جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

خانه موزه دکتر سندوزی تهران

تاریخ بروزرسانی :
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸

خانه موزه دکتر سندوزی مطب دندانپزشکی دکتر سندوزی بوده است که هم اکنون به موزه ای مجسمه های ساخته وی تبدیل شده است. دکتر سندوزی که هم اکنون در خارج از کشور اقامت دارد، خانه و مطب شخصی خود را وقف مردم تهران کرده است تا تبدیل به خانه – موزه شود.خانه موزه دکتر سندوزی در محل مطب دندانپزشکی دکتر امیراسماعیل سندوزی( دندانپزشک و مجسمه ساز)، تاسیس شد. تمامی تجهیزات، کتابخانه شخصی، آثار هنری نقاشی، طراحی، مجسمه‌ها، دستنوشته‌ها و حتی یادگاری‌های دوستان دکتر سندوزی در خانه موزه دکتر سندوزی به نمایش گذاشته شده است.دکتر سندوزی در سال ۱۳۷۵ مطب و تمامی وسایل دندانپزشکی خود را به همراه کتابخانه شخصی تخصصی و ده ها اثر ارزشمند هنری شامل مجسمه و نقاشی به سازمان توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران اهدا کرد.

خانه موزه دکتر سندوزی 1 خانه موزه دکتر سندوزی تهران

در سال ۱۳۸۲ موزه‌ای که مزین به نام ایشان بود در محل مطب ایشان با حضور اعضای محترم شورای اسلامی شهر تهران و ریاست وقت سازمان و مدیران ارشد و در حضور گروهی از هنرمندان برجسته گشایش یافت. اما وضعیت موزه به گونه‌ای بود که نیاز به بازسازی داشت، بنابراین پس از چند سال تعطیلی برای بازسازی، در زمستان ۱۳۸۵ دوره تازه فعالیت خود را آغاز کرد.آثار موزهای این مکان شامل شصت اثر مجسمه و تعداد شصت اثر تابلو نقاشی است.
انبوهی از تابلوهایی که روی هم قرار گرفته، بعضی به دیوار آویخته‌اند و برخی در تاریکی اتاق، تنها به لکه‌های سیاه بزرگی می‌مانند که حجم‌های عجیب و پیچیده کف اتاق را احاطه کرده باشند. این فضای کوچک اما پر از نیرو سال‌ها در خدمت صاحب هنرمند، شاعر و نویسندهاش پایدار بوده است. این عنوان، مطب موزه استاد سندوزی است که در انتهای کوچه دوازدهم خیابان بخارست قرار دارد.
در این موزه مجسمه‌های ایشان قرارد دارد که بیشتر مفهومی فرم گرا است و حرکت در این مجسمه‌ها دیده می‌شود و مفاهیم و اثار او به نوعی ریشه در شعر و ادبیات دارد که باعث می‌شود این حرکت در مجسمه‌های ایشان همچون یک سمفونی اجرا شود.
این موزه مکان خوبی برای علاقه مندان به هنر مجسمه سازی است.در کنار نمایشگاه دائمی آثار دکتر سندوزی، این مکان محلی برای برگزاری نشست‌های تخصصی هنری، جشنواره‌های مختلفی با عنوان جشنواره طراحی معاصر، پزشکان هنرمند، پرستاران هنرمند و… نیز هست.امیر اسماعیل سندوزی متولد سال ۱۳۰۷ است و از دانشکده دندان پزشکی دانشگاه تهران دکترای خود را دریافت کرده است او با تئاتر ‌، شعر، موسیقی‌ و مهم‌تر از همه آنها با هنرهای تجسمی آشنا شد و در اولین فرصت به نقاشی پرداخت و به سرعت به مجسمه سازی نیز علاقه‌مند گردید و مجسمه‌های بسیار زیبایی به سبک‌های مختلفی چون کوبیسم، امپرسیونیسم و رئالیسم را خلق کرد.دکتر سندوزی سال ۱۳۷۷، پس از آن که ناگزیر شد برای جراحی به خارج از کشور سفر کند، مطبش را به محلی برای نمایش آثار خود بدل کرد.

موزه استاد سندوزی سعی دارد با تهیه کتابچه‌های از آثار او، این هنرمند خود آموخته و فعال در سبک های هنری مختلف را به شیوه‌ای بهتر و جامع‌تر به دیگران بشناساند.به دلیل کمبود فضا، امکان نمایش تمام این آثار به صورت یکجا وجود ندارد و به صورت دوره‌ای هر بار بخشی از آنها به نمایش در خواهند آمد.
تلفن تماس : ۸۸۵۱۴۱۲۲ – ۸۸۵۲۷۰۴۱
ساعت کاری : ۹ الی ۱۶
آدرس : میدان آرژانتین ، خیابان احمد قصیر (بخارست ) ، خیابان دوازدهم ، شماره ۲

خانه موزه دکتر سندوزی 2 خانه موزه دکتر سندوزی تهران
خانه موزه دکتر سندوزی 3 خانه موزه دکتر سندوزی تهران

منبع:
بزنیم بیرون

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 2 میانگین: 3]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد