جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

تورگردانی کرونا در ایران

تاریخ بروزرسانی :
۱۹ بهمن ۱۳۹۹

انگار کرونا قصد رفتن ندارد، این روزها این مهمان ناخوانده بی‌رحمانه جان بزرگ و کوچک را می‌گیرد، اما هرچه از زمان ورود آن به کشورمان می‌گذرد، حساسیت مردم نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی کمتر و کمتر می‌شود.به گزارش ایسنا، عادی‌انگاری مردم طی چند مرحله در یکسال گذشته موجب شد که چند پیک کرونا را پشت سر بگذاریم، در هر پیک عده زیادی از افراد جامعه جان خود را از دست دادند و یا درگیر تبعات ناشی از این ویروس منحوس شدند، هر کدام از این پیک‌ها ناشی از رفع محدودیت‌های عجولانه پس از ثبات یک دوره‌ای بیماری در کشور بود.

تورگردانی تورگردانی کرونا در ایران

اکنون پس از طی کردن یک ثبات نسبی در کاهش موارد سرپایی، بستری و فوتی‌های ناشی از کرونا، این روزها با افزایش موارد ابتلا به بیماری در آستانه آغاز پیک چهارم کرونا هستیم، یکی از دلایل گسترش ویروس کرونا از سوی مسئولان بهداشت و درمان دورهمی‌های خانوادگی، اجتماعات و مسافرت عنوان می‌شد، به همین دلیل برای جلوگیری از شیوع ویروس محدودیت‌های تردد بین شهری، شهرستانی و استانی اعمال شد و این مسئله نتایج خوبی در مدیریت بیماری کرونا داشت.

این روزها با رفع محدودیت‌های تردد کرونایی شاهد فعالیت تورهای گردشگری در کشور هستیم، تصاویر منتشر شده از تورهای گردشگری در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد وضعیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در بسیاری از این تورها مساعد نیست و قطعا اگر یک نفر در بین این گردشگران به ویروس کرونا مبتلا باشد، می‌تواند این ویروس را علاوه بر همسفران به استان‌های دیگر کشور نیز منتقل کند.

انجام سفر و تورهای گردشگری در شرایطی که زنگ خطر پیک چهارم کرونا در کشور به صدا درآمده است، می‌تواند روند وارد شدن به پیک چهارم کرونا را سرعت ببخشد، این در حالی است که بسیاری از شهرهای شمالی و جنوبی کشور که عموما مقصد تورهای گردشگری هستند وضعیت چندان مناسبی از نظر شیوع بیماری کرونا ندارند.

قطعا این ترددهای غیرضروری در بین استان‌ها می‌تواند وضعیت شهرهای آبی و زرد کرونایی را به نارنجی و قرمز تبدیل کند و این تبدیل وضعیت شهرها مجددا نوید بازگشت محدودیت‌های کرونایی را خواهد داد.

محدودیتی برای برگزاری تورهای گردشگری وجود ندارد

فرجام سمیعی، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص نحوه فعالیت تورهای گردشگری، اظهار کرد: تورهای گردشگری مجازی که تحت نظر دفاتر خدمات مسافری و گردشگری فعالیت می‌کنند، اجازه دارند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی تورهای مسافرتی و گردشگری برگزار کنند.

وی ادامه داد: به‌علت تعطیلی هتل‌ها، مراکز و اماکن گردشگری و تفریحی در ایام شیوع کرونا، معمولا تورهای گردشگری در چهارمحال و بختیاری برگزار نمی‌شد، اما در سایر استان‌ها تورگردان‌ها اقدام به برگزاری تور گردشگری می‌کردند.

سمیعی با اشاره به اینکه تورهای گردشگری با رعایت کامل ضوابط ستاد ملی کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار خواهد شد، عنوان کرد: این تورها باید در مسیر رفت و آمد فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند، همچنین استفاده از ماسک و وسایل ضدعفونی الزامی است.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری ادامه داد: معمولا تورهای مجاز قوانین و ضوابط را در تورگردانی رعایت می‌کنند، اما متاسفانه تورهای غیرمجاز دردسر ساز هستند و گاهی شبانه اقدام به جابجایی گردشگران می‌کنند.

وی در پایان گفت: انجمن‌های صنفی گردشگری و اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بر تورهای گردشگری در ایام کرونا نظارت می‌کنند، محدودیت تورگردانی در بین استان‌ها و در شهرستان‌ها وجود ندارد.

ممنوعیت کمپینگ برای تورهای گردشگری

در ادامه مجید شیرانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: با کاهش موارد ابتلا به ویروس کرونا باید محدودیت‌ها به مرور برداشته شود، کرونا یک بیماری مزمن و طولانی مدت است و نمی‌توان به‌طور مادام‌العمر محدودیت ایجاد کرد.

وی با اشاره به اینکه برگزاری تورهای گردشگری یکی از مطالبات مردمی بود، عنوان کرد: این تورها باید طبق ضوابط و پروتکل‌های خاص برگزار شود، باید مسافران در مسیر رفت و برگشت طبق شرایط خاصی جابجا شوند.

شیرانی توضیح داد: مسافران غربالگری می‌شوند و اگر تست کرونای آن‌ها مثبت شده باشد، نمی‌توانند در این تورهای گردشگری شرکت کنند، همچنین مقصد گردشگران باید از قبل مشخص شده باشد، تورها به‌هیچ عنوان اجازه کمپینگ و چادرزنی ندارند، بلکه باید در هتل‌های و بوم‌گردی‌های مجاز اقامت کنند و این مراکز از قبل رزرو شده باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تاکید کرد: سفر برای عده‌ای جنبه معیشتی دارد، بسیاری از افراد از طریق بنگاه‌های گردشگری، هتل‌ها، رستوران‌ها، بوم‌گردی‌ها و … کسب معیشت می‌کنند و باید معیشت این قشر نیز در نظر گرفته شود.

وی بیان کرد: تعیین پروتکل‌ برای سفر ریسک را کم می‌کند، اما به صفر نمی‌رساند، باید به‌گونه‌ای رفتار کنیم که مجددا مجبور به بازگشت به محدودیت‌ها نشویم.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد