

آدرس خانه موزه دکتر معین تهران

آدرس: خیابان پیروزی، میدان چهارصد دستگاه، خیابان بایزید بسطامی.

دسترسی به خانه دکتر معین از طریق ایستگاه ابن سینا در خط شماره چهار مترو امکان‌پذیر است. از این ایستگاه تا رسیدن به این خانه حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه پیاده‌روی در پیش دارید.اگر قصد دارید با وسیله شخصی به خانه موزه استاد معین بروید، از طریق اتوبان امام علی (ع) و سپس خیابان بسطامی می‌توانید خودتان را به این مکان برسانید.

-معین-5 خانه موزه دکتر معین تهران

-معین-6 خانه موزه دکتر معین تهران

-معین خانه موزه دکتر معین تهران

-موزه-دکتر-معین-تهران-1 خانه موزه دکتر معین تهران

-موزه-دکتر-معین-تهران-3-e1643792795521 خانه موزه دکتر معین تهران

-موزه-دکتر-معین-تهران-5 خانه موزه دکتر معین تهران

-موزه-دکتر-معین-تهران خانه موزه دکتر معین تهران

خانه استاد معین کجاست ؟

خانه موزه دکتر معین در تهران خیابان پیروزی، میدان چهارصددستگاه، انتهای خیابان بایزید بسطامی واقع است.

ساعت بازدید از خانه موزه دکتر معین چه ساعاتی است ؟

از ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعدازظهر بازدید از این موزه امکان‌پذیر است.

کاربری فعلی خانه موزه دکتر معین چیست ؟

در حال حاضر خانه استاد معین به‌عنوان خانه موزه دکتر معین و امیرجاهد و مرکز موسیقی و ادبیات فعالیت می‌کند.
           
 

نظر کاربران :

  • محمد

    چقدر کِیف داره که معماری دوره‌های گذشته حفظ بشه. چقدر لذت بخشه که بری اونجا چند دقیقه‌ای بشینی و عشق بکنی. دیدن این خانه که حال به موزه استاد معین و استاد امیرجاهد تبدیل شده از دیدنی‌های تهران این روزهاست

    ۱۰ اسفند, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *