رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۹ اردیبهشت ۱۳۹۹

خانه تاریخی صیرفیان

اشتراک گذاری

شهر زیبا و تاریخی اصفهان با تمام بناهای تاریخی و جاذبه های دیدنی اش، یکی از شهرهای توریستی و گردشگری ایران است.شهر اصفهان هرساله و تمام فصول سال، به ویژه تعطیلات، میزبان مسافران و گردشگران عزیز می باشد.خانه تاریخی صیرفیان یکی از خانه های تاریخی اصفهان است .این شهر زیبا، خانه های تاریخی متعددی را در خود جای داده است که هرکدام از این خانه ها در محلات قدیمی و بسیار زیبای شهر اصفهان واقع شده اند و مربوط به دوره های مختلفی از تاریخ هستند.

یکی از این خانه های تاریخی و بسیار ارزشمند، خانه ی صیرفیان است که مربوط به دوره ی قاجار می باشد و تزئینات رنگارنگ و شگفت‌انگیز این خانه، هر بیننده ای را به خود جلب می کند.خانه کریم صیرفیان در شهر اصفهان، محله چهارسوق شیرازی‌ها قرار گرفته است.

خانه تاریخی صیرفیان خانه تاریخی صیرفیان

همانطور که گفته شد این خانه مربوط به اوایل دوره ی قاجار می باشد و شما با ورود به این خانه، گویی پا در گذشته می گذارید.خانه قدیمی صیرفیان در این دوره به‌عنوان کنسولگری فرانسه در اصفهان مورد استفاده بود. در سال ۱۳۰۹ محمدباقر سرتیپی این خانه خاطره‌انگیز را خرید. در سال ۱۳۲۱ مرحوم حاج عبدالغفور انصاری این خانه را از آن‌ها خریدند که درنهایت به نوادگان این خانواده به ارث رسید آن‌ها هم در سال ۱۳۸۸ این خانه را به کریم صیرفیان فروختند. ایشان با هدف حفظ این خانه در آن ساکن شد.

این خانه شگفت‌انگیز با اینکه اوایل دوران قاجار ساخته شده، با الهام از سبک زیبا و منحصربه‌فرد معماری خانه‌های صفوی در اصفهان بنا شده است. اولین چیزی که با ورود به این خانه نظر شما را جلب می‌کند و تاریخ کهن آن را برای شما نمایان می‌کند، مقرنس‌سازی کم‌نظیری است که یادآور شاهکارهای دوره صفوی است و شما را محو خود خواهد کرد.

ویژگی اصلی خانه تاریخی صیرفیان تزئینات باشکوه و فراوان آن است که از میان آن‌ها می‌توان به گچ‌بری‌هایی نفیس، مقرنس‌سازی‌های ماهرانه، آیینه‌کاری‌های جذاب، نقاشی‌های گل و مرغ، پرتره‌سازی‌های قاجاری و درنهایت گره‌چینی‌هایی ظریف اشاره کرد که در اکثر بخش‌های این خانه پراکنده شده‌اند و بخش‌هایی از آن‌ها همچنان سالم مانده‌اند و بر ارزش‌های این بنا افزوده‌اند و می‌توان به‌عنوان یکی از جاذبه‌های تماشایی شهر اصفهان ساعاتی را به بازدید از آن اختصاص داد و نهایت لذت و استفاده را از وجود چنین اثر منحصربه‌فرد و زیبایی برد.

خانه تاریخی صیرفیان خانه تاریخی صیرفیان

کیفیت هنرمندانه و تاریخی خانه صیرفیان اصفهان به‌لحاظ معماری و تزئینات شگفت‌انگیزش بیانگر اوج هنر ایرانی است که هر مخاطبی را به خود جذب می‌کند. هرچند این خانه بنای شناخته‌شده‌ای مانند سایر آثار تاریخی دیدنی شهر اصفهان به حساب نمی‌آید، باز هرکس که با این خانه رؤیایی آشنا شده و تجربه بازدید از آن را داشته، نظر مثبتی درباره مراجعه به این فضای ارزشمند داشته و آن را به دوستان خود نیز توصیه کرده است.

خانه صیرفیان منزلی وسیع است که با مساحت حدود ۱۲۰۰ متر، زیبایی‌های یک خانه دوره قاجار را به‌خوبی به بازدیدکنندگانش نشان می‌دهد. شما باید از سمت غرب بنا ورودی آن را پیدا کنید و پس‌از عبور از درِ اصلی خانه، از دالانی به یک هشتی زیبا و رؤیایی که بخش‌هایی از آن تخریب شده، برسید. سمت چپ راهروی ورودی هم به بیرون ارتباط دارد.

دسترسی به بخش اندرونی و داخلی خانه صیرفیان از در انتهای دالان امکان‌پذیر است. با عبور از این در، وارد فضایی آرامش‌بخش و مجلل می‌شوید که تا قبل‌از آن چنین تصوری از این خانه را نداشتید و بی‌شک یاد خانه‌های قدیمی مادربزرگ‌های قصه‌ها خواهید افتاد و عطر و رنگ آن‌ها برایتان تداعی خواهد شد. سه طرف حیاط دل‌انگیز این خانه، ساختمان وجود دارد.

نحوه دسترسی به خانه تاریخی صیرفیان

آدرس : اصفهان – محله چهارسوق شیرازی ها – خیابان شیخ بهایی – کوچه سرتیپ – (شهید مهرداد انصاری چهارسوقی) بعداز چهارراه اول سمت راست پلاک ۴۱

خانه تاریخی صیرفیان خانه تاریخی صیرفیان

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *