رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۱ آذر ۱۳۹۵

خاطرات دومین مدرسه تهران را در این موزه ببینید

لینک این مطلب کپی شد!

خاطرات ۱۱۸ ساله مدرسه «علمیه» – دومین مدرسه تهران – در موزه‌ی این مدرسه قدیمی به نمایش درمی‌آید.

عیسی علیزاده، رییس سازمان زیباسازی شهرداری تهران با اعلام این خبر گفت: اهمیت مستندسازی و مستندنگاری تاریخ تهران و به ویژه تعیین بخشی به خاطرات جمعی از رویکردهای سازمان زیباسازی شهر تهران است، در همین راستا بهسازی نما و منظر بهارستان و ساخت موزه علمیه تعریف می‌شود.

او راه‌اندازی و آماده‌سازی این موزه را بخشی از پروژه بهسازی و ساماندهی نما ومنظر میدان بهارستان دانست و افزود: درآخرین مراحل پروژه بهسازی و ساماندهی نما و منظر میدان بهارستان توسط سازمان زیباسازی، در بخش غربی ورودیِ مدرسه تاریخی «علمیه»، فضایی برای موزه «علمیه» در نظر گرفته و برخی اسناد مربوط به دانش‌آموزان این مدرسه در آن جانمائی شدکه قرار است آن‌ها سه شنبه ۲۳ آذر ماه و با حضور مسئولان آموزش و پرورش و سازمان زیباسازی افتتاح شود.

براساس تفاهم‌نامه‌ای که بین آموزش و پرورش منطقه ۱۲ تهران و رئیس سازمان زیباسازی به امضا رسیده، انجام تعمیرات و مرمت ساختمان اختصاص یافته دبیرستان به موزه، پژوهش و تولید اطلاعات لازم از اسناد و مدارک موجود در دبیرستان و کتابخانه‌های مرجع، تجهیز ساختمان اختصاص یافته به موزه با تجهیزات مناسب به عنوان موزه دبیرستان و تحویل یک نسخه از همه‌ی پژوهش‌ها و اسناد جمع‌آوری شده به دبیرستان جزو تعهدات سازمان زیباسازی شهر تهران برای ایجاد این موزه بوده است.
نمونه اسناد قرار گرفته در موزه علمیه

15 خاطرات دومین مدرسه تهران را در این موزه ببینید

همچنین براساس این تفاهم‌نامه، اختصاص ساختمان ورودی غربی دبیرستان علمیه به عنوان موزه، نگهداری و اداره موزه دبیرستان علمیه و فراهم کردن امکان بازدید عمومی در روزهای دوشنبه و پنج شنبه از ساعت ۱۵ تا ۱۸ نیز جزو تعهدات اموزش و پرورش منطقه ۱۲ تهران است.

به گزارش ایسنا، دبیرستان علمیه در اردیبهشت ماه سال ۱۲۷۷ خورشیدی با تلاش میرزا محمود احتشام السلطنه و انجمن معارف که از نهادهای مردم‌نهاد دوران مشروطه بود، با همراهی میرزا حسن تبریزی معروف به رشدیه، یحیی دولت آبادی ناظم اطبا و چهره‌های فرهنگی دیگر آن زمان در خانه «انیس الدوله»، از همسران ناصرالدین شاه در انتهای خیابان لاله‌زار پشت شهرداری افتتاح شد. این مدرسه پس از مدرسه رشدیه، دومین مدرسه مقدماتی در ایران بود که توانست طی ۱۱۸ سال نام خود را حفظ کند.

علمیه پس از جابجایی‌های بسیار در ساختمان متعلق به خود در پشت مسجد مدرسه شهید مطهری – مسجد مدرسه سپهسالار – فعالیت می‌کرد. علمیه از ابتدای تاسیس شاهد رشد و بالندگی نوجوانانی شد که بعدها شماری از آنها از چهره‌های برجسته ایران معاصر شدند. نوجوانانی مانند سعید نفیسی، شجاع‌الدین شفا، انور خامه‌ای، احسان طبری، جهانگیر قائم مقامی، ناصر کاتوزیان، شاهرخ مسکو، همایون خرم، ابوالحسن بنی صدر، یحیی دهقانپور، بهمن فرمان‌آرا، اسفندیار منفردزاده، علیرضا مشایخی و…

این مدرسه همچنین در طول ۱۱۸ سال فعالیت خود مدیران و معلمان شناخته شده‌ای مانند علی‌خان ناظم العلوم، مهدی قلی مخبرالسلطنه هدایت، میرزا علی‌اکبر مزین الدوله، یوسف‌خان ریشار مودب‌الملک و معلمانی چون عبدالعظیم قریب، محمدعلی فروغی و سعید نفیسی را به خود دیده است.

«علمیه» تا سال ۱۳۸۲ در کنار مسجد شهید مطهری مستقر بود، تا این‌که به دلیل توسعه مجلس شورای اسلامی، این‌بار این مدرسه – علمیه – به غرب میدان بهارستان منتقل شد تا در کالبد قبلی دبیرستان شاهدخت – که بعد از انقلاب با عنوان دبیرستان پسرانه شریعتی فعالیت می‌کرد – ادامه حیات دهد.

در «موزه علمیه» یکی از نخستین موزه‌های مدارس در شهر تهران، می‌توان اصل مدارک تحصیلی دانش‌آموزان و محصلان این مدرسه قدیمی ایران را در کنار اسنادی از روزهای نخستین شکل‌گیری آموزش نوین و تصاویری از معلمان و محصلان و همچنین فیلم مستندی از روند تاسیس این مدرسه را دید.

16 خاطرات دومین مدرسه تهران را در این موزه ببینید

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *