رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۹ دی ۱۳۹۳

ثبت اضطراری هم به داد خانه عامری‌ها نرسید

اشتراک گذاری

تاریخ خبر :۱۳۹۳/۱۰/۲۸-خبرگزاری میراث فرهنگی – گروه میراث فرهنگی – بار دیگر خانه‌ای تاریخی در تهران تخریب شد و شکایت اداره میراث فرهنگی تهران از مالکان آن به جایی نرسید.

به گزارش CHN، دو سال پیش مالک مجتمع تجارت جهانی خانه تاریخی عامری‌ها را خریداری کرد تا مجتمع پارکینگ بسازد. در آن زمان پیگیری‌های بسیاری برای ثبت اضطراری این خانه صورت گرفت. خانه نیز به فهرست آثار میراث فرهنگی ایران افزوده شد. با این وجود این ثبت اضطراری هم نتوانست مانع از تخریب این خانه تاریخی شود.

سپیده سیروس نیا، معاون حفظ و احیای اداره میراث فرهنگی تهران در گفت و گو با chn از تخریب این خانه اظهار بی‌خبری کرد و گفت که اداره میراث فرهنگی تمام تلاش خود را برای ثبت و صیانت از این خانه تاریخی انجام داد، با این وجود این خانه بر اساس حکم دیوان عدالت اداری تخریب شد.

کیانوش تکلو، معاون حقوقی اداره میراث فرهنگی تهران نیز با بیان اینکه پرونده شکایت از مالکان این بنا در دادسرای کیفری باز است، گفت: «اکنون تنها کاری که می‌توانیم انجام دهیم که این پرونده را برای تخریب کل بنا به جریان بیاندازیم.»

به گفته او، دیوان عدالت اداری حکمش را بر اساس زمان ثبت نشدن این خانه صادر کرده بود و شکایت ما نتوانست که مانع از این اتفاق شود.

این در حالی است که گفته می شود، سازمان میراث فرهنگی می‌توانست تا زمانی مقرر یک دفاعیه‌ جدید به دیوان ارائه کند، که با توجه به تعلل بخش حقوقی سازمان میراث فرهنگی برای آن به استان تهران و از بین رفتن زمان مناسب برای دفاعیه این امکان نیز تقریبا از بین رفت.

چون بخش حقوقی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری هفت روز پس از پایان یافتن مهلت داده‌شده از سوی دیوان عدالت اداری به بخش حقوقی اداره کل میراث فرهنگی استان تهران، معاونت حقوقی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور، نامه‌ی مربوط به این موضوع را به اداره‌ی میراث فرهنگی تهران تحویل داد هرچند پس از رسیدن نامه به بخش حقوقی اداره‌ی میراث فرهنگی تهران، این بخش حقوقی در نامه‌ای به دیوان عدالت اداری، این تعلل را توضیح داد و از دیوان مهلت دوباره‌ای برای دفاع خواست، اما با توجه به زمان از دست رفته، این اقدام هم فایده‌ای نداشته است.

عمارت تاریخی «عامری‌ها» از جمله‌ی خانه – باغ‌های متعلق به اواخر دوره‌ی قاجار و متعلق به سال ۱۳۰۵ هجری شمسی در محله‌ی فردوسی بود. این خانه – باغ در زمینی به مساحت ۲ هزار و ۷۵۰ مترمربع در ضلع جنوب غربی میدان فردوسی قرار داشت.

382 ثبت اضطراری هم به داد خانه عامری‌ها نرسید

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *