جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

خانه سنتی خالو میرزا عقدا

تاریخ بروزرسانی :
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹

خانه سنتی خالو میرزا عقدا که هتلی ست سنتی در خیابان شهدای فتح المبین این شهر قرار گرفته است.نخستین شهر بزرگ در راه نائین به یزد به فاصله ۷۴ کیلومتر از نائین، شهر عقدا است، عقدا دروازه کویر ایران، یکی از شهرهای شمال غربی استان یزد می باشد. پیشتر به آن گبران (محل سکونت مردمان گبر یا زرتشتیان) می‌گفتند. هنوز هم نشانه‌هایی از فرهنگ زرتشتیان و ایده‌های معماری پیش از اسلام در شهر باقی است.
از آنجایی که شهر عقدا، شهری تاریخی محسوب می‌شود. خانه خالو میرزا قدمت تاریخی نزدیک به ۸۰۰ سال دارد و ساخت آن به دوره ایلخانی برمی‌گردد. آنچان که گفته می‌شود این خانه متعلق به یکی از بزرگان و خان‌های شهر عقدا به نام خالو میرزا، در دوره ایلخانی بوده است. مرمت این خانه از سال ۱۳۸۹ آغاز شده و اکنون این بنا یک هتل سنتی یک ستاره است.

خانه خالو میرزا1 خانه سنتی خالو میرزا عقدا

معماری خانه سنتی خالو میرزا عقدا

خانه ی خالو میرزا خانه ایی چهار ایوانی در شهر یزد می باشد که یکی از جلوه های معماری ایرانی است هتل سنتی یک ستاره خالو میرزای عقدا، یک خانه چهار ایوانی با معماری اصیل ایرانی است که شامل هشتی، راهرو، حیاط، مطبخ، تالار، ایوان و اتاق های متقارن و فضاهای داخلی با طاق و تویزه های بلند و طاقچه های بسیار همراه با بوی دلنشین کاهگل اتاق ها می باشد. به دلیل حفظ معماری سنتی آن برخی از اتاق ها فاقد سرویس بهداشتی و حمام می باشد. وقتی از درب چوبی وارد خانه می‌شود اولین چیزی که خواهید دید طالق بلند هشتی این خانه زیبا است که نشان از معماری اصیل یزدی دارد. فضای هشتی همچون ستاره ایست دنباله دار که گویی از آسمان پرستاره کویر به دور افتاده و دنباله آن راهرویی است که انسان را به قلب تاریخ می برد. بعد از گذر از طاق، برای ورود به هتل سه پله را بالا می‌روید که به راهرو خانه ختم می‌شوند. در سمت راست، لابی خانه خالو میرزا قرار دارد که بعد از گذر از آن به حیاط خانه می‌رسید، حیاطی که فضای کوچکی دارد و با دیوارهای بلند محصور شده است.

%name خانه سنتی خالو میرزا عقدا

حیاط هتل دارای طاقچه‌های گنبدی است. در وسط حیاط حوض قرار دارد و اطراف حیاط با باغچه‌های کوچکی تزیین شده‌ است، که سقف بلند آهنی هتل، سایه‌بانی برای آن‌ها محسوب می‌شود. در انتهای ایوان جنوبی خانه نیز، رستوران سنتی مجموعه قرار گرفته است.سقف این خانه را به بلندی ۱۰ متر بنا کرده اند که برای این کار دو علت را بیان می کنند؛ اول این که چون خانه خالو میرزا، در بیرون از حصارهای شهر ساخته شده بوده، برای جلوگیری از ورود دزدان و راهزنان به این خانه سقف را چنین بلند بنا کرده اند. دلیل دیگر را می توان برقراری هوای مطبوع و خنک تر در فضای خانه در دل کویر برشمرد.

وارد این خانه دو جبهه ای که می شویم در مجموع این خانه تاریخی شامل ده اتاق در دو طبقه است،. اتاق های جبهه جنوبی را برای فصل گرم و آتشین تابستان و اتاق های جبهه شمالی را برای فصل سرد و خشک زمستان استفاده می کرده اند. اتاق‌های سبز، قرمز، آبی و بنفش دارای کرسی است . اتاق‌های این هتل از معماری داخلی سنتی برخوردارند و طاق‌های بلند و طاقچه‌های روی دیوارهایشان با لوازم و ظروف قدیمی تزیین شده‌اند. رخت‌های داخل اتاق‌ها با ملحفه‌های دستدوز و میزها و طاقچه‌ها نیز با رومیزی‌های رنگارنگ تزیین شده‌اند. همچنین فرش‌هایی با طرح سنتی و اصیل، شیشه‌های رنگی پنجره‌ها، فضای بسیار دلنشین سنتی را ایجاد کرده‌اند.

بنای این اقامتگاه بسیار زیبا و دلنشین است که از کاهگل و خشت ساخته شده است. حیاط این بوم گردی فضایی بسیار دلنشین دارد که یک حوض کوچک در وسط آن قرار گرفته و تخت هایی برای دورهمی و استراحت گردشگران تعبیه شده است. نکته قابل توجه در مورد این بوم گردی رنگ متفاوت اتاق های آن است که هر کدام رنگ مخصوص خود را دارد و به زیبایی این خانه افزوده است.
این خانه تاریخی که به دستان چند جوان فعال و ساعی و اصیل به هتل تبدیل شده باشی تا عمق زیبایی های یک زندگی سنتی را دریابی. اما احداث این هتل یا به عبارتی خانه محلی حکایت جالبی دارد، حکایتی از جوانی که دست خالی و بدون حمایت مسئولان تنها به عشق معرفی زادگاهش اقدام به بهسازی خانه تاریخی خالو میرزا کرده و پس از تلاشهای طولانی که شنیدن آن خالی از لطف نیست، این خانه را به هتل تبدیل کرده است.

نحوه دسترسی به خانه سنتی خالو میرزا

عقدا، مجاور حصار خواجه نصیر الدّین طوسی ده گبران، خانه خالو میرزا.

خانه خالو میرزا2 خانه سنتی خالو میرزا عقدا

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد