رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۱ تیر ۱۳۹۸

خانه شفاهی آمل

لینک این مطلب کپی شد!

خانه شفاهی یکی دیگر از زیباترین خانه‌های ایرانی است که در منطقه پایین‌بازار قرار دارد. خانه شفاهی مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان آمل، بخش مرکزی، خیابان آیت الله جوادی، بافت قدیم نیاکی محله واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۴ اسفند ۱۳۸۵ با شمارهٔ ثبت ۱۷۸۰۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. خانه شفاهی یک بارهم توسط باستان شناس امریکایی مورد بررسی قرار گرفت. در طبقه دوم خانه شفاهی تزئینات زیبایی دیده می شود و گمان می‌رود که خانه شاه‌نشینی بوده است.
خانه شفاهی ۲۵۰ سال پیش توسط یک خان ثروتمند که هفت روستای ان منطقه را تحت سلطه خود داشت، بنا شد و پس از وی به فرزندانش، برادران عطار به ارث رسید. بنای کنونی که هنوز گچ بری ها و آئینه کاری های اولیه اش را حفظ کرده است و شامل حیاط، ۱۰ اتاق و یک سرد خانه می باشد، توسط سه برادر تقسیم شد. ساکنین کنونی بنا با افزودن سیستم لوله کشی و سرویس بهداشتی درآن زندگی می کنند.
با وجود به المان‌های موجود در این بنا نقاشی‌ها و گچبری‌ها و پنجره‌های اروسی و طاق و قوس‌های موجود در بنا می‌توان گفت خانه متعلق به دوره قاجار است. تاریخچه مکتوب این بنا سال ها پیش به دلیل مشکلات مالی مالک فروخته شد.

آدرس : مازندران – شهرستان آمل – پایین بازار

-شفاهی خانه شفاهی آمل

منابع:
بزنیم بیرون
ویکیپدیا

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *