جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

جاذبه‌های تاریخی کرمانشاه

تاریخ بروزرسانی :
۱۳ خرداد ۱۴۰۰

کشور پهناور ما ایران، شهرهای متنوع با ویژگی‌های گردشگری به خصوص خود را دارد؛ هر شهر ممکن است که به دلایل تاریخی، هنری، فرهنگی، طبیعی و یا مجموعی از همه این ویژگی‌ها مورد توجه گردشگران ایرانی یا خارجی واقع شوند؛ کرمانشاه یکی از همین شهرهایی است که مجموع ویژگی‌های تاریخی، هنری، فرهنگی و طبیعی را در خود جای داده است و سالانه گردشگران زیادی برای گذراندن تعطیلات در فصول مختلف سال به این شهر سفر می‌کنند و از زیبایی‌های آن بهره‌مند می‌شوند. شهر کرمانشاه، مرکز استانی با همین نام در منطقه مرکزی غرب ایران است. این شهر همچنین بزرگ‌ترین شهر کردنشین ایران محسوب می‌شود. در این مقاله بخش کوچکی از مهم‌ترین دیدنی‌های کرمانشاه را به شما معرفی خواهیم کرد پس اگر قصد خرید بلیط هواپیما تهران کرمانشاه را دارید تا پایان مقاله با ما همراه باشید و آگاهانه سفر کنید.

جاذبه‌های تاریخی کرمانشاه 800x533 جاذبه‌های تاریخی کرمانشاه

بیستون

اگر بگوییم اولین چیزی که با شنیدن نام کرمانشاه در ذهن شنونده نقش خواهد بست بیستون است، اغراق نکرده‌ایم. این اثر تاریخی و فرهنگی که به محوطه بیستون نیز مشهور است از ارزش ملی و جهانی زیادی برخوردار است. به طوری که ۲۸ اثر از آثار تاریخی بیستون در فهرست آثار ملی ایران و ۱۳ اثر به همراه سنگ‌نبشته در سال ۲۰۰۵ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت جهانی رسیده است.
سنگ‌نبشته بیستون بزرگ‌ترین اثر سنگ‌ نبشته جهانی و اولین اثر با محتوای حکاکی روی سنگ به زبان پارسی است که قدمت آن به دوره هخامنشیان باز می‌گردد و از مهم‌ترین متن‌های تاریخی در دوره هخامنشیان است؛ به این منظور این سنگ نبشته یکی از مهم‌ترین اسناد تاریخی و فرهنگی ملت ایران به شمار می‌رود و مشتاقان زیادی را هرساله به سوی خود جذب می‌کند.
جالب است بدانید که ریشه لغوی کلمه بیستون به کلمه بغستان به معنی جایگاه خدایان گرفته شده است که بخش اول آن یعنی «بغ» به معنی خدا و بخش دوم که شامل «ستان» است به معنی جایگاه، سرزمین و مکان است. این واژه در طی سال‌ها دچار تغییر و تحولات اساسی شد بدین صورت که در زبان پهلوی بهیستان و سپس بهیستون خوانده می‌شد که معنی آن به معنای ستون نیکو است اما در طی محاوره این کلمه دستخوش تغییرات بسیاری شد تا جایی که امروزه به آن بیستون به معنی بدون ستون گفته می‌شود.

طاق بستان

یکی از ارزشمندترین آثار تاریخی کشور ایران طاق بستان است که در کرمانشاه قرار دارد. قدمت این بنا به دوره ساسانیان باز می‌گردد و از دو طاق بزرگ و کوچک تشکیل شده است، طاق بزرگ‌تر مربوط به تاج‌ گذاری خسرو پرویز و طاق کوچک‌تر مربوط به تاج‌ گذاری شاهپور دوم و سوم است، بر روی سنگ نگاره‌ها نیز می‌توان تصاویر مربوط به تاج‌ گذاری اردشیر دوم را دید. هر ساله تعداد بسیار زیادی از افراد تاریخ‌دوست ایران و کشورهای اطراف برای دیدن این بنای مشهور به کرمانشاه سفر می‌کنند.

باغ گل‌ها

جاذبه‌های تاریخی کرمانشاه1 جاذبه‌های تاریخی کرمانشاه

اگر از افراد طبیعت ‌گردی هستید که این مقاله را دنبال می‌کنید، باید بگوییم که این قسمت از مطلب، بخش مورد علاقه شما خواهد بود. باغ گل ‌ها در کرمانشاه که در سال ۹۱ در این شهر احداث شد، لقب اولین پارک گل‌ها در غرب کشور را دارا است. باغ گلها کرمانشاه، میزبان انواع و اقسام گل‌های بومی و غیر بومی ایران است به این صورت که در این باغ علاوه بر گل‌های بومی ایران می‌توانید از تماشای گل‌های ژاپنی، ایرانی، فرانسوی و ایتالیایی لذت ببرید. این قسمت از شهر مانند رویایی است که به حقیقت پیوسته است و یکی از دلایل اصلی خرید بلیط هواپیما برای سفر به این شهر با مقصود گردشگری به شمار می‌رود.

تکیه معاون ‌الملک

از دیگر دیدنی‌های شهر کرمانشاه که از نظر معماری نیز زبانزد است می‌توان به تکیه معاون الملک اشاره کرد. این اثر پرشکوه که مربوط به دوره قاجار است، این محل در دوران قاجار محل برگزاری سوگواری ها بود. بر روی دیوار این عمارت خیره کننده، نقاشی‌هایی که به واقعه کربلا و داستان های قرآنی اشاره دارند وجود دارد.
وجود رنگ آبی در معماری این تکیه باعث ایجاد ترکیب دلنشینی بین طراحی بی نقص و زیبایی شناسی رنگ ها شده است. این عمارت در کنار باقی آثار تاریخی و هنری که در ایران بنا شده است و وجود دارد از اهمیت گردشگری ویژه‌ای برخوردار است.

مسجد عماد الدوله

تکیه معاون الملک تنها بنای دینی باشکوه کرمانشاه نیست بلکه مسجد عمادالدوله هم به عنوان شاهکار معماری و هنر ایرانیان شناخته می‌شود. این مسجد با معماری حیرت آور و چشم نواز خود سالانه چشم‌های بسیاری را به خود متمرکز می‌کند. طاق، گنبد، دیوار های منقش و کتیبه‌های تاریخی روی آن که گویی تاریخ را با هنر سرشته ‌اند، چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌سازد. اگر شما هم شیفته معماری ایرانی هستید حتما از این مسجد دیدن کنید.

بازار نان برنجی

مگر می‌شود که کسی به کرمانشاه سفر کند و بدون خرید سوغاتی‌های خوشمزه این شهر به محل زندگی خود برگردد؟
سفر به کرمانشاه بدون امتحان کردن محصولاتی همچون کاک، شیرینی خرمایی و نان برنجی غیر ممکن است. این شیرینی‌های خوشمزه در بازار نان برنجی کرمانشاه به وفور یافت می‌شوند و علاوه بر این که می‌توانید این مزه های جدید را امتحان کنید بلکه می توانید به عنوان سوغاتی برای دوستان و آشنایان خود ببرید. نان برنجی نوعی شیرینی محبوب در این شهر شناخته می شود که از آرد برنج، روغن مرغوب، شکر، هل و گلاب تشکیل شده است.

قله پراو

كوهستان پرو یا پراو در مجاورت شهر كرمانشاه واقع شده است و وسعتی حدود ۱۰۲۰ كیلومتر مربع دارد. كوهستان پرو یا پراو از قرارگیری مجاورتی کوه‌ های متعددی چون قرال، دوقرال، راق چرمی، دار بید عالیور، بلوچ، میرادال، واسه، شاه نشین، كمر سیاه و … تشكیل شده است. بلندترین قله کوهستان پراو با ارتفاع ۳۳۵۷ متر با نام شیخ علی خان مشهور است. مهم ترین و ژرف ترین غار خاورمیانه به عمق ۵۷۲ متر به نام غار پررو یا پروا در دامنه جنوبی قله قته چرمی واقع شده است. كوه هوجیر در شرق كوهستان پر رو واقع شده است و به وسیله دره رودخانه دینور از این كوهستان جدا می‌ شود و كوهستان كوچكی را به وجود می آورد. بهترین مسیر صعود به قله كوه پررو از تنگ گنشت به ده مانگ هلات و سپس به سوی قله است.

جاذبه‌های تاریخی کرمانشاه2 جاذبه‌های تاریخی کرمانشاه

غار پرو یا پراو از مخوف‌ترین محل‌های ایران به شمار می‌رود؛ برای رسیدن به این غار در ابتدا باید بیش از ۳۰۰۰ متر از کوهستان پراو به سمت بالا صعود کرد و سپس به دهانه طولانی‌ترین غار عمودی ایران دست خواهیم یافت. با این که اولین کسانی که در دل این غار به اکتشاف پرداختند ایرانی نبودند اما سرانجام در سال ۱۳۷۲، دو کوهنورد کرمانشاهی توانستند ۱۲ روز را در این غار سپری کنند و تا پایان آن را بپیمایند. این غار به اورست غار های جهان مشهور است. پیمایش این غار بسیار مشکل محسوب می‌شود اما پس از آن‌ که این دو کوهنورد توانستند آن را پیمایش کنند افراد بسیاری نیز پس از آن دست به تلاش ردند اما متاسفانه در طول این سال ها حدود ۵ نفر در این غار جان سپردند.
علاوه بر این‌ها کرمانشاه هزاران دیدنی باشکوه و مکان‌های تفریحی جالبی دارد که نام بردن تک تک آن ها شاید ممکن نباشد. اما با خرید بلیط هواپیما به مقصد کرمانشاه می‌توانید انتخاب کنید که از هیجان غار پراو بهره‌مند شوید یا تنها از چشم‌نوازی معماری عماد الدوله لذت ببرید؛ زیرا در هر صورت کرمانشاه هرگز انتظارات شما را از یک شهر پایین نخواهد آورد و می توانید از تجربه های جدید در این شهر زیبا لذت ببرید.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد