رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۷ مرداد ۱۳۹۸

حلوای انگشت‌ پیج بوشهر

لینک این مطلب کپی شد!

حلوای انگشت‌ پیج بوشهر از آن دسته شیرینی‌های سنتی است که از زمان‌های دور در مراسم‌های مختلف مذهبی توسط افراد متخصص حلواپز با رسوم خاصی طبخ می‌شده است. تهیه یک حلوای انگشت‌پیچ درجه یک کار بسیار سختی است و فوت و فن‌های خاصی دارد.حلوا یکی از قدیمی‌ترین و البته متداول‌ترین شیرینی یا دسرهای ایرانی است که در بسیاری از مراسم‌ها طبخ و سرو می‌شده است. تهیه حلوا نیاز به دقت و صبر زیادی دارد تا نتیجه حاصله بسیار مطلوب باشد. در بسیاری از نواحی مختلف ایران حلواهای متفاوتی طبخ می‌شود، که از معروف‌ترین حلواهای طبخ شده در جنوب کشور حلوای انگشت‌پیچ بوشهری است. انگشت‌پیچ در لغت به معنای هر چیز غلیظ یا کشداری است که بتوان دور انگشت پیچید مانند عسل یا دوشاب.

مواد لازم :
آرد گندم ۱ لیوان
شکر ریزدانه ۱ لیوان
آب ۱/۴ لیوان
گلاب ۱/۴ لیوان
روغن مایع ۱/۴ لیوان

-انگشت‌-پیج-بوشهر حلوای انگشت‌ پیج بوشهر

دستور تهیه :
آب، گلاب و شکر را در ظرفی ریخته و کاملا مخلوط کنید تا شکر حل شود. آرد را چند بار الک کنید و در تابه‌ای مناسب بریزید و روی شعله بگذارید (در این مرحله زیاد لازم نیست آرد زیاد تفت بخورد). روغن را به آهستگی اضافه کنید و مداوم هم بزنید تا آرد گوله نشود (از ابتدا تا انتهای پخت باید حلوا را از یک جهت به آرامی هم زد). بعد کمی هم زدن آرد و روغن، غلظت آن باید همانند ارده شود. شعله اجاق باید کم باشد و مداوم هم بزنید تا حلوا ته نگیرد.
بعد از کمی هم زدن آرد تغییر رنگ داده یا به اصطلاح سبک می‌شود. زمانی که آرد و روغن خوب طلایی شد، دیگر هم نزنید و اگر مشاهده کردید آرد درون روغن ته‌نشین می‌شود آن را از روی شعله بردارید. مخلوط آب، گلاب و شکر را به آرامی به آرد و روغن اضافه کنید و این بار روی شعله زیاد قرار دهید و هم بزنید. مشاهده خواهید کرد که حلوا شروع به قل زدن می‌کند. در این مرحله تنها ۵ دقیقه فرصت لازم است (اگر بیشتر از این زمان روی شعله باشد حلوا خراب می‌شود).
بعد از ۵ دقیقه هم زدن حلوا را از روی شعله بردارید. در این مرحله حلوا کاملا شل است اما پس از سرد شدن کاملا سفت و کشدار می‌شود. ظرف حلوا را به صورت کج یا مورب قرار دهید تا روغن اضافی آن یکجا جمع شود و بتوانید روغن اضافی آن را جمع کنید و دور بریزید. برای جلوگیری از خشک شدن حلوای انگشت‌پیچ بهتر است لایه کمی از روغن روی حلوا باقی بماند. حلوا را درون ظرفی مناسب بکشید و اجازه دهید تا سرد شود.
نکات :
برای تهیه حلوای انگشت پیچ دستورهای متفاوتی وجود دارد که دستور ذکر شده بهترین‌ها برای حلوای انگشت پیچ بوشهری است.
منبع:مجله تصویری فرهنگ غذا

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *