رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۲ خرداد ۱۴۰۰

جاده بودجان دهاقان

لینک این مطلب کپی شد!

جاده بودجان دهاقان یکی از زیبا ترین جاده های ایران است .دره شاه صفی از مناظر چشم‌ نواز و پرآوازه دهاقان است که در بیست کیلومتری جنوب غربی دهاقان واقع شده و از روزگاران قدیم، به دلیل مناظر زیبا و آب ‌و هوای معتدل در ایام نوروز و تابستان مورد توجه گردشگران بسیاری بوده است. دره شاه یا دره پیروزی از قرن یازده هجری توجه شاه صفی و سپس شاه‌ عباس دوم را به خود جلب کرد. شاهان صفوی برای رهایی از گرمای تابستان و استفاده از هوای مطبوع و به ‌ویژه شکار آهوان و جانوران کوهی به این خطه سفر می کردند. سنگ‌ نوشته تخت گاه دره شاه در دامنه کوه، بیانگر این امر بوده و در جنوب غربی آن به سنه ۱۰۴۰ هجری قمری اشاره شده ولی اکنون این کتیبه به سرقت رفته است.

جاده بودجان دهاقان

این دره در جاده بودجان قرار دارد که از محورهای اصلی گردشگری دهاقان بشمار می رود و خود دارای چندین مکان دیدنی و تفرجگاه می باشد. دره شاه صفی از مناظر چشم‌ نواز و پرآوازه دهاقان است که در بیست کیلومتری جنوب غربی دهاقان واقع شده و از روزگاران قدیم، به دلیل مناظر زیبا و آب ‌و هوای معتدل در ایام نوروز و تابستان مورد توجه گردشگران بسیاری بوده است. دره شاه یا دره پیروزی از قرن یازده هجری توجه شاه صفی و سپس شاه‌ عباس دوم را به خود جلب کرد. شاهان صفوی برای رهایی از گرمای تابستان و استفاده از هوای مطبوع و به ‌ویژه شکار آهوان و جانوران کوهی به این خطه سفر می کردند. سنگ‌ نوشته تخت گاه دره شاه در دامنه کوه، بیانگر این امر بوده و در جنوب غربی آن به سنه ۱۰۴۰ هجری قمری اشاره شده ولی اکنون این کتیبه به سرقت رفته است. این دره در جاده بودجان قرار دارد که از محورهای اصلی گردشگری دهاقان بشمار می رود و خود دارای چندین مکان دیدنی و تفرجگاه می باشد.

جاده بودجان دهاقان

شهرستان دهاقان که در ۱۲۰ کیلومتری جنوب غربی شهر اصفهان واقع گردیده، به دلیل قرار گرفتن در دامنه شرقی سلسله کوه ‌های زاگرس، دارای آب ‌و هوای کوهستانی و طبیعتی بکر و دیدنی است. این شهرستان با برخورداری از عناصر و جاذبه های متنوع از قبیل چشم اندازهای زیبای طبیعی، بناهای تاریخی، تنوع اقلیمی، فضاهای تفریحی، ثبات امنیتی، جاده های مناسب، منطقه ییلاقی عشایر قشقایی، صنایع دستی و سنتی و … از کانونهای گردشگری استان اصفهان است که حدود ۵۲۰ اثر تاریخی و جاذبه گردشگری دارد. واقع شدن دهاقان در منتهی الیه جنوب غرب استان اصفهان و همسایگی با استان چهارمحال بختیاری و نزدیک بودن این شهرستان به شهر اصفهان (حدود صد کیلو متر) از ویژگیهای مهم این شهرستان است.

جاده بودجان دهاقان

جاده بودجان که یکی از محورهای گردشگری دهاقان بشمار می رود دارای مناظری بسیار دل انگیز و مناطق گردشگری متنوع است که تماشای آن خاطره انگیز خواهد بود. این قسمت که شامل مناطق اردسته، چشمه مردنگ و کج دنبه، چشمه بازن، قنات بنوی، قنات بودجان و باغهای سیب آن، دره شاه صفی (از مناطق نمونه گردشگری) دشتک، هرندی، تخته چمن آستانه و دشت لاله های واژگون است، هر سال شاهد حضور هزاران مسافر و گردشگر در ایام نوروز، بویژه سیزده به در می باشد. جاده بودجان از قدیم مورد سکونت بوده و امروزه نیز زندگی در آن جریان دارد. این منطقه از آب و هوای بسیار دلپذیر و منحصر به فردی برخوردار است، در فصول گرم سال وزش بادهای خنک گرمای تابستان را خنثی می کند. این منطقه که از قنوات و اراضی و مراتع سر سبز برخوردار است، پوشش گیاهی متنوعی دارد که اغلب شامل آویشن، کتیرا، چای کوهی است. در بهار و تابستان عشایر دراین منطقه با نصب سیاه چادر به چرای گوسفندان می ‌پردازند. در این قسمت شما را با این مسیر دیدنی و مناطق گردشگری آن آشنا می کنیم.

جاده بودجان دهاقان

اردسته

نکته قابل توجه در این جاده وجود منطقه گردشگری اردسته است که در ابتدای جاده بودجان بچشم می خورد، منطقه ‌ای که به سبب وجود درخت داغان مورد توجه همگان بوده و بدلیل وجود چشمه آب و مجموعه تفریحی و رفاهی کوهسار با احداث سیاه چادر و اتاق ‌های کاه گلی و امکانات رفاهی، مکانی آرام برای استراحت و تفریح مسافران است و از نقاط ویژه در روز سیزده بدر تلقی می ‌شود.

جاده بودجان دهاقان

پیست موتورسواری دهاقان

در ادامه جاده بودجان به پیست موتورسواری می‎ رسیم، منطقه‌ ای که یکی از نقاط مستعد کشور در این زمینه به شمار می ‌رود و اجرای موتورسواران یکی از جاذبه‌ های گردشگری بوده و با استقبال گرم مسافران همراه است. پس از آن با ورود به مناظر سبز و طبیعت بکر باغات و مزارع خودنمایی می‌ کنند، طبیعتی که همیشه پذیرای مسافران بوده و چشمه ‌های زیبای مردنگ و بنا و سیاه چادرهای عشایری زیبایی و هارمونی ویژه خلق کرده اند.

جاده بودجان دهاقان

آستانه و دره شاه صفی

در انتهای این جاده به منطقه گردشگری «آستانه» وارد می ‌شویم که در پیچ و خم آن دره شاه خودنمایی می‌ کند. در این مکان گردشگران با آبشاری که از دل کوه، از میان گیاهان سرسبز جاری است مواجه شده و از زیبایی آن لذت می برند. روزگاری شاهان صفوی در جوار آن به شکار آهو می ‌پرداختند و به همراه خانواده و ملازمان خود تابستان را در این منطقه سپری می کردند تا از زیبایی و خنکای آب و هوای این منطقه استفاده کنند. در جنوب غربی این دره نوشته‌ای سنگی از زمان شاه صفی دیده می ‌شد که به سرقت رفته است.

جاده بودجان دهاقان

منطقه سحرانگیز آستانه بودجان گیاه کمیاب و بی ‌نظیر «لاله‌ واژگون یا اشک سیاوش»”را در دامان خود پرورش می ‌دهد و در این زمینه یکی از نقاط منحصر به فرد در ایران محسوب می شود که به حراست و مراقبت ویژه از سوی گردشگران نیاز دارد. در فصل بهار لاله های وازگون و انواع گلهای بهاری جلوه خاصی به این منطقه زیبا می بخشند. آب و هوای خنک و فرحناک، وجود چشمه و آبشاری خروشان، درختان کهن و سرسبز و گل ها و مراتع غنی و رنگارنگ در فصل بهار و تابستان، این منطقه را به یکی از هدف های گردشگری استان اصفهان تبدیل کرده است.

نحوه دسترسی به جاده بودجان

این منطقه در بیست کیلومتری جنوب غرب دهاقان واقع شده است. شهرستان دهاقان نیز در ۱۲۰ کیلومتری جنوب غربی شهر اصفهان قرار دارد.

جاده بودجان دهاقان

جاده بودجان دهاقان

جاده بودجان دهاقان

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *