جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

حسینیه جاجرمی های بجنورد

تاریخ بروزرسانی :
۲۶ آذر ۱۳۹۸

حسینه جاجرمی های بجنورد بنایی‌ست مربوط به اواخر دوره قاجار با حیاطی مرکزی که اتاق‌ها دورتادور حیاطش قرار گرفته‌اند. چیزی که باعث تمایز این بنا می‌شود، آجرکاری‌ها، مقرنس‌کاری‌ها و کتیبه‌های گچ‌بری‌ایست که باعث شده این بنا در شمار قشنگ‌ترین بناهای بجنورد قرار بگیرد.حسینه جایی عمومی برای عزاداری و تعزیه در ماه محرم است، در این ماه خیلی از مردم در حسینیه ها دور هم جمع و به عزاداری مشغول می شوند.

از دیرباز مردم ایران در ماه محرم به عزاداری و تعزیه مشغول می شوند که با استقبال زیاد مردم روبرو می شود برای همین در شهرها حسینیه هایی ساخته شده که تعدادی از آن ها با قدمت طولانی و معماری جذابشان امروز به جاذبه های تاریخی و تماشایی شهرها تبدیل شده اند. برای ساخت بیشتر حسینیه ها از معماری ساده ای استفاده می شود تا فضایی سرپوشیده برای گردهمایی های مذهبی به وجود بیاید. حسینیه ها بر عکس مساجد معمولا به صورت منفرد ساخته می شوند اما گاهی در نقاط مختلف ایران به حسینیه هایی بر می خوریم که در مجموعه ای شامل باغ، حمام، بازارچه و … ساخته شده اند. در تعدادی از شهرهای مذهبی مهم در حسینیه ها از مسافران و زائران هم پذیرایی می شود.

حسینیه جاجرمی های بجنورد 1 حسینیه جاجرمی های بجنورد

در شهر بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی هم حسینیه ای تاریخی ست که یکی از تماشایی ترین جاذبه های دیدنی بجنورد به شمار می رود و برای طراحی آن از معماری سنتی بینظیری استفاده شده است. قدمت این حسینیه به اواخر دوره قاجار برمی گردد و با تاریخچه ی بلند خود یکی از زیباترین بناهای تاریخی را خلق کرده است. در این حسینیه کتیبه ای هست که طبق اطلاعات حک شده بر روی آن، استاد غلامرضا بنا یزدی این حسینیه را ساخته است. برای رسیدن به این بنا باید به مرکز شهر بحنورد بروید، اینجا بافتی تاریخی دارد که تماشای معماری سنتی آن جالب توجه است. با رفتن به خیابان طالقانی شرقی و کوچه جاجرمی ‌ها این حسینیه به خوبی مشخص است.

اهالی شهر بجنورد در زمان های گذشته در شب های محرم برای عزاداری به این حسینیه می رفتند و مراسم نوحه خوانی و عزاداری را هر چه باشکوه تر برگزار می کردند. این حسینیه از نظر مذهبی و تاریخی از اهمیت زیادی برخوردار است و باید قسمت های مختلف آن مورد مرمت و بازسازی قرار بگیرد. در ابتدا اینجا خانه ای بوده که صاحبش آن را به حسینیه وقف کرده است. مساحت حسینیه جاجرمی ها ۶۰۰ متر مربع است و پلان آن مربعی شکل می باشد.

حسینیه جاجرمی های بجنورد 2 حسینیه جاجرمی های بجنورد

معماری حسینیه جاجرمی
حسینیه جاجرمی در دو طبقه در ضلع شرقی و غربی بنا شده و برای ساخت طاق ها از سه نوع هلالی ساده، کلیل و قوس تیزه‌ دار استفاده شده است. طبقه همکف این بنا از طبقه ی بالایی قدمت بیشتری داشته و اینطور که مشخص است مسکونی بوده است. طبقه ی بالایی از جهت سازه ای بر روی طبقه پایینی انطباق ندارد و مراسم مذهبی در آن برگزار می شده است. در بنا از پوشش هایی استفاده شده که از نوع تخت و طاقی به شمار می روند.

در طبقه اول این بنا از پوششی به اسم قومی پوش استفاده شده که به خوبی می تواند در برابر نیروهای عمودی مقاومت نشان دهد. برای چیدمان آجر هم ترکیبی از صدفی و رومی بکار رفته است. این بنای سنتی پبا معماری درون گرا ساخته شده و سمت باز شدن در و پنجره ها به سمت حیاط است. با اینکه در بجنورد معماری درون گرا اصلا متداول نبوده و این جور طراحی بیشتر مخصوص مناطق گرم و خشک است. طبقه اول سه اتاق دارد که در همه ی آن ها طاق نما به کار رفته است. همه ی این در و پنجره ها با چوب ساخته شده اند و قدمت آن ها با قدمت بنا برابر است. در اتاق وسطی طبقه ی اول لوحی به چشم می خورد که وفق نامه بر روی آن ثبت شده است.

حسینیه جاجرمی های بجنورد 3 حسینیه جاجرمی های بجنورد

در این حسینیه یک هشتی هست که متصل کننده ی ورودی حسینیه به حیاط مرکزی است. در قسمت ورودی پله هایی هست که به طبقه بالا منتهی می شود. اگر نگاهی به سقف هشتی بنا بیندازید سقف، پوشیده از قوس کلیل است. در جای جای مختلف بنا تزئیناتی شامل آجرکاری، گچ بری، مقرنس ماری و کتیبه به کار رفته که جذابیت خاصی به بنا داده اند.
یکی دیگر از جذابیت های این بنا ورودی های به سمت طبقه اول است که در آن ها از مقرنس کاری های جذابی به کار رفته است و با اینکه سالیان سال از ساخت آن ها می گذرد ولی همچنان زیبایی خود از دست نداده اند. در زمان های گذشته در اتاق ها ۴ فرش دستباف پهن بود که جذابیت اتاق ها را دوچندان کرده بودند. این حسینیه که در لیست آثار ملی قرار دارد امروز به مرکز آفرینش هنرهای سنتی و صنایع دستی تبدیل شده و از جاذبه های شهر بجنورد به شمار می رود. این بنای تاریخی در ۱۷ مرداد ماه سال ۱۳۸۳ با شماره سند ۱۱۰۵۱ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

آدرس: بجنورد، خیابان طالقانی شرقی، کوچه جاجرمی

حسینیه جاجرمی های بجنورد 4 حسینیه جاجرمی های بجنورد

حسینیه جاجرمی های بجنورد حسینیه جاجرمی های بجنورد

منبع : الی گشت

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد