جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

تپه قلعه خندان گرگان

تاریخ بروزرسانی :
۲ اردیبهشت ۱۳۹۸

تپه قلعه خندان مربوط به دوره ساسانیان و دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در گرگان، میدان مازندران، جبهه جنوبی خیابان عدالت واقع شده است. تپه قلعه خندان در تاریخ ۲۰ بهمن ۱۳۶۴ با شمارهٔ ثبت ۱۷۰۱ به عنوان یکی ازآثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.آن طور که در اسناد تاریخی بیان گردیده تپه ی مذکور در دوره ی باستان، قلعه ای تدافعی بوده که ۱۲ برجک دیده بانی پیرامون آن را احاطه می کرده است و در عصر اشکانیان، آکروپل استرآباد بر روی آن قرار داشته است.
آثار بدست آمده شامل خشت‌های ۸×۳۸×۳۸ سانتی متری متعلق به اواخر دوره ساسانی و آثاری از قرون اولیه اسلام تا دوره صفویه بود.
وجود یک معبر مخفی زیرزمینی حدفاصل محوطه ی باستانی قلعه خندان تا شهر استرآباد و امکان ذخیره ی آذوقه و مواد غذایی در آن معبر یکی از ویژگیهای شگفت انگیز این اثر تاریخی پر راز و رمز محسوب می شود.تپه ی تاریخی قلعه خندان در محدوده ی غربی شهر گرگان و در مجاورت بلوار الغدیر قرار دارد.
بی گمان اجرای طرحهایی همچون احداث پارک موزه در تپه تاریخی قلعه خندان و اقداماتی نظیر آن در سایر نقاط مستعد شهر، اقدامی شایسته تقدیر و مثبت تلقی می گردد که ضمن کمک به حفظ هویت و اصالت تاریخی شهر و جبران بخشی از کمبودها و نارساییهای موجود در بخش گردشگری، سبب خواهد شد تا اندکی از آسیبها و فشار وارده بر سایر تفرجگاههای شهر گرگان کاسته شود.

تپه قلعه خندان 1 تپه قلعه خندان گرگان
تپه قلعه خندان 2 تپه قلعه خندان گرگان
تپه قلعه خندان 3 تپه قلعه خندان گرگان

منبع : بزنیم بیرون

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *