رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۶ آذر ۱۳۹۳

ثروت پنهان کویر

لینک این مطلب کپی شد!

تاریخ خبر :۱۶۳۹۳/۰۹/۲۶-طبیعت و تاریخ جاذبه های مختلف در شرقی ترین سرزمین ایران در خراسان جنوبی دارد که کویر یکی از این جاذبه های بی نظیر است.

خراسان جنوبی جاذبه های فراوانی برای سرمایه گذاری دارد که یکی از مهم ترین آن ها کویر منحصر به فرد شهرستان های استان است که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارد .

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کویر دهسلم نهبندان را از این موارد عنوان کرد و گفت: بلندترین تپه های مینیاتوری جهان در این منطقه است، در همت آباد زیرکوه هم در فاصله بسیارکمی از مناطق کوهستانی طبیعت کویری در صحرا دیدنی و از جاذبه های منحصر به فرد است . به نظر«رمضانی» در تمام نقاط کویری استان از جمله طبس، فردوس، همت آباد زیرکوه، دهسلم نهبندان و… می توان کمپ های موقت کویرنوردی احداث و از قابلیت های آن استفاده کرد.

او هریک از جاذبه های گردشگری را فرصتی مناسب برای سرمایه گذاری دراستان عنوان کرد و ادامه داد: برخی از این ظرفیت ها کم نظیر و بی نظیر است آسبادهای نهبندان و زیرکوه قاین که درمعرض بادهای ۱۲۰ روزه سیستان قرار دارند از این جمله اند. رمضانی به وجود مساجد جامعی در استان اشاره کرد که قدمت برخی مانند مسجد جامع کوشک، میان ده بشرویه، مسجد جامع قاین و فردوس و…حتی به هزارو ۲۰۰سال قبل می رسد و از معمای غنی برخوردار است. نمی توان قلعه ها را فراموش کرد وقتی تاریخ بزرگ ترین قلعه خود بعد از الموت را در خراسان جنوبی ساخته است، این برای گردشگر جاذبه است قلعه های نهبندان، شاهدژ، چهل دختر فردوس در خراسان جنوبی و…جزو قلعه های تاریخی کشور است.او گفت: با وجود طبیعت کویری ، استان باغ های مصفایی داردکه اصول ساخت ایرانی در آنها رعایت شده و تعدادی از آنها در فهرست آثار ملی کشور و حتی جهان به ثبت رسیده است.

به گفته وی فرصت های گردشگری و سرمایه گذاری به این ها محدود نمی شود خصوصیات فرهنگی مردم منطقه که تا امروز دست نخورده باقی مانده است فرصتی برای تاریخ پژوهانی است که به دنبال جاذبه های مردم شناسی هستند زیراهنوز هم در آداب و رسوم مردم استان نقاط برجسته ای از فرهنگ قدیم ایرانی وجود دارد .

او به وجود منازل فرهنگی تاریخی اشاره کردکه در اختیار میراث فرهنگی است و می تواند در کنار باغ های ایرانی تبدیل به مهمانپذیرهای سنتی شده و علاوه بر یک فرصت اقتصادی، توسط سرمایه گذار غیر بومی در نقاط دیگر هم معرفی و شناسانده شود.

گونه های متنوع آب درمانی در استان هم به عقیده وی از زمینه های مناسب سرمایه گذاری است که در فردوس، نای بند طبس، لوت و….موقعیت آن فراهم شده و خواص درمانی دارد و به دلیل قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی برخی مانند آبگرم فردوس، قابلیت های زیادی برای توسعه و سرمایه گذاری دارد.رمضانی همچنین به صنایع دستی استان اشاره می کند و این که برخی از این آثار به ویژه فرش دستباف، گلیم و گبه و حوله و… از دیگر فرصت ها است .به گفته وی تسهیلات ارزان قیمت بانکی و زمین در مجاورت جاذبه ها به سرمایه گذاران اعطا می شود و همه دستگاه های اجرایی استان، برای کمک و تسهیل مسیر سرمایه گذاران آماده اند زیرساخت ها از جمله پرواز به روز، شبکه جاده ای و ….فراهم است و خراسان جنوبی از امن ترین نقاط کشور برای سرمایه گذاری است.او به فرصت های گردشگری استان ، جاذبه های حیات وحش ومناطق حفاظت شده،آبگیر ها، چشمه آبگرم مرتضی علی، روستای ازمیغان و…را اضافه کرد و ادامه داد: از ۷ روستای گردشگری و منحصر به فرد کشور مانند ابیانه،ماسوله، کندوان و.. روستاهای چنشت و ماخونیک در خراسان جنوبی قرار دارد .

42 ثروت پنهان کویر

           
 

نظر کاربران :

  • مهرنوش زاده رفيع

    ديدنيهاي كوير كم نيست، از رصد ستارگان در شب تا سكوت بي انتهايش
    ايران كويرهاي زيبايي دارد كويرهايي مانند كوير مصر، مرنجاب، شهداد و…

    ۲۹ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *